Kari-Mette Walmann Hidle Professor lærerutdanning, samfunnsfag NLA Høgskolen Staffeldtsgate Send e-post Send e-post Kontor: Staffeldtsgate Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Hidle, K.-M. W. (2022). Barns tilgang til opplevelser som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket for småskole og barnehage. <em><span lang="EN-US">Acta Didactica Norden</span></em><span lang="EN-US">,<em> 16</em>(1). </span><span lang="EN-US"><a style="color: purple; text-decoration: underline;" href="https://doi.org/10.5617/adno.8788">https://doi.org/10.5617/adno.8788</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left"><span lang="EN-US"><span style="font-family: Calibri, sans-serif; text-indent: -48px; font-size: 10pt; line-height: 1.2;">Sæther, E., & Hidle, K. M. W. (2022). Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole. </span><em style="caret-color: #212121; color: #212121; font-family: Calibri, sans-serif; font-size: 14.666667px; text-indent: -48px;"><span lang="EN-US" style="font-size: 10pt; color: black; line-height: 1.2;">POLIS</span></em><span lang="EN-US" style="font-family: Calibri, sans-serif; text-indent: -48px; font-size: 10pt; line-height: 1.2;">,<em> 3</em>(5), 109-121. </span><span style="font-family: Calibri, sans-serif; text-indent: -48px; font-size: 10pt; line-height: 1.2;"><a style="color: #0078d7;" title="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fforlagetcolumbus.dk%2Fpolis%2Fpolis-nr-5-2022&data=05%7C01%7Ckari.m.hidle%40nla.no%7Cdb41d9a2357e46a850ba08dac2a0715f%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638036291608044872%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C3000%7C%7C%7C&sdata=EuZ9wcHJdn1Ml4dZfJctcFFc25vb%2BArrO253IGeZkgs%3D&reserved=0" href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fforlagetcolumbus.dk%2Fpolis%2Fpolis-nr-5-2022&data=05%7C01%7Ckari.m.hidle%40nla.no%7Cdb41d9a2357e46a850ba08dac2a0715f%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638036291608044872%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C3000%7C%7C%7C&sdata=EuZ9wcHJdn1Ml4dZfJctcFFc25vb%2BArrO253IGeZkgs%3D&reserved=0"><span lang="EN-US" style="color: #0563c1;">https://forlagetcolumbus.dk/polis/polis-nr-5-2022</span></a></span><span lang="EN-US" style="font-family: Calibri, sans-serif; text-indent: -48px; font-size: 10pt; line-height: 1.2;"> </span></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Hidle, K.-M. W., & Skarpenes, O. (2021). «Formalistisk obskurantisme»? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag. <em><span lang="EN-US">Nordidactica</span></em><span lang="EN-US">,<em> 11</em>(3), 24-50. </span><span lang="EN-US"><a style="color: purple; text-decoration: underline;" href="https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/23504">https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/23504</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Hidle, K.-M. W. (2021). Mixed methods - strategisk kombinasjon av metoder i et uutforsket felt.<strong> </strong>I M. L. Fasting, J. Kampmann & L. L. Skreland (Red.), <em>Å forske blant barn : kvalitative metoder </em>(s. 85-97). <span lang="EN-US">Cappelen Damm Akademisk. </span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Hidle, K.-M. W. (2021). Menneskerettsopplæring i rammeplanen for barnehagen.<strong> </strong>I K. J. Horrigmo & K. T. Rosland (Red.), <em>Fagdidaktikk for SRLE. Barnehagens fagområder, kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter</em> (s. 78-88). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.</p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Hidle, K.-M. W. & Krogstad, K. (2019). Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet.<strong> </strong><em><span lang="EN-US">Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, </span></em><span lang="EN-US">(2019:3), 122-148. Hentet fra </span><span lang="EN-US"><a style="color: purple; text-decoration: underline;" href="http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-75848">http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-75848</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Horverak, M. O. & Hidle, K.-M. W. (2017). Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - en studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag.<strong> </strong><em><span lang="EN-US">UniPed, 40</span></em><span lang="EN-US">(2), 155-169. </span><span lang="EN-US"><a style="color: purple; text-decoration: underline;" href="https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-02-05">https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-02-05</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left"><span style="font-size: 11pt; font-family: ArialMT, serif;">Hidle, K.-M. W. (2017). Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati. I O. Hovdelien (Red.), </span><em><span style="font-size: 11pt; font-family: Arial, sans-serif;">Minoritetsreligioner i barnehagen </span></em><span style="font-size: 11pt; font-family: ArialMT, serif;">(s. 67-90). Bergen: Fagbokforlaget. </span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Daland, H. T. D. & Hidle, K.-M. W. (2016). <em>New Roles for Research Librarians : Meeting The Expectations For Research Support</em> Chandos Publishing. </p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Hidle, K.-M. W. & Krogstad, K. (2015). Er det mange måter å være norsk på? en empirisk studie av arbeid med minoritetsreligioner i religiøst mangfoldige barnehager.<strong> </strong><em><span lang="EN-US">Prismet, 66</span></em><span lang="EN-US">(3), 155-167. </span><span lang="EN-US"><a style="color: purple; text-decoration: underline;" href="https://doi.org/10.5617/pri.4534">https://doi.org/10.5617/pri.4534</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Krogstad, K. & Hidle, K.-M. W. (2015). Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager.<strong> </strong><em><span lang="EN-US">Nordisk Barnehageforskning, 9</span></em><span lang="EN-US">, 1-17. </span><span lang="EN-US"><span style="color: purple; text-decoration: underline;"><a style="color: purple; text-decoration: underline;" href="https://doi.org/10.7577/nbf.1007">https://doi.org/10.7577/nbf.1007</a></span></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="margin-left: 18.0pt; mso-add-space: auto; text-align: left; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;" align="left">Hidle, K.-M. W. (2013). Bibelens rolle i tre nyere teologiske posisjoner. I Hallvard Hagelia, Årstein Justnes, Tor Vegge (red.) <em>Ny bibel, nye perspektiver. </em><em><span lang="EN-US">Grunntekster, oversettelse og teologi</span></em><span lang="EN-US"> (s. 75-90). Portal forlag. </span></p> Utdanning Oppdater utdanning Undervisning Oppdater undervisning Formidling Oppdater formidling Prosjekter Oppdater prosjekter