Katolske studier (CAS) – Sosialt ansvar forankret i menneskeverd og det felles gode
Ledet av professor Ståle Johannes Kristiansen utforsker forskergruppen de intellektuelle og sosiale tradisjonene i katolsk tenkning som en ressurs for å forstå og virkeliggjøre sosialt ansvar. Grunnleggende i tilnærmingen står menneskets ukrenkelige verdighet – skapt i Guds bilde – og ideen om det felles gode i kristen filosofi, der danning forstås som prosessen med å utvikle både intellektuelle og moralske dyder.
Medlemmene i gruppen er tilknyttet universiteter og høgskoler over hele Norden.
%20%E2%80%93%20Sosialt%20ansvar%20forankret%20i%20menneskeverd%20og%20det%20felles%20gode/_/image/48ea2a8d-1ce3-4034-8b64-25972fb38e24:5c643512d901b4ca8d0940cc9e39c6c77d8924ec/block-650-550/adventure-man-walk-in-icelandic-landscape-alone-2024-09-16-23-20-58-utc.jpg)
Vårt kjerneengasjement
Vi fokuserer på:
- Utdanningsfilosofi i kristen og europeisk tradisjon.
- Kristen personalisme og dens relevans for ideen om menneskerettigheter.
- Katolsk sosiallære: Anvendelse av prinsipper som solidaritet og forvaltning av skaperverket på dagens sosiale og økologiske utfordringer.
- Trosbasert utdanning: Vi samarbeider tett med ulike kristne frittstående skoler, med særlig vekt på videreutdanning for lærere i humanistiske fag.
- Dialog mellom tro og fornuft: Utforske hvordan teologiske og filosofiske tradisjoner kan bidra til den offentlige samtalen om etikk og vitenskap.
Viktige forskningsprosjekter som handlinger av sosialt ansvar og danning:
Teoretiske grunnlag: Danning i kjærlighet og sannhet
Gruppen arbeider ut fra et positivt katolsk perspektiv på forholdet mellom tro og fornuft, samt mellom kristen filosofi og vitenskap. Medlemmene arbeider hovedsakelig innen fenomenologiske tradisjoner og/eller filosofisk hermeneutikk.
Konklusjon: Å bidra med en tradisjon for sosial tenkning
Forskergruppen bidrar til å styrke programmet innen begge kjerneområdene. Vi tilbyr en dyp historisk og filosofisk forankring for sosialt ansvar og viser hvordan langvarige religiøse tradisjoner gir robuste rammeverk for filosofisk refleksjon om danning – med fokus på mennesket og dydsetikkens tradisjon.
