3JO211 Journalistikk og livssyn
Alle versjoner:
3JO211 (2024—2025)
3JO211 (2023—2024)
3JO211 (2022—2023)
3JO211 (2021—2022)
3JO211 (2020—2021)
3JO211 (2019—2020)
3JO211 (2018—2019)
3JO211 (2017—2018)
Emnekode: 3JO211
Emnenavn: Journalistikk og livssyn
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2021–2022
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
For å bli tatt opp til emnet må man ha generell studiekompetanse eller tilfredsstille krav til realkompetansevurdering etter gjeldende regler. Det kreves minimum 15 studiepoeng i praktisk journalistikk, for eksempel 3JO111, eller tilsvarende praktisk erfaring som journalist.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i journalistikk. Emnet bygger på 3JO111 Journalistikk 1 og 3JO112 Journalistikk 2.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- kan lage journalistikk om livssyn
- kan identifisere livssyn, og opptre kritisk i forhold til eget og andres livssyn i journalistisk virksomhet.
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst på livssynsmangfoldet i samfunnet, og på pressens ansvar for at ulike syn får komme til uttrykk.
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk
Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn og livsynskritikk
Her gis en innføring i livssynsbegrepet og aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med dagens medie- og livssynsmangfold.
Arbeids- og undervisningsformer
Det gis undervisning i form av forelesninger, gruppeoppgaver, seminarer og ekskursjoner. Gruppene legger fram arbeidet i undervsiningen. I tillegg benyttes selvstudium og individuelt praktisk journalistisk arbeid.
Arbeidsomfang
Ca. 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Arbeidsoppgave - presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Ved ikke godkjent presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 40 prosent av karakteren), se manual for mer informasjon.
- Faglig refleksjonsoppgave (teller 60 prosent av karakteren) som tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og knytter disse til eget prosjekt (2000 ord +/- 15 prosent).
Prosjekt og refleksjonsoppgave leveres samtidig og blir vurdert under ett.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinaviske språk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Studiet overlapper fem studiepoeng for hvert av emnene
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Evaluering av emnet
Emnet blir evaluert i den årlige studentevalueringen før sommeren. Det er også mulig å komme med tilbakemeldinger til emneansvarlig underveis.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Totalt ca. 800 sider.
Livssyn og journalistikk (350 s.)
Dahlstrøm, Hilde Kristin: Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk. Oslo: Cappelen Damm, 2015 (200 s.)
Lundby, K. (2021). Religion i medienes grep: medialisering i Norge. Universitetsforlaget. (200 s.)
Nettressurser
* International Association of Religion Journalists (IARJ), http://www.theiarj.org/
* Internasjonal database med statistikk og forsking, http://www.thearda.com/
* Religion Newswriters Association, http://www.religionlink.com/
Livssyn og livssynskritikk (400 s.)
¤ Dahle, Lars: "Twelve Questions to consider When Watching the News" online artikkel på nå http://engagingmedia.info/twelve-questions-to-consider-when-watching-the-news/. (1 s.)
¤ Dahle, Margunn Serigstad: Film, livssyn og livstolkning i Manus for livet (Oslo: IKO-Forlaget 2010) s. 44-67 (20 s.)
Sire, James W.: The universe next door: A basic worldview catalog. (Downers Grove og Nottingham: Inter-Varsity Press, 2009; 5. utg.) (s. 15-165 og 214-286 (222 s).
¤ Wilkens, Steve og Mark L. Sanford: Hidden Worldviews: Eight Cultural Stories That Shape Our Lives (Downers Grove, Ill: IVP, 2009) s.11-26 og 44-60 (30 s.)
Selvvalgt eksempel på livssynskritikk i mediene (50s.), for eksempel:
* R. Dawkins: The Root of All Evil (https://www.youtube.com/watch?v=8nAos1M-_Ts)
* The unbelievers (http://anuggrah.bigmoviez.net/play.php?movie=2636522)
* John Lennox og Dawkins-debatt (https://www.youtube.com/watch?v=VBbBenCTTwE)
* De syv dødssyndene (Kristoffer Schau, TV2 Sumo)
* Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally (https://www.youtube.com/watch?v=fWHV9VnOJtc)
* Alister McGrath: «Why God won`t go Away»: Kritikk av nyateismen og Dawkins (https://www.youtube.com/watch?v=creNs9-Ui6A)
Litteratur merket ¤ finnes i kompendium.