Master i ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap
Studieprogramkode:
4MALIEStudieprogramnavn:
Master i ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskapKull:
2026 HøstStudiesteder:
Kristiansand, OsloStudiepoeng:
120 StudiepoengGrad:
Master 2 år
Studiet er samlingsbasert. De fysiske samlingene vil vekselvis foregå ved NLA Høgskolens campuser i Oslo og Kristiansand. Tid og sted for samlingene til de ulike emnene vil publiseres på landingssidene i god tid før søknadsfristen utløper.
Gjennom studiet vil studentene møte ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesninger (fysisk og digitalt), presentasjoner, oppgaver, caser og problemløsning (individuelt og i grupper) samt refleksjonsgrupper. Et av valgemnene gir mulighet for praksis.
Studiemodellen er basert på at alle studentene deltar på de fysiske samlingene. Samlingene vil være 5-8 dager per emne. I tillegg til dette vil noe læringsaktivitet i forkant og etterkant av de fysiske samlingene foregå digitalt, slik som for eksempel forberedelser, gruppesamtaler, veiledning, og innleveringer. Minimumskrav til deltakelse i læringsaktivitetene er 75%.
Master i ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap er en 120 studiepoengs vitenskapelig master som skal utdanne studenter til ulike funksjoner som ledere og medarbeidere i arbeidslivet, særlig med tanke på virksomheter som er inne i nyskapingsprosesser. Det kan være i eksisterende bedrifter eller i oppstartsbedrifter. Studiet har en tydelig verdiforankring og vil bidra til gode prosesser for studentenesdanning, etiske refleksjonsevne og forståelse av virksomheters samfunnsansvar. Derfor inngår blant annet refleksjonsgrupper og individuelle refleksjonsnotat i alle emners arbeidskrav. Dette skal skape muligheter for kritisk evaluering av egen læring, utvikling og etisk refleksjon.
Master i ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap har som overordnet mål å utdanne etisk bevisste, høyt kompetente, driftige og samfunnsansvarlige yrkesutøvere. Studiet gir et solid grunnlag for å bli gode medarbeidere og for å kunne lede innovasjonsprosesser i eksisterende virksomheter og nyetablering av bedrifter eller andre organisasjonstyper.
- Ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap
- Ledelse av ansvarlig innovasjon
- Ledelse av ansvarlig entreprenørskap og småbedriftsutvikling
- Anvendt forskningsmetode og -etikk
- Financial Management in Change and Startup Processes
- Digitalisering og forretningsanalyse (Business Analytics)
- Effektivitet, måloppnåelse og innovasjon (valgemne)
- Sustainability Management (valgemne)
- Marketing and Sales in Startups (valgemne)
- Internationalization of Startups (valgemne)
- Project Management (valgemne)
- Veiledet praksis i en oppstartsbedrift eller en innovasjonsprosess (valgemne)
- Utveksling eller godkjente valgemner fra andre masterstudier
- Masteroppgave
Etter fullført og bestått studium har kandidaten følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om ledelse av innovasjon og entreprenørskap i virksomheter
- har inngående kunnskap om etiske forhold knyttet til ulike perspektiver og teorier om ledelse av innovasjon og entreprenørskap, inkludert bærekraft
- har kunnskap om og forståelse for hva det betyr å arbeide i organisasjoner som har internasjonal virksomhet
- har inngående kunnskap om innovasjons- og etableringsprosesser, strategier og modeller
- har kunnskap om hvordan verdier på individnivå, bedriftsnivå og samfunnsnivå påvirker beslutninger og strategier
- har inngående kunnskap om det teoretiske grunnlaget for ledelse og etikk for innovasjon, entreprenørskap samt de metoder som anvendes for utvikling av fagområdet
- har kunnskap om hvordan ledelses-, innovasjons-, entreprenørskaps-, og etikkfaglige perspektiver kan anvendes i nye kontekster
- kan beskrive og analysere problemstillinger innenfor ledelse og etikk for innovasjon og entreprenørskap med utgangspunkt i de ulike fagområdenes historie, tenkning og metodeapparat
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere kritisk ulike teorier, metoder, tenkemåter, og ulike informasjonskilder innenfor ledelse, innovasjon, entreprenørskap og bærekraft
- kan reflektere over sammenhenger mellom samfunnsansvar (CSR), etikk og bærekraft i virksomheters forretningsmodeller og praksis
- kan reflektere over og forholde seg kritisk til teoriene og metodene som anvendes innenfor ledelse og etikk innenfor innovasjon, entreprenørskap og anvende teoriene på en praktisk måte, f. eks til å analysere forretningsideers potensiale og bærekraft
- kan anvende ulike relevante forskningsmetoder innenfor ledelse, organisering, innovasjon og entreprenørskap på en selvstendig måte
- kan under veiledning gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter på en selvstendig måte i samsvar med god forskningsetikk
- kan forstå og analysere ulike innovasjonsstrategier, forretningsmodeller og innovasjons- og etableringsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere og resonnere fag-, yrkes- og forskningsetisk i tilknytting til ledelse, innovasjon, nyetablering og tilgrensende fagområder
- er bevisst hvordan egne verdier påvirker adferd og beslutninger, samt kan forstå og uttrykke sitt ansvar i ulike sammenhenger der beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- kan anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte nyskapingsprosesser, avanserte arbeidsoppgaver og ulike prosjekt
- kan gjennomføre og formidle større utredninger innenfor ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap
- kan kommunisere og drøfte ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap med både spesialister og allmenheten
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og nyetablering
Master i ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap har følgende opptakskrav:
- Fullført bachelorgrad
- Fordypning på minst 80 studiepoeng innen ett eller flere av fagområdene økonomi og administrasjon, ledelse, markedsføring, innovasjon og entreprenørskap eller tilsvarende. Fordypningen må inkludere minst 7,5 studiepoeng metodefag
- Vektet karaktersnitt på C eller bedre i fordypningen
For øvrig gjelder kapittel 2 i Forskrift om studier ved NLA Høgskolen.
Arbeidsmarkedet for kandidater med en master i administrative fag er stort. I særlig grad er det behov for personer som er i stand til å starte nye bedrifter og/eller er i stand til å utvikle nye forretningsområder i eksisterende bedrifter, enten som leder eller medarbeider. Det er også et stort behov for personer som kan delta i endringsprosesser i virksomheter som leder, medarbeider, eier eller styremedlem. Det krever god etisk dømmekraft og en klar forståelse av hvordan virksomheten kan bidra til en god samfunnsmessig utvikling.
Det er i alle bedrifter, institusjoner og frivillige organisasjoner behov for ansatte med kompetanse innen ledelse og nyskaping.
Fullført masterprogram kan kvalifisere til opptak til ph.d.-program.
De første to semestrene av programmet består av seks obligatoriske emner på 10 studiepoeng hver. Tredje semester er det mulig å reise på utveksling. De fleste emnene som tilbys på campus dette semesteret undervises på engelsk. Fjerde semester skal studentene skrive masteroppgaven.
1. høstsemester
- HSM301 Ledelse av ansvarlig innovasjon og entreprenørskap (obligatorisk) 10 sp
- HSM302 Ledelse av ansvarlig innovasjon (obligatorisk) 10 sp
- HSM303 Ledelse av ansvarlig entreprenørskap og småbedriftsutvikling (obligatorisk) 10 sp
1. vårsemester
- HSM304 Anvendt forskningsmetode og -etikk (obligatorisk) 10 sp
- HSM305 Økonomistyring i nyskapnings- og oppstartsprosessar (obligatorisk) 10 sp
- HSM306E Business Efficiency, Performance and Innovation (obligatorisk) 10 sp
2. høstsemester
Valgemner eller utveksling:
- HSM341 Digitalisering og forretningsanalyse 10 sp
- HSM342E Sustainability Management 10 sp
- HSM343E Marketing and Sales in Startups 10 sp
- HSM344E Internationalization of Startups 10 sp
- HSM345E Project Management 10 sp
- HSM346 Veiledet praksis i en oppstartsbedrift eller en innovasjonsprosess 10 sp
- Utveksling eller godkjente valgemner fra andre masterstudier
2. vårsemester
- HSM350 Masteroppgave 30 sp
Normalt vil en tilby 4-5 valgemner avhengig av studentenes valg.
Minst 60 studiepoeng inkludert emnet Anvendt forskningsmetode og -etikk må være bestått før studenten kan starte arbeidet med masteroppgaven.
Det er mulighet for utveksling i 3. semester.
For slik utveksling foreligger det pr i dag utvekslings- og samarbeidsavtaler med ulike utdanningsinstitusjoner i Europa, USA og Australia.
Det tilbys minst 30 studiepoeng på engelsk i 3. semester. Dette gir studenter fra internasjonale institusjoner muligheten til å ta ett semester ved NLA.
