VUNO2BG5 Norsk 2, 5.-10. modul 2
Alle versjoner:
VUNO2BG5 (2023—2024)
VUNO2BG5 (2022—2023)
VUNO2BG5 (2021—2022)
VUNO2BG5 (2020—2021)
VUNO2BG5 (2019—2020)
VUNO2BG5 (2018—2019)
VUNO2BG5 (2017—2018)
Emnekode: VUNO2BG5
Emnenavn: Norsk 2, 5.-10. modul 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Studenten må ha 30 sp fra før i sin fagkrets, eller NO1 og NO2 kan tas parallelt. Det er ikke eget opptak til NO2, modul 2.
Relevans i studieprogrammet
Norsk 2; 5.-10. er et videreutdanningstilbud for lærere som har 30 stp norsk i fagkretsen.
Innledning
Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Dette krever både faglig og fagdidaktisk innsikt. Dette emnet gir historisk oversikt og mer omfattande kunnskap om sentrale språklige og litterære emner, i lys av aktuelle fagdidaktiske perspektiver. Gjennom arbeidet med emnet skal studentene også videreutvikle egne språkferdigheter og sin egen tekstkompetanse og formidlingsevne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
- har kunnskap om språkhistorie, språklige endringsprosesser i eldre og nyere tid, talemålsvariasjon i moderne norsk og gjeldende normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om litteraturhistorie og omfattende kunnskap om litteratur fra ulike tider, for barn, unge og voksne
- har bred kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærminger og kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa og skjønnlitteratur fra ulike perspektiv og for ulike formål
- kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangrer og medium
- kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekster og medier i relevante uttrykksformer
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
Innhold
Emnet fokuserer på:
- Litterært mangfold - skjønnlitteratur og sakprosa
- Litteraturhistorie og litteraturteori
- Litteraturdidaktikk
- Språklig mangfold
- Språkhistorie
- Dialektologi og sosiolingvistikk
- Nordiske språk og språk i Norden, med hovedvekt på dansk, svensk og nasjonale minoritetsspråk i Norge
- Språkdidaktikk
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet har tre obligatoriske heldagssamlinger à to dager. Disse består av forelesninger og seminar. I tillegg skal studentene delta i to faglige nettsamtaler.
Arbeidsomfang
400-450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- delta på obligatoriske forelesninger og seminar
- delta på to nettbaserte fagsamtaler
- holde et seminarinnlegg
- skrive en didaktisk og praksisnær oppgave på nynorsk
- gi respons på minst en medstudent sin didaktiske oppgave
- skrive en fagtekst på bokmål
- gi respons på minst en medstudent sin fagtekst
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering består av en forelesning og en påfølgende eksaminasjon. Forelesningen skal bygge på enten den didaktiske oppgaven eller fagteksten (se arbeidskrav); eksaminasjonen tar også utgangspunkt i andre emner fra modul 2.
Tillatte hjelpemidler
Info i forkant av eksamensavviklingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja