4MGL5NO102 Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1

Alle versjoner:
4MGL5NO102 (2025—2026)
4MGL5NO102 (2024—2025)
4MGL5NO102 (2023—2024)
4MGL5NO102 (2022—2023)
4MGL5NO102 (2021—2022)
4MGL5NO102 (2020—2021)
4MGL5NO102 (2019—2020)
4MGL5NO102 (2018—2019)

Emnekode: 4MGL5NO102

Emnenavn: Norsk 1, modul 2 5-10, Språk og språkdidaktikk 1

Undervisningssemester: Haust

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Sjå programplan

Relevans i studieprogrammet

Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10

Innleiing

Emnet Språk og språkdidaktikk 1 arbeider med språket som system, fleirspråklegheit og grunnleggjande språkdidaktikk. I Språk og språkdidaktikk 1 vil vi ha eit særleg fokus på mellomtrinnet.

Læringsutbytte

Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 1» har studenten følgjande læringsutbytte:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språksyn, språkteorier, første- og andrespråkstileigning og språkets plass i norskfaget
  • har kunnskap om språket som system (fonologi, morfologi, syntaks, semantikk) og gjeldande normering av nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om språket i bruk (tekstlingvistikk, diskurs-pragmatikk, retorikk)
  • har kontrastiv kunnskap om samisk og norsk
  • har brei kunnskap om norsk som første- og andrespråk og om fleirspråkleg praksis
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne

Ferdigheiter

Studenten

  • kan analysere språk og språkbruk
  • kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse og vurdering av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar og gi tilpassa, læringsfremjande respons
  • kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
  • kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til eigenarten til norskfaget som språk-, kultur- og litteraturfag
  • kan formidle fagstoff om språk, tekstar og medium skriftleg og munnleg og gjennom andre relevante undervisingsformer
  • kan omsetje læreplanmål til praktisk arbeid og legitimere faglege og didaktiske val
  • kjenner til norskfagleg forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillingar

Innhald

Emnet Språk og språkdidaktikk 1 vil særleg arbeide med språket som system, språket i bruk og med individuell fleirspråklegheit, i eit didaktisk perspektiv.

Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.

Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.

Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.

Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.

Arbeids- og undervisingsformer

Førelesingar

Seminar med aktiv studentdeltaking

Gruppeseminar

Grunnskulepraksis

Sjølvstudium

Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav:

  • breiddetest
  • deltaking i gruppediskusjon
  • eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
  • praksisoppgåve
  • det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen

Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikkje godkjent.

Avsluttande vurdering

Skuleeksamen, individuell,  5 timar. Skuleeksamenen skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart.

Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering

Skriftleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemiddel

Læreplan for Kunnskapsløftet og bokmåls- og nynorskordbok (nettversjon frå ordbøkene.no (ordbokene.no))

Eksamensspråk

Norsk (målform blir oppgitt ved semesterstart).

Praksis

Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.

Evaluering av emnet

Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.

Kan takast som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglege ressursar

Book Chapter


Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter (kap. 2)
Matre, S. og M. Nygård, Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter (kap. 2), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 23-37, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Grammatikk i norskfaget (kap. 3 )
Nygård, M., Grammatikk i norskfaget (kap. 3 ), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 39-54, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Morfologi: hvordan ord er bygd opp (kap. 5)
Hognestad, J.K., Morfologi: hvordan ord er bygd opp (kap. 5), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 77-89, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Morfologi: ordklasser (kap. 6)
Hognestad, J.K., Morfologi: ordklasser (kap. 6), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 91-112, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Syntaks: oppbygginga av frasar og setningar (kap. 7)
Aa, L.I., Syntaks: oppbygginga av frasar og setningar (kap. 7), Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 113-135, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 1 Grammatikken i bruk
Iversen, H.M., Otnes, H. og Solem, M.S., Iversen, H.M., Otnes, H. og Solem, M.S., Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 1 Grammatikken i bruk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 10-27, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 5 Sammenheng i tekst
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 5 Sammenheng i tekst, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 114-145, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 6 Framheving
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 6 Framheving, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 146-167, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 8 Å "kle på" tekst.
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 8 Å "kle på" tekst., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 188-205, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 9 Distansering
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, Kap. 9 Distansering, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], 206-231, isbn:978-82-02-67152-5,

Book Chapter


Kap. 1 Skrift og tale
Theil, R., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 1 Skrift og tale, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 15-55, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Semantikk (kap. 2 )
Theil, R., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Semantikk (kap. 2 ), Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 57-100, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 4 Syntaks
Thorvaldsen, B. Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 4 Syntaks, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 135-170, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 6 Grammatikk i lese- og skriveopplæringen
Tonne, I., Budal, Ingvil Brügger; Theil, Rolf, Thorvaldsen, Bernt Ø.; Tonne, Ingebjørg, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 6 Grammatikk i lese- og skriveopplæringen, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 190-222, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 7 Tekststruktur og tekstsamanheng
Budal, I., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Kap. 7 Tekststruktur og tekstsamanheng, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 227-254, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 1 Mulighetene i språksystemet: Grammatikksyn og grammatikkundervisning i morsmålsfaget
Nygård, M., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Kap. 1 Mulighetene i språksystemet: Grammatikksyn og grammatikkundervisning i morsmålsfaget, Bergen Landslaget for norskundervisning; Bergen Landslaget for norskundervisning, Fagbokforlaget, 419 sider, [2021], 15-32, isbn:9788245034370,

Book Chapter


Nynorskopplæring med utforskande tilnærming til grammatikk (Kap. 7 )
Søfteland, Å., Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Nynorskopplæring med utforskande tilnærming til grammatikk (Kap. 7 ), Bergen Landslaget for norskundervisning; Bergen Landslaget for norskundervisning, Fagbokforlaget, 419 sider, [2021], 121-138, isbn:9788245034370,

Book Chapter


Kap. 3 Kommunikasjon
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 3 Kommunikasjon, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 72-101, isbn:9788202626181,

Book Chapter


Kap. 7 Virkelighetsbilder
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 7 Virkelighetsbilder, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 194-226, isbn:9788202626181,

Book Chapter


Kap. 8 Sammenheng i tekst
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 8 Sammenheng i tekst, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 227-253, isbn:9788202626181,

Book Chapter


Kap. 9 Sjanger og stil
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Kap. 9 Sjanger og stil, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 254-288, isbn:9788202626181,

Book Chapter


Kap. 1 Andrespråkslæring og mellomnorsk
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 1 Andrespråkslæring og mellomnorsk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 15-31, isbn:978-82-02-37001-5,

Book Chapter


Kap. 2 Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk
Berggreen, Harald; Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 2 Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, Sidespenn 15-120, 2012, 33-47, isbn:978-82-02-37001-5,

Book Chapter


Kap. 3 Om å skrive på andrespråket
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 3 Om å skrive på andrespråket, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 49-60, isbn:978-82-02-37001-5,

Book Chapter


Kap. 6 Setningsnivået
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 6 Setningsnivået, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 89-106, isbn:978-82-02-37001-5,

Book Chapter


Om grammatikk og fagspråk
Maagerø, E., Mette Elisabeth Nergård (1951-) (red./redaktør), Om grammatikk og fagspråk, Oslo, Universitetsforl, 176 s., cop. 2008, 83-94, isbn:9788215013077,

Book Chapter


Språket som system og mulighet: Struktur og kreativitet (kap. 6. )
Johansen, Åse Mette og Hilde Sollid, Sollid, Hilde, Språket som system og mulighet: Struktur og kreativitet (kap. 6. ), Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 160 sider, 2023, 105-116, isbn:9788245038552,
View online

Book Chapter


Norsk som andrespråk (kap. 5)
Sørland, K., Rønning, Morten, Sørland, Kjartan; Vaagen, Olav, Norsk som andrespråk (kap. 5), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, [2020], 193-233, isbn:978-82-02-66659-0,

Book Extract


Dysleksihåndboka for lærere
Aas, Åsne Midtbø, Oslo, Universitetsforlaget, 173 sider, [2021], 13-36, isbn:9788215046969,

Book Chapter


Norskspråkleg kompetanse etter LK06: toskriftskompetanse i alle fag
Skjong, S., Benthe Kolberg Jansson (1952-) (redaktør), Norskspråkleg kompetanse etter LK06: toskriftskompetanse i alle fag, Oslo, Samlaget, 264 s., cop. 2011, 33-48, isbn:9788252173260,

Book Chapter


Lesestrategier og metoder. Arbeid med fagtekster i klasserommet
Mortensen-Buan, Anne-Beathe, Maagerø, Eva; Tønnessen, Elise Seip, Lesestrategier og metoder. Arbeid med fagtekster i klasserommet, Oslo, Universitetsforl., S. 165-189, 2006, 180-202, isbn:9788215024950,
View online

Book Chapter


Fonologi (kap. 1)
Rønning, M., Rønning, Morten, Sørland, Kjartan; Vaagen, Olav, Fonologi (kap. 1), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, [2020], 21-47, isbn:978-82-02-66659-0,

Book Chapter


Kap. 4 Tekstens minste bestanddeler: elementnivået
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 4 Tekstens minste bestanddeler: elementnivået, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 61-72, isbn:978-82-02-37001-5,

Book Chapter


Kap. 5 Normer
Mæhlum, B., Kap. 5 Normer, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 89-103, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Morfologi (kap. 3)
Budal, Ingvil Brügger, Budal, Ingvil Brügger; Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Morfologi (kap. 3), Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 101-136, isbn:978-82-450-3430-1,

Book Chapter


Kap. 5 Ordnivået
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 5 Ordnivået, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 73-88, isbn:978-82-02-37001-5,

Book Chapter


Kap. 7 Tekstbinding
Berggreen, Harald, Alver, Vigdis; Sørland, Kjartan, Kap. 7 Tekstbinding, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 231 s., 2012, 107-120, isbn:978-82-02-37001-5,

Book Chapter


Flerspråklighet og flerspråklig praksis
Aarsæther, F.E., Mette Elisabeth Nergård (1951-) (red./redaktør), Flerspråklighet og flerspråklig praksis, Oslo, Universitetsforl, 176 s., cop. 2008, 110-128, isbn:9788215013077,

Book Chapter


Kap. 14 Å forstå andrespråkelevers norsk
Hårstad, S. og M. Nygård, Kap. 14 Å forstå andrespråkelevers norsk, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 245-259, isbn:9788215052755,

Article


Kognitiv pragmatikk og relevansteori [Special Issue]
Falkum, Ingrid Lossius ; Kjøll, Georg, Falkum, Ingrid Lossius ; Kjoll, Georg, Novus Forlag, 173-, Norsk lingvistisk tidsskrift : NLT, 2, 32, 2014, 173-188,
View online