4MGL5NO103 Norsk 1, modul 3 5-10, Praktisk språk- og tekstarbeid 1

Alle versjoner:
4MGL5NO103 (2025—2026)
4MGL5NO103 (2024—2025)
4MGL5NO103 (2023—2024)
4MGL5NO103 (2022—2023)
4MGL5NO103 (2021—2022)
4MGL5NO103 (2020—2021)
4MGL5NO103 (2019—2020)

Emnekode: 4MGL5NO103

Emnenavn: Norsk 1, modul 3 5-10, Praktisk språk- og tekstarbeid 1

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Sjå programplan.

Anbefalte forkunnskapar

Sjå programplan.

Relevans i studieprogrammet

Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10

Innleiing

Emnet Praktisk språk- og tekstarbeid 1 vil særleg fokusere på den rolla munnleg kommunikasjon, den vidare lese- og skriveopplæringa og digitale dugleikar speler i norskfaget. Emnet omfattar norskundervising på mellom- og ungdomstrinnet, med særleg vekt på mellomtrinnet. I tillegg vert det lagt vekt på at studentane skal utvikle sine eigne språkferdigheiter og sin eigen tekstkompetanse og formidlingsevne.

Læringsutbytte

Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne Praktisk språk- og tekstarbeid 1 har studenten følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
  • har omfattande kunnskap om lesing, skriving og munnleg kommunikasjon, med vekt på vidareutvikling av grunnleggjande ferdigheiter
  • har kunnskap om vurdering, nasjonale prøver og læremiddel, digitale og andre, med vekt på mellomtrinnet

Ferdigheiter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtaler 
  • kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk 
  • kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet får lese og skrive sak- og fiksjonstekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium  
  • kan kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar  
  • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre  
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevane på mellomtrinnet vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer  
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emne og gjere greie for elev- og trinntilpassa fagdidaktiske val  
  • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag 

Innhald

Emnet vil gje studentane

  • innføring i leseopplæring  
  • innføring i skriveopplæring  
  • innføring i opplæring i munnlegheit  
  • innføring i opplæring i digitale dugleikar 
  • innføring i bruk av digitale verktøy i undervisninga 
  • innføring i sidemålsdidaktikk 
  • kunnskap om utfordringar knytte til lesing og skriving 
  • kunnskap om tilpassa opplæring 

Arbeids- og undervisingsformer

Førelesingar

Seminar med aktiv studentdeltaking

Gruppeseminar

Grunnskulepraksis

Sjølvstudium

Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning.

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar. Dette omfattar også sjølvstudium.

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav:

  • to skriftlege gruppearbeid med rettleiing
  • eit seminarinnlegg
  • praksisoppgåve eller skriftleg didaktisk oppgåve
  • Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisingsplanen.

Nærare opplysingar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrava vert gjevne i undervisingsplanen for emnet ved semesterstart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten skal kunne ta eksamen i emnet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikkje godkjent.

Avsluttande vurdering

Individuell munnleg eksamen med førebuingstid.

Munnleg eksamen er todelt. Den eine delen tek utgangspunkt i ei av dei to gruppeoppgåvene som er obligatoriske arbeidskrav. Den andre delen er utspørrjing i emnet.

Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering

Individuell, munnleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er ikkje greidd.

Tillatte hjelpemiddel

Gjeldande læreplan for grunnskulen.

Eksamensspråk

Norsk.

Progresjonskrav

Emnet må vere bestått for å kunne halde fram på Språk og språkdidaktikk 2, Litteratur og litteraturdidaktikk 2 og Praktisk språk- og tekstarbeid 2.

Praksis

Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.

Evaluering av emnet

Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.

Kan takast som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglege ressursar

Book


Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 225 sider, 2021, isbn:9788215052748,
Må lånast/kjøpast.

Book Chapter


Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen
Bueie, Agnete Andersen, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 195-218, isbn:9788245043396,

Book


Nynorskdidaktikk
Eiksund, Hjalmar; Juul, Gudrun Kløve; Sjøhelle, Kristin Kibsgaard, Oslo, Samlaget, 84, 2022, isbn:9788234003288,
Kap. 2-7 og kap. 12 Må lånast/kjøpast.
View online

Book


Lesedidaktikk : etter den første leseopplæringen
Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 217, 2022, isbn:9788215063249,
Må lånast/kjøpast.

E-book


Veileda lesing i samtale om tekst - for mellomtrinnet og ungdomstrinnet
Hoem, Toril F. , Rangnes, Hege og Wagner, Åse Kari H., 10,
Tilgjengeleg på nett.
View online

Book Chapter


Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen
Blikstad-Balas, Marte, Blikstad-Balas, Marte, Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, 63-85, isbn:9788215066400,

Book


Muntlige tekster i klasserommet
Penne, Sylvi, Hertzberg, Frøydis; Solem, Marit Skarbø, Oslo, Universitetsforlaget, 85, [2020]; © 2020, isbn:9788215035048,
Kap. 4-11 Må lånast/kjøpast.

Article


Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
Sæbø, Johanne Ur ; Skaftun, Atle ; Nygard, Arne Olav, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 2, 15, 2021-12-03, 1-30,
Tilgjengelig på nett.
View online

Book Chapter


Flerspråklige elever deltar i klasserommets muntlighet
Myklebust, Randi, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Flerspråklige elever deltar i klasserommets muntlighet, Bergen, Fagbokforlaget, 375 sider, 2024, 133-152, isbn:978-82-450-4829-2,

Book Chapter


Lese- og skrivevansker
Andreassen, Rune og Jansson, Benthe Kolberg, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Lese- og skrivevansker, Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 291-322, isbn:9788215035024,

Book Chapter


Kva kan PIRLS fortelje oss om elevar med svake leseprestasjonar og leseundervisninga dei møter?
Mossige, Margunn & Lundetræ, Kjersti, Wagner, Åse Kari H ; Støle, Hildegunn, Kva kan PIRLS fortelje oss om elevar med svake leseprestasjonar og leseundervisninga dei møter?, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2024-03-05, 145-163, isbn:8215053246,
Tilgjengeleg på nett
View online

Website


Lese- og skrivevansker
Utdanningsdirektoratet, Utdanningsdirektoratet, 2024,
Nettside frå Udir.
View online

Website


Språkforstyrringar
Utdanningsdirektoratet, Utdanningsdirektoratet, 2024,
Nettside frå Udir.
View online