Fremtidsscenarioer som inngang til undervisning om kontroversielle klimatiltak for et bærekraftig samfunn

Julie Ane Ødegaard Borge

(Kapittel i boken Kontroversielle tema i utdanning – hva står på spill? (2025)) Open Access 

Temaet for kapittelet er hvordan fremtidsscenarioer kan brukes som inngang til å diskutere kontroversielle spørsmål. Datamateriale er samlet inn gjennom fokusgruppediskusjoner med 13 elever på 9. trinn. Elevene ble invitert til å ta stilling til og diskutere hvilke politiske klimatiltak som bør iverksettes for å nå en ønsket, bærekraftig fremtid med utgangspunkt i tre fremtidsscenarioer. Elevene beskriver økologisk katastrofe som et sannsynlig fremtidsscenario. Likevel ser ikke flertallet et behov for omfattende samfunnsendringer, men tenker at teknologiske klimatiltak er tilstrekkelige løsninger for å bygge bærekraftige samfunn. Samtidig er det uenighet blant elevene når det gjelder hvilket samfunn de ønsker seg og hvilke endringer som er nødvendige for å oppnå denne ønskede fremtiden. En gruppe skiller seg ut ved å argumentere for radikale endringer av dagens samfunn. Vi finner at fremtidsscenarioer som inngang kan åpne opp for elevenes muligheter til å ta stilling til og diskutere kontroversielle klimatiltak, behovet for samfunnsendring og veien til bærekraftige samfunn.