INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM
- Studieprogramkode:
- IKF
- Studieprogramnavn:
- INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM
- Kull:
- 2019 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Studiets formål
I vårt flerkulturelle samfunn og i en verden som stadig blir mer globalisert er det viktig med interkulturell forståelse. Denne kompetansen er relevant i mange yrker i både privat, offentlig og frivillighetssektor
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har
- kjennskap til utfordringer og muligheter knytte til kulturelt og sosialt mangfold internasjonalt og i dagens Norge.
- kunnskap og analytiske verktøy til å forstå sosiale ulikheter og kulturelle og religiøse forskjeller for å bidra aktivt og konstruktivt til interkulturell forståelse, respekt og samhandling
- kjennskap til teorier om interkulturell kommunikasjon og forståelse
- kunnskap om utvikling og endring av samfunn, religion og kultur, i et kritisk globalt perspektiv
- kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser, diskriminering, rasisme og ekstremisme, makt og avmakt
- kjennskap til sentrale tema knyttet til menneskerettigheter, migrasjon, religion, kjønn, etnisitet, fellesskap og sosial ulikhet i en i en verden preget av mangfold og konflikt
- kunnskap om regional spesialisering i ett av følgende områder: Bolivia, Den dominikanske republikk, Kina, eller det flerkulturelle Norge.
- kjennskap til relevante faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende faglig kunnskap til å forstå og reflektere over interkulturelle utfordringer og muligheter inkludert hvordan man selv er posisjonert
- anvende introduserte faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
- finne og henvise til oppdatert faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle situasjoner og problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i sentrale interkulturelle problemstillinger, og forståelse av samspillet mellom mennesker i et flerkulturelt perspektiv
- har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til sosial urettferdighet og menneskeverd
- kan formidle faglige tema skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer om det interkulturelle fagområdet og legge kultursensivitet, interkulturell forståelse og selvrefleksjon til grunn for samhandling
Studiets oppbygning
Semester: | Emner: | |
1.semester | IKF 131 Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger (10 sp) | |
2.semester | Ett av følgende emner (10 sp): Regional spesialisering: IKF115BO Bolivia IKF116NO Det flerkulturelle Norge IKF119K Kina IKF122DR Den dominikanske republikk | IKF132 Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis (20 sp)
|
Innhold
Interkulturell forståelse er tverrfaglig. Hovedvekt legges på kulturteori, kommunikasjon og religion, og mer spesifikt kan det nevnes at innsikt hentes fra sosialantropologi, sosiologi, kommunikasjonsteori, historie, og religionsvitenskap. Den teoretiske kunnskapen blir kombinert med regional spesialisering hvor studenter velger ett av følgende alternativer: Bolivia, Madagaskar, Kina, Den dominikanske republikk, eller det flerkulturelle Norge. Den valgte regionale spesialisering går fra semesterstart (2. semester) til skoleeksamen medio februar. Fellesemnet på våren; IKF123 Innføring i kvalitative forsknings metoder og interkulturell praksis, går over hele semesteret. Her får studentene en grundig innføring i kvalitative forskningsmetoder og skriver et etnografisk prosjekt knyttet til en fire ukers studietur. For studenter som velger det flerkulturelle Norge som regional spesialisering, og gjør feltarbeid i Norge er det en ukes studietur, og et mer omfattende etnografisk prosjekt.
Disse fagkombinasjonene og studieårets oppbygging vil bidra til å skape et helhetlig blikk på mennesker, samfunn og samhandling. Gjennom et teoretisk studium og praktisk kommunikasjon vil studentene få grunnleggende innsikt i egen og andres kulturelle kontekst og oppøve forståelse og ferdigheter til å være bidragsytere i en flerkulturell sammenheng.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen varierer mellom forelesninger, seminarer, gruppeundervisning og individuell veiledning.
Eksamen og vurdering
Emne | Arbeidskrav (nærmere detaljer i emnebeskrivelsene) | Eksamen |
IKF130
Innføring i interkulturell forståelse |
| Hjemmeeksamen (5 dager). 3000 ord.
|
IKF131 Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger
|
| Skoleeksamen 5 timer. |
IKF132 Innføring i kvalitative forsknings-metoder og interkulturell praksis
| Før studietur:
Studietur med feltarbeid:
Etter studietur og feltarbeid:
| Veiledet individuell prosjektoppgave Omfang: 4000 ord
|
Regional spesialisering: IKF115BO Bolivia
IKF116NO Det flerkulturelle Norge
IKF118MA Madagaskar
IKF119K Kina
IKF122DR Den dominikanske republikk | Ingen arbeidskrav | 4 timers skriftlig eksamen som gjennomføres før studieturen. Vurderingen er en breddetest. |
Utveksling og internasjonalisering
Fire ukers utenlands studietur for dem som ikke velger emnet 116NO Regional spesialisering: Norge. Ingen utvekslingsmulighet på årsstudiet.
Videre studier
Årsstudenter kan fortsette på bachelor i interkulturell forståelse. Bachelor i interkulturell forståelse kvalifiserer til søknad til Master in Intercultural Studies og andre relevante mastergrader.
Relevans
Årsstudiet i interkulturell forståelse er aktuelt i kombinasjon med annen utdanning for å arbeide sammen med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan gjelde skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller annen offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, media, misjon eller næringsliv.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er hovedsakelig norsk, men under feltoppholdene holdes enkelte forelesninger på lokale språk med oversettelse til norsk eller engelsk.
Eksamen kan i tillegg til skandinaviske språk, også avlegges på engelsk.
Evaluering
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Evalueringen skal skje i henhold til NLA Høgskolens kvalitetssystem. Det er mulighet til å gi tilbakemeldinger gjennom høgskolens Si ifra-portal.
Andre bestemmelser
Det er krav om alminnelig god fysisk og psykisk helse for å delta på studietur.
Studieturene koster i tillegg ca. NOK 35.000 - 40.000. I tillegg kommer andre kostnader som reiseforsikring, vaksinasjoner og lommepenger underveis. Lånekassen gir reisestøtte til deler av billettkostnadene, i tillegg til ordinært lån og stipend. For studenter på IKF116NO kan det være noen reiseutgifter i forbindelse med ekskursjon til Oslo og feltarbeid i Norge.
Søknad
Emneoversikt
- IKF115BO - Regional spesialisering: Bolivia - 10 sp
- IKF116NO - Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge - 10 sp
- IKF119K - Regional spesialisering: Kina - 10 sp
- IKF122DR - Regional spesialisering: Den dominikanske republikk - 10 sp
- IKF130 - Innføring i interkulturell forståelse - 20 sp
- IKF131 - Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger - 10 sp
- IKF132 - Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis - 20 sp
Alle versjoner:
INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM (Kull: 2022Høst)
INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM (Kull: 2021Høst)
INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM (Kull: 2020Høst)
INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM (Kull: 2019Høst)
INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM (Kull: 2018Høst)
INTERKULTURELL FORSTÅELSE ÅRSSTUDIUM (Kull: 2017Høst)