Underholdende og lettvint: Norske nyhetsmediers dekning av pornografi

Liv Iren Hognestad og Hilde Kristin Dahlstrøm

I denne artikkelen undersøker vi hvordan fem norske nyhetsmedier dekket pornografi fra 2020 til 2023. 1540 artikler er kartlagt og 583 artikler nærmere analysert ved bruk av kvantitativ innholdsanalyse og diskursanalyse. Undersøkelsen viser at porno primært ble presentert som noe underholdende og klikkvennlig. Tre diskurser er fremtredende, underholdningsdiskursen, forbrukerdiskursen og samfunnsdiskursen, som alle eksisterer side om side. Diskursene representerer ulike tilnærminger til pornografi som fenomen og gjenspeiler ulike sider av pressens samfunnsoppdrag. Utenlandske medier er den mest siterte kildetypen i artiklene. I kombinasjon med få muntlige kilder og mange intime bilder peker dette i retning av en medielogikk som legger til rette for klikk- og leservennlige lavkostnadsartikler som kan bidra til økt lesing og salg. Vi argumenterer for at tilnærmingen til pornografi kan forstås som et uttrykk for økt kommersialisering og forbrukerfokus i journalistikken, noe som har betydning for forståelsen av pornografi i samfunnet.