VUNO1BG5 Norsk 1, 5.-10. modul 2
Alle versjoner:
VUNO1BG5 (2023—2024)
VUNO1BG5 (2022—2023)
VUNO1BG5 (2021—2022)
VUNO1BG5 (2020—2021)
VUNO1BG5 (2019—2020)
VUNO1BG5 (2018—2019)
VUNO1BG5 (2017—2018)
Emnekode: VUNO1BG5
Emnenavn: Norsk 1, 5.-10. modul 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2023–2024
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Bygger på Norsk 1, 5.-10, modul 1.
Relevans i studieprogrammet
Norsk 1, 5.-10. modul 2 er et valgfritt fag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn. Studiet utgjør, sammen med Norsk 1, 5.-10. modul 1 og Norsk 2, 5. -10. et årsstudium i norsk. Studiet kan tas som videreutdanning.
Innledning
Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Dette krever både faglig og fagdidaktisk innsikt. Emnet legger vekt på å gi en grundig innføring i språk, språkdidaktikk og de grunnleggende ferdighetene å kunne lese, å kunne skrive, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. I tillegg vektlegges studentenes utvikling av egne språkferdigheter, egen tekstkompetanse og formidlingsevne.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har omfattende kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om språklig identitet, norsk som andrespråk og flerspråklig praksis
- har kunnskap om samisk språk og kultur
- har omfattende kunnskap om lesing, skriving og muntlig kommunikasjon, med vekt på videreutvikling av grunnleggende ferdigheter
- har kunnskap om vurdering, nasjonale prøver og læremiddel, digitale og andre, medvekt på mellomtrinnet
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk og gjøre greie for faglige valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling
- kan vurdere og bruke ulike metoder og ny teknologi i den videre lese- og skriveopplæringen og tilpasse opplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i norsk
- kan legge til rette for at elever på mellomtrinnet får lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangre og medier
- kan kjenne igjen tegn på lese- og skrivevansker
- kan vurdere ulike norskfaglige læremiddel, digitale og andre
- mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge målformer
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan legge til rette for at elevene videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
- kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Innhold
Emnet fokuserer på følgende tema:
- Språket som system
- Fonologi
- Morfologi
- Syntaks
- Tekstgrammatikk
- Skriftspråknormering
- Å lære norsk som andrespråk
- Språklig mangfold
- Et flerspråklig klasserom
- Samisk språk og kultur
- De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlighet og digitale ferdigheter
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Lese- og skrivevansker, kartlegging og tiltak
- Bruk av læremidler, digitale og andre, i norskfaget
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet har tre obligatoriske heldagssamlinger à to dager. Disse består av forelesninger og seminar. I tillegg til selvstudier skal studentene samarbeide om arbeidskrav via nett utenom samlingene.
Arbeidsomfang
400-450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Obligatorisk oppmøte på samlingene
- Utvikle et digitalt læremiddel og presentere det for resten av studentgruppen
- Utkast til fagtekst som faglærer og medstudent skal respondere på
- Respons på en medstudents fagtekst
- Deltakelse i to nettsamtaler
- Refleksjonsnotat fra to nettsamtaler
- Innlevering av fagtekst med vurdering godkjent/ ikke godkjent
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen".
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
6 timers skoleeksamen. Målform er bokmål.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Norsk ordbok.
Eksamensspråk
Norsk bokmål.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.