Fagdidaktikk for lærerutdanneres undervisningsforberedende praksis - Et a/r/totek og en modell for a/r/tografisk (ut)forsking

Anne Guro Schmidt Antun

(Publisert i Nordic Journal for Art & Research, vol 14 nr 2, 2025)

I denne artikkelen undersøker jeg lærerutdannerens undervisningsforberedende praksis i kunst og håndverk. Undersøkelsen er erfaringsbasert og auto-etnografisk. Praksisen undersøkes og tolkes i en a/r/tografisk metodologisk ramme. I tolkningen av materialet bruker jeg fenomenologisk hermeneutikk og den hermeneutiske sirkelen. Forskningsspørsmålet er: Hvilke momenter er virksomme i et a/r/totek og hvordan kan de innpasses i en modell for didaktisk (ut)forsking? Den undervisningsforberedende praksisen karakteriseres av at lærerutdanneren utvikler og skaper et arkiv jeg begrepsmessig kaller for a/r/totek. Artefakter er sentrale, og momentene som er virksomme i a/r/toteket er undervisning, graphein(tekst) ogformgivning. Fra hver av disse utvikler det seg dannende betydning, immateriell betydning og materiell betydning. Modellen for didaktisk (ut)forsking er prosessbasert og bidrar til å utvide perspektiver for meningsskapende virksomheter og danning i faget kunst og håndverk.