4MGL5SA101 Samfunnsfag 1 5-10

Alle versjoner:
4MGL5SA101 (2024—2025)
4MGL5SA101 (2023—2024)
4MGL5SA101 (2022—2023)
4MGL5SA101 (2021—2022)
4MGL5SA101 (2020—2021)
4MGL5SA101 (2019—2020)

Emnekode: 4MGL5SA101

Emnenavn: Samfunnsfag 1 5-10

Undervisningssemester: Haust

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Sjå programplan

Relevans i studieprogrammet

Valfritt relevant emne i grunnskolelærarutdanninga 5.-10. trinn. Obligatorisk for studentar som skal ta master i samfunnsfag i grunnskolelærarutdanninga.

Emnet kan takast som einskildemne

Innleiing

Samfunnsfaget har samfunnsbyggjande ambisjonar. Studium av samfunn skal hjelpe menneska til å finne fotfeste og orientere seg i verda, i det nære, i det fjernare og globale, i fortid, i notid og i framtid. Gjennom å tileigne seg kunnskap og myndiggjering skal studentane utvikle evna si til kritisk refleksjon, resonnement og argumentasjon og utvikle verdiar og haldningar som mangfaldige og demokratiske samfunn treng. Slike samfunn må mellom anna ha menneske som tek initiativ, undersøkjer sjølv, kan samarbeide og ta ansvar.  

Samfunnsfag 1 skal førebu studentane til profesjonsrolla som samfunnsfaglærar for 5.-10. klassetrinn. Dette krev både fagleg og fagdidaktisk innsikt. Studentane skal kunne legge til rette for deltakande og handlingsorientert læring, som fremjar elevane si interesse for faget. Studentane skal tileigne seg kompetanse i å utforske,  kommunisere,  tenkje kritisk og leie læringsprosessar som introduserer elevane for samfunnsvitskaplege tenkemåtar. Målet er å danna kritiske, initiativrike og ansvarlege lærarkandidatar, som kan gå inn som aktive deltakarar i skule og samfunn.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til vitskaplege teoriar og metodar innan samfunnsfaget
  • har kunnskap om samfunnsfagdidaktisk teori og forsking
  • har kunnskap om menneskerettar, medborgarskap og demokrati
  • har kunnskap om samane som urfolk, om dei nasjonale minoritetane og om kulturelt mangfald i Noreg
  • har kunnskap om samspelet mellom menneske, teknologi og natur, med vekt på befolkningutvikling, ressursfordeling og berekraftig utvikling
  • har kunnskap om sosialisering, kultur, identitet, kjønn og ulikskap i eit samfunnsfagleg perspektiv
  • har kunnskap om handlingsrom og utfordringar for samfunnsfaget knytt til elevane sin digitale kvardag, digitale ferdigheiter, digital kjeldebruk og digital dømmekraft
  • har kunnskap om ideologiar, makt, politikk og styringsformer
  • har kunnskap om konfliktar og samarbeid i geografisk, historisk og samfunnsvitskapleg perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan leie læringsprosessar med særleg vekt på grunnleggjande ferdigheiter og dei tverrfaglege tema i læreplanen, og sikre progresjon i opplæringa
  • kan arbeide med verdiar og haldningar i samfunnsfag, stimulere til undring om og respekt for mangfald og bruke dette som ressurs i arbeidet med elevane
  • kan finne, vurdere og tolke ulike typar kjelder for å legge til rette for gode læringsprosessar
  • kan reflektere over ulike dimensjonar ved demokratiopplæringa, og legge til rette for utvikling av demokratisk medborgerskap
  • kan reflektere over planlegging, leiing og vurdering av læringsarbeid som grunnlag for læringsretta tilbakemelding til alle elevar

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere sjølvstendig og kritisk over samfunnsfaglege og fagdidaktiske spørsmål
  • har overblikk over periodar og utviklingsmønster og kan gjere greie for korleis historie og kultur blir konstruert

Innhald

Innføringsemnet i samfunnsfag har ei brei tilnærming og integrerer perspektiv frå samfunnsfagdidaktikk med geografi, historie og samfunnskunnskap.  

Studentane får eit oversyn over lange historiske linjer og nokre sentrale hendingar i verdshistoria; frå dei forhistoriske jeger- og sankarsamfunna, til jordbrukssamfunn, industrisamfunn og notidige kunnskapssamfunn. Samspel mellom menneske, teknologi og natur står sentralt i emnet. Studentane får mellom anna innblikk i forhold og utfordringar knytt til befolkningsutvikling, ressursfordeling, berekraftig utvikling, konfliktar, internasjonalt samarbeid, kulturelt mangfald, sosialisering, sosial ulikskap, politikk og demokrati. Korleis menneske skaper og blir ein del av ulike samhandlingsmønster og fellesskap, ofte med ulik fordeling av makt og ressursar, er sentrale moment i samfunnsfaget.  

Emnet gjev grunnleggjande kunnskapar og ferdigheiter for å undervise i dei tverrfaglege temaområda demokrati og medborgarskap, folkehelse og livsmeistring og berekraftig utvikling.

Arbeids- og undervisingsformer

Undervisninga vert organisert i seminar og førelesningar, gruppearbeid, førebudde studentinnlegg, praksis, ekskursjon, sjølvstudium og rettleiing på tekst. Digital eller asynkron undervisning kan førekomme. 

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca 900 timar

Arbeidskrav

Følgjande arbeidskrav må vere godkjende innan fastsette fristar for å ta eksamen i emnet:

  • Ein fagtekst med prosesskriving 
  • Ei vurdering av ein medstudent sin fagtekst
  • To leserapportar
  • To podcastar
  • Ei fagdidaktisk oppgåve
  • Breiddetest
  • Krav til  frammøte og aktiv deltaking i undervisninga blir angitt ved emnets oppstart

Nærare opplysningar om arbeidskravas innhald og tidspunkt for gjennomføring vert gjeve i undervisningssemesteret

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjend / Ikkje godkjend. Individuell vurdering.

Avsluttande vurdering

  • Munnleg eksamen, tel 50% av karakteren
  • 3 dagars heimeeksamen (2500 ord, +/- 10 %), tel 50 % av karakteren

Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering

Det vert gitt gradert karakter fra A- F, der F er ikkje greidd.

Tillatte hjelpemiddel

Heimeeksamen: Alle hjelpemidler, men eksamensettet må løysast og skrivast sjølvstendig

Munnleg eksamen: Ingen hjelpemidler

Eksamensspråk

Norsk.

Andre språk kan godkjennast etter søknad

Progresjonskrav

Emnet Samfunnsfag 1 må vera greidd før studenten kan starta på Samfunnsfag 2.

Praksis

Sjå eigen praksisplan for grunnskolelærerutdanninga og for studieplan for årsenheten.

Evaluering av emnet

Det vil bli føretatt emneevaluering i høve til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Studenten kan også gje tilbakemelding på emnet i faggruppa/klassen.

Kan takast som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglege ressursar

Book


Det 20. århundrets historie - et globalt perspektiv
Balsvik, Randi Rønning, Oslo, Cappelen akademisk, 176, 2010, isbn:9788202289850,
s. 13-43; s-60-194 og s.300-310 (totalt 176 sider)

Book


Verda og vi
Eidsvik, E., Kolstad, E.W., Nielsen, P.R. & Vågenes, V. (red.), Eidsvik, Erlend, Oslo, Samlaget, 135, cop. 2019, isbn:978-82-521-9507-1,
s. 24-43 og 192-307 (totalt 135 sider). NB: andre deler av boka er pensum på Samf. 2, 6. semester

Book


Samfunnsfagdidaktikk
Erdal, F.S., Granlund, L. & Ryen, E. (red.), Lise Granlund (1974-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 160, [2021], isbn:978-82-15-03101-9,
Kapitler: 2, 4, 7, 10, 12, 13 og 14 (totalt: ca. 160 sider)

Book


Hva skal vi med historie? : historiedidaktikk i teori og praksis
Kvande, Lise, Naastad, Nils E., Oslo, Universitetsforlaget, 128, [2020], isbn:9788215031149,
s. s.35 – 79; 80–99; 118-137; 160–182 og 203–222 (totalt 128 sider)

Book


Mennesker og samfunn : innføring i sosiologisk forståelse
Schiefloe, Per Morten, Oslo, Fagbokforl, 191 sider, cop. 2019, isbn:978-82-450-2375-6,
s. 121-311 (totalt 191 sider). I tillegg inngår bokutgivelsens nettressurs i undervisningen.
View online

Book


Skolen i demokratiet - demokratiet i skolen
Solhaug, Trond, Trond Solhaug (1951-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 102 sider, [2021], isbn:9788215047423,
s. 33-46; 47-65; 66- 81; 82-96; 184-204 og 205 - 221 (totalt 102 sider)

Article


Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen
Banik, Vibeke & Kjøstvedt, Anders, 149-, Nordidactica, 2022:3, 12, 2022, 149-170,
View online

Government Document


FNs konvensjon om barnets rettigheter : vedtatt av De Forente Nasjoner den 20.november 1989. Ratifisert av Norge den 8.januar 1991
Barne- og familiedepartementet, Oslo, Barne- og familiedepartementet, 1991, 1-29,
side 1-29 er prioritert lesning
View online

Article


Vurdering i samfunnskunnskap: Kunnskaper, ferdigheter eller holdninger?
Børhaug, Kjetil ; Langø, Mona, 20, Nordidactica, 2024:1, 14, 2024, 72-92,
View online

Book Chapter


Medie- och informationskunnighet, demokrati och yttrandefrihet
Carlsson, Ulla, Westlund, O., Medie- och informationskunnighet, demokrati och yttrandefrihet, 487-, 2016, 487-514,
Også tilgjengelig via Filer i Canvasrommet
View online

Article


Elevar sine opplevingar og bruk av ferdigheiter i samfunnskunnskap
Eide, Thomas Noven, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 2, 17, 2023-05-01,
View online

Book Chapter


Fattigdom og ulikhet i et globalt perspektiv
Hesselberg, Jan og Sørreime, Hege B., D. Jordhus-Lier & K. Stokke, David Jordhus-Lier (1978-) (redaktør), Fattigdom og ulikhet i et globalt perspektiv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2017, 121-133, isbn:9788202547752,
Kapittel 9, totalt 13 sider
View online

Electronic Article


Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag
Hidle, Kari-Mette Walmann, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 1, 16, 2022-04-01, 1-25,
View online

Article


Likestilling
Holst, Cathrine, 191-198, Tidsskrift for kjønnsforskning, 2, 37, 2013-07-09, 191-198,
View online

Article


Meningsmangfold og ubehag i klasserommet
Johannessen Elise Margrethe Vike; Røthing Åse, Universitetsforlaget, Norsk pedagogisk tidsskrift,Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 106, 3-14,
View online

Article


Mellom historiske lærdomar og historisk tenking
Kalsås, Vidar Fagerheim, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 3, 16, 2022-12-01, 1-22,
View online

Book Chapter


Periodization and Temporal boundaries: Defining the Middle Ages
Landro, T. (2019), Franck Orban ; Elin Strand Larsen, Periodization and Temporal boundaries: Defining the Middle Ages, Waxmann Verlag, 2019, 17-34, isbn:3830940459,
View online

Article


Students’ Understanding of the Concept of Democracy and Implications for Teacher Education in Social Studies
Mathé, Nora Elise Hesby, University of Oslo, Acta didactica Norge, 2, 10, 2016-04-01,
View online

Electronic Article


Sosial ulikhet i skolen
Nordahl, Thomas & Nordahl, Sigrid Øyen, Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, 25, 2023, 6-20,
View online

Book Chapter


Utforsking med digital hjelp
Skavhaug, T.W., Tove Anita Fiskum (1972-) (redaktør), Utforsking med digital hjelp, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2018, 111-148, isbn:9788202583842,
Kapittel 7, s. 111-148 (20 sider)
View online

Electronic Article


Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole
Sæther, E. & Hidle, K. M. W. (2022), POLIS - Tidskrift for samfundsfagdidaktik, 5, 3, 2022, 109-121,
View online

Article


To ideer om demokratilæring: skolens demokratiopplæring i brytningen mellom teoretiske perspektiver og læreres syn på praksis
Sætra, Emil, 72-79, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 104, 2020-02-28, 72-79,
s. 72 - 79 (totalt 8 sider)
View online

Article


Learning peace and citizenship through narratives of war?
Vesterdal, Knut, Bielefeld University, Journal of social science education, 3, 22, 2023-10-01, 1-23,
View online

Article


Svartmaling av gutter og sykeliggjøring av jenter
Sletten, M. Aa., Rosten M, G. & Vogt, C. C., 87-110, Cappelen Damm Akademisk, 2021, 87-110,
OBS: Denne falt ut av kompendiumsbestillingen. Tilgjengelig som Canvas-fil (fra fjorårets kompendium)

Book Chapter


Kapittel 9: 22. juli og terrorens etterliv
Almlid, G.K. og Reitan, J., Almlid, G.K. og Reitan, J., Kapittel 9: 22. juli og terrorens etterliv, 171-188, 2020 . 18 sider, 171-188, isbn:9788245032604,

Book Chapter


Den sosiale struktur i høymiddelaldersamfunnet
Bagge, Sverre, Bagge, Sverre, Den sosiale struktur i høymiddelaldersamfunnet, 2020, 129-160, isbn:9788202683122,

Article


Living in Modernity. I Introductory Sociology (4. utg., s
Bilton, T., Bonnett, K., Jones, P., Skinner, D., Stanworth, M. & Webster, A., Macmillan, 22-42, 2002 . 20 sider, 22-42,

Book Chapter


DidIKTikk : Fra digital kompetanse til praktisk undervisning
Bjarnø, V., DidIKTikk : Fra digital kompetanse til praktisk undervisning, 23, 2017, 151-163, isbn:9788245022223,
Kapittelutdrag: s. 151-163 + 201-213. totalt

Book Chapter


Utforskaren: Samfunnsvitskaplege metodar
Christophersen, J., K. Børhaug, J. Christophersen & T. Aarre, Utforskaren: Samfunnsvitskaplege metodar, 36-66, 2014, 36-66, isbn:9788252186543,

Book Chapter


Andre verdskrig (1940-1945)
Dørum, Knut, Hundstad, D. (red.), Dørum, Knut; Myking, John Ragnar, Andre verdskrig (1940-1945), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 426 sider, [2021], 227-252, isbn:9788202517502,

Book Chapter


Introduksjon til samfunnsfagdidaktikk
Erdal, S. F. & Ryen, E., H. Roaldset & J. T. Scheie, Hege Roaldset (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Introduksjon til samfunnsfagdidaktikk, Oslo, Universitetsforlaget, 205 sider, [2023], 171-187, isbn:978-82-15-06606-6,

Book Chapter


På vei mot industrisamfunnet
Eriksen, T.L. (2010), Eriksen, T.L., På vei mot industrisamfunnet, [Oslo], Cappelen akademisk, 515 s., 2010, 27-64, isbn:9788202260903,

Book Chapter


Globalhistorie og utviklingsstudier
Eriksen, T. L., Eriksen, T. L., Globalhistorie og utviklingsstudier, 2013, 37-60, isbn:9788276349627,

Book Chapter


En kort introduksjon til den nye imperialismen 1870 – 1920
Eriksen, T.L., Eriksen, T.L., En kort introduksjon til den nye imperialismen 1870 – 1920, 2022, 15-48, isbn:9788202731335,

Book Chapter


Grunnbegrep i statsvitenskap + Statsforfatningen og demokratiske valg
Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S.I., Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S.I., Grunnbegrep i statsvitenskap + Statsforfatningen og demokratiske valg, 53, 2024, 26-53, isbn:9788205604759,

Book Chapter


Historisk empati
Hatlen, J.F., Hatlen, J.F., Historisk empati, 2020, 147-161, isbn:9788215034652,

Book Chapter


Mediene og deres funksjoner | Desinformasjon og fake news
Hestnes, Torstein (2022), Hestnes, T., Mediene og deres funksjoner | Desinformasjon og fake news, 40, 2022, 57-97, isbn:9788215046457,
Kapittel 3 og 4, totalt 40 sider

Book Chapter


Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?
Hidle, K. M. W. & Rosenberg, A. R. (2024), E. Helgesen & K. M. W. Hidle (Red.), Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt?, 173-192, isbn:9788245047141,

Book


Meningsmangfold i skolen (kapittelutdrag)
Johannessen, Myrebøe & Røthing (2024), 32,
Forventet utgitt september 2024. Kapittel-utdragene (1, 2 og 5) kommer i tilleggskompendium så snart det er teknisk mulig (at kompendiumssystemet får innholdsfilen)

Article


Lange linjer i historien. (s. 32 -52) Cappelen Akademiske
Knutsen, G., 2006 . 20 sider, 32-52,

Book Chapter


Vurdering og veiledning
Koritzinsky, T. (2020), Koritzinsky, T., Vurdering og veiledning, 253-269, 2020, 253-269, isbn:9788215042732,

Book Chapter


Kartografi og makt
Lien, Anne Christine, Cruickshank, J. og Aasetre, J., Jørn Cruickshank (1967-) (redaktør), Kartografi og makt, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 171-189, isbn:9788245021615,
View online

Book Chapter


En plaget ungdomsgenerasjon?
Madsen, O. J. & von Soest, T. (2021), G. Ødegård & W. Pedersen, En plaget ungdomsgenerasjon?, Cappelen Damm Akademisk, 207-230, 23, 2021, 207-230, isbn:9788202732998,

Book Chapter


Generasjon prestasjon: Konklusjon
Madsen, Ole Jacob, Madsen, O. J., Generasjon prestasjon: Konklusjon, 2018, 184-215, isbn:9788215032139,

Book Chapter


Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500
Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500, Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500, Ei verd i endring – den globale mellomalderen 500-1500, Dreyers forlag, 38, 2020, 13-20, isbn:9788282654906,
s. 13 - 20; 175 - 205

Book Chapter


Frå jeger til jordbrukar (ca. 10 000 fvt. - 800 evt.)
Myking, John Ragnar, Hundstad, D. (red.), Dørum, Knut; Myking, John Ragnar, Frå jeger til jordbrukar (ca. 10 000 fvt. - 800 evt.), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 144 sider, [2021], 23-32, isbn:9788202517502,

Book Chapter


Fornorskingspolitikken overfor samene og kvenene
Niemi, E. (2017), Brandal, N., Døving, C. A. & I. T, Fornorskingspolitikken overfor samene og kvenene, 2017, 131-153, isbn:9788202515805,

Book Chapter


Hva kan skolen gjøre for å motvirke fordommer og sikre likeverd?
Nustad, P. (2017), Brandal, N., Døving, C. A. & I. T. Plesner, Hva kan skolen gjøre for å motvirke fordommer og sikre likeverd?, 273-287, 15, 2017 . 2017 . 1900 til 2016, 273-287, isbn:9788202515805,

Book Chapter


Grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag
Overrein, P. & Madsen, R. (2014), Skovholt, K., Grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag, 2014, 126-172,

Book Chapter


Kapittel 11: Holdninger
Raaheim, Arild, Raaheim, Arild, Kapittel 11: Holdninger, Bergen, Fagbokforl, 404 s., 2019, 165-181, isbn:978-82-450-1004-6,

Book Chapter


Politiske ideologier: Et grunnskjema for å forstå uenighet og ulikhet
Rønning, R. (2015), Rønning, R., Politiske ideologier: Et grunnskjema for å forstå uenighet og ulikhet, 2015, 51-77, isbn:9788245016598,

Book Chapter


Kjønn, seksualitet og kompleksitet.
Røthing, Å. (2011), M. B. Postholm, E. Munthe, P. Haug, & R. J. Krumsvik, Kjønn, seksualitet og kompleksitet., 2011, 211-225, isbn:9788276348873,

Book Chapter


Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt
Samnøy, Åshild, Børhaug, K., Hunnes, O.R., & Samnøy, Å., Kjetil Børhaug (1963-) (redaktør/forfatter av forord/redaktør), Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt, Bergen, Fagbokforlaget, 308 sider, [2022]; © 2022, 249-266, isbn:978-82-450-3791-3,

Book Chapter


Bystater og kollektive styresett
Seland, E. H., Seland, E. H., Bystater og kollektive styresett, Portal forlag, 28, 28, 2021, 119-145, isbn:9788202714666,

Book Chapter


Dataspill som ekskursjoner og rollespill
Skaug, et.al., Skaug, J.H., Husøy, A., Staaby, T. og Nøsen, O., Dataspill som ekskursjoner og rollespill, 2020, 103-118, isbn:9788245032048,

Book Chapter


Kapittel 5: Bærekraftig handlekraft i samfunnsfag - hva innebærer det?
Sæther, E., O.A, Kvamme og E. Saether (Red., Kapittel 5: Bærekraftig handlekraft i samfunnsfag - hva innebærer det?, 2019 . 18 sider, 97-114, isbn:9788245024272,

Book Chapter


Miljø og medborgerskap – hva betyr det å være medborger når kloden koker?
Sæther, Elin, Børhaug, Kjetil; Hunnes, Odd Ragnar & Samnøy, Åshild (Red.), Miljø og medborgerskap – hva betyr det å være medborger når kloden koker?, 2022, 197-213, isbn:9788245037913,

Book Chapter


Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer
Sætra, Emil & Goldschmidt-Gjerløw, Beate, Mirjam Harkestad Olsen & Per Arneberg (red.), Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 22, 2023, 57-78, isbn:9788202772277,

Article


Befolkning og utvikling. I Eriksen Utvikling: En innføring i utviklingsstudier (s. 187–211). Cappelen Damm akademisk
Vandsemb, B. H., 2013, 187-211,

Book Chapter


Internasjonale menneskerettigheter.
Vik, H.H., Internasjonale menneskerettigheter., 259-282, 2013, 259-282, isbn:9788202431914,

Book Chapter


Nasjonalstat og nasjonalisme + Politiske ideologier
Østerud, Ø., Østerud, Ø., Nasjonalstat og nasjonalisme + Politiske ideologier, 170-181, 2007, 153-176, isbn:9788215022819,
Merk at riktig utgivelsesår er 2014

Book Chapter


Samane – urfolket i Noreg
Aarre, T., Børhaug, K., Christophersen, J. & T. Aarre (Red.), Samane – urfolket i Noreg, 158-174, 17, 2014, 158-174, isbn:9788252186543,