Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B
Emnekode:
4MGL5NA201BEmnenavn:
Naturfag 2 5.-10. trinn, modul BUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Prosjektarbeid i teknologi, med innlevering og godkjent muntlig presentasjon
- Praktiske øvinger i kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: godkjent innlegg i seminargruppe
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 6 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Generell studiekompetanse.
Samtlige arbeidskrav i Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B, eller tilsvarende, må være godkjent for å begynne på Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kollegaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
