Ursula Småland Goth Forskningsleder og professor lærerutdanning NLA Høgskolen Staffeldtsgate 55 54 07 00 Send e-post Send e-post Kontor: Staffeldtsgate Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p><span style="font-size: medium;">Som professor i folkehelse og rehabilitering, kombinert med rollen som professor i interkulturell kommunikasjon, har jeg et unikt og tverrfaglig kompetanseområde. Denne dual kompetansen gjør meg i stand til å tilnærme helse- og rehabiliteringsspørsmål med en global og kulturelt perspektiv. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Mye av min forskning innebærer å analysere og adressere helseutfordringer på tvers av kulturer, samtidig som jeg forstår viktigheten av effektive kommunikasjonsstrategier i møte med mangfold i samfunnet. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Denne kombinasjonen gir meg et solid grunnlag for å utvikle bærekraftige løsninger og fremme tverrfaglig samarbeid på tvers av helse-, skole- og samfunnsfeltet for øvrig. </span></p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <ul> <li>For oppdatering vennligst se NVA: <a href="https://nva.sikt.no/">https://nva.sikt.no/</a></li> <li>ORCHID:0000-0003-0013-2874 </li> <li>CRIStin:<a href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/personVis?type=PERSON&pnr=5647&inst=254">https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/personVis?type=PERSON&pnr=5647&inst=254</a>. (146 publikasjoner eller større vitenskapelige formidlinger) </li> </ul> <p> </p> <p><strong>FoU og publikasjoner i tidsrom: 1.1.2023 -1.2.2025</strong></p> <table style="padding: 0px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" border="0" cellspacing="0" cellpadding="2"> <tbody> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2025</div> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Markel, Rico; Nagore, Martinez; Ardigò, Luca Paolo; Goth, Ursula-Georgine Småland. <br />Using Physical Education Interventions to Prevent Bullying at School: A Systematic Review. <em>Journal of Research in Childhood Education</em> 2025 ;Volum 39.(1) s. 128-150<br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2024</div> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Goth, Ursula-Georgine Småland; Økland, Øyvind. <br />Utfordringer og muligheter i det flerkulturelle klasserom. I: <em>Barn og unge i midten: Tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst.</em>. Gyldendal Akademisk 2024 ISBN 9788205586611. s. 283-303<br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Johnsrud, Mari; Goth, Ursula-Georgine Småland; Skjerve, Hilde. <br />The Impact of Urban Allotment Gardens on Physical and Mental Health in Norway. <em>International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH)</em> 2024 ;Volum 21.(6) Suppl. 72<br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Rico-González, Markel; Goth, Ursula-Georgine Småland; Martin-Moya, Ricardo; Ardigò, Luca Paolo. <br />The Relationship with Meeting Physical Activity Guidelines in Preschool-Aged Children: A Systematic Review based on Technological Devices. <em>Physiology and Behavior</em> 2024 <br /> <br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2023</div> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Andvik, Erik; Goth, Ursula-Georgine Småland; Kjelsvik, Bjørghild. <br />Lengdehopp uten tilløp: Krav til språkutvikling for studenter med norsk som andrespråk. I: <em>Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv</em>. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245045000. s. 211-226<br /><br /></td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Goth, Ursula-Georgine Småland; Thorjussen, Ingfrid M.. <br />Verdier, holdninger og kompetanseutvikling. I: <em>Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv</em>. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245045000. s. 10-21 <br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Goth, Ursula-Georgine Småland; Økland, Øyvind. <br />Mangfold og flerkultur i norske lærerutdanninger. I: <em>Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv</em>. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245045000. s. 278-303<br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Jermstad, Linnéa K.; Myklebust, Marit; Toppe, Anne Lene; Vesteraas, Renate; Goth, Ursula-Georgine Småland. <br />Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høgskole, kommune og skole. I: <em>Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv</em>. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245045000. s. 22-38<br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Skjerve, Hilde; Braaum, Lars Erik; Goth, Ursula-Georgine Småland; Sørensen, Anette. <br />Bruk av simulering i undervisning for å bedre kommunikasjonen med innvandrer klienter. Nasjonal Forskningskonferanse i medisinsk- og helsefaglig pedagogikk; 2023-10-19 - 2023-10-20<br /> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Skjerve, Hilde; Braaum, Lars Erik; Goth, Ursula-Georgine Småland; Sørensen, Anette. <br />Using Simulations to Help Public Health Students Overcome Language Barriers for Better Health Outcomes. <em>International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH)</em> 2023 ; Volum 20 (13)<br /><br /></td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr style="font-size: 14.4px;"> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%">Thorjussen, Ingfrid M.; Goth, Ursula-Georgine Småland. <br />Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. Fagbokforlaget 2023 (ISBN 9788245045000) 324 s. <br /><br /><strong> </strong></td> </tr> </tbody> </table> Utdanning Oppdater utdanning <p><span style="font-size: medium;">Min brede og tverrfaglige utdanningsbakgrunn, omfatter både en mastergrad som siviløkonom, utdanning som offentlig godkjent sykepleier i Norge og EU og en spesialisering innen EMT med fordypning i beredskap. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Videre tok jeg en mastergrad i epidemiologi med påfølgende doktorgrad fra medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Etter min doktorgrad fullførte jeg den nasjonale forskningslederutdanningen, noe som gir meg et solid grunnlag for å kombinere ledelse, administrasjon, forskning og folkehelserelaterte problemstillinger i ulike akademiske og praktiske kontekster.</span></p> Undervisning Oppdater undervisning <p>How to write a synopsis</p> <p>How to write an article</p> <p>Metode og oppgaveskriving</p> <p>Folkehelse </p> <p>Migrasjonspedagogikk</p> <p>Migrasjonshelse</p> <p>Helse og Omsorg i plan (kommunens planarbeid)</p> <p>Yrkespedagogikk</p> <p>Endringsledelse</p> <p> </p> <p> </p> Formidling Oppdater formidling <p><span style="font-size: medium;">I dag har jeg lang erfaring innen formidling, på både nasjonalt og internasjonalt nivå. Som forskningsleder og tidligere som forskningsgruppe-leder har jeg skrevet kronikker, deltatt i intervjuer og holdt foredrag både nasjonalt og internasjonalt. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Min formidling er preget av en klar og engasjerende tilnærming, ofte med fokus på integrasjon, likeverdighet, mangfoldspedagogikk og folkehelse. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Frem til jeg avsluttet min doktorgrad har jeg vært hovedansvarlig for den årlige nasjonale folkehelsekonferansen, der jeg har vært prosjekt/konferanseleder med faglig og organisatorisk ansvar for både planlegging og gjennomføring.</span></p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p><span style="font-size: medium;">De siste 30 årene har jeg hatt privilegiet av å jobbe med en rekke prosjekter både innenfor og utenfor akademia - både nasjonalt og internasjonalt. Mine prosjekter har spent over et bredt spekter av områder. Alt fra forskning til humanitært arbeid. Blant de mest sentrale prosjektene er etableringen av helseforskning i krigsområder (Rwanda, Bosnia) og utviklingen av skoler for gatebarn. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Som leder har jeg vært med på å etablere strukturer og levere tjenester i utfordrende kontekster. Jeg har også vært involvert i flere akademiske prosjekter som har resultert i publiseringer, samt utvikling av store søknader for forskningsmidler. </span></p> <p><span style="font-size: medium;">Videre har jeg hatt ansvar for ledelse og utvikling av organisasjoner, der jeg har iverksatt strategiske endringer og styrket organisatorisk kapasitet gjennom ulike managementprosjekter.</span></p>