IT, verktøy og brukerstøtte

NLA Høgskolen tilbyr deg som student en rekke tjenester innen IT. På disse sidene vil du kunne lese mer om de enkelte tilbudene vi har.

Aktivering av brukerkonto

Alle nye studenter ved NLA Høgskolen som aksepterer tilbudet om studieplass får automatisk opprettet brukerkonto. Kontoen må aktiveres av studenten selv. Studentnummer er brukernavnet.

  1. Gå til https://srvbas.nla.no/
  2. Velg aktiver/glemt passord 
  3. Tast inn fødselsnummer, studentnummer og pin. Studentnummer og pinkode finner du i velkomstbrev/sms, som nye studenter får tilsendt ("Velkommen som student!"). Dette ligger i dokumentarkivet ditt på Studentweb, og du kan logge deg inn der med BankID/MinID. Du kan også be om å få tilsendt ny pinkode i innloggingsbildet for Studentweb, men merk at det i så fall kan ta inntil en time før den er aktiv i passordwebben. På Studentweb finner du studentnummeret under "Min profil".
  4. Les og godta IT-Reglement og klikk på OK.

Når ditt passord blir godkjent (satt) vil din brukerkonto være klar for bruk etter ca 1 time. Brukerkontoen din kan du benytte til innlogging på trådløsnett på skolen, terminaler på PC-labben, Canvas og Feide-tjenester.

Ved bruk av Feide er det viktig at du passer på å ha riktig tilhørighet. Velg «NLA Høgskolen» som tilhørighet når du benytter Feide-innlogging.

Passord

Passord bestemmer du selv når du oppretter (aktiverer) din brukerkonto. Du har samme brukernavn og passord for alle IT-tjenester ved skolen, og også for alle eksterne tjenester som støtter FEIDE.

Ønsker du å bytte passord, kan du gjøre det på passordweb. Det kan ta opptil en time før alle systemene er oppdatert med ditt nye passord.

Passordet må:

  • Være på minst 8 tegn
  • Inneholde både bokstaver og tall eller tegn (ikke æ, ø, å, ü o.l.)

Passord må ikke:

  • Være en del av brukernavnet eller navnet ditt

Glemt passord?

Har du glemt passordet, kan du velge å sette passord på nytt ved hjelp av fnr, studentnummer og PIN på passordweb.

 

Lagringsmuligheter

Datamaskinene på skolen har følgende lagringsmuligheter

  • "One Drive- NLA Høgskolen" - skylagringstjeneste gjennom Office 365
  • Mine dokumenter (personlig lagringsplass). Det blir ikke tatt sikkerhetskopi av området.


Vi anbefaler "One Drive - NLA Høgskolen" for lagring av personlige filer. I OneDrive får du 1TB for lagring og backup av dokumenter og arbeid. Her kan du lagre filene dine, opprette nye dokumenter, redigere og jobbe sammen med andre. Fullt integrert med Word, Excel, Powerpoint m.m

 

Kontakt IT

IT-avdelingen har betjent support alle hverdager fra klokken 8.00 til klokken 15.00. De kan kontaktes på e-post support@nla.no , eller tlf 55 53 69 99.