IT, verktøy og brukerstøtte

NLA Høgskolen tilbyr deg som student en rekke tjenester innen IT. På disse sidene kan du lese mer om de ulike tilbudene vi har. IT-avdelingen har betjent support alle hverdager fra klokken 08:00 til klokken 15:00. De kan kontaktes på e-post support@nla.no eller tlf. 55 53 69 99.

Aktivering av brukerkonto /lage passord

Alle nye studenter ved NLA Høgskolen som aksepterer tilbudet om studieplass får automatisk opprettet brukerkonto. Se sjekklisten for studiestart for å aktivere og ta i bruk kontoen.

Har du glemt passord ?

Har du glemt passordet ditt kan du sette nytt passord ved å følge guiden under. Studentnummer@nla.no er brukernavnet.

Bruk ID-porten

  1. Logg inn med BankID via ID-porten ved å gå til nla.no/settpassord
  2. Det kan ta opptil 15 minutter før alle systemene er oppdatert med ditt nye passord.

Har du ikke BankID/ID-porten ?

  1. Gå til eFeide
  2. Velg "NLA Høgskolen " i listen over organisasjoner 
  3. Tast inn studentnummer og mobilnummer. Fungerer det ikke, bør du kontrollere at mobilnummeret ditt er korrekt registrert i Studentweb.  SMS-funksjonen støtter kun norske telefonnumre, og du må kunne motta SMS fra 4-siffret nummer . Studenter med utenlandsk nummer må kontakte IT-avdelingen på support@nla.no 
  4. Et midlertidig passord sendes til mobiltelefonen din og kan tas i bruk med én gang. Vi anbefaler at du endrer dette passordet snarest. Gå til https://mega.efeide.no/ og logg inn. Velg deretter «Endre ditt passord» for å opprette et nytt.

Når passordet ditt er godkjent (satt), vil brukerkontoen din være klar til bruk etter noen minutter. Mer info finner du på denne nettsiden med IT-verktøyer.

Tofaktorautentisering

Når du har satt passord på brukerkontoen din , må du sette opp tofaktorautentisering på skolekontoen din dersom du ikke har gjort det fra før. Følg denne guiden:

  1. Start med å logge inn på din brukerkonto (studentnummer@nla.no) via: aka.ms/mfasetup
  2. Klikk på "Neste". Hvis du ikke ser dette alternativet, prøv igjen i et privat/inkognito-vindu. 
  3. Velg Autentiseringsapp: Følg veiledningen for å sette opp Microsoft Authenticator, som er den anbefalte metoden. Dette krever at du har en Android- eller iOS-enhet. Hvis du ikke har dette, kontakt IT-support på support@nla.no.
  4. Last ned og konfigurer appen: Etter å ha lastet ned Microsoft Authenticator-appen til mobilen din, åpner du den og trykker på pluss-ikonet øverst til høyre. Velg "Jobb- eller skolekonto", deretter "Skann en QR-kode".
  5. Skann QR-koden: Tillat at Microsoft Authenticator bruker kameraet ditt for å skanne QR-koden. Hvis du gjør oppsettet på mobilen, kan du også trykke på "Legg til konto ved å trykke på denne lenken" for å fortsette.
  6. Test og fullfør: Du vil motta en testvarsling på mobilen din. Skriv inn koden du ser for å bekrefte at det fungerer. Trykk deretter "Neste" og "Fullfør". Gjenta prosessen for å legge til en annen enhet om nødvendig.

Tips ved problemer

Ved bruk av Feide er det viktig at du passer på å ha riktig tilhørighet. Velg «NLA Høgskolen» som tilhørighet når du benytter Feide-innlogging.

Lagringsmuligheter

Som student ved NLA Høgskolen får du tilgang til OneDrive, en skylagringstjeneste gjennom Office 365, med 1TB lagringsplass. Dette gir deg mulighet til å lagre og sikkerhetskopiere dokumentene dine. I OneDrive kan du opprette nye dokumenter, redigere dem og samarbeide med andre. Tjenesten er fullt integrert med applikasjoner som Word, Excel og PowerPoint.

Vi anbefaler at du bruker OneDrive – NLA Høgskolen til lagring av dine personlige filer for å sikre enkel tilgang og backup av arbeidet ditt.

Kontakt IT

IT-avdelingen har betjent support alle hverdager fra klokken 8.00 til klokken 15.00. De kan kontaktes på e-post support@nla.no , eller tlf 55 53 69 99.