✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

RECAP

Ledet av professor Francis Borchardt siden 2025 undersøker RECAP den dype sammenhengen mellom pedagogikk, kulturarv og danning. Vi studerer hvordan engasjement med kultur – fra eldgamle tekster til digital kunstig intelligens – former individets karakter, etiske resonnering og bevissthet om sosialt og historisk ansvar.

Forskningsbilder 2020 Breistein-40

Vårt arbeid plasserer utdanning som en sentral arena for å utvikle ansvarlige mennesker for en bærekraftig framtid.

Vårt kjerneengasjement: Ansvar gjennom kulturell dannelse

RECAP bygger på prinsippet om at forståelsen av vår kulturelle fortid er et ansvar som former våre handlinger i nåtiden.

Vi fokuserer på:

  • Pedagogikk for det uforutsette: Utvikling av utdanningsmodeller som danner robuste individer som kan håndtere framtidige kriser.
  • KI og etikk: Utforske de dannende konsekvensene av kunstig intelligens i undervisning og læring.
  • Innovative læringsmiljøer: Skape studentaktive læringsmetoder som fremmer kritisk tenkning og engasjert medborgerskap.

Teoretiske grunnlag: Danning som en kulturhistorisk prosess

Gruppen kombinerer empirisk utdanningsforskning med humanistisk idéhistorie. Dette gjør det mulig å forstå danning som en prosess dypt forankret i kulturelle tradisjoner – og å vurdere kritisk hvilket ansvar vår kultur fremmer.

Konklusjon: Å bygge bro mellom fortid og framtid

RECAP tilbyr et viktig langsiktig perspektiv på sosialt ansvar. Vi hevder at ansvarlige handlinger springer ut av en formet karakter – utviklet gjennom reflektert engasjement med de kulturelle og pedagogiske tradisjonene vi arver.

Medlemmer

Interne medlemmer (NLA Høgskolen):

  • Francis Borchardt, professor

  • Linnéa K. Jermstad, førsteamanuensis / PhD-kandidat

  • Glenn-Egil Torgersen, professor

  • Natalia Alfarnes, høgskolelektor

  • Johanna Bokedal, høgskolelektor / PhD-kandidat

  • Øyvind Fosse, førsteamanuensis

  • Gila Hammer Furnes, førsteamanuensis

  • Svitlana Holovchuk, førsteamanuensis

  • Margrethe Løøv, førsteamanuensis

  • Marit Myklebust, høgskolelektor

  • Ole Fredrik Norbye, førsteamanuensis

  • Bernt Rune Stray, professor

  • Renate Vesteraas, førsteamanuensis

  • Kristin Aadland-Atkinson, høgskolelektor

  • Nina Anette Angeltveit, høgskolelektor

Eksterne medlemmer:

  • Herner Sæverot, professor, Høgskulen på Vestlandet (HVL)

  • Leif Inge Magnussen, professor, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

  • Helen Dixon, førstelektor, East Carolina University

  • Jacqueline Vayntrub, førsteamanuensis, Yale University

  • Hanna Tervanotko, førsteamanuensis, McMaster University

  • Valerie Margrain, professor, Karlstads Universitet / Victoria University

  • Jeremy Punt, professor, Stellenbosch University

  • Shantelle Weber, professor, Stellenbosch University

  • Johan Bergh, førsteamanuensis, Oslo Nye Høyskole

  • Trygve Jakobsen Steiro, førsteamanuensis, NTNU

  • Whitney Muller, universitetslektor (PhD), Stellenbosch University

Francis Borchardt

Francis Borchardt

Professor

NLA Høgskolen Sandviken, Bergen

Teologi, religion og filosofi