Pedosentrismens utvikling og påvirkning på samfunnsfaget

Hidle, K. M. W. & Skarpenes, O.
(Kapittel i boken "Kampen om samfunnsfaget" (2025). Pax forlag.)
 
Pedosentrisme beskriver en elevsentrering som har både en pedagogisk og en faglig komponent: Læreren blir mer tilrettelegger enn formidler, og skolekunnskap blir løsere knyttet til vitenskapsfagene. I Norge har læreplanreformer de siste 50-årene vært preget av pedosentrisme, og i dette kapitlet i boken Kampen om samfunnsfaget undersøker vi om det samme er tilfelle for samfunnsfaget i grunnskolen under LK20. 
Vi finner at elevsentrering, individualisering og en utydeliggjøring av forholdet mellom skolefag og vitenskapsfag videreføres. I vektingen av hensynet til elev, samfunn og vitenskapsfag, er tyngdepunktet på aksen mellom elev og samfunn. Faget ser ut til å ville skape et autentisk og selvrealiserende individ som skal løse egne problemer og et lydig og ansvarlig individ som skal løse verdens problemer på en gang. Det skjer altså en individualisering av samfunnsmessige problem i læreplanen. Et spørsmål er om samfunnsfagsopplæringen vil gi eleven den fagkunnskapen hun trenger i møte med samfunnsutviklingen eller gjøre henne til redskap for samfunnet og arbeidslivets behov.