IT, verktøy og brukerstøtte
Aktivering av brukerkonto /lage passord
Alle nye studenter ved NLA Høgskolen som aksepterer tilbudet om studieplass får automatisk opprettet brukerkonto, men du må selv lage passord. Studentnummer@nla.no er brukernavnet.
- Gå til https://srvbas.nla.no/
- Velg aktiver/glemt passord
- Tast inn fødselsnummer, studentnummer og pin. Studentnummer og pinkode finner du i velkomstbrev/sms, som nye studenter får tilsendt ("Velkommen som student!"). Dette ligger i dokumentarkivet ditt på Studentweb, og du kan logge deg inn der med BankID/MinID. Du kan også be om å få tilsendt ny pinkode i innloggingsbildet for Studentweb, men merk at det i så fall kan ta inntil en time før den er aktiv i passordwebben. På Studentweb finner du studentnummeret under "Min profil".
- Les og godta IT-Reglement og klikk på OK.
Når passordet ditt er godkjent (satt), vil brukerkontoen din være klar for bruk etter ca. en time. Ved første innlogging blir du guidet til å aktivere tofaktorautentisering.
Oppsett av tofaktorautentisering
Når du har aktivert-brukerkonto og ventet minst i en time må du sette opp tofaktorautentisering på skole-kontoen din. Følg denne guiden:
- Start med å logge inn på din brukerkonto (studentnummer@nla.no) via: aka.ms/mfasetup
- Klikk på "Neste": Hvis du ikke ser dette alternativet, prøv igjen i et privatvindu/inkognito-vindu.
- Velg Autentiseringsapp: Følg veiledningen for å sette opp Microsoft Authenticator, som er den anbefalte metoden. Dette krever at du har en Android- eller iOS-enhet. Hvis du ikke har dette, kontakt IT-support på support@nla.no
- Last ned og konfigurer appen: Etter å ha lastet ned Microsoft Authenticator-appen til mobilen din, åpner du den og trykker på pluss-ikonet øverst til høyre. Velg "Jobb- eller skolekonto", deretter "Skann en QR-kode".
- Skann QR-koden: Tillat at Microsoft Authenticator bruker kameraet ditt for å skanne QR-koden. Hvis du gjør oppsettet på mobilen, kan du også trykke på "Legg til konto ved å trykke på denne lenken" for å fortsette.
- Test og fullfør: Du vil motta en testvarsling på mobilen din. Skriv inn koden du ser for å bekrefte at det fungerer. Trykk deretter "Neste" og "Fullfør". Gjenta prosessen for å legge til en annen enhet om nødvendig.
Tips ved problemer
Ved bruk av Feide er det viktig at du passer på å ha riktig tilhørighet. Velg «NLA Høgskolen» som tilhørighet når du benytter Feide-innlogging.
Passord
Passord bestemmer du selv når du oppretter (aktiverer) din brukerkonto. Du har samme brukernavn og passord for alle IT-tjenester ved skolen, og også for alle eksterne tjenester som støtter FEIDE.
Ønsker du å bytte passord, kan du gjøre det på passordweb. Det kan ta opptil en time før alle systemene er oppdatert med ditt nye passord.
Passordet må:
- Være på minst 8 tegn
- Inneholde både bokstaver og tall eller tegn (ikke æ, ø, å, ü o.l.)
Passord må ikke:
- Være en del av brukernavnet eller navnet ditt
Glemt passord?
Har du glemt passordet, kan du velge å sette passord på nytt ved hjelp av fnr, studentnummer og PIN på passordweb.
Lagringsmuligheter
Datamaskinene på skolen har følgende lagringsmuligheter
- "One Drive- NLA Høgskolen" - skylagringstjeneste gjennom Office 365
- Mine dokumenter (personlig lagringsplass). Det blir ikke tatt sikkerhetskopi av området.
Vi anbefaler "One Drive - NLA Høgskolen" for lagring av personlige filer. I OneDrive får du 1TB for lagring og backup av dokumenter og arbeid. Her kan du lagre filene dine, opprette nye dokumenter, redigere og jobbe sammen med andre. Fullt integrert med Word, Excel, Powerpoint m.m
Kontakt IT
IT-avdelingen har betjent support alle hverdager fra klokken 8.00 til klokken 15.00. De kan kontaktes på e-post support@nla.no , eller tlf 55 53 69 99.