4MGL5SA101 Samfunnsfag 1 5-10
Alle versjoner:
4MGL5SA101 (2024—2025)
4MGL5SA101 (2023—2024)
4MGL5SA101 (2022—2023)
4MGL5SA101 (2021—2022)
4MGL5SA101 (2020—2021)
4MGL5SA101 (2019—2020)
Emnekode: 4MGL5SA101
Emnenavn: Samfunnsfag 1 5-10
Undervisningssemester: Haust
Steder: Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Sjå programplan
Relevans i studieprogrammet
Valfritt relevant emne i grunnskolelærarutdanninga 5.-10. trinn. Obligatorisk for studentar som skal ta master i samfunnsfag i grunnskolelærarutdanninga.
Emnet kan takast som einskildemne
Innleiing
Samfunnsfaget har samfunnsbyggjande ambisjonar. Studium av samfunn skal hjelpe menneska til å finne fotfeste og orientere seg i verda, i det nære, i det fjernare og globale, i fortid, i notid og i framtid. Gjennom å tileigne seg kunnskap og myndiggjering skal studentane utvikle evna si til kritisk refleksjon, resonnement og argumentasjon og utvikle verdiar og haldningar som mangfaldige og demokratiske samfunn treng. Slike samfunn må mellom anna ha menneske som tek initiativ, undersøkjer sjølv, kan samarbeide og ta ansvar.
Samfunnsfag 1 skal førebu studentane til profesjonsrolla som samfunnsfaglærar for 5.-10. klassetrinn. Dette krev både fagleg og fagdidaktisk innsikt. Studentane skal kunne legge til rette for deltakande og handlingsorientert læring, som fremjar elevane si interesse for faget. Studentane skal tileigne seg kompetanse i å utforske, kommunisere, tenkje kritisk og leie læringsprosessar som introduserer elevane for samfunnsvitskaplege tenkemåtar. Målet er å danna kritiske, initiativrike og ansvarlege lærarkandidatar, som kan gå inn som aktive deltakarar i skule og samfunn.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til vitskaplege teoriar og metodar innan samfunnsfaget
- har kunnskap om samfunnsfagdidaktisk teori og forsking
- har kunnskap om menneskerettar, medborgarskap og demokrati
- har kunnskap om samane som urfolk, om dei nasjonale minoritetane og om kulturelt mangfald i Noreg
- har kunnskap om samspelet mellom menneske, teknologi og natur, med vekt på befolkningutvikling, ressursfordeling og berekraftig utvikling
- har kunnskap om sosialisering, kultur, identitet, kjønn og ulikskap i eit samfunnsfagleg perspektiv
- har kunnskap om handlingsrom og utfordringar for samfunnsfaget knytt til elevane sin digitale kvardag, digitale ferdigheiter, digital kjeldebruk og digital dømmekraft
- har kunnskap om ideologiar, makt, politikk og styringsformer
- har kunnskap om konfliktar og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsvitskapleg perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan leie læringsprosessar med særleg vekt på grunnleggjande ferdigheiter og dei tverrfaglege tema i læreplanen, og sikre progresjon i opplæringa
- kan arbeide med verdiar og haldningar i samfunnsfag, stimulere til undring om og respekt for mangfald og bruke dette som ressurs i arbeidet med elevane
- kan finne, vurdere og tolke ulike typar kjelder for å legge til rette for gode læringsprosessar
- kan reflektere over ulike dimensjonar ved demokratiopplæringa, og legge til rette for utvikling av demokratisk medborgerskap
- kan reflektere over planlegging, leiing og vurdering av læringsarbeid som grunnlag for læringsretta tilbakemelding til alle elevar
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere sjølvstendig og kritisk over samfunnsfaglege og fagdidaktiske spørsmål
- har overblikk over periodar og utviklingsmønster og kan gjere greie for korleis historie og kultur blir konstruert
Innhald
Innføringsemnet i samfunnsfag har ei brei tilnærming og integrerer perspektiv frå samfunnsfagdidaktikk med geografi, historie og samfunnskunnskap.
Studentane får eit oversyn over lange historiske linjer og nokre sentrale hendingar i verdshistoria; frå dei forhistoriske jeger- og sankarsamfunna, til jordbrukssamfunn, industrisamfunn og notidige kunnskapssamfunn. Samspel mellom menneske, teknologi og natur står sentralt i emnet. Studentane får mellom anna innblikk i forhold og utfordringar knytt til befolkningsutvikling, ressursfordeling, berekraftig utvikling, konfliktar, internasjonalt samarbeid, kulturelt mangfald, sosialisering, sosial ulikskap, politikk og demokrati. Korleis menneske skaper og blir ein del av ulike samhandlingsmønster og fellesskap, ofte med ulik fordeling av makt og ressursar, er sentrale moment i samfunnsfaget.
Emnet gjev grunnleggjande kunnskapar og ferdigheiter for å undervise i dei tverrfaglege temaområda demokrati og medborgarskap, folkehelse og livsmeistring og berekraftig utvikling.
Arbeids- og undervisingsformer
Undervisninga vert organisert i seminar og førelesningar, gruppearbeid, førebudde studentinnlegg, praksis, ekskursjon, sjølvstudium og rettleiing på tekst. Digital eller asynkron undervisning kan førekomme.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca 900 timar
Arbeidskrav
Følgjande arbeidskrav må vere godkjende innan fastsette fristar for å ta eksamen i emnet:
- Ein fagtekst med prosesskriving
- Ei vurdering av ein medstudent sin fagtekst
- To leserapportar
- To podcastar
- Ei fagdidaktisk oppgåve
- Breiddetest
- Krav til frammøte og aktiv deltaking i undervisninga blir angitt ved emnets oppstart
Nærare opplysningar om arbeidskravas innhald og tidspunkt for gjennomføring vert gjeve i undervisningssemesteret
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjend / Ikkje godkjend. Individuell vurdering.
Avsluttande vurdering
- Munnleg eksamen, tel 50% av karakteren
- 3 dagars heimeeksamen (2500 ord, +/- 10 %), tel 50 % av karakteren
Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering
Det vert gitt gradert karakter fra A- F, der F er ikkje greidd.
Tillatte hjelpemiddel
Heimeeksamen: Alle hjelpemidler, men eksamensettet må løysast og skrivast sjølvstendig
Munnleg eksamen: Ingen hjelpemidler
Eksamensspråk
Norsk.
Andre språk kan godkjennast etter søknad
Progresjonskrav
Emnet Samfunnsfag 1 må vera greidd før studenten kan starta på Samfunnsfag 2.
Praksis
Sjå eigen praksisplan for grunnskolelærerutdanninga og for studieplan for årsenheten.
Evaluering av emnet
Det vil bli føretatt emneevaluering i høve til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studenten kan også gje tilbakemelding på emnet i faggruppa/klassen.
Kan takast som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglege ressursar
Book
Det 20. århundrets historie - et globalt perspektiv
Balsvik, Randi Rønning, Oslo, Cappelen akademisk, 176, 2010, isbn:9788202289850,
s. 13-43; s-60-194 og s.300-310 (totalt 176 sider)
Book
Verda og vi
Eidsvik, E., Kolstad, E.W., Nielsen, P.R. & Vågenes, V. (red.), Eidsvik, Erlend, Oslo, Samlaget, 135, cop. 2019, isbn:978-82-521-9507-1,
s. 24-43 og 192-307 (totalt 135 sider). NB: andre deler av boka er pensum på Samf. 2, 6. semester
Book
Samfunnsfagdidaktikk
Erdal, F.S., Granlund, L. & Ryen, E. (red.), Lise Granlund (1974-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 160, [2021], isbn:978-82-15-03101-9,
Kapitler: 2, 4, 7, 10, 12, 13 og 14 (totalt: ca. 160 sider)
Book
Hva skal vi med historie? : historiedidaktikk i teori og praksis
Kvande, Lise, Naastad, Nils E., Oslo, Universitetsforlaget, 128, [2020], isbn:9788215031149,
s. s.35 – 79; 80–99; 118-137; 160–182 og 203–222 (totalt 128 sider)
Book
Mennesker og samfunn : innføring i sosiologisk forståelse
Schiefloe, Per Morten, Oslo, Fagbokforl, 191 sider, cop. 2019, isbn:978-82-450-2375-6,
s. 121-311 (totalt 191 sider). I tillegg inngår bokutgivelsens nettressurs i undervisningen.
View online
Book
Skolen i demokratiet - demokratiet i skolen
Solhaug, Trond, Trond Solhaug (1951-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 102 sider, [2021], isbn:9788215047423,
s. 33-46; 47-65; 66- 81; 82-96; 184-204 og 205 - 221 (totalt 102 sider)
Article
Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen
Banik, Vibeke & Kjøstvedt, Anders, 149-, Nordidactica, 2022:3, 12, 2022, 149-170,
View online
Government Document
FNs konvensjon om barnets rettigheter : vedtatt av De Forente Nasjoner den 20.november 1989. Ratifisert av Norge den 8.januar 1991
Barne- og familiedepartementet, Oslo, Barne- og familiedepartementet, 1991, 1-29,
side 1-29 er prioritert lesning
View online
Article
Vurdering i samfunnskunnskap: Kunnskaper, ferdigheter eller holdninger?
Børhaug, Kjetil ; Langø, Mona, 20, Nordidactica, 2024:1, 14, 2024, 72-92,
View online
Book Chapter
Medie- och informationskunnighet, demokrati och yttrandefrihet
Carlsson, Ulla, Westlund, O., Medie- och informationskunnighet, demokrati och yttrandefrihet, 487-, 2016, 487-514,
Også tilgjengelig via Filer i Canvasrommet
View online
Article
Elevar sine opplevingar og bruk av ferdigheiter i samfunnskunnskap
Eide, Thomas Noven, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 2, 17, 2023-05-01,
View online
Book Chapter
Fattigdom og ulikhet i et globalt perspektiv
Hesselberg, Jan og Sørreime, Hege B., D. Jordhus-Lier & K. Stokke, David Jordhus-Lier (1978-) (redaktør), Fattigdom og ulikhet i et globalt perspektiv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2017, 121-133, isbn:9788202547752,
Kapittel 9, totalt 13 sider
View online
Electronic Article
Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag
Hidle, Kari-Mette Walmann, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 1, 16, 2022-04-01, 1-25,
View online
Article
Likestilling
Holst, Cathrine, 191-198, Tidsskrift for kjønnsforskning, 2, 37, 2013-07-09, 191-198,
View online
Article
Meningsmangfold og ubehag i klasserommet
Johannessen Elise Margrethe Vike; Røthing Åse, Universitetsforlaget, Norsk pedagogisk tidsskrift,Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 106, 3-14,
View online
Article
Mellom historiske lærdomar og historisk tenking
Kalsås, Vidar Fagerheim, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 3, 16, 2022-12-01, 1-22,
View online
Book Chapter
Periodization and Temporal boundaries: Defining the Middle Ages
Landro, T. (2019), Franck Orban ; Elin Strand Larsen, Periodization and Temporal boundaries: Defining the Middle Ages, Waxmann Verlag, 2019, 17-34, isbn:3830940459,
View online
Article
Students’ Understanding of the Concept of Democracy and Implications for Teacher Education in Social Studies
Mathé, Nora Elise Hesby, University of Oslo, Acta didactica Norge, 2, 10, 2016-04-01,
View online
Electronic Article
Sosial ulikhet i skolen
Nordahl, Thomas & Nordahl, Sigrid Øyen, Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, 25, 2023, 6-20,
View online
Book Chapter
Utforsking med digital hjelp
Skavhaug, T.W., Tove Anita Fiskum (1972-) (redaktør), Utforsking med digital hjelp, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2018, 111-148, isbn:9788202583842,
Kapittel 7, s. 111-148 (20 sider)
View online
Electronic Article
Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole
Sæther, E. & Hidle, K. M. W. (2022), POLIS - Tidskrift for samfundsfagdidaktik, 5, 3, 2022, 109-121,
View online
Article
To ideer om demokratilæring: skolens demokratiopplæring i brytningen mellom teoretiske perspektiver og læreres syn på praksis
Sætra, Emil, 72-79, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 104, 2020-02-28, 72-79,
s. 72 - 79 (totalt 8 sider)
View online
Article
Learning peace and citizenship through narratives of war?
Vesterdal, Knut, Bielefeld University, Journal of social science education, 3, 22, 2023-10-01, 1-23,
View online
Article
Svartmaling av gutter og sykeliggjøring av jenter
Sletten, M. Aa., Rosten M, G. & Vogt, C. C., 87-110, Cappelen Damm Akademisk, 2021, 87-110,
OBS: Denne falt ut av kompendiumsbestillingen. Tilgjengelig som Canvas-fil (fra fjorårets kompendium)
Book Chapter
Kapittel 9: 22. juli og terrorens etterliv
Almlid, G.K. og Reitan, J., Almlid, G.K. og Reitan, J., Kapittel 9: 22. juli og terrorens etterliv, 171-188, 2020 . 18 sider, 171-188, isbn:9788245032604,
Book Chapter
Den sosiale struktur i høymiddelaldersamfunnet
Bagge, Sverre, Bagge, Sverre, Den sosiale struktur i høymiddelaldersamfunnet, 2020, 129-160, isbn:9788202683122,
Article
Living in Modernity. I Introductory Sociology (4. utg., s
Bilton, T., Bonnett, K., Jones, P., Skinner, D., Stanworth, M. & Webster, A., Macmillan, 22-42, 2002 . 20 sider, 22-42,
Book Chapter
DidIKTikk : Fra digital kompetanse til praktisk undervisning
Bjarnø, V., DidIKTikk : Fra digital kompetanse til praktisk undervisning, 23, 2017, 151-163, isbn:9788245022223,
Kapittelutdrag: s. 151-163 + 201-213. totalt
Book Chapter
Utforskaren: Samfunnsvitskaplege metodar
Christophersen, J., K. Børhaug, J. Christophersen & T. Aarre, Utforskaren: Samfunnsvitskaplege metodar, 36-66, 2014, 36-66, isbn:9788252186543,
Book Chapter
Andre verdskrig (1940-1945)
Dørum, Knut, Hundstad, D. (red.), Dørum, Knut; Myking, John Ragnar, Andre verdskrig (1940-1945), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 426 sider, [2021], 227-252, isbn:9788202517502,
Book Chapter
Introduksjon til samfunnsfagdidaktikk
Erdal, S. F. & Ryen, E., H. Roaldset & J. T. Scheie, Hege Roaldset (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Introduksjon til samfunnsfagdidaktikk, Oslo, Universitetsforlaget, 205 sider, [2023], 171-187, isbn:978-82-15-06606-6,
Book Chapter
På vei mot industrisamfunnet
Eriksen, T.L. (2010), Eriksen, T.L., På vei mot industrisamfunnet, [Oslo], Cappelen akademisk, 515 s., 2010, 27-64, isbn:9788202260903,
Book Chapter
Globalhistorie og utviklingsstudier
Eriksen, T. L., Eriksen, T. L., Globalhistorie og utviklingsstudier, 2013, 37-60, isbn:9788276349627,
Book Chapter
En kort introduksjon til den nye imperialismen 1870 – 1920
Eriksen, T.L., Eriksen, T.L., En kort introduksjon til den nye imperialismen 1870 – 1920, 2022, 15-48, isbn:9788202731335,
Book Chapter
Grunnbegrep i statsvitenskap + Statsforfatningen og demokratiske valg
Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S.I., Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S.I., Grunnbegrep i statsvitenskap + Statsforfatningen og demokratiske valg, 53, 2024, 26-53, isbn:9788205604759,
Book Chapter
Historisk empati
Hatlen, J.F., Hatlen, J.F., Historisk empati, 2020, 147-161, isbn:9788215034652,
Book Chapter
Mediene og deres funksjoner | Desinformasjon og fake news
Hestnes, Torstein (2022), Hestnes, T., Mediene og deres funksjoner | Desinformasjon og fake news, 40, 2022, 57-97, isbn:9788215046457,
Kapittel 3 og 4, totalt 40 sider
Book Chapter
Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?
Hidle, K. M. W. & Rosenberg, A. R. (2024), E. Helgesen & K. M. W. Hidle (Red.), Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?, 173-192, isbn:9788245047141,
Book
Meningsmangfold i skolen (kapittelutdrag)
Johannessen, Myrebøe & Røthing (2024), 32,
Forventet utgitt september 2024. Kapittel-utdragene (1, 2 og 5) kommer i tilleggskompendium så snart det er teknisk mulig (at kompendiumssystemet får innholdsfilen)
Article
Lange linjer i historien. (s. 32 -52) Cappelen Akademiske
Knutsen, G., 2006 . 20 sider, 32-52,
Book Chapter
Vurdering og veiledning
Koritzinsky, T. (2020), Koritzinsky, T., Vurdering og veiledning, 253-269, 2020, 253-269, isbn:9788215042732,
Book Chapter
Kartografi og makt
Lien, Anne Christine, Cruickshank, J. og Aasetre, J., Jørn Cruickshank (1967-) (redaktør), Kartografi og makt, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 171-189, isbn:9788245021615,
View online
Book Chapter
En plaget ungdomsgenerasjon?
Madsen, O. J. & von Soest, T. (2021), G. Ødegård & W. Pedersen, En plaget ungdomsgenerasjon?, Cappelen Damm Akademisk, 207-230, 23, 2021, 207-230, isbn:9788202732998,
Book Chapter
Generasjon prestasjon: Konklusjon
Madsen, Ole Jacob, Madsen, O. J., Generasjon prestasjon: Konklusjon, 2018, 184-215, isbn:9788215032139,
Book Chapter
Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500
Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500, Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500, Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500, Dreyers forlag, 38, 2020, 13-20, isbn:9788282654906,
s. 13 - 20; 175 - 205
Book Chapter
Frå jeger til jordbrukar (ca. 10 000 fvt. - 800 evt.)
Myking, John Ragnar, Hundstad, D. (red.), Dørum, Knut; Myking, John Ragnar, Frå jeger til jordbrukar (ca. 10 000 fvt. - 800 evt.), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 144 sider, [2021], 23-32, isbn:9788202517502,
Book Chapter
Fornorskingspolitikken overfor samene og kvenene
Niemi, E. (2017), Brandal, N., Døving, C. A. & I. T, Fornorskingspolitikken overfor samene og kvenene, 2017, 131-153, isbn:9788202515805,
Book Chapter
Hva kan skolen gjøre for å motvirke fordommer og sikre likeverd?
Nustad, P. (2017), Brandal, N., Døving, C. A. & I. T. Plesner, Hva kan skolen gjøre for å motvirke fordommer og sikre likeverd?, 273-287, 15, 2017 . 2017 . 1900 til 2016, 273-287, isbn:9788202515805,
Book Chapter
Grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag
Overrein, P. & Madsen, R. (2014), Skovholt, K., Grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag, 2014, 126-172,
Book Chapter
Kapittel 11: Holdninger
Raaheim, Arild, Raaheim, Arild, Kapittel 11: Holdninger, Bergen, Fagbokforl, 404 s., 2019, 165-181, isbn:978-82-450-1004-6,
Book Chapter
Politiske ideologier: Et grunnskjema for å forstå uenighet og ulikhet
Rønning, R. (2015), Rønning, R., Politiske ideologier: Et grunnskjema for å forstå uenighet og ulikhet, 2015, 51-77, isbn:9788245016598,
Book Chapter
Kjønn, seksualitet og kompleksitet.
Røthing, Å. (2011), M. B. Postholm, E. Munthe, P. Haug, & R. J. Krumsvik, Kjønn, seksualitet og kompleksitet., 2011, 211-225, isbn:9788276348873,
Book Chapter
Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt
Samnøy, Åshild, Børhaug, K., Hunnes, O.R., & Samnøy, Å., Kjetil Børhaug (1963-) (redaktør/forfatter av forord/redaktør), Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt, Bergen, Fagbokforlaget, 308 sider, [2022]; © 2022, 249-266, isbn:978-82-450-3791-3,
Book Chapter
Bystater og kollektive styresett
Seland, E. H., Seland, E. H., Bystater og kollektive styresett, Portal forlag, 28, 28, 2021, 119-145, isbn:9788202714666,
Book Chapter
Dataspill som ekskursjoner og rollespill
Skaug, et.al., Skaug, J.H., Husøy, A., Staaby, T. og Nøsen, O., Dataspill som ekskursjoner og rollespill, 2020, 103-118, isbn:9788245032048,
Book Chapter
Kapittel 5: Bærekraftig handlekraft i samfunnsfag - hva innebærer det?
Sæther, E., O.A, Kvamme og E. Saether (Red., Kapittel 5: Bærekraftig handlekraft i samfunnsfag - hva innebærer det?, 2019 . 18 sider, 97-114, isbn:9788245024272,
Book Chapter
Miljø og medborgerskap – hva betyr det å være medborger når kloden koker?
Sæther, Elin, Børhaug, Kjetil; Hunnes, Odd Ragnar & Samnøy, Åshild (Red.), Miljø og medborgerskap – hva betyr det å være medborger når kloden koker?, 2022, 197-213, isbn:9788245037913,
Book Chapter
Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer
Sætra, Emil & Goldschmidt-Gjerløw, Beate, Mirjam Harkestad Olsen & Per Arneberg (red.), Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 22, 2023, 57-78, isbn:9788202772277,
Article
Befolkning og utvikling. I Eriksen Utvikling: En innføring i utviklingsstudier (s. 187–211). Cappelen Damm akademisk
Vandsemb, B. H., 2013, 187-211,
Book Chapter
Internasjonale menneskerettigheter.
Vik, H.H., Internasjonale menneskerettigheter., 259-282, 2013, 259-282, isbn:9788202431914,
Book Chapter
Nasjonalstat og nasjonalisme + Politiske ideologier
Østerud, Ø., Østerud, Ø., Nasjonalstat og nasjonalisme + Politiske ideologier, 170-181, 2007, 153-176, isbn:9788215022819,
Merk at riktig utgivelsesår er 2014
Book Chapter
Samane – urfolket i Noreg
Aarre, T., Børhaug, K., Christophersen, J. & T. Aarre (Red.), Samane – urfolket i Noreg, 158-174, 17, 2014, 158-174, isbn:9788252186543,