Bachelor i praktisk teologi og ledelse

Studieprogramkode:
4BAPTL
Studieprogramnavn:
Bachelor i praktisk teologi og ledelse
Kull:
2024 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Oslo
Studiepoeng:
180 poeng
Grad:
Bachelor studium
Oppstart:
Høst
Søk opptak på Samordna opptak
Bachelor i praktisk teologi og ledelse
Bachelor i praktisk teologi og ledelse har med utgangspunkt i kristen danningstradisjon som mål å utvikle formidlere og ledere særlig til kirker og kristne organisasjoner.
Generell studiekompetanse

Det er krav om politiattest i forbindelse med praksisemner i første og tredje år av studiet, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning kap. 6.

Det er krav om skikkethetsvurdering jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Nærmere informasjon om dette blir gitt til studenten ved oppstart.

Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teologi og ledelse i praksis i lys av en kristen danningstradisjon med kirken som primærkontekst, fokusert gjennom samspillet mellom undervisning – praksis – samarbeid - veiledning
  • kjenner til praktisk teologi og ledelse som forsknings- og formidlingsfag og om disse fagområdenes historie, tradisjon og egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om faglige sammenhenger mellom den valgte fordypning i bachelorgraden (valgemner og bacheloroppgave/-prosjekt) og praktisk-teologiske og ledelsesfaglige perspektiv.
  • har kunnskap om konkrete og aktuelle utfordringer for innovasjon og læring i kirkelig kontekst, med særlig fokus på norsk kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over, vurdere og formidle sentrale problemstillinger knyttet til fortolkningen og formidlingen av bibelske tekster i ulike kontekster
  • kan bruke relevante faglige verktøy og formidlingsformer i både menighetsbyggende og samfunnsbyggende innsats som leder og veileder
  • har grunnleggende ferdigheter som leder i forskjellige roller i menighet og samfunn.
  • kan søke faglig oppdatering og ny kunnskap innenfor de sentrale fagfeltene i bachelorstudiet og andre tilstøtende fagområder
  • kan reflektere over og gjøre bruk av fundamentale kulturelle, utviklingspsykologiske, danningsmessige, og teologiske perspektiv på trosopplæring for barn og ungdom
  • har grunnleggende ferdigheter i forskjellige former for ledelse
  • kan reflektere over praksis i lys av egne erfaringer og i dialog med teorier om i lys av kristen livstolkning
  • kan reflektere over sammenhengen mellom den valgte fordypning i bachelorgraden og praktisk-teologiske og ledelsesfaglige perspektiv
  • diskutere og se relevansen av historiske og aktuelle kristne Jesus-bilder gjennom bruk av bibelfaglig og teologihistorisk materiale
  • kan reflektere over hvordan sentrale utfordringer for kirken i Norge kan møtes ved hjelp av kunnskap om innovasjon og ledelse

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i yrkesetiske problemstillinger knyttet til ledelse og veiledning, særlig i en kirkelig praksiskontekst
  • kan formidle sentralt fagstoff i graden skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan delta i faglige samtaler som fokuserer praktisk teologi og ledelse på en slik måte at dette kan bidra til utvikling av god praksis
  • kjenner til og har deltatt i prosesser som bidrar til innovasjon og læring

Bachelorstudiet er bygd opp av emner på 10 og 20 studiepoeng (sp). Et normert studieår tilsvarer 60 sp. En bachelorgrad skal inneholde 180 sp.

For å få bachelorgraden i praktisk teologi og ledelse (PTL) må studenten ha minst 120 studiepoeng teologifaglig/religionspedagogisk innhold i sin fagkrets. Disse studiepoengene dekkes inn gjennom obligatoriske emner i 1. og 3.året i bachelorgraden.

Emner første år

Første år i bachelor i praktisk teologi og ledelse tilsvarer årsstudium i praktisk teologi og ledelse og er satt sammen av seks emner på 10 sp:

Høst:

TEOL110

Bibelen – fortelling, fortolkning, formidling (teol)

10 sp

TEOL130

Innføring i praktisk teologi (teol)

10 sp

RELPED110

Relasjonsledelse (ped)

10 sp

Vår:

RELPED120

Ledelsesfilosofi (ped)

10 sp

RELPED130

Danning og trosopplæring- barn og unge (ped)

10 sp

TEOL140

Teologi for en misjonal kirke (teol)

10 sp

Emner andre år

Studenten kan sette sammen 2. studieår ved å velge relevante emner fra NLA Høgskolens portefølje. Det er også mulig å få innpasset andre yrkesrelevante studier etter søknad. Valgt fordypning i 2.år kan være avlagt før man begynner på de obligatoriske emnene i 1. og 3.år, som da tas to år på rad.

Aktuelle fordypninger er:

  • Hele eller deler av studieåret som utvekslingsstudent. Informasjon om dette gis i løpet av 1. studieår.
  • Et årsstudium i utøvende musikk med fordypning i a) lovsangsledelse, b) korledelse eller c) låtskriving, som tilbys ved NLA Høgskolens campus i Oslo. Velges årsstudiet i lovsangsledelse må emnene 4TEOL130 og 4RELPED120 som inngår i PTL 1.år erstattes med andre emner, f.eks. 4TEOL150N Psykologi og teologi - en innføring og et emne fra årsstudium i Bibelen. Merk at musikkstudiene har egne opptakskrav - se studieplaner.
  • Emner fra KRLE årsstudium (nett- eller campusbasert). Man kan også velge andre enkeltemner, f.eks. nettbaserte varianter av Examen philosophicum og/eller Examen facultatum, og/eller emnet 4TEOL115 Bibelfortelling I som tilbys i Oslo ved tilfredsstillende oppslutning, i tillegg til 4TEOL150N.
  • Årsstudium i Bibelen - hele studiet eller enkeltemner (TEOL170N-TEOL175N) i kombinasjon med andre alternativer.
  • Årsstudium i Kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk, alternativt enkeltemner i Kommunikasjon og livssyn. Dette innebærer samlingsbasert undervisning i Kristiansand og/eller Bergen samt undervisning og veiledning over nett. Det vil uansett være en samling i Kristiansand i tilknytning til Veritaskonferansen.

For mer informasjon, ta kontakt med studieveileder.

Emner tredje år

3. året i bachelor i praktisk teologi og ledelse (PTL) er satt sammen av fem emner:

4TEOL210

Forkynnelse og gudstjenesteledelse med praksis (høst)

10 sp

4RELPED230

Innovasjon og læring i kirkelig kontekst (høst)

10 sp

4TEOL201

Kristologi i møte med vår tid (vår)

10 sp

4TEOL220

Sjelesorg med praksis (vår)

10 sp

4PTL231

Bacheloroppgave i PTL med metode- og skrivekurs (høst+vår)

20 sp

eller

4PTL235

Prosjektoppgave i PTL med metode- og skrivekurs (høst+vår)

20 sp

  • 4PTL231 - Bacheloroppgave i praktisk teologi og ledelse - 20 sp
  • 4PTL235 - Bachelorprosjekt i praktisk teologi og ledelse - 20 sp
  • 4RELPED230 - Innovasjon og læring i kirkelig kontekst - 10 sp
  • 4TEOL115 - Bibelfortelling 1 - 10 sp
  • 4TEOL150N - Psykologi og teologi – en innføring - 10 sp
  • 4TEOL201 - Kristologi i møte med vår tid - 10 sp
  • 4TEOL210 - Forkynnelse og gudstjenesteledelse med praksis - 10 sp
  • 4TEOL220 - Sjelesorg med praksis - 10 sp
  • RELPED110 - Relasjonsledelse - 10 sp
  • RELPED120 - Ledelsesfilosofi - 10 sp
  • RELPED130 - Danning og trosopplæring - barn og unge - 10 sp
  • TEOL110 - Bibelen - tekst, tolkning og formidling - 10 sp
  • TEOL130 - Innføring i praktisk teologi - 10 sp
  • TEOL140 - Teologi for en misjonal kirke - 10 sp

Forståelsen av danning er helt grunnleggende i det utdanningen i praktisk teologi og ledelse skal bidra til en leders karakterbygging eller ethos: Det er danningen av mennesket som kan lede seg selv og så lede andre, som står i fokus. Gjennom utdanningen legges det til rette for en dobbel danning, ved at en fra dag en starter med å lese kulturens og kirkens grunntekster i tråd med universitetstradisjonen og dannes gjennom praksiserfaringer i tråd med mer profesjonsrettede utdanninger.

Samtidig skal studiet bidra til leseferdighet i vid forstand, til å lese både tradisjonens grunntekster, Bibelen, klassiske verk innen kirkehistorie og filosofien og den sosiale konteksten. Det handler her om utvikling av en dobbel lesning. Denne lesningen, som fordrer at all danning finner sted i relasjoner, skjer samtidig i lys av den kirkelige konteksten som primær kontekst for praktisk-teologisk refleksjon.

Bachelorstudiet i praktisk teologi og ledelse er organisert med fokus på fire arenaer for læring: undervisning, praksis, kollokviegrupper og veiledning.

Undervisning:

Undervisningen er fordelt over de fleste uker i hvert semester. I vårsemesteret arrangeres en obligatorisk studietur med tilknyttet undervisning. I både høst- og vårsemesteret første år skjer undervisningen sammen med studenter fra studiene Musikk, menighet og ledelse og Årsstudium i lovsangsledelse.

Undervisningen er prosessorientert, og det tas i bruk varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, workshops, seminar, gruppearbeid m.fl. Målet med de ulike tilnærminger er å skape stadige hermeneutiske sirkelbevegelser mellom undervisning, praksis, samtale og veiledning.

Praksis og veiledning:

Det er langsgående praksis gjennom hele studieåret, som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det tildeles egen veileder i tilknytning til praksis. Den kontinuerlige samtalen med praksisveileder på praksisplassen er en viktig arena for veiledning, men det gis også veiledning i tilknytning til undervisningen.

Aktuelle vurderingsformer er: Skriftlig skoleeksamen, skriftlig hjemmeeksamen, muntlig eksamen og bestått praksis og arbeidskrav. For mer informasjon, se emnebeskrivelsene.

Bacheloren i PTL har en tydelig praksisforankring, både lokalt og internasjonalt. Det er langsgående praksis i 1.året. Studenten må levere inn en halvårlig praksisrapport for godkjenning. Denne praksisrapporten er felles for de tre emnene i det aktuelle semesteret. Det legges ikke opp til obligatorisk praksis andre året i bachelorløpet.

Når det gjelder den lokale praksisen, knyttes den til ulike menigheter/organisasjoner/institusjoner med kristen-idealistisk profil, som

  • Menigheter i Den norske kirke og forsamlinger/menigheter i organisasjonene/frikirkene.
  • Institusjoner – diakonale virksomheter, mediehus, sykehus etc.
  • Frivillige organisasjoner med kristen-idealistisk profil.

Studentene tildeles praksisplasser etter å ha meldt inn ønsker med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser. Det er også mulig å melde inn ønske om praksisplass. For å bli godkjent som praksisplass er en avhengig av at det er eller blir knyttet en godkjent praksisveileder til praksisplassen.

På bachelorprogrammet i praktisk teologi og ledelse er det faglig anbefalt å reise på utveksling i tredje og/eller fjerde semester. NLA har utvekslingsavtaler med universiteter og høgskoler over hele verden. Mer informasjon om anbefalte utvekslingsmuligheter finnes på NLAs nettsider om utveksling.

Studenten vil gjennom studiet motta og bearbeide internasjonale impulser. Dette skjer bl.a. gjennom besøk fra internasjonale gjesteforelesere, internasjonal faglitteratur på engelsk i emnene, og arbeid med globale temaer i ulike kontekster. Studentene anbefales å delta på Sommersemester i Israel og Palestina som også vil gi mange internasjonale impulser.

Bachelor i praktisk teologi og ledelse kvalifiserer for opptak til Master in Theology and Ministry (MATAM) ved NLA Høgskolen (Bergen).

Bachelor i praktisk teologi og ledelse kvalifiserer for opptak til master i diakoni, gitt rett fagkombinasjon med samfunnsvitenskapelig emne.

Bachelor i praktisk teologi og ledelse og Master in Theology and Ministry med valgemnene TAM321B Youth Ministry as Theory and Practice - with Internship og TAM323B Kirkelig undervisning - med veiledet praksis vil til sammen kvalifisere for tilsetting som kateket i Den norske kirke. Jf. §4 i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateketer.

Bacheloren i praktisk teologi og ledelse med valgt fordypning kvalifiserer for arbeid som menighetspedagog (trosopplærer) i Den norske kirke, og vil også kunne være en relevant yrkesutdanning for folkehøyskole- og bibelskolelærere, barne- og ungdomsarbeidere, pastorer, forsamlingsledere, musikalske ledere, frivillighetskoordinatorer og andre yrkesgrupper innenfor menighetsarenaen både i Den norske kirke, i de kristne organisasjonene og i frikirkene. Årsstudiet i praktisk teologi og ledelse er utformet for å oppfylle minstekravene for å jobbe som menighetspedagog/trosopplærer i Den norske kirke (30 sp. PED og 30 sp. KRD/TEOL). Bacheloren i PTL vil sammen med en Master i kateketikk eller Master i Theology and Ministry (MATAM) ved NLA Høgskolen (Bergen) kvalifisere for tilsetting som kateket i Den norske kirke, gitt at kravene i §4 i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateketer er oppfylt. Som første år i et teologistudium gir bachelorstudiet i praktisk teologi og ledelse en profilert start på og retning til teologistudiet og et viktig kompetansefortrinn som ferdig utdannet prest. Avhengig av hva du velger som 2. studieår i graden vil overgangen til teologistudiet kreve et halvt års ekstra studietid. Overflytting etter første år innebærer ikke behov for å ta ekstra emner. Profesjonsstudium i teologi tilbys ved NLA Høgskolen med base i Bergen.

Gjennom at utdanningen festes i en grunnutdannelse som leder, er det tanken at også en mer spesifikk kvalifisering inn mot kirkelig tjeneste vil gi en lederutdanning som også gir kvalifiseringsgrunnlag for å kunne jobbe innenfor flere felt i samfunnet. Dette er blitt viktigere i en tid der flere skifter jobb og karriere hyppigere. Derfor vil denne årsenheten være relevant for alle som ønsker et år med innføring i praktisk teologi og ledelse i lys av en kristen dannelsestradisjon med kirken som primærkontekst, fokusert gjennom samspillet mellom undervisning – praksis – samarbeid og mentorering.

Norsk. Noe undervisning kan bli gitt på engelsk og svensk.
Studiet vil bli evaluert i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen
I studiet inngår en obligatorisk studietur. Utgifter til denne turen må studenten selv dekke.