4MGL1BEG302 Begynneropplæring 2 - Didaktikk og handlingsrom i begynneropplæringen
Alle versjoner:
4MGL1BEG302 (2025—2026)
4MGL1BEG302 (2024—2025)
4MGL1BEG302 (2023—2024)
4MGL1BEG302 (2022—2023)
4MGL1BEG302 (2021—2022)
Emnekode: 4MGL1BEG302
Emnenavn: Begynneropplæring 2 - Didaktikk og handlingsrom i begynneropplæringen
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Fullført 3 første studieår, GLU 1-7 og 60 sp i norsk eller matematikk
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk del av grunnskolemaster i begynneropplæring.
Innledning
Emnet går parallelt med BEG301: Det lekende og lærende barnet i møte med skole og skolefritidsordning. De to emnene utfyller hverandre og gir til sammen 30 stp i begynneropplæring. Samlet skal emnene videreutvikle kunnskap, ferdigheter og kompetanse knyttet til begynneropplæring som studenten har oppnådd i skolefagene, praksisstudium og pedagogikk i løpet av de tre første studieårene av grunnskolelærerutdanning 1-7. Emnene legger stor vekt på fagene norsk og matematikk. Dette emnet fokuserer særlig på læringsmiljø og didaktikk som fremmer en trygg, tilpasset og lystbetont skolestart som støtter læring for alle elever.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om fagdidaktikk med særlig relevans for begynneropplæring
- har inngående kunnskap om arbeidsmåter og læringsmiljø som fremmer lærelyst, nysgjerrighet og mestring
- har inngående kunnskap om tilpasset opplæring og om å gjenkjenne og forebygge språk-, lese-, skrive- og matematikkvansker
- har inngående kunnskap om hvilken betydning skolens fysiske miljø har for læring og trivsel
- har inngående kunnskap om mangfold og flerspråklighet som ressurs
- har inngående kunnskap om formålstjenlig bruk av digitale ressurser og relevante læremiddel for begynneropplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og kritisk vurdere ulike utforskende og undersøkende arbeidsmåter og vurderingsformer med særlig relevans for skolefagenes begynneropplæring
- kan analysere og bruke relevante tilnærminger til klasseledelse og oppfølging av elevens læring og utvikling
- kan på avansert nivå stimulere elevens kommunikative ferdigheter både skriftlig og muntlig, visuelt, musikalsk og kroppslig
- kan analysere elevens ressurser og utfordringer, bruke formålstjenlige kartleggingstilnærminger og tilrettelegge tiltak for elever om trenger det
- kan fremme et trygt og helsefremmende læringsmiljø for alle og bidra til å utvikle elevens sosiale kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan styrke flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og legge til rette for trygg og tilpasset skolestart for elever med ulik språklig, sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
- har avansert forståelse av tidlig innsats, flerfaglighet og dybdelæring
- kan på avansert nivå analysere, tolke og forstå både elevens faglige tenking og bruk av læringsstrategier
- kan kritisk reflektere over og vurdere forskning, styringsdokumenter og problemstillinger relevante for begynneropplæring
- kan bidra til nytenkning om arbeidsformer som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst
Innhold
Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring som fremmer elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving, muntlige ferdigheter og regning. Emnet bygger videre på studentens kompetanse i begynneropplæring fra blant annet de obligatoriske emnene i norsk og matematikk.
Emnet gir inngående kunnskap i didaktikk som styrker studentens kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig og tilpasset undervisning. Fokus rettes mot mangfold som ressurs, tverrfaglighet og arbeidsformer som støtter elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst. Det vil også bli satt søkelys på tema som tidlig innsats og tilrettelegging for elever som har læringsutfordringer.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning, praktiske seminar, gruppeoppgaver, flerfaglig prosjektarbeid sammen med BEG301.
Arbeidsomfang
450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før en kan gå opp til eksamen:
1. Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen.
2. Skriftlig fagtekst individuell eller gruppe
3. Seminarinnlegg
4. Breddetest
5. Utprøving av en metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringer etter praksisperioden spesifiseres ved oppstart av emnet.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen, 5 dager. Omfang: 4000 ord +/- 10%.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Henviser til praksisplan for GLU 1-7. og kap. 7 om veiledet praksis i forskrift om studier for NLA Høgskolen. Ordinær praksis i semesteret er 3 uker.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Book
Skriftspråkleg mangfald som ressurs i opplæringa : ei kort innføring
Bugge, Edit, Oslo, Universitetsforlaget, 77 sider, [2019], isbn:9788215034928, Book Chapter
Ordlæring når norsk er andrespråket
Carlsen, C.H og Bugge, E., Gro Ulland (1974-) (redaktør), Ordlæring når norsk er andrespråket, Bergen, Fagbokforlaget, 186 sider, [2020], 59-79, isbn:978-82-450-2512-5,
View online
Book Chapter
Muntlig fortelling, engasjement og fellesskap. Arbeid med dilemmaeventyr i et flerkulturelt klasserom.
Karsrud, F.T. & Olsen, T.M., Ingeborg Eidsvåg Fredwall (1973-) (redaktør), Muntlig fortelling, engasjement og fellesskap. Arbeid med dilemmaeventyr i et flerkulturelt klasserom., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, 2022, 89-110, isbn:9788202718848, Book Chapter
Barns erfaringer med samtaler og tekst som grunnlag for utvikling av leseforståelse
Rydland, V., Ivar Bråten (1952-) (redaktør), Barns erfaringer med samtaler og tekst som grunnlag for utvikling av leseforståelse, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 255 sider, [2021], 29-45, isbn:9788202650063, Article
Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker?
Hagen Å, Melby-Lervåg M, Lervåg A., Norsk tidsskrift for logopedi., 4, 60, 2014, 6-13, Article
Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
Håland, Anne ; Hoel, Trude, Nordic journal of literacy research, 2, 2016-03-30,
View online
Book Chapter
Staving med mening
Hårstad, S., Mæhlum, L, van Ommeren, R., Hårstad, Stian, Mæhlum, Brit; Ommeren, Rikke van, Staving med mening, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 231 sider, [2021], 132-153, isbn:9788202687359, Article
Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn
Tysvær, Aasfrid ; Ottesen, Siri Hovda, 68-84, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 4, 38, 2021-03-21, 68-84,
View online
Article
Pedagogiske skjermtekster i begynneropplæringa i et literacyperspektiv
Runestad, Anne Kristine Solberg, Universitetsforlaget, 325-339, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 102, 2018-12-19, 325-339,
View online
Book Chapter
Ordlæring i eit begynnaropplæringsperspektiv.
Selås, M., Gro Ulland (1974-) (redaktør), Ordlæring i eit begynnaropplæringsperspektiv., Bergen, Fagbokforlaget, 186 sider, [2020], 21-39, isbn:978-82-450-2512-5,
View online
Article
Oracy in year one: A blind spot in norwegian language and literacy education?
Skaftun, Atle ; Wagner, Åse Kari H., 1-20, L1-educational studies in language and literature, Running Issue, 19, 2019, 1-20,
View online
Article
Reading and Language in the Early Grades
Snow, Catherine E ; Matthews, Timothy J, Princeton, Woodrow Wilson School of Public and International Affairs at Princeton University and the Brookings Institution, 57-74, The Future of children, 2, 26, 2016-10-01, 57-74,
View online
Book Chapter
Å strekke seg etter ordene. Samtaler om bildebøker i det flerspråklige klasserommet.
Stokke, R.S. & Palm, K., Nina Gram Garmann (1973-) (redaktør), Å strekke seg etter ordene. Samtaler om bildebøker i det flerspråklige klasserommet., Oslo, Novus, 228 s., 2017, 99-118, isbn:978-82-7099-881-4, Article
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
Svanes, Ingvill Krogstad ; Øgreid, Anne Kristine, Acta Didactica Norden, 1, 14, 2020-02-10,
View online
Book
Leik i norskfaget
Selås, M. og Skattør, T.H., Magnhild Selås (1971-) (redaktør), Tone Helene Skattør (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 2023, isbn:9788245040203,
Kap 1 - 3, s. 17 - 70 Book Chapter
Funksjonell bokstavkunnskap og tekstkompetanse gjennom lek
Rygg, R.F., Magnhild Selås (1971-) (redaktør), Funksjonell bokstavkunnskap og tekstkompetanse gjennom lek, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 93-108, isbn:9788245040203, Book Chapter
Leik i begynnaropplæringa - korleis ta vare på stjerneblikket?
Aske, J., Magnhild Selås (1971-) (redaktør), Leik i begynnaropplæringa - korleis ta vare på stjerneblikket?, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 73-92, isbn:9788245040203, Book Chapter
Å åpne elevenes fantasi gjennom kollektiv historieskaping
Nordbø, B.S., Magnhild Selås (1971-) (redaktør), Å åpne elevenes fantasi gjennom kollektiv historieskaping, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 131-152, isbn:9788245040203, Book Chapter
Kreativitet i begynneropplæringen
Olafsson, Brynjar & Gulliksen, Marte S., Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kreativitet i begynneropplæringen, Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 249-268, isbn:978-82-15-03001-2, Book Chapter
Definerende egenskaper og sjangerkjennetegn. Tverrfaglighet mellom norsk og matematikk i begynneropplæringen
Imenes, O. G., Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Definerende egenskaper og sjangerkjennetegn. Tverrfaglighet mellom norsk og matematikk i begynneropplæringen, Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 213-227, isbn:978-82-15-03001-2, Book Chapter
Enspråklig begynneropplæring i flerspråklige klasserom? Om lese- og skriveopplæringen i førsteklasse
Palm, Kirsten, Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Enspråklig begynneropplæring i flerspråklige klasserom? Om lese- og skriveopplæringen i førsteklasse, Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 115-138, isbn:978-82-15-03001-2, Book
Boka om å begynne på skolen
Bross, Helena, Emma Göthner (1979-) (illustratør), Oslo, Aschehoug, 170 sider, [2020], isbn:9788203266881, Book
Pling i bollen : fine og ufine barnerim
Ingvild H. Rishøi ; Bendik Kaltenborn, Oslo, Cappelen Damm, 2012, isbn:9788202343712,
View online
Book
Visste du at ...? Blod
Tegnehanne (1989-) (bildende kunstner/bokomslagsdesigner), Oslo, Samlaget, 2020, isbn:9788234001420, Book
Snokeboka
Lisa Aisato, Oslo, Gyldendal, [34] s., 2018, isbn:978-82-05-49308-7, Book
Papelina
Fuglehaug, Randi, Jill Moursund (1971-) (illustratør), Oslo, Samlaget, [48] s., 2017, isbn:978-82-521-9404-3, Article
Teachers' involvement in children's mathematizing - beyond dichotomization between play and teaching
Björklund, Camilla ; Magnusson, Maria ; Palmér, Hanna, Abingdon, Routledge, 469-480, European early childhood education research journal, 4, 26, 2018-07-04, 469-480,
View online
Book Chapter
Matematiske samtaler i barnehagen: Utfordringer og muligheter
Carlsen, M., Marit Johnsen-Høines (1946-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Matematiske samtaler i barnehagen: Utfordringer og muligheter, [Bergen], Caspar forl, 258 s., cop. 2016, 221-239, isbn:978-82-90898-73-6, Article
Kindergarten teachers' orchestration of mathematical activities afforded by technology: agency and mediation
Carlsen, Martin ; Erfjord, Ingvald ; Hundeland, Per Sigurd ; Monaghan, John, Dordrecht, Springer, 1-17, Educational studies in mathematics, 1, 93, 2016-09-01, 1-17,
View online
Book Chapter
Barns læring og utvikling i matematikk.
Carlsen, M., Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Barns læring og utvikling i matematikk., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 325 s., 2017, 56-84, isbn:978-82-02-48267-1, Electronic Article
Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk
Nosrati, M., & Wæge, K., matematikksenteret, 2015,
View online
Article
Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell
Stein, Mary Kay ; Engle, Randi A. ; Smith, Margaret S. ; Hughes, Elizabeth K., Philadelphia, Taylor & Francis Group, 313-340, Mathematical thinking and learning, 4, 10, 2008-10-27, 313-340,
View online
Book Chapter
På jakt etter elevers algebraiske tenkning
Eriksen, E.; Solem, I. H.; Uleberg, I., Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), På jakt etter elevers algebraiske tenkning, Oslo, Universitetsforl, 298 s., cop. 2018, 187-212, isbn:978-82-15-03001-2, Article
Are you sure? Stimulating mathematical thinking during young children's play
van Oers, Bert, Taylor & Francis Group, 71-87, European early childhood education research journal, 1, 4, 1996-01-01, 71-87,
View online
Book Chapter
Lekende matematikk og matematisert lek
Breive, Svanhild, Svanhild Breive (1981-) (redaktør/bidragsyter), Lekende matematikk og matematisert lek, Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2022, 121-147, isbn:978-82-450-3359-5, Book Chapter
Matematisk problemløsning, lek og kroppslig tenkning
Breive, Synnøve, Svanhild Breive (1981-) (redaktør/bidragsyter), Matematisk problemløsning, lek og kroppslig tenkning, Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2022, 149-170, isbn:978-82-450-3359-5, Book
Målrettet samtale : hvordan strukturere og lede gode, matematiske diskusjoner
Kazemi, Elham, Hintz, Allison, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 178 sider, [2019]; © 2019, isbn:978-82-02-62367-8, Article
Effects of Reform-Based Mathematics Instruction on Low Achievers in Five Third-Grade Classrooms
Baxter, Juliet A. ; Woodward, John ; Olson, Deborah, Chicago, University of Chicago Press, 529-547, The Elementary school journal, 5, 101, 2001-05-01, 529-547,
View online