Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B
Emnekode:
4MGL5NA101BEmnenavn:
Naturfag 1 5.-10. trinn, modul BUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Praktiske øvinger i fysikk: én dag, med innlevert skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i kjemi: én dag, med innlevert skriftlig rapport
- Prosjektarbeid i teknologi, med godkjent gjennomføring og presentasjon på avsluttende seminar (halv dag)
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 5 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om undervisning i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om vann, luft og oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om bevaring, overføring, kvalitet og ulike former for energi, og bruk av energibegrepet i naturfag, inkludert enkle beregninger
- har kunnskap om ulike krefter, rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon og sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om ulike bølger og egenskaper som frekvens, bølgelengde og amplitude
- kjenner Ohms lov og kan utføre enkle forsøk innen elektrisitet og magnetisme
- har kunnskap om solsystemet, årstids- og døgnvariasjoner, månefaser og ulike himmellegemer samt deres betydning for livet på jorda
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, anvende relevante modeller, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på programmering og prosessen fra idé til produkt
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan reflektere over forholdet mellom vitenskapelig, erfaringsbasert og tradisjonell kunnskap i samfunnsdebatten
Book Extract
Kjemi for lærere naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Hannisdal, Merete, Ringnes, Vivi, Oslo, Gyldendal, 159, [2021], 2-135, isbn:9788205547643,
Book Extract
Fysikk : enkelt forklart
Røyne, Anja, Linnea Vestre (1993-) (illustratør), Oslo, Universitetsforlaget, 124, 2020, 9-132, isbn:9788215034454,
Book Chapter
Elevers møte med fysikkfaget
Angell, Carl, Bungum, Berit; Henriksen, Ellen K.; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Jonas; Renstrøm, Reidun, Elevers møte med fysikkfaget, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 452 sider, 2019, 125-137, isbn:978-82-02-62335-7,
(i kompendium)
Book Chapter
Å undervise i mekanikk
Angell, Carl, Bungum, Berit; Henriksen, Ellen K.; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Jonas; Renstrøm, Reidun, Å undervise i mekanikk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 452 sider, 2019, 269-282, isbn:978-82-02-62335-7,
(i kompendium)
Book Chapter
Programmering i skolen som allmenn opplæring
Kluge, Anders, Programmering i skolen som allmenn opplæring, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 217 sider, [2021]; ©, 131-154, isbn:9788202454548,
(i kompendium)
View online
Book Extract
Teknologi og programmering for alle. En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016
Sanne, Anders; Berge, Ola; Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine; Kluge, Anders; Kristensen, Tor Espen; Mørken, Knut Martin; Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun, Oslo, Utdanningsdirektoratet, 2016, 11-39,
(åpent tilgjengelig på Internett)
View online
Book Extract
Naturfag 1/22 (temanummer: Teknologi)
4-71,
(åpent tilgjengelig på Internett)
View online
Book
Astronomi : en kosmisk reise
Elgarøy, Øystein, Oslo, Universitetsforlaget, 44, 2017, isbn:978-82-15-02933-7,
Utvalgte sider: 13-29, 141-162, 244-247 (i kompendium)
Book Extract
Universe
Freedman, Roger A.; Geller, Robert M.; Kaufmann, William J., New York, W.H.Freeman & Co., 2011, 159-180,
(i kompendium)
Book
Innføring i miljø- og ressursgeografi
Jørund Aasetre (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 39, 2020, isbn:9788245021585,
Utvalgte sider: 25-34, 85-113 (utdrag fra kapitler om vær og klima; i kompendium)
View online
Book
Elever som forskere i naturfag
Knain, Erik, Kolstø, Stein Dankert (red.), Oslo, Universitetsforlaget, 129, 2019,
Utvalgte sider: 15-102, 171-211
Book Extract
Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforlaget, 2017, 11-206, isbn:978-82-15-02723-4,
Book Chapter
Grunnleggende ferdigheter i naturfag
Munkebye, Eli; Reier-Røberg, Kjetil, Grunnleggende ferdigheter i naturfag, Oslo, Cappelen, 2014, 173-206,
(i kompendium)
Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal Akademisk, 66, 2009, isbn:9788205376441,
Utvalgte sider: 30-38, 181-204, 310-342 (i kompendium)
