DeKomp

DeKomp er et gjensidig partnerskap mellom universitets- og høyskolesektoren (UH) og skoleeier, skoleledere og lærere.

DeKomp skal, gjennom et gjensidig partnerskap mellom NLA, skoleeiere, skoleledere og lærere, bidra til å nå nasjonale sektormål skolen. I tillegg ønsker vi å bidra til å bygge sterke team rundt barna. Alle barn skal ha et godt og inkluderende læringsmiljø preget av høy kompetanse. Erfaringene fra DeKomp skal også brukes til å videreutvikle lærerutdanningene ved universiteter og høyskoler.

NLA har mye å lære av lærernes erfaringer, kunnskap og den daglige pedagogiske praksisen i skolene. Denne innsikten gjør NLAs lærerutdanninger mer relevante og praksisnære. NLA bidrar med kompetanse innen lederstøtte, teori og oppdatert forskning.

Det er viktig for NLA å ha tett kontakt med skolene, den lokale konteksten og lokale behov. Sentralt i NLAs arbeid i DeKomp er respekten for det profesjonsfaglige fellesskapet, både i planleggingen og gjennomføringen av utviklingsarbeidet. Gjensidig læring og samskaping skal komme både elever og ansatte ved skolene, samt faglærere ved NLA, til gode. Endring i måten å tenke på kan medføre endringer på organisasjonsnivå, både i skolene og ved NLA.

Samarbeidet i DeKomp tar utgangspunkt i skolens behov. Det lokale kompetansebehovet blir vurdert og identifisert gjennom lokale prosesser, der NLA deltar som en samarbeidspartner. De ansatte ved skolen skal ha eierskap til det lokale kompetansetiltaket. Gjensidig samarbeid med skolens profesjonsfaglige fellesskap står sentralt i alt NLAs arbeid i DeKomp.

UDIR tildeler årlig midler til Statsforvalteren, som deretter fordeler midlene videre til de ulike partnerskapene. Hver Statsforvalter har nedfelt et samarbeidsforum som diskuterer forslag til fordeling, utarbeidet av et sekretariat på oppdrag fra Statsforvalteren. Det er vanlig at søknader om DeKomp-partnerskap leveres tidlig i februar hvert år.

I den desentraliserte ordningen er det krav om at skoleeier bidrar med en egenandel på 30 %. Egenandelen beregnes kun ut fra tilskuddet som tildeles skoleeieren. Regionene og UH rapporterer årlig om bruken av midlene knyttet til aktivitetene som er gjennomført, og sikrer at tilskuddet brukes i tråd med retningslinjene for tilskuddsordningen og innstillingen fra Samarbeidsforum.

NLA er i partnerskap med både offentlige og private barne- og ungdomsskoler i Midthordland (Askøy kommune) og Sunnhordland (Bømlo, Kvinnherad og Etne kommune). I tillegg drives gode partnerskap med friskoler i både Vestfold, Vestland og Rogaland.  

Forskrift til friskoleloven § 2A-2 setter krav om at "skolar som er godkjend på grunnlag av livssyn, jf. friskolelova § 2-1 første ledd bokstav a), må synleggjere verdigrunnlaget sitt i læreplanen, under dette i læreplanane til relevante fag".  Det er ikke et obligatorisk krav å ha synliggjøringstillegg til læreplaner i fag, men mange kristne skoler opplever at slike tillegg til læreplanen styrker skolens kristne profil. NLA er i partnerskap med 22 ulike friskoler der partnerskapet kretser rundt synliggjøring av egenart og profil.  

Vestland fylke 

Askøy kommune 

Styrking av barns leseferdigheter 

Vestland fylke 

Askøy kommune 

Hvordan skape lærelyst blant elever? 

Vestland fylke 

Bømlo 

Inkluderende praksis 

Vestland fylke 

Etne 

Inkluderende praksis 

Vestland fylke 

Kvinnherad 

Inkluderende praksis 

Rogaland fylke  

Friskolenettverket 

Synliggjøring av egenart og profil. 

Vestfold fylke 

DELK 

Synliggjøring av egenart og profil. 

Vestland fylke 

St Paul skole  

Synliggjøring av egenart og profil. 

 

Flere avdelinger ved NLA bidrar inn i Dekomp.  

  • Avdeling for lærerutdanning (Bergen) 
  • Avdeling for pedagogikk (Bergen) 
  • Avdeling for teologi, religion og filosofi (Bergen og Kristiansand) 

Har du spørsmål?  

Ta gjerne kontakt med Frode Skjold, seniorrådgiver ved NLA og koordinator for DeKomp.  

Frode.skjold@nla.no / 944 39 889