MGL5SA302 Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap

Alle versjoner:
MGL5SA302 (2025—2026)
MGL5SA302 (2024—2025)
MGL5SA302 (2023—2024)
MGL5SA302 (2022—2023)
MGL5SA302 (2021—2022)
MGL5SA302 (2020—2021)

Emnekode: MGL5SA302

Emnenavn: Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap

Undervisningssemester: Haust

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Samfunnsfag 1 og Samfunnsfag 2

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk for studentar som skal ta master, samfunnsfag i grunnskulelærarutdanninga.

Innleiing

Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap er ei fordjupingseining (15 stp.) på masternivå og inngår som ein obligatorisk del av masterstudiet i samfunnsfag ved grunnskulelærarutdanninga.

Emnet skal gje nyansert djupnekunnskap om og forståing for ulike samfunnsfaglege tilnærmingar til mangfald og fellesskap. Studenten skal kunne analysere og stille seg kritisk til nyare nasjonal og internasjonal forsking, og bruke denne kunnskapen i utøvinga av profesjonen. Emnet har eit særleg fokus på å setje studentane i stand til kritisk utvikling av samfunnsfagundervisning i eit mangfaldig samfunn.

Skulefaget samfunnsfag har i styringsdokument fått eit særleg ansvar for menneskerettsopplæring i grunnskulen. I tillegg til fordommar, rasisme og diskriminering er urfolk, nasjonale minoritetar og seksuell orientering og kjønnsuttrykk, prioriterte tema i læreplanen. Alle desse tema er difor viktige i emnet Samfunnsfaglege perspektiv på mangfald og fellesskap. 

Emnet har ei fleirfagleg tilnærming med basis i fleire av samfunnsfaget sine underdisiplinar. Emnet er delt inn i følgjande fire overordna tema:

  • Inkluderande perspektiv på samfunnsfagundervisning
  • Ulike tilnærmingar til mangfald i utdanning
  • Menneskerettsopplæring og mangfald
  • Fordommar og rasisme

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert profesjonsretta kunnskap om inkluderings- og ekskluderingsprosessar i eit samfunnsfagleg perspektiv
  • har avansert profesjonsretta kunnskap om korleis individuelle og kontekstuelle dimensjoner i skulen kan påverke undervisning og læring om samfunnsfaglege tema
  • har avansert kunnskap om eit utval tilnærmingar til mangfald og sosial ulikskap i skule og samfunn
  • har kunnskap om korleis ulike former for sosial differensiering, til dømes knytt til kjønn, etnisk bakgrunn og religion, kan danne grunnlag for identitetsdanning og tilhøyrsle
  • har kunnskap om sentrale debattar knytt til menneskerettsopplæring i skulen
  • har kunnskap om historia til urfolk og nasjonale minoritetar i Norge i eit menneskerettsperspektiv
  • har inngåande kunnskap om ulike former for rasisme, og kva innverknad rasisme har for identitetsutvikling og livsmoglegheiter
  • har inngåande kunnskap samfunnsfaget si rolle i å motvirke fordommar, framandfrykt og rasisme

 

Ferdigheiter

Studenten

  • kan anvende fagleg kunnskap for å fremje inkluderande undervisning i samfunnsfag  
  • kan anvende fagleg kunnskap i analysar relatert til skule og samfunn, og drøfte kva konsekvensar ulike tilnærmingar til mangfald kan ha i skule og samfunn
  • kan drøfte sentrale dilemma knytt til mangfald og menneskerettar
  • kan kritisk vurdere og velje ut fagleg innhald knytt til sentrale tema i emnet
  • kan planlegge og evaluere undervisning som sikrar fagleg progresjon i sentrale tema i emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere rundt og utvise medvit om eigen posisjon som lærar i møte med ei mangfaldig elevgruppe
  • har handlingsberedskap for å ivareta den einskilde elev sin integritet
  • kan kritisk bruke forskingsbasert og profesjonsretta samfunnsfagleg kunnskap til videre utforsking av mangfald, inkludering og ekskludering

Innhald

Presentasjon av emnet

Emnet er delt inn i følgjande undertema:

  • Inkluderande perspektiv på samfunnsfagundervisning
  • Ulike tilnærmingar til mangfald i utdanning
  • Menneskerettsopplæring og mangfald
  • Fordommar og rasisme

 

Emnet legg vekt på å førebu studentane til å undervise i samfunnsfag i ein skule med mangfald. Det fremjar kritisk refleksjon rundt strukturar, haldningar og praksisar som kan føre til inkludering og ekskludering av elevar i samfunnsfagundervisning. Studenten skal utvikle evne til å analysere eigne haldningar og handlingar gjennom kritisk refleksjon, aleine og i eit profesjonsfellesskap.

Studenten skal i løpet av emnet tileigna seg ei grundig forståing for korleis ulike oppfatningar av og tilnærmingar til mangfald påverkar samfunn og skule på ulike måtar. Dette inkludere medvit omkring korleis samfunnsfaglege tema kan påverke undervisning og dynamikkar i klasserommet. Ulike tilnærmingar vert drøfta i lys av døme frå ulike samfunn og frå norsk skule.

Gjennom emnet vil studentane få innsikt i perspektiv som kan brukast til å kritisk undersøke og utfordre makt, eksisterande normer og diskursar både på samfunns- og skulenivå.

Emnet kastar lys over forskjellige perspektiv på menneskerettsopplæring i samfunnsfag, og gjev særleg fordjuping i kampane urfolk og nasjonale minoritetar i Norge har hatt mot urett og for sine rettar.

Emnet gjev djupneinnsikt i fordomar og rasisme, samt kva former desse fenomena kan ta og korleis dei kan komme til uttrykk. Målet er å styrkje studenten sin evne til å undervise om, identifisere og førebyggje fordommar og rasisme, slik desse kjem til uttrykk i skule og samfunn.

Arbeids- og undervisingsformer

Førelesing og seminar, med innslag av estetiske læringsformer, medstudentvurdering og ekskursjon.

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca. 450 timar

Arbeidskrav

1 skriftleg fagtekst (prosessorientert med fleire innleveringar).

1 munnleg framlegg.

Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjend / ikkje godkjend

Avsluttande vurdering

Munnleg eksamen, 30 minutt per student.

Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering

Det vert gjeve gradert karakter frå A - F, der F er ikkje greidd.

Tillatte hjelpemiddel

Ingen.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennast etter søknad.

Praksis

Sjå praksisplan for MGLU5.

Evaluering av emnet

Det vil bli føreteke emneevaluering i høve til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. Studenten kan også gje tilbakemelding på emnet i faggruppa/klassen.

Litteratur og faglege ressursar

Book


Rasisme : en innføring
Andersson, Mette, Fagbokforlaget, 241 sider, 2022, isbn:9788245037388,
Kapittel 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9
View online

Article


Being inclusive when talking about diversity: How teachers manage boundaries of Norwegianness in the classroom
Andresen, Silje, OsloMet — Oslo Metropolitan University, Nordic Journal of Comparative and International Education, 4(3-4), 2020, 26-38,
View online

Article


They don't have as good a life as us': a didactic study of the content of human rights education with eleven-year-old pupils in two Swedish classrooms
Brantefors, Lotta, OsloMet — Oslo Metropolitan University, 47-69, Human Rights Education Review, 2(1), 2019, 47-69,
View online

Article


Facilitating intercultural education in majority student groups in higher education
Børhaug, F. B. & Harnes, H. B., Routledge, 286-299, Intercultural education, 31(3), 2020, 286-299,
View online

Book Chapter


Om å være farget: Betydningen av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn
Chinga-Ramirez, Carla, Om å være farget: Betydningen av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn, Cappelen Damm akademisk, 244 s., 2018, 153-170, isbn:978-82-02-50363-5,
View online

Article


The Beutelsbach Consensus: The approach to controversial issues in Germany in an international context
Christensen, Anders Stig ; Grammes, Tilman, University of Oslo Library, 1-19, Acta Didactica Norden, 14(4), 2020, 1-19,
View online

Article


Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar: Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule
Eide, Thomas Noven, Oslo, Universitetsforlaget AS, 4-18, Norsk sosiologisk tidsskrift, 5, 5, 2021-10-22, 4-18,
View online

Book Chapter


“Vi skal aldri kalle deg norsk igjen”: Etnisitet som forskjellsmarkør: Tenåringer i et flerkulturelt skolemiljø
Endestad, I., “Vi skal aldri kalle deg norsk igjen”: Etnisitet som forskjellsmarkør: Tenåringer i et flerkulturelt skolemiljø, Cappelen Damm akademisk, 288 s., 2012, 107-120, isbn:9788202386559,
View online

Book Chapter


“Kan man se norsk ut?” Om norskhet som en referanse for rasisme
Erdal, M. B., “Kan man se norsk ut?” Om norskhet som en referanse for rasisme, Universitetsforlaget, 457 sider, 2022, 188-203, isbn:978-82-15-06306-5,
View online

Article


Teaching About the Other in Primary Level Social Studies: The Sami in Norwegian Textbooks
Eriksen, Kristin Gregers, Bielefeld University, Journal of social science education, 17(2), 2018, 57-67,
View online

Article


(Tapte) muligheter for kritisk tenkning: Post- og dekoloniale perspektiver i samfunnsfag
Eriksen, Kristin ; Jore, Mari Kristine, 135-, Nordidactica, 2023:2, 13, 2023, 135
View online

Book Chapter


Norskhet - hva er det?
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A., Sajjad, Torunn Arntsen, Norskhet - hva er det?, Gyldendal, 307 sider, 2020, 91-110, isbn:9788205538122,
View online

Article


Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
Evju, K. & Olsen, T., Cappelen Damm Akademisk NOASP, 219-232, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 8, 2022, 219-232,
View online

Article


Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet
Hagen, Fredrik Stenhjem, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 147-162, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021, 147-162,
View online

Book


Arbeiderklassen
Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2021, isbn:9788202646240,
Kapittel 2: Arbeiderklassen i Norge - definisjon, sammensetning og endring , s. 35-60
View online

Dissertation


Historisk empati i møte med vanskelig historie : En kvalitativ studie av historieundervisning i ungdomsskolen
Harnes, H. B., University of Stavanger, Norway, 2022, 169-186,
s. 169-186: "Om fortidens arv i nåtidens klasserom!
View online

Book Chapter


Å sjå det usynlege: å utfordre majoritetsprivilegium i læreplanen i geografi
Harnes, Helga B., Å sjå det usynlege: å utfordre majoritetsprivilegium i læreplanen i geografi, Fagbokforlaget, 2016, 127-143, isbn:978-82-450-1969-8,
View online

Book Chapter


Fordommer mot religion: Epistemisk urettferdighet i klasserommet
Hauan, Lina Snoek & Anker, Trine, Marie Steine von der Lippe (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Fordommer mot religion: Epistemisk urettferdighet i klasserommet, Universitetsforlaget, 371 sider, 2021, 84-103, isbn:978-82-15-03740-0,

Article


Equality in the Making? Roma and Traveller Minority Policies and Basic Education in Three Nordic Countries
Helakorpi, J., Lappalainen, S. & Mietola, R., Abingdon, Routledge, 52-69, Scandinavian journal of educational research, 64(1), 2020, 52-69,
View online

Article


Fortellinger om 1814: Forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati
Jore, Mari Kristine, OsloMet — Oslo Metropolitan University, 72-86, Nordic Journal of Comparative and International Education, 2(1), 2018, 72-86,
View online

Article


Etnopolitiske utmaningar i historieformidling – Grunnforteljingar om samefolket i Noreg
Kvande, Lise, 86-, Nordidactica, 5(4), 2015, 86-105,
View online

Book Chapter


Children´s rights´ indexes: measuring Norway´s performance.
Langford, M. & Kirkebø, T. L., Children´s rights´ indexes: measuring Norway´s performance., Universitetsforlaget, 452 s., 2019, 42-104, isbn:978-82-15-03142-2,
View online

Book Chapter


Minoritetene som aktører. Fra samers, jøders og kveners organisering på 1900-tallet til romsk og skogfinsk mobilisering i nyere tid
Lien, L., Minoritetene som aktører. Fra samers, jøders og kveners organisering på 1900-tallet til romsk og skogfinsk mobilisering i nyere tid, Cappelen Damm akademisk, 2017, 153-176, isbn:978-82-02-51580-5,
View online

Article


Intercultural education in transition: Nordic perspectives
Mikander, Pia ; Zilliacus, Harriet ; Holm, Gunilla, Umea, Routledge, 40-56, Education Inquiry, 9(1), 2018, 40-56,
View online

Book Chapter


Ordet fanger: Om rasisme, ambivalens og tvetydighet
Moldrheim, S., Ordet fanger: Om rasisme, ambivalens og tvetydighet, Universitetsforlaget, 2021, 37-61, isbn:978-82-15-03740-0,

Book Chapter


Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper
Myrebøe, T. & Røthing, Å., Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper, Universitetsforlaget, 2021, 62-83, isbn:978-82-15-03740-0,

Article


De svenska romernas historia i SO-klassrummet: En designstudie på högstadiet
Nolgård, O., Nordidactica, 12(4), 2022, 154-187,
View online

Book Chapter


Norsk antisamisme i historie og nåtid
Nordlie, Mikkel B., Norsk antisamisme i historie og nåtid, Universitetsforlaget, 457 sider, 2022, 420-443, isbn:978-82-15-06306-5,
View online

Article


From blind spot to hotspot: representations of the 'immigrant others' in Norwegian curriculum/schoolbooks (1905-2013)
Normand, Linn, London, Routledge, 124-141, Journal of curriculum studies, 53(1), 2021, 124-141,
View online

Book Chapter


National narratives, conflict and consensus: Challenges for Human Rights Educators in Established Democracies
Osler, Audrey, National narratives, conflict and consensus: Challenges for Human Rights Educators in Established Democracies, LIT, Bd. 13, 2014, 113-133, isbn:978-3-643-90731-8,

Article


Children as Human Rights Activists?: Critical Perspectives on ngo and igo Learning Materials Produced for Early Childhood Education and Care
Rosenberg, Anette Ringen, 675-702, The International journal of children's rights, 30(3), 2022, 675-702,
View online

Article


Powerful knowledge and equity: How students from different backgrounds approach procedural aspects of history in large-scale testing
Rosenlund, David, 28-, Nordidactica, 9(2), 2019, 28-49,
View online

Book Chapter


Seksualitet og kjønn i skolen – muligheter og utfordringer i LK20
Røthing, Åse, Seksualitet og kjønn i skolen – muligheter og utfordringer i LK20, Cappelen Damm akademisk, 342 sider, 2021, 224-244, isbn:9788202659349,
View online

Book Chapter


Kritisk mangfoldskompetanse
Røthing, Åse, Røthing, Åse, Kritisk mangfoldskompetanse, Cappelen Damm akademisk, 172 sider, 2020, 32-69, isbn:9788202592103,

Article


Rasisme som tema i norsk skole - Analyser av læreplaner og lærebøker og perspektiver på undervisning
Røthing, Åse, 72-83, Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(2), 2015, 72-83,
View online

Book Chapter


Ekstreme ytringer i klasserommet
Trysnes, I. & Skjølberg, K. H., Ekstreme ytringer i klasserommet, Universitetsforlaget, 2022, 52-69, isbn:978-82-15-04921-2,
View online

Book


Critical Human Rights, Citizenship, and Democracy Education: Entanglements and Regenerations
Zembylas, M. & Keet, A., Bloomsbury Publishing Plc, 2018, isbn:9781350045620,
Part 1, "Key theoretical issues", s. 51-122
View online

Book Chapter


Urfolk og nasjonale minoriteter som tema i samfunnsfag
Olsen, T. A. & Evju, K., Urfolk og nasjonale minoriteter som tema i samfunnsfag, Fagbokforlaget, 2022, 267-285, isbn:978-82-450-3791-3,
View online

Book Chapter


Vurderingspraksis i samfunnsfag
Langø, M. & Børhaug, K., Vurderingspraksis i samfunnsfag, Fagbokforlaget, 2022, 85-104, isbn:978-82-450-3791-3,
View online

Book


Urfolk og nasjonale minoriteter : i skole og lærerutdanning
Andreassen, B-O. & Olsen, T. A., Fagbokforlaget, 167 sider, 2020, isbn:9788245034738,

Book Chapter


Kropp, kjønn og seksualitet: normkritiske perspektiver og samfunnsfagdidaktiske muligheter
Norheim, C. L., Kropp, kjønn og seksualitet: normkritiske perspektiver og samfunnsfagdidaktiske muligheter, Universitetsforlaget, 2021, 285-309, isbn:978-82-15-03101-9,
View online

Book


Mangfoldskompetanse og kritisk tenkning : perspektiver på undervisning
Røthing, Åse, Cappelen Damm akademisk, 2020, isbn:9788202592103,
Kapittel 1 og 3.

Book Chapter


Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt
Samnøy, Å., Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt, Fagbokforlaget, 2022, 249-266, isbn:978-82-450-3791-3,
View online

Book Chapter


Fakta-resistente fordommer: Stereotypier og arbeid mot fordommer i skolens religionsundervisning
Toft, Audun, Fakta-resistente fordommer: Stereotypier og arbeid mot fordommer i skolens religionsundervisning, Universitetsforlaget, 2021, 155-182, isbn:978-82-15-03740-0,

Article


Blurred Lines: The Ambiguity of Disparaging Humour and Slurs in Norwegian High School Boys’ Friendship Groups
Johannessen, Elise Margrethe Vike, Sage Publications, Young, 2021,
View online

Article


Den utdannede, den etterlatte og den drepte: Mot en ny forståelse av rasisme og diskriminering
Midtbøen, Arnfinn Haagensen ; Rogstad, Jon, 31-52, Sosiologisk tidsskrift, 1, 18, 2010-02-08, 31-52,
View online

Article


Utdanning, rasialisering og tilhørighetens grenser
Hanne Riese ; Yael Harlap, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 132-146, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021-06-01, 132-146,
View online

Article


Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet
Tonje Myrebøe, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 210-223, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021-06-01, 210-223,
View online

Book


Eg snakkar om det heile tida
Joof, Camara Lundestad, Samlaget, 2018, isbn:978-82-521-9586-6,

Book


Norsk nok : tekster om identitet og tilhørighet
M. Naveen(redaktør), Res publica, 2022, isbn:9788282262590,
View online

Book


Tante Ulrikkes vei
Shakar, Zeshan, Gyldendal, 2018, isbn:978-82-05-51214-6,
View online

Book


Alle utlendinger har lukka gardiner
Skaranger, Maria Navarro, Oktober, 2015, isbn:9788249514946,
View online

Book


Kvit, norsk man
Tjønn, Brynjulf Jung, Cappelen Damm, 2022, isbn:9788202766610,
Dikt
View online