Ikke mindre enn en eksamensfestival

Musikkstudentene er klare for en karriere i musikkbransjen og forrige uke avsluttet de sin utdannelse med en hel uke med Staffeldtsfestivalen 2020. Hvorfor bare ha eksamenskonsert når man kan lage en hel festival!
-Den store bekymringen for studentene i koronatiden var at eksamenskonserten kun skulle være med sensorer, uten publikum i salen. Gleden var stor da Staffeldtsfestivalen var et faktum og i år ble den holdt på Victoria Nasjonale Jazzscene midt på Karl Johans gate i Oslo, sier avdelingsleder på musikk, Ole Kristian Kogstad ved NLA Oslo.
Julie Henrikke Rekstad
 

Årets høydepunkt

Det kunne selvsagt bare være opp til 50 personer i publikum, men likevel skapte det en unik opplevelse når venner, familie og medstudenter kunne samles og høre konsertene live. I tillegg ble konsertene streamet.
 
-Dette har fungert mye bedre enn vi kunne håpe på, sier Jonny Sjo som var hovedsensor under eksamenskonsertene. – Takket være det profesjonelle crewet på Victoria Nasjonale Jazz Scene, vårt eget lys-, stream- og lyd-team; Jon Anders & Simen, sensorer og NLA-ansatte ble dette en fest og noe vi bare må få til hvert eneste år fremover.
 
-Stemningen er alltid veldig god på Staffeldtsfestivalen. Studentene spiller gjerne på hverandres konserter, så hele uken blir en stor fest med mye spenning, glede og fellesskap. Og ikke minst fantastiske musikkopplevelser, legger en engasjert avdelingsleder til.

Hva betyr Staffeldtsfestivalen for studentene?
-Den betyr mye, mange jobber enormt mye frem mot sin eksamen og gleder seg til å ha og forme sin helt egne konsert, plukke sine egne sanger, skrive egne låter og ha med seg musikere de ønsker. Og ikke minst få spille for et nydelig publikum som heier på dem! Her knyttes viktige faglige nettverk, nåværende studenter spiller med tidligere studenter og musikere fra andre sammenhenger, forteller Ole Kristian Kogstad.
Fredrik Songe på trommer og Martin Stapnes på bass


Høyt nivå

Jonny Sjo er, som de andre ansatte på musikkavdelingen, selv musiker og stolt av studentene forrige uke.

-Nivået har vært høyt, og spesielt stas er det at flesteparten av konsertene er eget skrevet materiale. Vi er utrolig stolte av å kunne sende disse avgangsstudentene ut i det profesjonelle livet. Mange av dem har allerede funnet sin musikalske identitet og veldig tidlig funnet sitt sound, noe som er unikt i så ung alder. De har nå et solid og trygt fundament og i tillegg er de ekstremt selvdrevne i både det å skrive musikk og å "brande" seg selv som artist, sier Sjo.
 

Mye gøyere med festival

-Konsert er en vanlig eksamensform på all utøvende musikkutdanning. Hos oss har vi utviklet dette til en festival, som er åpen for publikum, der det skapes et sosialt og stemningsfullt miljø og en relevant faglig ramme rundt konsertene, sier Kogstad.

Det er høgskolelektorene Ole Fredrik Norbye og Marianne Engebretsen på musikkavdelingen har stått i bresjen for å utvikle konsertene til en festival. 

-Vi ønsker at utdanningen vår skal være tett på det studentene møter i arbeidslivet. Da er det viktig at eksamensformen også gjenspeiler dette. Det å lage en festival der studentene må forholde seg til get-in-tider, lydprøver, lys- og lyd-crew og arrangører gir god læring. I tillegg er det mye morsommere for dem å spille en skikkelig konsert på en scene, enn å spille for tre sensorer i et rom, sier Ole Fredrik Norbye.
Håvard Fylsvik


Jobber for masterutdanning

De to bachelorutdanningene i musikk ved NLA Oslo gir studentene et godt grunnlag til å bli musiker. Med undervisning fra profesjonelle musikere i tett kontakt med musikkmiljøet i Norge og spesielt Oslo, er musikkutdanningen på NLA et godt utgangspunkt for en musikkarriere. Ole Kristian Kogstad har ambisjoner om at utdanningen alltid skal være relevant og utvikle seg når det er nødvendig.

-Vi skal til enhver tid være relevante som utdanning, tett på praksisfeltet og med et godt integrert verdigrunnlag som gir studentene et spesielt godt grunnlag for et solid og varig arbeidsliv, der de aktivt kan være med å prege sine omgivelser på positive måter. Vi ønsker stadig å utvikle oss, revidere våre studietilbud og lage nye. Det vi jobber mest med akkurat nå er søknad om å få opprette masterstudier i utøvende musikk, sier Kogstad.
 

Sensur av musikkstudentene

På konsertene var Jonny Sjo hovedsensor og i tillegg var det en ekstern sensor. Man opererer ikke lenger med gradert karakter på denne typen utdanning.
-Det blir sjelden rett å sette bokstav på utøvende kunst. Studentene får i stedet en fyldig tilbakemelding av sensorer, en god begrunnelse i en veldig relevant konsertsituasjon. I tillegg får de med seg en god dokumentasjon på hva de kan gjennom at hele konserten filmes, avslutter Ole Kristian.
.