P321 Læreplan, verdier, og samfunn

Alle versjoner:
P321 (2025—2026)
P321 (2024—2025)
P321 (2023—2024)
P321 (2022—2023)
P321 (2021—2022)
P321 (2020—2021)
P321 (2019—2020)
P321 (2018—2019)

Emnekode: P321

Emnenavn: Læreplan, verdier, og samfunn

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål

Anbefalte forkunnskaper

P302 og P303.

Hvis P320 og P321 tas i forskjellige semestre, så skal P320 tas først.

P320 og P321 kan tas i samme semester.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål

Innledning

I emnet P321 jobber vi med allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål knyttet til læreplanen, både i nasjonal og global sammenheng. Vi reflekterer over hvilke verdier og holdninger vi ønsker å videreformidle til neste generasjon, og vi ser på hvordan læreplanen og skolen kan imøtekomme globale utfordringer. Sentralt i disse refleksjonene er begreper som didaktikk, læring, og Bildung (danning).

P321 trekker inn pedagogisk filosofi og pedagogiske grunnlagsspørsmål fra emnet P302, og setter disse i et læreplanteoretisk perspektiv.

P321 må sees i sammenheng med P320. Sammen danner disse emnene et faglig tyngdepunkt i mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike læreplanteoretiske perspektiv og tilnærminger
  • har dyptgående innsikt i utvalgte allmennpedagogiske  grunnlagsspørsmål knyttet til læreplan, verdisyn, og samfunnsendringer 
  • kan anvende kunnskap om pedagogisk filosofi innenfor fagfeltet læreplanteori og didaktikk 
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i læreplanteoretisk historie, tradisjoner, og samfunnsmessige betydning,

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevant forskning til å belyse aktuelle problemstillinger innenfor det læreplanteoretiske feltet  
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike læreplanperspektiver og danningsideal, og kan anvende disse til å formulere reflekterte faglige argumenter 
  • kan drøfte læreplanspørsmål aktualisert gjennom tema fra pedagogisk filosofi og grunnlagsspørsmål
  • kan drøfte læreplanspørsmål aktualisert gjennom samfunnsendringer og globale utfordringer 
  • kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker fagterminologi og uttrykksformer innen fagområdene læreplanteori og didaktikk 
  • kan anvende kunnskaper innen læreplanteori for å ta stilling til og drøfte allmennpedagogiske grunnproblemer 
  • kan formidle og forsvare selvstendig arbeid, både skrifltig og muntlig
  • kan legge fram begrunnet helhetlig tenkning for kritikk og forbedring av pedagogisk virksomhet 

Innhold

P321 tar for seg grunnlagsspørsmål knyttet læreplanen, og de verdier og holdninger vi ønsker å videreformidle til våre barn. Emnet har spesielt fokus på hvordan læreplanen kan imøtekomme fremtidens globale utfordringer.

Undervisningen i emnet er delt inn i 3 Moduler: 

  • Didaktikk og læreplanteori 
  • Verdier i opplæringen 
  • Samfunn i endring

Sentrale temaer som dekkes i disse modulene er: 

  • Didaktikk versus curriculum
  • Sentrale teoretikere innen didaktikk- og læreplantenkning
  • Tverrfaglig tema i læreplanen
  • Barnekonvensjonen, barnerett, og foreldrerett
  • Skolens oppgave i møte med globale utfordringer som: verdipluralisme, flyktningekrise, klimakrise, transhumanisme

Arbeids- og undervisningsformer

P321 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske seminarer i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. 

De fysiske seminarene består blant annet av forelesninger, gruppe-seminarer, og studentpresentasjoner. Hvert seminar består av to 6-timers dager (09:00 - 15:30, inkl. lunsj).  

Nettbasert undervisning i Canvas består blant annet av digitale forelesninger, refleksjonsspørsmål knyttet til pensumlitteratur, lenker til relevant ekstern media,

Studenter oppfordres til å danne kollokviegrupper på eget initiativ. 

Arbeidsomfang

Ca. 450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før studenten kan gå opp til eksamen: 

Obligatorisk fremmøte: Fremmøte på de 2 fysiske samlingene (til sammen 4 dager) 

Arbeidskrav 1: Innlevering av selvvalgt litteratur som skal inngå i semesteroppgaven. Litteraturlisten må inneholde minst 15 fagfellevurderte artikler, og må godkjennes av faglærer. 

Ved ikke godkjent litteraturliste har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet litteraturliste. 

Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • Semesteroppgave på 5000 ord (+/- 10%) 
  • Justerende muntlig eksamen basert på alle deler av emnet (20-30 minutter). 

Muntlig eksamen kan justere karakteren på semesteroppgaven med ett trinn opp eller ned.

Hvis en student får karakteren F på semesteroppgaven, gjennomføres ikke muntlig eksamen. Ved F på muntlig eksamen, må studenten levere inn ny oppgave og gjennomføre ny muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

På semesteroppgaven: Alle.

På muntlig eksamen: Egne notater.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Progresjonskrav

P320 og P321 kan tas samme semester. Hvis emnene tas i forskjellige semester, starter man med P320. Begge emnene må være bestått for å gå videre på P3PRO Prosjektplan

Praksis

Ingen

Studiepoengreduksjon

15 studiepoeng mot P301 Læring og organisering av pedagogisk virksomhet

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Didaktisk fornyelse?
Sæverot, H, Didaktisk fornyelse?, Universitetsforlaget, 2015, 125-138, isbn:9788215023144,

Book Chapter


The Bildung Theory—From von Humboldt to Klafki and Beyond
Jesper Sjöström, Ingo Eilks, The Bildung Theory—From von Humboldt to Klafki and Beyond, Springer Texts in Education, 2020, 55-67, isbn:978-3-030-43619-3,

Book Chapter


Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen
Wivestad, S., Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen, Universitetsforlaget, 2015, 156-174, isbn:9788215023144,

Article


Kan pedagogikken bygge et mer humant samfunn? Et kritisk blikk på Wolfgang Klafkis didaktikk
Strand, T., Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 2-3, 86, 2002, 124-142,

Article


‘Didaktik meets Curriculum’ revisited: historical encounters, systematic experience, empirical limits
Hopmann, S., Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, 2015, 14-21,

Book


Curriculum inquiry : the study of curriculum practice
John I. Goodlad (forfatter/forfatter av forord/forfatter av etterskrift), Goodlad, John I., New York, McGraw-Hill, IX, 371 s., cop. 1979, isbn:978-0-07-023530-4; 0-07-023530-9,

Article


Character Formation: A Forgotten Theme of Comenius’s Didactics
Hábl, J., Journal of Education and Christian Belief, 2, 15, 2011, 141-153,

Article


John Amos Comenius (1592-1620)
Jean Piaget, Prospects, 23, 1993, 173-196,

Book Chapter


Comenius og den pedagogiske eros
Blekastad, M., Comenius og den pedagogiske eros, Cappelen Damm, 1975, 3-14,
View online

Article


Teori om menneskets danning: Et bruddstykke (oversatt av T. Stølen)
Wilhelm von Humboldt, Norsk filosofisk tidsskrift, 51, 2016, 179-183,

Article


Wilhelm von Humboldt’s Bildung theory and educational reform: reconstructing Bildung as a pedagogical concept
Miyamoto, Y., Journal of Curriculum Studies, 1, 54, 2022, 1-17,

Book


Europeisk didaktikk : tenkning og viten
Gundem, Bjørg Brandtzæg, Oslo, Universitetsforl, 112 s., cop. 2011, isbn:9788215017709,

Legislation


Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplaeringen Om overordnet del
Kunnskapsdepartementet, 21 sider, 2017,

Book Chapter


German Didaktik: Models of Re-presentation, of Intercourse, and of Experience
Rudolf Künzli, German Didaktik: Models of Re-presentation, of Intercourse, and of Experience, Lawrence Erlbaum, 2000, 40-54,

Article


Vil læreplanen bidra til danning av elevane?
Fauskevåg, O., Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8, 2022, 109-123,

Website


Verdier og Prinsipper for Grunnopplæringen
Utdanningsdirektoratet (UDIR),
View online

Article


Why 'What Works' Still Won't Work: From Evidence-Based Education to Value-Based Education
Gert J. J. Biesta, Studies in Philosophy of Education, 29, 2010, 491-503,

Article


Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Gert Biesta, Educational assessment, evaluation and accountability, 1, 21, 2009, 33-46,

Article


Det løpende menneske: Læreplanens forståelse av livet
Wivestad, S., Prismet, 46, 1995, 24-30,
View online

Article


Læreplanens generelle del – et historisk perspektiv
Britt Ulstrup Engelsen, Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 2, 104, 2020, 206-217,

Article


Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse.
Kirsti Marie Jegstad, Erik Ryen, Norsk pedagogisk tidsskrift, 3, 104, 2020, 297-312,

Article


Livsmestring og selvutvikling i KRLE– tar faget en subjektiv vending?
Stokke, C. & Rodriguez, M. C., Nytt Norsk Tidsskrift, 2, 37, 2022, 137-148,

Article


Education and Social Change
John Dewey, Bulletin of the American Association of University Professors (1915-1955), 6, 23, 1937, 472-474,

Article


Taking a children’s rights perspective on children’s spirituality
Sturla Sagberg, International Journal of Children's Spirituality, 1, 22, 2017, 24-35,

Article


Barns rett til religionsfrihet
Rune Øystese, Prismet, 4, 67, 2016, 273-287,

Article


Why Children have Rights: Children Rights in Janusz Korczak's Education Philosophy
Moshe Shner, International Journal of Children's Rights, 26, 2018, 740-760,

Document


Convention on the Rights of the Child
United Nations (UN), 1989,

Article


Menneskerettsopplæring som opplæringsmål: Oppfyller norske læreplaner det folkerettslige kravet om menneskerettsopplæring?
Kristin Sørumshagen, Kritisk juss, 4, 43, 2017, 157-180,

Article


«Ubehagets pedagogikk» – en inngang til kritisk refleksjon og inkluderende undervisning?
Åse Røthing, Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice, 1, 6, 2019, 40-57,

Article


Meningsmangfold og ubehag i klasserommet
Elise Margrethe Vike Johannessen, Åse Røthing, Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 106, 2022, 3-14,

Article


From safe spaces to communities of disagreement
Lars Laird Iversen, British Journal of Religious Education, 3, 41, 2019, 315-326,

Electronic Article


Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage
Bae, B., Oslo, Kunnskapsdepartementet, 2007,
View online

Article


Privatskolane – vere eller ikkje vere? Fire hundre år i motgang og medgang
Harald Thuen & Knut Tveit, Tidsskrift for samfunnsforskning, 4, 54, 2013, 493-508,

Article


Da prinsessen og halve kongeriket glapp - om skole og samfunnsintegrasjon på norsk
Trude Evenshaug, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 1, 3, 2017-3-13, 1-11,

Book Chapter


Hvordan kan det pedagogisk kritiske ivaretas i skolens arbeid med verdier og holdninger?
Kjell Oppedal, Hvordan kan det pedagogisk kritiske ivaretas i skolens arbeid med verdier og holdninger?, Bergen, Fagbokforlaget, 325 sider, 2023, 69-85, isbn:978-82-450-4500-0,

Book Chapter


Hvem eier barna? Foreldrerett, samfunnets rett og barnets rett.
Øyvind Fosse, Hvem eier barna? Foreldrerett, samfunnets rett og barnets rett., Fagbokforlaget, 2020, 92-107,

Article


Why do Norwegian parents choose free Christian schools for their children?
Gunhild Hagesæther og Signe Sandsmark, International Journal of Christianity & Education, 2, 25, 2020, 184-197,

Article


Rethinking Bildung in the Anthropocene: The Case of Wolfgang Klafki
Ole A. Kvamme, 9, Teologiese Studies/Theological Studies, 3, 77, 2021,

Article


Burde Greta heller vært på skolen?
Marlen Ferrer, Hedvig Skonhoft, Johannesen Annika Wetlesen, Norsk sosiologisk tidsskrift / Norwegian Journal of Sociology, 5, 5, 2021, 19-36,

Article


Globaliseringen av skolen
Odd Gaare, Utdanningsnytt, 2020,
View online

Article


Global Crises, Social Justice, and Teacher Education
Michael W. Apple, Journal of Teacher Education, 2, 62, 2011, 222-234,

Article


Bildung in globalizing times
Katharina Roselius · Meinert A. Meyer, Z Erziehungswiss, 21, 2018, 217-240,

Book Chapter


11. «Du må være i det for å forstå». Profesjonelt lærerarbeid med flyktninger
Tone Brendløkken; Ragnhild Liland, 11. «Du må være i det for å forstå». Profesjonelt lærerarbeid med flyktninger, Oslo, Universitetsforlaget, 1 online resource (227 pages), 2022, 206-225, isbn:978-82-15-05617-3,

Article


Reconceptualising refugee education: exploring the diverse learning contexts of unaccompanied young refugees upon resettlement
Lutine de Wal Pastoor, Intercultural Education, 2, 28, 2017, 143-164,

Website


Støtte til læreplanene: Krig og konflikt
UDIR, 2023,
View online

Article


Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
Scheie, E. et al., 32, Acta Didactica Norden, 2, 16, 2022,

Blog


Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder - et slag for bærekraftig danning
Hilt, L. & Torjussen, L. P. S., 2022, 06.04.,
View online

Blog


Bærekraftig utdanning: Snart 100 år med bærekraft­perspektiver i norske læreplaner
Stalenget, T.-K., 2021, 15. januar,
View online

Article


'Someone' versus 'something': A reflection on transhumanist values in light of education
Tomas Bokedal Solveig Magnus Reindal Svein Rise Stein M. Wivestad, Journal of Philosophy of Education, 2, 56, 2022-07-21, 1-11,

Article


Hvordan forstå inkludering som allmenpedagogisk prinsipp i en transhumanistisk (fram)tid?
Frédérique Brossard Børhaug & Solveig Magnus Reindal, Utbildning & Demokrati, 1, 27, 2018, 81-97,

Blog


Transhumanism and Education
Roberts, R., 2019, 18.august,
View online

Book Chapter


Vulnerable Enough for Inclusion? Unaccompanied Minors' Experiences of Vulnerability and Trauma on Their Way to Norway
Wills Kalisha, Vulnerable Enough for Inclusion? Unaccompanied Minors' Experiences of Vulnerability and Trauma on Their Way to Norway, Routledge, 2023, 131-154, isbn:978-1-03-235535-1,

Book Chapter


Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole
Lutine de Wal Pastoor, Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole, Oslo, Universitetsforlaget, 200-219,

Book Chapter


Bærekraftig livstolkning - KRLE-faget som brobygger mellom religionenes og ungdommenes klimaengasjement
Tomren, T. S., Bærekraftig livstolkning - KRLE-faget som brobygger mellom religionenes og ungdommenes klimaengasjement, Cappelen Damm Akademisk, 2020, 143-165,