Operativ pedagogikk: Grunn- og anvendt forskning på lærer- og profesjonsutdanningene i teori og praksis
Forskergruppen har som mål å bidra med kunnskap om pedagogiske tema med høy relevans for praksisarenaene, samt å belyse samtidens komplekse problemstillinger knyttet til utdanning. I kjernen av forskergruppens virksomhet finner vi forskning på sentrale dimensjoner ved utdanning som etikk, profesjonell utvikling, endringskompetanse, læring og undervisning. Integreringen av de to læringsarenaene lærerutdanning og skole/barnehage står sentralt der vekselvirkningen mellom teori og praksis får fokus.
Vår forskning omfatter lærerstudenter og nyutdannede lærere, barn og unge i barnehage og grunnskole, pedagoger og fagarbeidere/assistenter. Forskergruppen er åpen for forskere, grunnskolelærere, barnehagelærere og studenter som forsker på pedagogikk.
Medlemmer
Medlemmene representerer ulike seksjoner og avdelinger ved NLA Høgskolen i tillegg til flere andre universiteter og høgskoler.
Linnea K. Jermstad (gruppens leder), førstelektor i pedagogikk
Gunnvi Sæle Jokstad, førstelektor i pedagogikk
Mari Kristine S. Berg, høgskolelektor i pedagogikk
Anne Lene Bakke Toppe, høgskolelektor i pedagogikk
Øyvind Andre Fosse, stipendiat
Kristin Aadland Atkinson, stipendiat
Kristin Belt Skutlaberg, stipendiat
Ane Malene Sæverot, stipendiat
Trude Kyrkjebø, stipendiat
Brit Marie Hovland, førsteamanuensis i pedagogikk
Marit Myklebust, høgskolelektor i pedagogikk
Paul Otto Brunstad, professor i pedagogikk
Robert Flatås, høgskolelektor i pedagogikk
Gila Hammer Furnes, førsteamanuensis i pedagogikk
Svitlana Holovchuck, førsteamanuensis i pedagogikk
Reidun Rygg, høgskolelektor i pedagogikk
Eksterne
Ursula Småland Goth, professor i pedagogikk (Høyskolen Kristiania)
Glen-Egil Torgersen, professor i pedagogikk (USN, gruppens nestleder)
Herner Sæverot, professor i pedagogikk (HVL)
Forskergruppens arbeid
Forskergruppen bidrar inn i masterprogrammet «profesjonsrettet pedagogikk», «begynneropplæring», «master i pedagogikk». Forskergruppen er involvert i masterutdanningene gjennom veiledning av masterstudenter, å involvere masterstudentene i forskning og utforskende aktiviteter knyttet til lærerutdanningsskolene og lærerutdanningsbarnehagene.
Forskningen har som mål å fremskaffe kunnskap om og identifisere nøkkelfaktorer som virker inn på:
- Pedagogikkens sentrale oppgaver
- Endringsarbeid/utviklingsarbeid i skole
- Veiledning og profesjonell utvikling
- Profesjonsfellesskapet
- Ledelse
- Skoleutvikling og profesjonalisering
- Lærerutdanningsskoler og barnehager- på hvilken måte partnerskap med praksisfeltet kan tette gapet mellom teori- praksis, utdanning-yrke
- Studentenes endringskompetanse
- Læreres møte med eksterne aktører og pedagogiske programmer (for eks evidensbaserte programmer)
- Fenomenbasert læring
- Elevaktive/studentaktive læringsmetoder
- Skolekultur
- Balansepunktet mellom teori og praksis
Forskningsstrategi for Operativ Pedagogikk NLA (OP-NLA)
1. Vitenskapelige grunnstrukturer i OP:
- Pedagogikkvitenskapen – som rettesnor, med åpenhet for alle fagdisipliner og tverrfaglige tilnærminger, men med pedagogikken som hovedramme.
- Funksjonalitet – forskning og tiltak bør bidra til bedre læring, danning/oppdragelse (i skole/samfunn – og i pedagogikkfaget selv)
- Realpolitisk – forskning og tiltak bør få innpass i skolen og andre opplæringsvirksomheter (også bedrifter)
- Fler-metodisk – åpenhet og akseptanse for ulike forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske tilnærminger
- Aggregering vs partikularisering – valgene i data- og teoriseleksjon støttes med vekt på pedagogiske strukturer
2. Vitenskapelig strategi
OP-NLA skal:
i. Skape et innovativt, kunnskapsdelende og ledende forskningsmiljø,
ii. Utvikle kunnskap som andre vil ha,
iii. Dyrke vår spisskompetanse,
iv. Fremme et trygt Motivasjons- og kvalitetsklima
v. Fremstå som en kompetent og positiv enhet
Kontaktinformasjon
Forskergruppens leder: Linnea K. Jermstad.
Prorektor for forskning og utvikling: Torgeir Landro