P291 Bacheloroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk

Alle versjoner:
P291 (2025—2026)
P291 (2024—2025)
P291 (2023—2024)
P291 (2022—2023)
P291 (2021—2022)
P291 (2020—2021)
P291 (2019—2020)
P291 (2018—2019)

Emnekode: P291

Emnenavn: Bacheloroppgave i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk

Undervisningssemester: Vår, Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

EX101 (ex.phil.) og EX102 (ex.fac.), P101-104, P211, P259, P261 og P262.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i studieprogrammet BAPEDSPIP Bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk

Innledning

Læringsutbytte sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper og ferdigheter, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger i ulike sammenhenger i dagens samfunn.

Studiet skal videre utfordre studentene til å reflektere over utviklingstrekk ved vårt flerkulturelle samfunn og forholdene for ulike sårbare grupper, de verdier og tradisjoner vi bør bygge på og føre videre, og de spesifikke oppgaver og utfordringer som pedagogiske institusjoner står overfor i denne sammenheng.

Gjennom oppgaven skal studenten fordype seg i problemstillinger som vedrører det flerkulturelle samfunnet og / eller forholdene for sårbare grupper, og særlig fokusere på de spesifikke oppgaver og utfordringer dette innebærer for pedagogisk arbeid og for det norske utdanningssystemet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap innen et selvvalgt tema, som fører videre ett eller flere emner som studenten har studert og fullført tidligere i studiet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan, med utspring i det valgte temaet, formulere en aktuell pedagogisk problemstilling.
  • kan finne fram til relevante kilder og vurdere dem kritisk.
  • kan anvende kildene slik at de belyser problemstillingen.
  • kan anvende forskningsetiske normer for akademisk skriving med hensyn til kildehenvisning, sitering og oppsett av referanseliste.
  • kan foreta selvstendige og begrunnede refleksjoner og vurderinger.

Generell kompetanse

Studenten

  • viser bred innsikt i valgte tema.
  • kan formidle og drøfte fagstoff muntlig og skriftlig.
  • har deltatt i prosesser som bidrar til samarbeid om faglig utvikling.
  • viser kjennskap til regler og retningslinjer for vitenskapelig arbeid.
  • viser gjennom arbeidet med oppgaven evne til selvstendige og begrunnede refleksjoner og vurderinger.

Innhold

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal det gjennomføres et selvstendig skriftlig utforskningsarbeid hvor studenten drøfter en selvvalgt avgrenset problemstilling innenfor ett eller flere av de pedagogiske emnene studenten har studert og fullført tidligere. Problemstillingen kan være mer teoretisk orientert og/eller mer praksisorientert. Bacheloroppgaven skal være en litteraturstudie.

Arbeids- og undervisningsformer

Som støtte til studentens selvstendige arbeid gis det obligatorisk undervisning, forelesninger, seminarer, og veiledning, tilpasset den nødvendige progresjonen i arbeidet i oppgaven. 

Det tilbys tre veiledninger, hvorav to er obligatoriske. Studenten skal arbeide selvstendig med bacheloroppgaven, men under veiledning.

Før studentene får tildelt en veileder blant faglærerne skal prosjektet innen en bestemt frist presenteres skriftlig: Forslag til problemstilling, enkel prosjektbeskrivelse, og liste med forslag til selvvalgt litteratur skal leveres inn. Det gis veiledning på problemstilling, selvvalgt litteratur og oppgavens struktur innenfor fastsatte frister. Nærmere informasjon om temavalg og veiledning for skriving av oppgaven finnes i oppgaveheftet og gis i undervisningen.

Studenter som arbeider med oppgaver innenfor samme tema blir oppfordret til å samarbeide, men det skal skrives individuelle bacheloroppgaver.

Oppgaven skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig arbeid.

Arbeidsomfang

Ca. 450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres:

  • All undervisning er obligatorisk. Det kreves 80 % oppmøte.
  • Innen fastsatt frist: Velge et tema innenfor de oppgitte spesialpedagogiske temaområdene og utforme oppgavens problemstilling.
  • Innlevering av prosjektpresentasjon til fastsatt frist. Presentasjonen skal inneholde forslag til problemstilling, enkel prosjektbeskrivelse og de første 300 sidene selvvalgt litteratur. Se ellers formkrav i veiledningsheftet. Innleveringen er forutsetningen for tildeling av veileder.
  • Obligatorisk veiledning. Det gis tilbud om veiledning tre ganger og to av disse er obligatoriske. Studenten skal sende inn bearbeidet utkast til deler av oppgaven før hver veiledningstime.
  • Muntlig presentasjon av oppgaven i seminargruppe. 
  • Innen fastsatte frister: Finne fram til og velge ut 600-800 sider forskningsbasert faglitteratur med relevans for oppgaven. Litteraturutvalget skal godkjennes av veileder innen fastsatt frist.

Ved ikke godkjent del-arbeidskrav har studenten én ny mulighet innen en gitt frist i samme semester til å oppfylle det manglende arbeidskravet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell skriftlig bacheloroppgave. Omfang: mellom 5400 og 6600 ord

Får en student vurderingen ikke bestått (karakteren F) på bacheloroppgaven, kan studenten levere omarbeidet oppgave til ny sensur én gang. Før innlevering av omarbeidet oppgave er studenten forpliktet til å delta i to veiledningstimer.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bacheloroppgaven vurderes med gradert karakter fra A-F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk, men studenter med annet morsmål kan skrive oppgaven på engelsk.

Praksis

Ingen.

Emnesperre

P290 Bachelorgrad i pedagogikk.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

P290 kan ikke erstatte P291.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Book
Metode og oppgaveskriving
Dalland, Olav, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 100 sider, 2020, isbn:9788205543089,
Kapittel 1, 2, de delene av kap. 3 som er relevante for en litterær bacheloroppgave, kap. 7, 9 og 10 - fram til side 208, og kap. 12 og 13. Nyere utgaver kan anvendes Book
Akademisk skriving : en skriveveiledning
Øyen, Simen Andersen, Solheim, Birger; Johansen, Anders, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 112 s., 2013, isbn:9788202396824,
Hele boken. Book
Innføring i akademisk skriving : om essay- og oppgaveskriving
Johnstad, Tom, Johnstad, Tom, Oslo; © 2022, Universitetsforlaget, 181 sider, [2022], isbn:9788215060446,
Hele boken, med hovedvekt på del 1 og 3. Book Chapter
Jobb systematisk med referansene og Pass på sitatene
Persson, Mats, Jobb systematisk med referansene og Pass på sitatene, Oslo, Universitetsforlaget, 159 sider, [2021]; © 2021, 127-131, isbn:978-82-15-04139-1,
Side 127-131 Book
Skriv! : håndverk i sakprosa
Johansen, Anders, Oslo, Spartacus, 154 s., 2018, isbn:978-82-430-1246-2,
Siste kapittel, 'Sett i gang!' bør leses som introduksjon til skrivearbeidet. Resten av boken er god skrive-lesning! Book
Akademisk skriving for bachelor- og masterstudenter
Busch, Tor, Bergen, Fagbokforlaget, 86 sider, 2021, isbn:9788245037227, Book
Å skrive fag
Åse Høyvoll Kallestad (1966-) (redaktør), Bergen; © 2021, Fagbokforlaget, 138 sider, [2021], isbn:9788245035247,
Enkel og kortfattet introduksjon til fagskriving. Book
Skriv : fra idé til fagoppgave
Pettersen, Tove, Oslo, Gyldendal akademisk, 254 s., 2015, isbn:9788205470989,
Anbefalt bok for å komme godt i gang med skrivingen. Book
Bacheloroppgaven : skriveråd og regler for utformingen
Rognsaa, Aage, Oslo, Universitetsforlaget, 210 sider, [2023]; © 2023, isbn:9788215066639, Book
Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? en praktisk guide
Persson, Mats, Oslo, Universitetsforlaget, 159 sider, [2021]; © 2021, isbn:978-82-15-04139-1,
Kapittel 1, 2, 3, (deler av kap. 4), 6 og 7. Book
Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode
Johannessen, Asbjørn, Christoffersen, Line; Tufte, Per Arne, Oslo, Abstrakt forlag, 450 sider, 2021, isbn:978-82-7935-404-8, Book Chapter
Den viktige veiledningen
Gunhild Tøndel, Ingvill Stuvøy (1983-) (redaktør), Den viktige veiledningen, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 290 sider, 2021, 78-88, isbn:9788202709426, Book
They say / I say : the moves that matter in academic writing
Graff, Gerald, Birkenstein, Cathy, New York, NY London; New York, NY London, WW Norton & Company, xxiii, 328 sider, [2018]; ©2018, isbn:978-0-393-63167-8; 978-0-393-64328-2, Book Chapter
Fra idé til fokus : Å utvikle en god problemstilling
Ingvill Stuvøy, Ingvill Stuvøy (1983-) (redaktør), Fra idé til fokus : Å utvikle en god problemstilling, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 290 sider, 2021, 32-40, isbn:9788202709426, Book
Skrivetips for studenter
Segbø, Marit, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 82 sider, [2020], isbn:9788202697709, Book
Norsk grammatikk enkelt forklart
Ullestad, Kjell Heggvold, Bergen, Fagbokforlaget, 163 sider, [2020], isbn:9788245032741,