4MGL5NO103 Norsk 1, modul 3 5-10, Praktisk språk- og tekstarbeid 1
Alle versjoner:
4MGL5NO103 (2025—2026)
4MGL5NO103 (2024—2025)
4MGL5NO103 (2023—2024)
4MGL5NO103 (2022—2023)
4MGL5NO103 (2021—2022)
4MGL5NO103 (2020—2021)
4MGL5NO103 (2019—2020)
Emnekode: 4MGL5NO103
Emnenavn: Norsk 1, modul 3 5-10, Praktisk språk- og tekstarbeid 1
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Sjå programplan.
Anbefalte forkunnskapar
Sjå programplan.
Relevans i studieprogrammet
Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10
Innleiing
Emnet Praktisk språk- og tekstarbeid 1 vil særleg fokusere på den rolla munnleg kommunikasjon, den vidare lese- og skriveopplæringa og digitale dugleikar speler i norskfaget. Emnet omfattar norskundervising på mellom- og ungdomstrinnet, med særleg vekt på mellomtrinnet. I tillegg vert det lagt vekt på at studentane skal utvikle sine eigne språkferdigheiter og sin eigen tekstkompetanse og formidlingsevne.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 1, 5-10 (30 sp) over to år i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 1 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne Praktisk språk- og tekstarbeid 1 har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
- har omfattande kunnskap om lesing, skriving og munnleg kommunikasjon, med vekt på vidareutvikling av grunnleggjande ferdigheiter
- har kunnskap om vurdering, nasjonale prøver og læremiddel, digitale og andre, med vekt på mellomtrinnet
Ferdigheiter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtaler
- kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
- kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet får lese og skrive sak- og fiksjonstekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
- kan kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar
- kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevane på mellomtrinnet vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emne og gjere greie for elev- og trinntilpassa fagdidaktiske val
- kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Innhald
Emnet vil gje studentane
- innføring i leseopplæring
- innføring i skriveopplæring
- innføring i opplæring i munnlegheit
- innføring i opplæring i digitale dugleikar
- innføring i bruk av digitale verktøy i undervisninga
- innføring i sidemålsdidaktikk
- kunnskap om utfordringar knytte til lesing og skriving
- kunnskap om tilpassa opplæring
Arbeids- og undervisingsformer
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar. Dette omfattar også sjølvstudium.
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav:
- to skriftlege gruppearbeid med rettleiing
- eit seminarinnlegg
- praksisoppgåve eller skriftleg didaktisk oppgåve
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisingsplanen.
Nærare opplysingar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrava vert gjevne i undervisingsplanen for emnet ved semesterstart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten skal kunne ta eksamen i emnet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikkje godkjent.
Avsluttande vurdering
Individuell munnleg eksamen med førebuingstid.
Munnleg eksamen er todelt. Den eine delen tek utgangspunkt i ei av dei to gruppeoppgåvene som er obligatoriske arbeidskrav. Den andre delen er utspørrjing i emnet.
Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering
Individuell, munnleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er ikkje greidd.
Tillatte hjelpemiddel
Gjeldande læreplan for grunnskulen.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Emnet må vere bestått for å kunne halde fram på Språk og språkdidaktikk 2, Litteratur og litteraturdidaktikk 2 og Praktisk språk- og tekstarbeid 2.
Praksis
Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.
Kan takast som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglege ressursar
Book
Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 225 sider, 2021, isbn:9788215052748,
Må lånast/kjøpast.
Book Chapter
Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen
Bueie, Agnete Andersen, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 195-218, isbn:9788245043396,
Book
Nynorskdidaktikk
Eiksund, Hjalmar; Juul, Gudrun Kløve; Sjøhelle, Kristin Kibsgaard, Oslo, Samlaget, 84, 2022, isbn:9788234003288,
Kap. 2-7 og kap. 12 Må lånast/kjøpast.
View online
Book
Lesedidaktikk : etter den første leseopplæringen
Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 217, 2022, isbn:9788215063249,
Må lånast/kjøpast.
E-book
Veileda lesing i samtale om tekst - for mellomtrinnet og ungdomstrinnet
Hoem, Toril F. , Rangnes, Hege og Wagner, Åse Kari H., 10,
Tilgjengeleg på nett.
View online
Book Chapter
Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen
Blikstad-Balas, Marte, Blikstad-Balas, Marte, Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, 63-85, isbn:9788215066400,
Book
Muntlige tekster i klasserommet
Penne, Sylvi, Hertzberg, Frøydis; Solem, Marit Skarbø, Oslo, Universitetsforlaget, 85, [2020]; © 2020, isbn:9788215035048,
Kap. 4-11 Må lånast/kjøpast.
Article
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
Sæbø, Johanne Ur ; Skaftun, Atle ; Nygard, Arne Olav, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 2, 15, 2021-12-03, 1-30,
Tilgjengelig på nett.
View online
Book Chapter
Flerspråklige elever deltar i klasserommets muntlighet
Myklebust, Randi, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Flerspråklige elever deltar i klasserommets muntlighet, Bergen, Fagbokforlaget, 375 sider, 2024, 133-152, isbn:978-82-450-4829-2,
Book Chapter
Lese- og skrivevansker
Andreassen, Rune og Jansson, Benthe Kolberg, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Lese- og skrivevansker, Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 291-322, isbn:9788215035024,
Book Chapter
Kva kan PIRLS fortelje oss om elevar med svake leseprestasjonar og leseundervisninga dei møter?
Mossige, Margunn & Lundetræ, Kjersti, Wagner, Åse Kari H ; Støle, Hildegunn, Kva kan PIRLS fortelje oss om elevar med svake leseprestasjonar og leseundervisninga dei møter?, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2024-03-05, 145-163, isbn:8215053246,
Tilgjengeleg på nett
View online
Website
Lese- og skrivevansker
Utdanningsdirektoratet, Utdanningsdirektoratet, 2024,
Nettside frå Udir.
View online
Website
Språkforstyrringar
Utdanningsdirektoratet, Utdanningsdirektoratet, 2024,
Nettside frå Udir.
View online