Tilrettelegging i høyere utdanning for studenter med funksjonsnedsettelser

Kari Eldby Rygg, Liv Ingrid Aske Håberg

(Publisert i  Tidsskrift for velferdsforskning, nr. 1, 2025)               Les artikkelen her

Denne studien undersøker problemstillingen "Hvordan kan individuell tilrettelegging for studenter i høyere utdanning forstås i lys av informasjon på institusjonenes nettsider og sentrale føringer?" Problemstillingen blir operasjonalisert i to forskningsspørsmål: 1) Hvilken tilrettelegging blir presentert på universiteters og høyskolers nettsider? 2) Hvilke studenter beskrives som målgrupper for tilretteleggingen? Studiens utvalg består av 32 institusjoner i høyere utdanning og har tatt utgangspunkt i publisert tekst på nettsidene knyttet til individuell tilrettelegging ved studiestart høsten 2022. Gjennom systematisk datainnsamling med påfølgende dokumentanalyse er studiens sentrale funn: 1) Stor grad av variasjon når det gjelder omfanget av informasjon om individuell tilrettelegging. 2) Uklar begrepsbruk knyttet til hvilke studenter som kan være målgrupper for individuell tilrettelegging. 3) Uklart skille mellom individuelle tilretteleggingstiltak og universell utforming. Dette legger grunnlag for å drøfte i hvilken grad informasjon på nettsider kan skape barrierer som gjør det vanskelig å oppnå intensjonene i lovverk som gjelder utdannings- og velferdssystemet i norsk høyere utdanning.