IDR104 Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen
Alle versjoner:
IDR104 (2025—2026)
IDR104 (2024—2025)
IDR104 (2023—2024)
IDR104 (2022—2023)
IDR104 (2021—2022)
IDR104 (2020—2021)
IDR104 (2019—2020)
IDR104 (2018—2019)
IDR104 (2017—2018)
Emnekode: IDR104
Emnenavn: Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i idrettsvitenskap og valgfritt emne i bachelor i idrettsvitenskap.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om idrettsdidaktiske prinsipper og modeller for planlegging og gjennomføring av idretts- og treningsaktivitet
- kan gjøre rede for hvordan barn og unge lærer ferdigheter i idrettslige sammenhenger
- har kunnskap om motorisk læring og -utvikling hos ulike målgrupper
- kan gjøre rede for hvordan vekst og modning kan påvirke læring og prestasjon i idretten
- har kjennskap til ulike perspektiver på trenerrollen
- har kjennskap til barne- og ungdomsidrettsbestemmelsene hos Norges Idrettsforbund og hva som kjennetegner god idrettsaktivitet i lys av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap som trener i utvalgte aktiviteter og gjøre rede for sine valg
- kan planlegge, gjennomføre og lede aktivitet i idretter og andre treningssammenhenger
- kan tilpasse og differensiere idrettsaktivitet og trening med utgangspunkt i individets eller gruppens behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til trenerrollen og andre sammenhenger innen trening og helse
- kan utveksle synspunkter med kolleger innenfor utvalgte idrettslige kontekster, og delta i diskusjon om utvikling av god idretts- og treningsaktivitet
Innhold
Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen vil gi en innføring i ulike perspektiver på treneren og instruktøren i praksis, og hvordan man anvender dette i utøvelsen av rollen i utvalgte idretter, treningsformer og bevegelsesaktiviteter. I dette emnet vil idrettsdidaktisk teori og fagprinsipper for planlegging og gjennomføring av idretts- og treningsaktiviteter bli vektlagt, i tillegg til kunnskap om barn og unges vekst og modning, ferdighetsutvikling og motorisk læring, samt hvordan man formidler, tilpasser og leder idrettsaktiviteter i ulike sammenhenger. Emnet må sees i sammenheng med IDR105.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer vil variere mellom praktisk-metodisk undervisning, forelesninger, seminarer og studentstyrt undervisning, oppgaveskriving, gruppearbeid og muntlige fremlegg i ulike sammenhenger.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig prosjektoppgave (ca. 2000 ord)
- Studenten skal lage og levere en videooppgave med fokus på innlæring av en ferdighet i en idrettsaktivitet
- Lage egne utviklingsmål til praksis
- Levere en individuell praksisrapport og tilhørende refleksjonsoppgave
- Kandidaten må delta på minst 80% av undervisningen
Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester. Nærmere detaljer om arbeidskrav gis ved oppstart av emnet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Eksamen i emnet er todelt. Hver del teller 50% av endelig karakter. Deleksamener består avfølgende:
A: Skriftlig oppgave tilknyttet videooppgaven (50%) (inntil 2000 ord)
B: Muntlig eksamen (50%) (inntil 25 minutter)
Det gis en samlet karakter for begge deleksamener. Begge delene av eksamen må være bestått. Dersom kandidaten ikke består en av delene, må begge delene tas på nytt.
Studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring i videooppgaven.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Informasjon om hjelpemidler gis ved kunngjøring av eksamensoppgaven.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Det skal gjennomføres en trenerpraksis i et selvvalgt idrettslag eller tilsvarende, hvor det skal leveres en praksisrapport ved endt opphold.
Omfang praksis: ca. 24 timer, hvor det er krav om deltakelse på minimum 8 treningsøkter, hvorav minimum fire økter skal ledes av studenten
Studentene må skaffe egen praksisplass eller blir tildelt en plass med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
"Jeg skal være den som henter kaffe til de ordentlige trenerne": kvinnelige treneres erfaring med trenerrollen
Tjønndal, A., Jorid Hovden (1951-) (beæret), "Jeg skal være den som henter kaffe til de ordentlige trenerne": kvinnelige treneres erfaring med trenerrollen, Bergen, Fagbokforlaget, 363 sider, [2021], 56-75, isbn:9788245035353,
Tilgjengelig i kompendium.
Book Chapter
Ballteknikk, samhandling og sportsånd
Giske, R., Hermundur Sigmundsson (1964-) (redaktør/forfatter), Ballteknikk, samhandling og sportsånd, Oslo, Universitetsforl, 242 s., 2015, 200-224, isbn:9788215025131,
Tilgjengelig i kompendium
Book Chapter
Bollspelens didaktiska nycklar
Teng, Gunnar, Gunnar Teng (red./redaktør/bidragsyter), Bollspelens didaktiska nycklar, Oslo, Akilles, 20, 2009, 49-69, isbn:9788272862212,
Tilgjengelig i kompendium
Article
Challenges and [Possible] Solutions to Optimizing Talent Identification and Development in Sport
Till, Kevin ; Baker, Joseph, Switzerland, Frontiers Media S.A, 664-664, Frontiers in psychology, 11, 2020-04-15, 664-664,
View online
Book Chapter
Coaching athletes thorugh careeer transitions
Wylleman, P., Rosier, N., De Brandt, K & Knop, P., Harwood, Chris ; Greenlees, Iain ; Thelwell, Richard, Coaching athletes thorugh careeer transitions, London, Routledge, 2017, 75-20, isbn:1138917168,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Book Chapter
Creating an optimal motivational climate
Greenless, I., Caroline Heaney (editor.), Creating an optimal motivational climate, New York, New York, Routledge, 2022, 125-140, isbn:1003153453,
Tilgjengelig i kompendium
View online
Book Chapter
Creating Optimal Environments for Talent Development
Henriksen, K. & Stambulova, N., Wattie, Nick ; Cobley, Stephen ; Baker, Joseph ; Schorer, Jörg, Creating Optimal Environments for Talent Development, Oxford, Routledge, 1, 2017, 1-15, isbn:1138951773,
Tilgjenglig i kompendium
View online
Technical Report
Deltakelse, trivsel og inkludering i barne- og ungdomsidretten. Delrapport fra forskningen om Idrett for alle i Oslo
Solstad, Gerd Marie ; Sandvik, Morten Renslo ; Sletten, Mira Aaboen, NOVA, OsloMet, NOVA-rapport, 2022,
View online
Article
Exploring the interplay of interpersonal and contextual dynamics in youth sports injuries: a comprehensive narrative review
Bjørndal, Christian Thue ; Hausken-Sutter, Solveig ; Møller, Merete ; Myklebust, Grethe ; Grindem, Hege, England, BMJ Publishing Group Ltd, e001964-, BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 3, 10, 2024-07-16, e001964
View online
Book
Idrettsvitenskap : perspektiver og praksis
Stig Arve Sæther (1979-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 285 sider, [2019], isbn:978-82-15-03091-3,
kap. 8, 9, 10 og 14
Book Chapter
Lagkultur og prestasjon i toppfotball for kvinner
Line Danielsen, Jorid Hovden (1951-) (beæret), Lagkultur og prestasjon i toppfotball for kvinner, Bergen, Fagbokforlaget, 363 sider, [2021], 95-112, isbn:9788245035353,
Tilgjengelig i kompendium
Book
Lagspill, læring og ledelse : om lagspillenes didaktikk
Ronglan, Lars Tore, Bergen, Fagbokforlaget, 172 sider, 2022, isbn:9788245040036,
Book
Motor learning and skill acquisition : applications for physical education and sport
Michael Spittle (forfatter), London, Bloomsbury Academic, 2022, isbn:9781352011623,
Book Chapter
Perspektiver på læring av motoriske ferdigheter
Aune, T. K., Aune, M. A. & Rooas, T. V, Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Perspektiver på læring av motoriske ferdigheter, Bergen, Fagbokforlaget, 278 sider, 2021, 203-220, isbn:9788245037869,
Tilgjengelig i kompendium
Book Chapter
På vej mot en ny boldspilpædagogik
Halling, A. & Ejlersen, S., Gunnar Teng (red./redaktør/bidragsyter), På vej mot en ny boldspilpædagogik, Oslo, Akilles, 203, 2009, 17-33, isbn:9788272862212,
Tilgjengelig i kompendium
Article
Solving sport's 'relative age' problem: a systematic review of proposed solutions
Webdale, Kelly ; Baker, Joseph ; Schorer, Jörg ; Wattie, Nick, Abingdon, Routledge, 187-204, International review of sport and exercise psychology, 1, 13, 2020-01-01, 187-204,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Article
Talent development environments within sports: a scoping review examining functional and dysfunctional environmental features
Hauser, Luca-Lars ; Harwood, Chris G. ; Höner, Oliver ; O'Connor, Donna ; Wachsmuth, Svenja, Routledge, 1-27, International review of sport and exercise psychology, ahead-of-print, ahead-of-print, 2022-11-04, 1-27,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Article
Talent Identification and Development in the Context of “Growing up”
Robert M. Malina ; Sean P. Cumming ; Manuel J. Coelho-e-Silva ; António J. Figueiredo, Routledge, 150-168, Routledge Handbook of Talent Identification and Development in Sport, 2017-03-16, 150-168,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Article
The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football
Bjørndal, Christian Thue ; Gjesdal, Siv, Routledge, 374-396, European Journal for Sport and Society, 4, 17, 2020-10-01, 374-396,
View online
Book Chapter
Towards mutual understanding: communication and conflict in coaching
Tufton, L., Caroline Heaney (editor.), Towards mutual understanding: communication and conflict in coaching, New York, New York, Routledge, 2022, 107-124, isbn:1003153453,
Tilgjengelig i kompendium
View online
Article
Understanding players' transition from youth to senior professional football environments: A coach perspective
Røynesdal, Øystein ; Toering, Tynke ; Gustafsson, Henrik, London, England, SAGE Publications, 26-37, International journal of sports science & coaching, 1, 13, 2018-02-01, 26-37,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Book
Ungdomstreneren
Frank Eirik Abrahamsen (1973-) (forfatter), Abrahamsen, Frank Eirik, Oslo, Akilles, 176 s., 2016, isbn:978-82-7286-257-1,
Book Chapter
Utvikling av fysiske egenskaper hos barn og unge og konskvenser for motorikk
Jensen, R., Pettersen, S. A. & Fredriksen, P.M, Ingvild Kvikstad (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Utvikling av fysiske egenskaper hos barn og unge og konskvenser for motorikk, Oslo, Gyldendal, 309 sider, 2022, 75-100, isbn:978-82-05-56300-1,
Tilgjengelig i kompendium
Article
Youth International Experience Is a Limited Predictor of Senior Success in Football: The Relationship Between U17, U19, and U21 Experience and Senior Elite Participation Across Nations and Playing Positions
Herrebrøden, Henrik ; Bjørndal, Christian Thue, Switzerland, Frontiers Media S.A, 875530-875530, Frontiers in sports and active living, 4, 2022-04-13, 875530-875530,
View online
Article
“As Many as Possible for as Long as Possible”—A Case Study of a Soccer Team That Fosters Multiple Outcomes
Erikstad, Martin Kjeøen ; Johansen, Bjørn Tore ; Johnsen, Marius ; Haugen, Tommy ; Côté, Jean, Human Kinetics, 2021,
View online
Book
Barneidrettstreneren
Vingdal, Inger Marie, Norges idrettsforbund, Bergen, Fagbokforlaget, 167 sider, [2021], isbn:9788245035421,
Book
Gruppedynamikk og ledelse i idrett
Høigaard, Rune, Ronny Haugeland (1976-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 374 sider, [2020], isbn:978-82-02-67526-4,
kap. 23-29
Book
Lagspilltreneren : å lede unge i lag
Ronglan, Lars Tore, Oslo, Akilles, 160 s., 2018, isbn:978-82-7286-262-5,
Kap. 3-5