IT, verktøy og brukerstøtte

NLA Høgskolen tilbyr deg som student en rekke tjenester innen IT. På disse sidene kan du lese mer om de ulike tilbudene vi har. IT-avdelingen har betjent support alle hverdager fra klokken 08:00 til klokken 15:00. De kan kontaktes på e-post support@nla.no eller tlf. 55 53 69 99.

Aktivering av brukerkonto /lage passord

Alle nye studenter ved NLA Høgskolen som aksepterer tilbudet om studieplass får automatisk opprettet brukerkonto, men du må selv lage passord. Studentnummer@nla.no er brukernavnet.

  1. Gå til eFeide
  2. Velg "NLA Høgskolen " i listen over organisasjoner 
  3. Tast inn studentnummer og mobilnummer. Fungerer det ikke, bør du kontrollere at mobilnummeret ditt er korrekt registrert i Studentweb.  SMS-funksjonen støtter kun norske telefonnumre. Studenter med utenlandsk nummer må kontakte IT-avdelingen på support@nla.no 
  4. Et midlertidig passord sendes til mobiltelefonen din og kan tas i bruk med én gang. Vi anbefaler at du endrer dette passordet snarest. Gå til https://mega.efeide.no/ og logg inn. Velg deretter «Endre ditt passord» for å opprette et nytt.

Når passordet ditt er godkjent (satt), vil brukerkontoen din være klar til bruk etter ca. 15 minutter. Mer info finner du på denne nettsiden med IT-verktøyer.

Når du har aktivert brukerkontoen din og ventet minst 15 minutter, må du sette opp tofaktorautentisering på skolekontoen din. Følg denne guiden:

  1. Start med å logge inn på din brukerkonto (studentnummer@nla.no) via: aka.ms/mfasetup
  2. Klikk på "Neste". Hvis du ikke ser dette alternativet, prøv igjen i et privat/inkognito-vindu. 
  3. Velg Autentiseringsapp: Følg veiledningen for å sette opp Microsoft Authenticator, som er den anbefalte metoden. Dette krever at du har en Android- eller iOS-enhet. Hvis du ikke har dette, kontakt IT-support på support@nla.no.
  4. Last ned og konfigurer appen: Etter å ha lastet ned Microsoft Authenticator-appen til mobilen din, åpner du den og trykker på pluss-ikonet øverst til høyre. Velg "Jobb- eller skolekonto", deretter "Skann en QR-kode".
  5. Skann QR-koden: Tillat at Microsoft Authenticator bruker kameraet ditt for å skanne QR-koden. Hvis du gjør oppsettet på mobilen, kan du også trykke på "Legg til konto ved å trykke på denne lenken" for å fortsette.
  6. Test og fullfør: Du vil motta en testvarsling på mobilen din. Skriv inn koden du ser for å bekrefte at det fungerer. Trykk deretter "Neste" og "Fullfør". Gjenta prosessen for å legge til en annen enhet om nødvendig.

Tips ved problemer

Ved bruk av Feide er det viktig at du passer på å ha riktig tilhørighet. Velg «NLA Høgskolen» som tilhørighet når du benytter Feide-innlogging.

Passord

Passord bestemmer du selv når du oppretter (aktiverer) din brukerkonto. Du har samme brukernavn og passord for alle IT-tjenester ved skolen, og også for alle eksterne tjenester som støtter FEIDE.

Ønsker du å bytte passord, kan du gjøre det på eFeide. Det kan ta opptil 15 minutter før alle systemene er oppdatert med ditt nye passord.

Passordet må:

  • Være på minst 12 tegn
  • Inneholde både bokstaver og tall eller tegn (ikke æ, ø, å, ü o.l.)

Passord må ikke:

  • Være en del av brukernavnet eller navnet ditt

Glemt passord?

Har du glemt passordet, kan du velge å sette et nytt passord ved å gå inn på eFeide.

 

Lagringsmuligheter

Som student ved NLA Høgskolen får du tilgang til OneDrive, en skylagringstjeneste gjennom Office 365, med 1TB lagringsplass. Dette gir deg mulighet til å lagre og sikkerhetskopiere dokumentene dine. I OneDrive kan du opprette nye dokumenter, redigere dem og samarbeide med andre. Tjenesten er fullt integrert med applikasjoner som Word, Excel og PowerPoint.

Vi anbefaler at du bruker OneDrive – NLA Høgskolen til lagring av dine personlige filer for å sikre enkel tilgang og backup av arbeidet ditt.

Kontakt IT

IT-avdelingen har betjent support alle hverdager fra klokken 8.00 til klokken 15.00. De kan kontaktes på e-post support@nla.no , eller tlf 55 53 69 99.