Språk, tekst og litteratur (LTL) – Fortolkningens og fortellingens ansvar
Ledet av professor Erik Tonning undersøker LTL-forskningsgruppen språkets, tekstens og fortellingens grunnleggende rolle i dannelsen av mennesket og kulturen. Vi mener at et dypt engasjement i tekster er en handling av sosialt ansvar, ettersom det fremmer empati, kritisk tenkning og forståelse av de mangfoldige fortellingene som former vår verden.
%20%E2%80%93%20Fortolkningens%20og%20fortellingens%20ansvar/_/image/5ef82e60-6789-4610-adc5-725b24548973:65a33cb428738d742a054ec93df6500ddca3ad52/block-650-550/HSM_2024_NLA%C3%98konomi-151-2.jpg)
Vårt kjerneengasjement: Ansvar for mening og kultur
Vi fokuserer på:
- Hermeneutikk og danning: Å studere hvordan praksisen med å tolke tekster former vår forståelse av oss selv, andre og vårt ansvar.
- Lesekompetanse og myndiggjøring: Å forske på hvordan språkopplæring fremmer de kritiske evnene som er nødvendige for ansvarlig medborgerskap.
- Estetisk læring: Å utforske hvordan skapende arbeid med språk og litteratur utvikler fantasi og etisk følsomhet.
Viktige forskningsprosjekter som handlinger av sosialt ansvar
Teoretiske grunnlag: Danning gjennom dialog med tekster
Vi ser danning som en åpen dialog mellom leser og tekst – en prosess som utvider forståelseshorisonten og utvikler ansvarsfølelse overfor andre.
Konklusjon: Å dyrke et ansvarlig fantasiliv
LTL-gruppen bidrar til å utdype forståelsen av de narrative og språklige dimensjonene ved sosialt ansvar. Vi viser at fortellingene vi skaper, er grunnleggende verktøy for å forme moralsk forestillingsevne og evnen til empatisk engasjement med verden.
