IDR104 Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen

Alle versjoner:
IDR104 (2025—2026)
IDR104 (2024—2025)
IDR104 (2023—2024)
IDR104 (2022—2023)
IDR104 (2021—2022)
IDR104 (2020—2021)
IDR104 (2019—2020)
IDR104 (2018—2019)
IDR104 (2017—2018)

Emnekode: IDR104

Emnenavn: Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i idrettsvitenskap og valgfritt emne i bachelor i idrettsvitenskap.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om idrettsdidaktiske prinsipper og modeller for planlegging og gjennomføring av idretts- og treningsaktivitet
  • kan gjøre rede for hvordan barn og unge lærer ferdigheter i idrettslige sammenhenger
  • har kunnskap om motorisk læring og -utvikling hos ulike målgrupper
  • kan gjøre rede for hvordan vekst og modning kan påvirke læring og prestasjon i idretten
  • har kjennskap til ulike perspektiver på trenerrollen
  • har kjennskap til barne- og ungdomsidrettsbestemmelsene hos Norges Idrettsforbund og hva som kjennetegner god idrettsaktivitet i lys av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap som trener i utvalgte aktiviteter og gjøre rede for sine valg
  • kan planlegge, gjennomføre og lede aktivitet i idretter og andre treningssammenhenger
  • kan tilpasse og differensiere idrettsaktivitet og trening med utgangspunkt i individets eller gruppens behov

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan drøfte relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til trenerrollen og andre sammenhenger innen trening og helse
  • kan utveksle synspunkter med kolleger innenfor utvalgte idrettslige kontekster, og delta i diskusjon om utvikling av god idretts- og treningsaktivitet

Innhold

Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen vil gi en innføring i ulike perspektiver på treneren og instruktøren i praksis, og hvordan man anvender dette i utøvelsen av rollen i utvalgte idretter, treningsformer og bevegelsesaktiviteter. I dette emnet vil idrettsdidaktisk teori og fagprinsipper for planlegging og gjennomføring av idretts- og treningsaktiviteter bli vektlagt, i tillegg til kunnskap om barn og unges vekst og modning, ferdighetsutvikling og motorisk læring, samt hvordan man formidler, tilpasser og leder idrettsaktiviteter i ulike sammenhenger. Emnet må sees i sammenheng med IDR105.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer vil variere mellom praktisk-metodisk undervisning, forelesninger, seminarer og studentstyrt undervisning, oppgaveskriving, gruppearbeid og muntlige fremlegg i ulike sammenhenger.

Arbeidsomfang

Ca. 450 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Individuell skriftlig prosjektoppgave (ca. 2000 ord)
  • Studenten skal lage og levere en videooppgave med fokus på innlæring av en ferdighet i en idrettsaktivitet
  • Lage egne utviklingsmål til praksis
  • Levere en individuell praksisrapport og tilhørende refleksjonsoppgave
  • Kandidaten må delta på minst 80% av undervisningen

Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester. Nærmere detaljer om arbeidskrav gis ved oppstart av emnet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Eksamen i emnet er todelt. Hver del teller 50% av endelig karakter. Deleksamener består avfølgende:

A: Skriftlig oppgave tilknyttet videooppgaven (50%) (inntil 2000 ord)

B: Muntlig eksamen (50%) (inntil 25 minutter)

Det gis en samlet karakter for begge deleksamener. Begge delene av eksamen må være bestått. Dersom kandidaten ikke består en av delene, må begge delene tas på nytt.

Studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring i videooppgaven.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Informasjon om hjelpemidler gis ved kunngjøring av eksamensoppgaven.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Det skal gjennomføres en trenerpraksis i et selvvalgt idrettslag eller tilsvarende, hvor det skal leveres en praksisrapport ved endt opphold. 

Omfang praksis: ca. 24 timer, hvor det er krav om deltakelse på minimum 8 treningsøkter, hvorav minimum fire økter skal ledes av studenten

Studentene må skaffe egen praksisplass eller blir tildelt en plass med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


"Jeg skal være den som henter kaffe til de ordentlige trenerne": kvinnelige treneres erfaring med trenerrollen
Tjønndal, A., Jorid Hovden (1951-) (beæret), "Jeg skal være den som henter kaffe til de ordentlige trenerne": kvinnelige treneres erfaring med trenerrollen, Bergen, Fagbokforlaget, 363 sider, [2021], 56-75, isbn:9788245035353,
Tilgjengelig i kompendium.

Book Chapter


Ballteknikk, samhandling og sportsånd
Giske, R., Hermundur Sigmundsson (1964-) (redaktør/forfatter), Ballteknikk, samhandling og sportsånd, Oslo, Universitetsforl, 242 s., 2015, 200-224, isbn:9788215025131,
Tilgjengelig i kompendium

Book Chapter


Bollspelens didaktiska nycklar
Teng, Gunnar, Gunnar Teng (red./redaktør/bidragsyter), Bollspelens didaktiska nycklar, Oslo, Akilles, 20, 2009, 49-69, isbn:9788272862212,
Tilgjengelig i kompendium

Article


Challenges and [Possible] Solutions to Optimizing Talent Identification and Development in Sport
Till, Kevin ; Baker, Joseph, Switzerland, Frontiers Media S.A, 664-664, Frontiers in psychology, 11, 2020-04-15, 664-664,
View online

Book Chapter


Coaching athletes thorugh careeer transitions
Wylleman, P., Rosier, N., De Brandt, K & Knop, P., Harwood, Chris ; Greenlees, Iain ; Thelwell, Richard, Coaching athletes thorugh careeer transitions, London, Routledge, 2017, 75-20, isbn:1138917168,
Tilgjengelig i kompendium.
View online

Book Chapter


Creating an optimal motivational climate
Greenless, I., Caroline Heaney (editor.), Creating an optimal motivational climate, New York, New York, Routledge, 2022, 125-140, isbn:1003153453,
Tilgjengelig i kompendium
View online

Book Chapter


Creating Optimal Environments for Talent Development
Henriksen, K. & Stambulova, N., Wattie, Nick ; Cobley, Stephen ; Baker, Joseph ; Schorer, Jörg, Creating Optimal Environments for Talent Development, Oxford, Routledge, 1, 2017, 1-15, isbn:1138951773,
Tilgjenglig i kompendium
View online

Technical Report


Deltakelse, trivsel og inkludering i barne- og ungdomsidretten. Delrapport fra forskningen om Idrett for alle i Oslo
Solstad, Gerd Marie ; Sandvik, Morten Renslo ; Sletten, Mira Aaboen, NOVA, OsloMet, NOVA-rapport, 2022,
View online

Article


Exploring the interplay of interpersonal and contextual dynamics in youth sports injuries: a comprehensive narrative review
Bjørndal, Christian Thue ; Hausken-Sutter, Solveig ; Møller, Merete ; Myklebust, Grethe ; Grindem, Hege, England, BMJ Publishing Group Ltd, e001964-, BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 3, 10, 2024-07-16, e001964
View online

Book


Idrettsvitenskap : perspektiver og praksis
Stig Arve Sæther (1979-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 285 sider, [2019], isbn:978-82-15-03091-3,
kap. 8, 9, 10 og 14

Book Chapter


Lagkultur og prestasjon i toppfotball for kvinner
Line Danielsen, Jorid Hovden (1951-) (beæret), Lagkultur og prestasjon i toppfotball for kvinner, Bergen, Fagbokforlaget, 363 sider, [2021], 95-112, isbn:9788245035353,
Tilgjengelig i kompendium

Book


Lagspill, læring og ledelse : om lagspillenes didaktikk
Ronglan, Lars Tore, Bergen, Fagbokforlaget, 172 sider, 2022, isbn:9788245040036,

Book


Motor learning and skill acquisition : applications for physical education and sport
Michael Spittle (forfatter), London, Bloomsbury Academic, 2022, isbn:9781352011623,

Book Chapter


Perspektiver på læring av motoriske ferdigheter
Aune, T. K., Aune, M. A. & Rooas, T. V, Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Perspektiver på læring av motoriske ferdigheter, Bergen, Fagbokforlaget, 278 sider, 2021, 203-220, isbn:9788245037869,
Tilgjengelig i kompendium

Book Chapter


På vej mot en ny boldspilpædagogik
Halling, A. & Ejlersen, S., Gunnar Teng (red./redaktør/bidragsyter), På vej mot en ny boldspilpædagogik, Oslo, Akilles, 203, 2009, 17-33, isbn:9788272862212,
Tilgjengelig i kompendium

Article


Solving sport's 'relative age' problem: a systematic review of proposed solutions
Webdale, Kelly ; Baker, Joseph ; Schorer, Jörg ; Wattie, Nick, Abingdon, Routledge, 187-204, International review of sport and exercise psychology, 1, 13, 2020-01-01, 187-204,
Tilgjengelig i kompendium.
View online

Article


Talent development environments within sports: a scoping review examining functional and dysfunctional environmental features
Hauser, Luca-Lars ; Harwood, Chris G. ; Höner, Oliver ; O'Connor, Donna ; Wachsmuth, Svenja, Routledge, 1-27, International review of sport and exercise psychology, ahead-of-print, ahead-of-print, 2022-11-04, 1-27,
Tilgjengelig i kompendium.
View online

Article


Talent Identification and Development in the Context of “Growing up”
Robert M. Malina ; Sean P. Cumming ; Manuel J. Coelho-e-Silva ; António J. Figueiredo, Routledge, 150-168, Routledge Handbook of Talent Identification and Development in Sport, 2017-03-16, 150-168,
Tilgjengelig i kompendium.
View online

Article


The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football
Bjørndal, Christian Thue ; Gjesdal, Siv, Routledge, 374-396, European Journal for Sport and Society, 4, 17, 2020-10-01, 374-396,
View online

Book Chapter


Towards mutual understanding: communication and conflict in coaching
Tufton, L., Caroline Heaney (editor.), Towards mutual understanding: communication and conflict in coaching, New York, New York, Routledge, 2022, 107-124, isbn:1003153453,
Tilgjengelig i kompendium
View online

Article


Understanding players' transition from youth to senior professional football environments: A coach perspective
Røynesdal, Øystein ; Toering, Tynke ; Gustafsson, Henrik, London, England, SAGE Publications, 26-37, International journal of sports science & coaching, 1, 13, 2018-02-01, 26-37,
Tilgjengelig i kompendium.
View online

Book


Ungdomstreneren
Frank Eirik Abrahamsen (1973-) (forfatter), Abrahamsen, Frank Eirik, Oslo, Akilles, 176 s., 2016, isbn:978-82-7286-257-1,

Book Chapter


Utvikling av fysiske egenskaper hos barn og unge og konskvenser for motorikk
Jensen, R., Pettersen, S. A. & Fredriksen, P.M, Ingvild Kvikstad (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Utvikling av fysiske egenskaper hos barn og unge og konskvenser for motorikk, Oslo, Gyldendal, 309 sider, 2022, 75-100, isbn:978-82-05-56300-1,
Tilgjengelig i kompendium

Article


Youth International Experience Is a Limited Predictor of Senior Success in Football: The Relationship Between U17, U19, and U21 Experience and Senior Elite Participation Across Nations and Playing Positions
Herrebrøden, Henrik ; Bjørndal, Christian Thue, Switzerland, Frontiers Media S.A, 875530-875530, Frontiers in sports and active living, 4, 2022-04-13, 875530-875530,
View online

Article


“As Many as Possible for as Long as Possible”—A Case Study of a Soccer Team That Fosters Multiple Outcomes
Erikstad, Martin Kjeøen ; Johansen, Bjørn Tore ; Johnsen, Marius ; Haugen, Tommy ; Côté, Jean, Human Kinetics, 2021,
View online

Book


Barneidrettstreneren
Vingdal, Inger Marie, Norges idrettsforbund, Bergen, Fagbokforlaget, 167 sider, [2021], isbn:9788245035421,

Book


Gruppedynamikk og ledelse i idrett
Høigaard, Rune, Ronny Haugeland (1976-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 374 sider, [2020], isbn:978-82-02-67526-4,
kap. 23-29

Book


Lagspilltreneren : å lede unge i lag
Ronglan, Lars Tore, Oslo, Akilles, 160 s., 2018, isbn:978-82-7286-262-5,
Kap. 3-5