MGL5FOU201 FOU-oppgave
Alle versjoner:
MGL5FOU201 (2025—2026)
MGL5FOU201 (2024—2025)
MGL5FOU201 (2023—2024)
MGL5FOU201 (2022—2023)
MGL5FOU201 (2021—2022)
MGL5FOU201 (2020—2021)
MGL5FOU201 (2019—2020)
Emnekode: MGL5FOU201
Emnenavn: FOU-oppgave
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 0 poeng
Enkeltemne: Nei
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk oppgave i grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Innledning
Forsknings- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) knyttes primært til studentens masterfag og ligger som arbeidskrav i fordypningsemnet. Studenter som velger Profesjonspedagogikk som masterfag, skriver FoU-oppgaven i et annet masterfag.
FoU-oppgaven skal være profesjonsrettet, og studenten skal drøfte en valgt problemstilling med utgangspunkt i relevant forskningslitteratur. Bestått FoU-oppgave er en forutsetning for å begynne på Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer (MGL5VIT301).
Læringsutbytte
Etter fullført oppgave har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for egen profesjonsutøvelse
- har oversikt over og forståelse for forskingslitteratur som er aktuell for å kunne svare på valgt problemstilling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en profesjonsrettet problemstilling
- kan drøfte valgt problemstilling i lys av relevant forskningslitteratur
- kan bruke kunnskapsoppsummering som forskningsmetode
- kan formidle og drøfte kunnskapsoppsummeringens funn i et profesjonsfellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan på et avansert nivå analysere, formidle og samtale om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Innhold
I emnet får studenten innføring i forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen. I FoU-oppgaven skal studenten drøfte valgt problemstilling om et selvvalgt tema innenfor fordypningsemnet. Problemstillingen må være praksisrelevant og profesjonsrettet. Studenten skal benytte kunnskapsoppsummering som metode.
Oppgaveutkast skal godkjennes som arbeidskrav i fordypningsemnet; endelig oppgave leveres som eksamensbesvarelse i emnet MGL5FOU201.
Arbeidskrav
Studenten må få godkjent innføringskurs i forskningsmetoder for å kunne levere eksamensbesvarelse i emnet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig fagtekst. Omfang: 5000 ord, +/-10 %
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
FoU-oppgaven vurderes til bestått / ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.
Praksis
Ingen.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Kvalitative forskningsmetoder i praksis
Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 163 sider, [2021], isbn:9788205546530,
Kapittel 1, 2, 4, 6 og 8
Book Chapter
Spørreundersøkelser i utdanningsforskning
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas, Cecilie Dalland (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Spørreundersøkelser i utdanningsforskning, Oslo, Universitetsforlaget, 364 sider, [2021], 167-208, isbn:978-82-15-04750-8,
Kapittel 8
Book Chapter
Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema
Johannessen, Asbjørn; Christoffersen, Line; Tufte, Per Arne, Christoffersen, Line; Tufte, Per Arne, Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema, Oslo, Abstrakt forlag, 450 sider, 2021, 291-302, isbn:978-82-7935-404-8,
Kapittel 18
Technical Report
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora
Staksrud, Elisabeth ; Kolstad, Ivar ; Bang, Kirsten Johanne ; Bomann-Larsen, Lene ; Fretheim, Kjetil ; Granaas, Rakel Christina ; Harpviken, Kristian Berg ; Haugen, Heidi Østbø ; Jakobsen, Kjetil Ansgar ; Johnsen, Roar ; Lie, Markus Hoel ; Lile, Hadi Strømmen ; Nevøy, Anne ; Nilsen, Tove Klæboe ; Skilbrei, May-Len ; Enebakk, Vidar, De nasjonale forskningsetiske komiteene, 2021,
View online
Book Chapter
Forskningsdesign – hva må du tenke på når du skal planlegge et forskingsprosjekt?
Blikstad-Balas, M.; Dalland, C. P., Cecilie Dalland (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Forskningsdesign – hva må du tenke på når du skal planlegge et forskingsprosjekt?, Oslo, Universitetsforlaget, 364 sider, [2021], 21-45, isbn:978-82-15-04750-8,
Kapittel 1
Book
Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? en praktisk guide
Persson, Mats, Oslo, Universitetsforlaget, 159 sider, [2021]; © 2021, isbn:978-82-15-04139-1,
Book Chapter
Det kvalitative og det kvantitative
Postholm, May Britt; Jacobsen, D. I., Jacobsen, Dag Ingvar, Det kvalitative og det kvantitative, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 300 s., 2018, 89-112, isbn:978-82-02-57586-1,
Book
Analyse i praksis : en håndbok for masterstudenter
Anker, Trine, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 120 sider, 2020, isbn:9788202533304,
Book
Akademisk skriving for bachelor- og masterstudenter
Busch, Tor, Bergen, Fagbokforlaget, 86 sider, 2021, isbn:9788245037227,
Book
Metode og oppgaveskriving
Dalland, Olav, Dalland, Cecilie, Oslo, Gyldendal, 318 sider, 2024, isbn:9788205604575,
Book
Doing your literature review : traditional and systematic techniques
Jesson, Jill K.., Matheson, Lydia.; Lacey, Fiona M.., London, Sage, XI, 175 s., 2011, isbn:9781848601536; 978-1-84860-154-3,
Book
Å skrive fag
Åse Høyvoll Kallestad (1966-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 110 s., cop. 2015, isbn:9788245019285,
Book
Masteroppgaven i lærerutdanninga : temavalg, forskningsplan, metoder
Marit Krogtoft (1960-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 266 s., 2018, isbn:978-82-02-59212-7,
Book
Hvordan lese kvalitativ forskning?
Leseth, Anne Birgitte, Tellmann, Silje Maria, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 163 s., 2018, isbn:978-82-02-57697-4,
Book
The literature review : a step-by-step guide for students
Ridley, Diana, London, Sage, 214 sider, 2012, isbn:9781446201435; 9781446201428,
Book
Hvordan lese kvantitativ forskning?
Tufte, Per Arne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 198 s., 2018, isbn:978-82-02-49411-7,
Book
Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen
Postholm, May Britt, Jacobsen, Dag Ingvar, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 300 s., 2018, isbn:978-82-02-57586-1,
Book
Bare søk! : praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudie
Støren, Ingeborg, [Oslo], Cappelen Damm, 71 s., 2013, isbn:9788202428952,