Forskningsgrupper knyttet til ph.d.-programmet i sosialt ansvar og danning
NLA Høgskolen har et bredt og aktivt forskningsmiljø som gir et solid faglig fundament for det foreslåtte ph.d.-programmet.

NLA Høgskolen har et bredt og aktivt forskningsmiljø som gir et solid faglig fundament for det foreslåtte ph.d.-programmet som på engelsk kalles Social Responsibility and Formation. De ulike forskningsgruppene som skal bidra tilfører programmet relevant kompetanse, aktive forskningsprosjekter og sterke nasjonale og internasjonale nettverk. Samlet representerer de en betydelig tematisk bredde, høy vitenskapelig produksjon og faglige ressurser som er direkte relevante for programmets innhold og utvikling.
Forskningsaktiviteten er organisert i fire overordnede områder, som til sammen utgjør kjernen i NLAs forskningssatsing:
1. Education, Marginalization and Value (EMV)
Fokuserer på grunnleggende pedagogiske spørsmål, verdier, inkludering og marginalisering, og kombinerer teoretiske og praksisnære studier. Gruppen har omfattende produksjon og flere store prosjekter.
2. Responsible Leadership in Business and Administration and Innovation (RELBAI)
Samler forskning på ansvarlig ledelse, entreprenørskap, innovasjon og etisk beslutningstaking i organisasjoner og samfunnsliv.
3. Language, Text and Learning (LTL)
Utforsker språk, tekst, litterasitet, kommunikasjon og læringsprosesser, og hvordan disse former kulturforståelse, kritisk tenkning og danning. Omfatter også forskning på journalistikk, medier og digital kompetanse.
4. Values, Society and Critique (VASOC)
Arbeider med verdier, samfunnsetikk, idéhistorie, offentlighet, kritiske perspektiver og samfunnets normative grunnlag.
I tillegg til disse overordnede områdene inngår flere forskningsgrupper som utfyller hverandre tematisk og metodisk:
- Intercultural Encounters, Diversity and Inclusion (IEDI). Arbeider med flerkulturelle møter, integrering, minoritets–majoritetsrelasjoner og demokrati.
- Research in Education, Culture and Aesthetics (RECAP). Fokuserer på operasjonell pedagogikk, kulturell forståelse, kjønn, postkoloniale perspektiver og bærekraft.
- Catholic Studies (CS). Samler teologer og idéhistorikere som forsker på katolsk tradisjon og dens betydning i samtidens verdidiskusjoner.
- Research in Theology and Ministry (RITHM). Kombinerer teologi, sosialvitenskap og praksisstudier innen tros- og menighetsliv.
- Social Studies and Humanities (SOSH). Arbeider med demokrati, samfunnsansvar, danning og bærekraft i lærerutdanning og samfunnsfag.
- Journalism and Communication Research Group. Undersøker journalistikk, medier, digital kompetanse og samfunnsspørsmål gjennom etisk, kritisk og praktisk forskning.
Ulike fagområder
Forskningsgruppene dekker til sammen fagområder som pedagogikk, mangfold, verdier, kultur, teologi, journalistikk, kommunikasjon og samfunnsutvikling. Arbeidet inkluderer både teoretisk forskning, empiriske studier og praksisrettede prosjekter i samarbeid med kommuner, skoler, forskningsinstitusjoner og internasjonale universiteter. Flere grupper har ekstern finansiering fra blant annet Forskningsrådet, EU, DIKU og NORHED.
Samlet viser prosjektet et mangfoldig forskningsmiljø som på ulike måter belyser sosial ansvarlighet og danning. Forskningen spenner fra lokale samarbeidsinitiativer til store internasjonale prosjekter og bidrar til ny kunnskap, relevant utdanning og et mer ansvarlig samfunn.
