![](/globalassets/bilder/nyhetsbilder/2018/april/identitet_og_danning.jpg)
Disse økonomistudentene bruker forelesningen til å diskutere kjærlighet.
Tror du på ekte kjærlighet? Føler du deg lykkelig? Det høres kanskje ut som spørsmål fra en Hollywood-film, men det er faktisk et spørsmål som NLA Høgkolens økonomistudenter skal ta stilling til på forelesning i emnet Identitet og Danning (IDA). Målet er å ruste studentene til å stå i krevende situasjoner og ta etisk bevisste valg, når de senere skal ut i jobb.
Blir kjent med seg selv og andre
– Du er sånn typisk lykkelig, føler jeg. Du smiler alltid, sier musikkstudent Marta Sofie Eide til medstudent Anna Lindbak Hørte.
Samtalegruppen deres i IDA-faget diskuterer denne tirsdagen sitt eget lykkespekter.
– Hæ?! Jeg! ler Anna, som studerer økonomi og administrasjon (ØKAD).
Det har hun aldri tenkt over før.
– Men ja, jeg blir jo kanskje ganske fort glad da, sier en tydelig smigret Anna.
Og slik er det for mange i samtalegruppene i Identitet og danning-emnet. Det første av de tre årene studentene har IDA er formålet at de skal bli bedre kjent med seg selv og andre.
Fordommer forsvinner
– Før vi ble kjent gjennom IDA hadde jeg kanskje litt fordommer om at musikkstudentene var dem som bare drømte om å bli popstjerner og kjendiser, ler Anna og utdyper:
– Når vi blir satt i grupper sammen ser jeg at vi ikke er så ulike, samtidig som vi har mye å lære hverandre.
For studentene er ikke Identitet og Danning-emnet bare en avveksling fra de vanlige emnene. Det kan faktisk gjøre dem til bedre mennesker og kolleger, ifølge dem selv.
Vi blir kjent med oss selv gjennom å snakke med dem som er annerledes. Det utvider horisonten og øker toleransen
– Samtalegruppene har lært meg å si min mening, og å samarbeid med mange ulike mennesker, sier musikkstudent Marta Sofie Eide.
– Ja, her er det lett å si hva vi mener for vi er blitt trygge på at vi vil hverandre det beste, supplerer ØKAD-student Ingeborg Bakke.
Viktig i arbeidslivet
Dette er musikk i ørene for emneansvarlig Cathrine Borgen.
– Å blande økonomi- og musikkstudenter har vist at vi blir kjent med oss selv gjennom å snakke med dem som er annerledes. Det utvider horisonten og øker toleransen, sier høgskolelektoren.
Hun tror erfaringene fra IDA-emnene blir gull verd for studentene når de skal ut i full jobb.
– Nå er det veldig mye fokus på etikk i arbeidslivet, og det er vel og bra. Samtidig ønsker vi at studentene etter tre år med IDA ikke bare skal ta de riktige avgjørelsene for å følge andres regler, men at de tar etiske valg som er deres egne.
Lærer å lytte
I kantina på NLA Høgskolen Staffeldtsgate diskuterer økonomistudenter i en annen samtalegruppe om de tror på ekte kjærlighet. Ingen har et entydig svar, men én ting er sikkert.
– I IDA-faget lærer vi å lytte til andre sine meninger i stedet for bare å lese om dem, sier Henriette Seim.
– Det gjør noe med deg.
FAKTA: Fem år med pioneremnet Identitet og danning
- Opprettet i 2013 i forbindelse med oppstarten av Hauge School of Management.
- Utvidet til å bli obligatorisk for alle som studerer Økonomi og administrasjon, Innovasjon og ledelse og Utøvende rytmisk musikk ved NLA Høgskolen
- Omfatter filosofi , organisasjonspsykologi, ideologi og etikk.
- Første året skal hjelpe studentene til å bli bedre kjent med seg selv. Andre året skal gjøre studenten bevisst på sin rolle i verden. Tredje året skal bevisstgjøre studentene på hvilke verdier og mål de har når de skal ut i arbeidslivet.
- Opplegget er et resultat av VaKE-forskningen