Naturfag 1 1.-7. trinn, modul A
Emnekode:
4MGL1NA101AEmnenavn:
Naturfag 1 1.-7. trinn, modul AUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Ekskursjon til ulike naturtyper: varighet inntil fem dager, med innlevert skriftlig rapport. Ekskursjonen gjennomføres sammenhengende eller i flere deler.
- Digital objektsamling.
- Praktiske øvinger i anatomi og fysiologi: inntil én dag, med innlevert rapport.
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 8 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykluser
- har kunnskap om evolusjon, arters tilpasning til hverandre og miljøet, og utviklingen av biologisk mangfold
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
- har kunnskap om værfenomener og hvordan disse oppstår, værsystemer, klima, drivhuseffekten og global oppvarming
- har grunnleggende kunnskap om struktur og funksjon til celler, samt noen viktige kjemiske reaksjoner som skjer i celler (fotosyntese og celleånding)
- har kunnskap om sansene våre og noen sentrale organsystemer i menneskekroppen og hvordan disse virker sammen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder som fremmer elevenes utforsking og dybdelæring
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, anvende relevante modeller, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan arbeide tverrfaglig med bærekraftspørsmål i skolen og knytte egen rolle som naturfaglærer til spørsmål som angår folkehelse og livsmestring
Book
Biologi for lærere
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal Akademisk, 287, 2020, isbn:9788205396890,
Utvalgte sider: 9-171, 251-255, 323-419, 447-468
Book Extract
Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforlaget, 371, 2018, 55-425, isbn:978-82-15-02896-5,
Book
Natur 1. Barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 32, 2017, isbn:978-82-02-56701-9,
Utvalgte sider: 104-112, 114-124, 126-130, 136-142 (i kompendium)
Book
Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 68, 2016, isbn:978-82-02-51813-4,
Utvalgte sider: 86-87, 92-98, 153-177, 256-272, 371-378, 395-401, 415-416 (i kompendium)
Book Chapter
Hvorfor artskunnskap? Artskunnskapens hva, hvorfor og hvordan
Husby, Jon Arve; Kvammen, Per Ivar, Hvorfor artskunnskap? Artskunnskapens hva, hvorfor og hvordan, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 256 s., 2014, 147-162,
(i kompendium)
Book Extract
Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 557 sider, 2021, 41-54, isbn:9788245036893,
(i kompendium)
Book Chapter
Læringsarenaer i biologi
Staberg, Ragnhild Lyngved, Tandberg, Cato; Grindeland, John Magne, Læringsarenaer i biologi, Oslo, Gyldendal, 506 sider, 2020, 155-178, isbn:9788205527935,
(i kompendium)
Book Chapter
Hvordan den norske naturen ble til
Bjerkely, Hans Jan, Hvordan den norske naturen ble til, Oslo, Universitetsforlaget, 42, 2018, 13-54, isbn:978-82-15-02896-5,
Book Chapter
Ute i naturlandskapet
Skavhaug, Trygve W., Ute i naturlandskapet, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 2014, 193-209,
(i kompendium)
Book
Innføring i miljø- og ressursgeografi
Jørund Aasetre (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 39, 2020, isbn:9788245021585,
Utvalgte sider: 25-34, 85-113 (utdrag fra kapitler om vær og klima; i kompendium)
View online
Book Extract
Klimaendringer i Norge : forskernes forklaringer
Alfsen, Knut H., Hessen, Dag O.; Jansen, Eystein, Oslo, Universitetsforlaget, 37, 2013, 32-68, isbn:9788215021584,
(i kompendium)
Book Extract
Vær og uvær : om værfenomener, værtegn og værvarsling i Norge
Kalvig, Siri M., Oslo, Schibsted, 2000, 46-54, isbn:8251618096; 8276431992,
(i kompendium)
View online
Book Extract
Med åpne sanser: Barnet, læreren og naturen. 2. utg., 1. oppl
Grimeland, Gisle, Oslo, Cappelen Akademisk Forl, 2012, 12-39, isbn:8202350654,
(i kompendium)
View online
Book
Nøkkelbegreper i utforskende arbeid
Berit S. Haug (1967-) (forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 29, 2021, isbn:9788215034126,
Utvalgte sider: 15-36, 75-81 (i kompendium)
View online
Book Chapter
Forskerfrø
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Forskerfrø, Bergen, Fagbokforl, 275 s., cop. 2017, 11-50, isbn:978-82-450-1979-7,
(i kompendium)
View online
Book Chapter
Undervisning i naturfag
Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe, Bergem, Ole Kristian; Kaarstein, Hege; Nilsen; Trude (red.), Undervisning i naturfag, Oslo, Universitetsforlaget, 51, 2016, 137-157, isbn:9788215027982,
(åpent tilgjengelig på Internett)
View online
Book Chapter
Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole
Nilsen, Trude; Frøyland. Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli Marit; Bungum, Berit;Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor, Kaarstein, Hege ; Nilsen, Trude ; Teig, Nani ; Bergem, Ole Kristian ; Senden, Bas ; Lehre, Anne-Catherine W.G ; Frønes, Tove Stjern ; Radišić, Jelena ; Jensen, Fredrik ; Frøyland, Merethe ; Henriksen, Ellen Karoline ; Kolstø, Stein Dankert ; Jorde, Doris ; Korsager, Majken ; Knain, Erik ; Ødegaard, Marianne ; Kjærnsli, Marit ; Bungum, Berit ; Løken, Marianne ; Stadler, Matthias Gregor, Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole, Universitetsforlaget, 2021, 207-260, isbn:821504509X,
(åpent tilgjengelig på Internett)
View online
Book Chapter
Praktisk arbeid og utforskende arbeidsmåter i biologi
Staberg, Ragnhild Lyngved, Tandberg, Cato; Grindeland, John Magne, Praktisk arbeid og utforskende arbeidsmåter i biologi, Oslo, Gyldendal, 506 sider, 2020, 179-226, isbn:9788205527935,
(i kompendium)
Norsk eller skandinaviske språk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
