Matematikkdidaktikk
Forskergruppen ble opprettet i 2020 og arbeider under følgende visjon: «MathEds forskning bidrar til at NLAs verdier virkeliggjøres i undervisning og læring, og forskningsgruppen er Norges fremste innenfor utvalgte matematikkdidaktiske temaer.»
Gruppens medlemmer har mange ulike interesseområder. De fleste av disse kan samles under én av følgende to temaer, begge med tydelig forankring i sosiokulturelt læringsparadigme: Resonnement i matematikk (inkludert et fokus på elever med stort læringspotensial) og medierende redskaper (inkludert digitale verktøy, spill og utvikling av matematikkoppgaver). I arbeidet med førstnevnte tematikk knytter vi oss blant annet Lithners «creative mathematical reasoning», mens Radfords rammeverk spiller en sentral rolle i arbeidet med sistnevnte tematikk.
Vinteren 2020-2021 er to prosjekter under utvikling, begge knyttet til tematikken om medierende redskaper. Det ene er en pilotering av en «rik oppgave» i matematikk i begynneropplæringen, mens det andre er knyttet til innhold og bruk av et digitalt verktøy, også dette til bruk i begynneropplæringen.
Medlemmer
Forskergruppen har digitale møter 2-3 ganger i semesteret, samt et fysisk treffpunkt.
Jørgen Sjaastad, Førsteamanuensis (leder)
Arne Kåre Topphol, Dosent
Martin Carlsen, Professor
Andreas Lorange, Førstelektor
Mike Naylor, Førsteamanuensis
Karin Landschulze, Førsteamanuensis
Johannes Kleppe, Førsteamanuensis
Alette Aasvold Rolland, Høgskolelektor
Ellen Kristine Solbrekke Hansen, Høgskolelektor
Terje Bjuland, Høgskolelektor
Christian Salvesen, Høgskolelektor
Torbjørn Aadland, Høgskolelektor
Kontaktinformasjon
Forskergruppens leder: Jørgen Sjaastad
Prorektor for forskning og utvikling: Torgeir Landro