MGL5FOU201 FOU-oppgave

Alle versjoner:
MGL5FOU201 (2025—2026)
MGL5FOU201 (2024—2025)
MGL5FOU201 (2023—2024)
MGL5FOU201 (2022—2023)
MGL5FOU201 (2021—2022)
MGL5FOU201 (2020—2021)
MGL5FOU201 (2019—2020)

Emnekode: MGL5FOU201

Emnenavn: FOU-oppgave

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 0 poeng

Enkeltemne: Nei

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk oppgave i grunnskolelærerutdanningen 5-10.

Innledning

Forsknings- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) knyttes primært til studentens masterfag og ligger som arbeidskrav i fordypningsemnet. Studenter som velger Profesjonspedagogikk som masterfag, skriver FoU-oppgaven i et annet masterfag. 

FoU-oppgaven skal være profesjonsrettet, og studenten skal drøfte en valgt problemstilling med utgangspunkt i relevant forskningslitteratur. Bestått FoU-oppgave er en forutsetning for å begynne på Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer (MGL5VIT301). 

Læringsutbytte

Etter fullført oppgave har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for egen profesjonsutøvelse 
  • har oversikt over og forståelse for forskingslitteratur som er aktuell for å kunne svare på valgt problemstilling 

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere en profesjonsrettet problemstilling 
  • kan drøfte valgt problemstilling i lys av relevant forskningslitteratur 
  • kan bruke kunnskapsoppsummering som forskningsmetode  
  • kan formidle og drøfte kunnskapsoppsummeringens funn i et profesjonsfellesskap 

Generell kompetanse

Studenten

  • har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling 
  • kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid 
  • kan på et avansert nivå analysere, formidle og samtale om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen 

Innhold

I emnet får studenten innføring i forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen. I FoU-oppgaven skal studenten drøfte valgt problemstilling om et selvvalgt tema innenfor fordypningsemnet. Problemstillingen må være praksisrelevant og profesjonsrettet. Studenten skal benytte kunnskapsoppsummering som metode. 

Oppgaveutkast skal godkjennes som arbeidskrav i fordypningsemnet; endelig oppgave leveres som eksamensbesvarelse i emnet MGL5FOU201.

Arbeidskrav

Studenten må få godkjent innføringskurs i forskningsmetoder for å kunne levere eksamensbesvarelse i emnet.  

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig fagtekst. Omfang: 5000 ord, +/-10 %

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

FoU-oppgaven vurderes til bestått / ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Progresjonskrav

Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.

Praksis

Ingen.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Kvalitative forskningsmetoder i praksis
Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 163 sider, [2021], isbn:9788205546530,
Kapittel 1, 2, 4, 6 og 8

Book Chapter


Spørreundersøkelser i utdanningsforskning
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas, Cecilie Dalland (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Spørreundersøkelser i utdanningsforskning, Oslo, Universitetsforlaget, 364 sider, [2021], 167-208, isbn:978-82-15-04750-8,
Kapittel 8

Book Chapter


Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema
Johannessen, Asbjørn; Christoffersen, Line; Tufte, Per Arne, Christoffersen, Line; Tufte, Per Arne, Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema, Oslo, Abstrakt forlag, 450 sider, 2021, 291-302, isbn:978-82-7935-404-8,
Kapittel 18

Technical Report


Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora
Staksrud, Elisabeth ; Kolstad, Ivar ; Bang, Kirsten Johanne ; Bomann-Larsen, Lene ; Fretheim, Kjetil ; Granaas, Rakel Christina ; Harpviken, Kristian Berg ; Haugen, Heidi Østbø ; Jakobsen, Kjetil Ansgar ; Johnsen, Roar ; Lie, Markus Hoel ; Lile, Hadi Strømmen ; Nevøy, Anne ; Nilsen, Tove Klæboe ; Skilbrei, May-Len ; Enebakk, Vidar, De nasjonale forskningsetiske komiteene, 2021,
View online

Book Chapter


Forskningsdesign – hva må du tenke på når du skal planlegge et forskingsprosjekt?
Blikstad-Balas, M.; Dalland, C. P., Cecilie Dalland (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Forskningsdesign – hva må du tenke på når du skal planlegge et forskingsprosjekt?, Oslo, Universitetsforlaget, 364 sider, [2021], 21-45, isbn:978-82-15-04750-8,
Kapittel 1

Book


Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? en praktisk guide
Persson, Mats, Oslo, Universitetsforlaget, 159 sider, [2021]; © 2021, isbn:978-82-15-04139-1,

Book Chapter


Det kvalitative og det kvantitative
Postholm, May Britt; Jacobsen, D. I., Jacobsen, Dag Ingvar, Det kvalitative og det kvantitative, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 300 s., 2018, 89-112, isbn:978-82-02-57586-1,

Book


Analyse i praksis : en håndbok for masterstudenter
Anker, Trine, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 120 sider, 2020, isbn:9788202533304,

Book


Akademisk skriving for bachelor- og masterstudenter
Busch, Tor, Bergen, Fagbokforlaget, 86 sider, 2021, isbn:9788245037227,

Book


Metode og oppgaveskriving
Dalland, Olav, Dalland, Cecilie, Oslo, Gyldendal, 318 sider, 2024, isbn:9788205604575,

Book


Doing your literature review : traditional and systematic techniques
Jesson, Jill K.., Matheson, Lydia.; Lacey, Fiona M.., London, Sage, XI, 175 s., 2011, isbn:9781848601536; 978-1-84860-154-3,

Book


Å skrive fag
Åse Høyvoll Kallestad (1966-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 110 s., cop. 2015, isbn:9788245019285,

Book


Masteroppgaven i lærerutdanninga : temavalg, forskningsplan, metoder
Marit Krogtoft (1960-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 266 s., 2018, isbn:978-82-02-59212-7,

Book


Hvordan lese kvalitativ forskning?
Leseth, Anne Birgitte, Tellmann, Silje Maria, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 163 s., 2018, isbn:978-82-02-57697-4,

Book


The literature review : a step-by-step guide for students
Ridley, Diana, London, Sage, 214 sider, 2012, isbn:9781446201435; 9781446201428,

Book


Hvordan lese kvantitativ forskning?
Tufte, Per Arne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 198 s., 2018, isbn:978-82-02-49411-7,

Book


Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen
Postholm, May Britt, Jacobsen, Dag Ingvar, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 300 s., 2018, isbn:978-82-02-57586-1,

Book


Bare søk! : praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudie
Støren, Ingeborg, [Oslo], Cappelen Damm, 71 s., 2013, isbn:9788202428952,