Naturfag 2 5.-10. trinn, modul A
Emnekode:
4MGL5NA201AEmnenavn:
Naturfag 2 5.-10. trinn, modul AUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Ekskursjon til ulike naturområder: Inntil tre dager, med skriftlig rapport
- Årstidsendringer: feltobservasjoner gjennom vinter og vår, med rapportering og refleksjonsnotat
- Praktiske øvinger knyttet til temaet «kropp og helse»: halv dag, med rapport
- Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling, inntil 3000 ord
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 10 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Generell studiekompetanse.
Samtlige arbeidskrav i Naturfag 1 5.-10. trinn, modul A, eller tilsvarende, må være godkjent for å begynne på Naturfag 2 5.-10. trinn, modul A.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
- har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
- har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
- har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
- har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
- har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
- har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
- har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
