Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B
Emnekode:
4MGL5NA201BEmnenavn:
Naturfag 2 5.-10. trinn, modul BUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Prosjektarbeid i teknologi, med innlevering og godkjent muntlig presentasjon
- Praktiske øvinger i kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: godkjent innlegg i seminargruppe
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 6 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Generell studiekompetanse.
Samtlige arbeidskrav i Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B, eller tilsvarende, må være godkjent for å begynne på Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kollegaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Kjemi for lærere naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Hannisdal, Merete, Ringnes, Vivi, Oslo, Gyldendal, 216, [2021], isbn:9788205547643,
Utvalgte sider: 39-59, 118-312 (kap. 3, 6-12) Book Chapter
Bærekraftig utvikling med et kjemiperspektiv
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Bærekraftig utvikling med et kjemiperspektiv, Oslo, Universitetsforlaget, 259 sider, Bind 1, [2020], 219-242, isbn:978-82-15-03725-7,
Utvalgte sider: 219-242 (kap.10; i kompendium) Book Chapter
Bruk av teknologi i kjemiundervisningen
Karlsen, Solveig, Olufsen, Magne; Höper, Jan; Kvivesen, Mona, Bruk av teknologi i kjemiundervisningen, Oslo; 2022, Universitetsforlaget, 240 sider, Bind 2, [2022], 109-132, isbn:978-82-15-05052-2,
Utvalgte sider: 109-132 (kap.4; i kompendium) Book
Klima, energi og miljø
Myhre, Arne, Oslo, Universitetsforlaget, 169, [2023]; © 2023, isbn:978-82-15-06055-2,
Utvalgte sider: 137-220, 244-328 (kap. 7-9, 11-14) Book
Innføring i fysikk
Renstrøm, Reidun, Renstrøm, Therese, Oslo, Universitetsforlaget, 91, [2020], isbn:978-82-15-02571-1,
Utvalgte sider: 85-156. 211-229 (kap.5,6,7,10; i kompendium) Book
Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole
Grimenes, Arne Auen, Bjørn Sletbak (1943-), Oslo, Cappelen Damm, 67, 2011, isbn:9788202347338,
Utvalgte sider: 78-95, 557-568, 572-608 (i kompendium) Book
Universe
Freedman, Roger A., Robert M Geller, New York, WH Freeman and Co, 103, 2011, isbn:9781429231534; 142923153X; 9781429259644; 1429259647; 1429259515,
Utvalgte sider: 471-549, 691-714 (i kompendium) Book Extract
Teknologi og design i skolen
Dahlin, Liv Klakegg, Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2013, 85-109, isbn:9788202383459,
I kompendium Book Chapter
Koding som skapende og utforskende aktivitet
Akerbæk, Marius; Karlsen, Joakim, Gunhild Brænne Bjørnstad (1979-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kristine Høeg Karlsen (1976-) (redaktør/forfatter av forord), Koding som skapende og utforskende aktivitet, Oslo, Universitetsforl, 311 s., cop. 2019, 143-159, isbn:978-82-15-02997-9,
I kompendium Book Chapter
Interaktive digitale representasjoner, spill og læring
Kluge, Anders, Interaktive digitale representasjoner, spill og læring, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 217 sider, [2021]; ©, 108-130, isbn:9788202454548,
I kompendium Book
Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal, 225, 2022, isbn:978-82-05-53520-6,
217-391, 456-505 (kap.6-9, 12-13) Book Chapter
Modeller
Haug, Berit S., Mork, Sonja M., Modeller, Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2021]; © 2021, 161-183, isbn:978-82-15-034-126,
I kompendium Book Extract
Dybdelæring i naturfag
Anne Holt (1965-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 47, [2019], 142-188, isbn:978-82-15-02811-8,
Kap.6 Modeller og modellering i naturfag + del av kap.7 Matematikk i naturfag (i kompendium) Book Chapter
Modeller og kommunikasjon i naturfag
Svendsen, Bodil, Juel, Lars Arne; Strømme, Alex, Modeller og kommunikasjon i naturfag, Oslo, Gyldendal, 318 sider, 2022, 286-299, isbn:9788205545922,
I kompendium Book Chapter
Etikk, verdier og holdninger
van Marion, Peter, Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), Etikk, verdier og holdninger, [Oslo], Cappelen Damm, 259 s., 2015, 146-168, isbn:978-82-02-41930-1,
I kompendium Book
Programmering i skolen
Haraldsrud, Andreas Drolsum, Sveinsson, Henrik Andersen; Løvold, Henrik Hillestad, Oslo, Universitetsforlaget, 318, [2020], isbn:978-82-15-03428-7,
Særlig relevant: side 87-104, 161-168, 255-278 (kap.5, 8, 10) Electronic Article
Hva hemmer og fremmer arbeidet med Utdanning for Bærekraftig Utvikling i videregående skole?
Bjønnes, B. & Sinnes, Astrid T., University of Oslo, 20, Acta didactica Norge, 2, 13, 2019-08-01, 1-20,
I kompendium / på Canvas
View online
Article
Improved Learning in a Large-Enrollment Physics Class
Deslauriers, Louis ; Schelew, Ellen ; Wieman, Carl, Washington, DC, American Association for the Advancement of Science, 862-864, Science, 6031, 332, 2011, 862-864,
I kompendium / på Canvas
View online
Article
Name-dropping or understanding? Teaching to observe geologically
Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate; Søvik, Gard Ove, Science Education, 5, 2016, 923-951,
I kompendium / på Canvas Article
From Words to Concepts: Focusing on Word Knowledge When Teaching for Conceptual Understanding Within an Inquiry-Based Science Setting
Haug, Berit S ; Ødegaard, Marianne, Dordrecht, Springer Netherlands, 777-800, Research in science education (Australasian Science Education Research Association), 5, 44, 2014-03-14, 777-800,
I kompendium / på Canvas
View online
Book
Enhancing Adolescents’ Motivation for Science: Research-Based Strategies for Teaching Male and Female Students: Corwin, A Sage Publications Company, Thousand Oaks, CA, 2014, 170 pp, ISBN: 978-1-4522-6969-6
Shumow, Lee and Schmidt, Jennifer, Boston, Springer US, 24, 2014-11-07,
Utvalgte sider: 55-64, 95-108 (i kompendium / på Canvas)
View online
Electronic Article
Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmål
Sinnes, Astrid Tonette ; Straume, Ingerid Solrunsdatter, 22, Acta didactica Norge, 7, 11, 2017-09-22, 1-22,
I kompendium / på Canvas
View online
Article
Hva skjer i naturfagklasserommet? – resultater fra en videobasert klasseromsstudie; PISA+
Ødegaard, Marianne ; Arnesen, Nina, University of Oslo, 16-32, Nordina : Nordic studies in science education, 1, 6, 1970-01-01, 16-32,
I kompendium / på Canvas
View online
