4MGL5NO102 Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1
Alle versjoner:
4MGL5NO102 (2025—2026)
4MGL5NO102 (2024—2025)
4MGL5NO102 (2023—2024)
4MGL5NO102 (2022—2023)
4MGL5NO102 (2021—2022)
4MGL5NO102 (2020—2021)
4MGL5NO102 (2019—2020)
4MGL5NO102 (2018—2019)
Emnekode: 4MGL5NO102
Emnenavn: Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1
Undervisningssemester: Haust
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Sjå programplan
Relevans i studieprogrammet
Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10
Innleiing
Emnet Språk og språkdidaktikk 1 arbeider med språket som system, fleirspråklegheit og grunnleggjande språkdidaktikk. I Språk og språkdidaktikk 1 vil vi ha eit særleg fokus på mellomtrinnet.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språksyn, språkteorier, første- og andrespråkstileigning og språkets plass i norskfaget
- har kunnskap om språket som system (fonologi, morfologi, syntaks, semantikk) og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språket i bruk (tekstlingvistikk, diskurs-pragmatikk, retorikk)
- har kontrastiv kunnskap om samisk og norsk
- har brei kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om fleirspråkleg praksis
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremjande respons
- kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
- kan formidle fagstoff om språk, tekstar og medium skriftleg og munnleg og gjennom andre relevante undervisingsformer
- kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
- kjenner til norskfagleg forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillingar
Innhald
Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil særleg arbeide med språket som system, språket i bruk og med individuell fleirspråklegheit, i eit didaktisk perspektiv.
Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.
Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.
Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.
Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Arbeids- og undervisingsformer
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- deltaking i gruppediskusjon
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- praksisoppgåve
- det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikkje godkjent.
Avsluttande vurdering
Skuleeksamen, individuell, 5 timar. Skuleeksamenen skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart.
Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering
Skriftleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Tillatte hjelpemiddel
Læreplan for Kunnskapsløftet og bokmåls- og nynorskordbok (nettversjon frå ordbøkene.no (ordbokene.no))
Eksamensspråk
Norsk (målform blir oppgitt ved semesterstart).
Praksis
Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.
Kan takast som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglege ressursar
Book Chapter
Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter (kap. 2)
Matre, S. og M. Nygård, Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter (kap. 2), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 23-37, isbn:9788215052755,
Book Chapter
Grammatikk i norskfaget (kap. 3 )
Nygård, M., Grammatikk i norskfaget (kap. 3 ), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 39-54, isbn:9788215052755,
Book Chapter
Morfologi: hvordan ord er bygd opp (kap. 5)
Hognestad, J.K., Morfologi: hvordan ord er bygd opp (kap. 5), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 77-89, isbn:9788215052755,
Book Chapter
Morfologi: ordklasser (kap. 6)
Hognestad, J.K., Morfologi: ordklasser (kap. 6), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 91-112, isbn:9788215052755,
Book Chapter
Syntaks: oppbygginga av frasar og setningar (kap. 7)
Aa, L.I., Syntaks: oppbygginga av frasar og setningar (kap. 7), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 113-135, isbn:9788215052755,
Book Chapter
Kap. 1 Grammatikken i bruk
Iversen, H.M., Otnes, H. og Solem, M.S., Iversen, H.M., Otnes, H. og Solem, M.S., Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 1 Grammatikken i bruk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 10-27, isbn:978-82-02-67152-5,
Book Chapter
Kap. 5 Sammenheng i tekst
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 5 Sammenheng i tekst, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 114-145, isbn:978-82-02-67152-5,
Book Chapter
Kap. 6 Framheving
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 6 Framheving, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 146-167, isbn:978-82-02-67152-5,
Book Chapter
Kap. 8 Å "kle på" tekst.
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 8 Å "kle på" tekst., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 188-205, isbn:978-82-02-67152-5,
Book Chapter
Kap. 9 Distansering
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 9 Distansering, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 206-231, isbn:978-82-02-67152-5,
Book Chapter
Kap. 1 Skrift og tale
Theil, R., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 1 Skrift og tale, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 15-55, isbn:978-82-450-3430-1,
Book Chapter
Semantikk (kap. 2 )
Theil, R., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Semantikk (kap. 2 ), Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 57-100, isbn:978-82-450-3430-1,
Book Chapter
Kap. 4 Syntaks
Thorvaldsen, B. Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 4 Syntaks, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 135-170, isbn:978-82-450-3430-1,
Book Chapter
Kap. 6 Grammatikk i lese- og skriveopplæringen
Tonne, I., Budal, Ingvil Brügger; Theil, Rolf, Thorvaldsen, Bernt Ø.; Tonne, Ingebjørg, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 6 Grammatikk i lese- og skriveopplæringen, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 190-222, isbn:978-82-450-3430-1,
Book Chapter
Kap. 7 Tekststruktur og tekstsamanheng
Budal, I., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 7 Tekststruktur og tekstsamanheng, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 227-254, isbn:978-82-450-3430-1,
Book Chapter
Kap. 1 Mulighetene i språksystemet: Grammatikksyn og grammatikkundervisning i morsmålsfaget
Nygård, M., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Kap. 1 Mulighetene i språksystemet: Grammatikksyn og grammatikkundervisning i morsmålsfaget, Bergen Landslaget for norskundervisning; Bergen Landslaget for norskundervisning, Fagbokforlaget, 419 sider, [2021], 15-32, isbn:9788245034370,
Book Chapter
Nynorskopplæring med utforskande tilnærming til grammatikk (Kap. 7 )
Søfteland, Å., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Nynorskopplæring med utforskande tilnærming til grammatikk (Kap. 7 ), Bergen Landslaget for norskundervisning; Bergen Landslaget for norskundervisning, Fagbokforlaget, 419 sider, [2021], 121-138, isbn:9788245034370,
Book Chapter
Kap. 3 Kommunikasjon
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 3 Kommunikasjon, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 72-101, isbn:9788202626181,
Book Chapter
Kap. 7 Virkelighetsbilder
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 7 Virkelighetsbilder, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 194-226, isbn:9788202626181,
Book Chapter
Kap. 8 Sammenheng i tekst
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 8 Sammenheng i tekst, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 227-253, isbn:9788202626181,
Book Chapter
Kap. 9 Sjanger og stil
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 9 Sjanger og stil, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 254-288, isbn:9788202626181,
Book Chapter
Kap. 1 Andrespråkslæring og mellomnorsk
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 1 Andrespråkslæring og mellomnorsk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 15-31, isbn:978-82-02-37001-5,
Book Chapter
Kap. 2 Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk
Berggreen, Harald; Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 2 Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, Sidespenn 15-120, 2012, 33-47, isbn:978-82-02-37001-5,
Book Chapter
Kap. 3 Om å skrive på andrespråket
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 3 Om å skrive på andrespråket, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 49-60, isbn:978-82-02-37001-5,
Book Chapter
Kap. 6 Setningsnivået
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 6 Setningsnivået, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 89-106, isbn:978-82-02-37001-5,
Book Chapter
Om grammatikk og fagspråk
Maagerø, E., Mette Elisabeth Nergård (1951-) (red./redaktør), Om grammatikk og fagspråk, Oslo, Universitetsforl, 176 s., cop. 2008, 83-94, isbn:9788215013077,
Book Chapter
Språket som system og mulighet: Struktur og kreativitet (kap. 6. )
Johansen, Åse Mette og Hilde Sollid, Sollid, Hilde, Språket som system og mulighet: Struktur og kreativitet (kap. 6. ), Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 160 sider, 2023, 105-116, isbn:9788245038552,
View online
Book Chapter
Norsk som andrespråk (kap. 5)
Sørland, K., Rønning, Morten, Sørland, Kjartan; Vaagen, Olav, Norsk som andrespråk (kap. 5), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, [2020], 193-233, isbn:978-82-02-66659-0,
Book Extract
Dysleksihåndboka for lærere
Aas, Åsne Midtbø, Oslo, Universitetsforlaget, 173 sider, [2021], 13-36, isbn:9788215046969,
Book Chapter
Norskspråkleg kompetanse etter LK06: toskriftskompetanse i alle fag
Skjong, S., Benthe Kolberg Jansson (1952-) (redaktør), Norskspråkleg kompetanse etter LK06: toskriftskompetanse i alle fag, Oslo, Samlaget, 264 s., cop. 2011, 33-48, isbn:9788252173260,
Book Chapter
Lesestrategier og metoder. Arbeid med fagtekster i klasserommet
Mortensen-Buan, Anne-Beathe, Maagerø, Eva; Tønnessen, Elise Seip, Lesestrategier og metoder. Arbeid med fagtekster i klasserommet, Oslo, Universitetsforl., S. 165-189, 2006, 180-202, isbn:9788215024950,
View online
Book Chapter
Fonologi (kap. 1)
Rønning, M., Rønning, Morten, Sørland, Kjartan; Vaagen, Olav, Fonologi (kap. 1), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, [2020], 21-47, isbn:978-82-02-66659-0,
Book Chapter
Kap. 4 Tekstens minste bestanddeler: elementnivået
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 4 Tekstens minste bestanddeler: elementnivået, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 61-72, isbn:978-82-02-37001-5,
Book Chapter
Kap. 5 Normer
Mæhlum, B., Kap. 5 Normer, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 89-103, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Morfologi (kap. 3)
Budal, Ingvil Brügger, Budal, Ingvil Brügger; Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Morfologi (kap. 3), Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 101-136, isbn:978-82-450-3430-1,
Book Chapter
Kap. 5 Ordnivået
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 5 Ordnivået, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 73-88, isbn:978-82-02-37001-5,
Book Chapter
Kap. 7 Tekstbinding
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 7 Tekstbinding, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 107-120, isbn:978-82-02-37001-5,
Book Chapter
Flerspråklighet og flerspråklig praksis
Aarsæther, F.E., Mette Elisabeth Nergård (1951-) (red./redaktør), Flerspråklighet og flerspråklig praksis, Oslo, Universitetsforl, 176 s., cop. 2008, 110-128, isbn:9788215013077,
Book Chapter
Kap. 14 Å forstå andrespråkelevers norsk
Hårstad, S. og M. Nygård, Kap. 14 Å forstå andrespråkelevers norsk, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 245-259, isbn:9788215052755,
Article
Kognitiv pragmatikk og relevansteori [Special Issue]
Falkum, Ingrid Lossius ; Kjøll, Georg, Falkum, Ingrid Lossius ; Kjoll, Georg, Novus Forlag, 173-, Norsk lingvistisk tidsskrift : NLT, 2, 32, 2014, 173-188,
View online