Introduksjon til generativ kunstig intelligens: Bilde, video, lyd og musikk
Emnekode:
GKI801NEmnenavn:
Introduksjon til generativ kunstig intelligens: Bilde, video, lyd og musikkUndervisningssemester:
HøstSteder:
NettbasertStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å ta eksamen i emnet:
- Et KI-generert bilde med beskrivelse av prompt og arbeidsmåte, sammen med en videorefleksjon som fokuserer på etiske og profesjonsrelevante aspekter. Lengde videorefleksjon: 5-8 minutter. Refleksjonen må bruke relevant forskningslitteratur.
- En KI-generert video med musikk og fortellerstemme på 30 sekunder med beskrivelse av prompt og arbeidsmåte, og en videorefleksjon som fokuserer på etiske og profesjonsrelevante aspekter. Lengde videorefleksjon: 5-8 minutter. Refleksjonen må bruke relevant forskningslitteratur.
- En individuell muntlig presentasjon på maks 10 minutter, avholdes digitalt.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester pr. arbeidskrav.
Emnet er fleksibelt og nettbasert. Undervisning og kommunikasjon foregår i høgskolens læringsplattform. Studentene vil møte varierte læringsmetoder blant annet gjennom asynkrone nettleksjoner, diskusjonsforum og praktiske øvingsoppgaver. Studenten vil få tilbud om faglig veiledning. Det blir også tilbud om digitale workshops i sanntid.
Det blir tilbud om 2 fysiske samlinger på campus i Bergen.
Avsluttende vurdering består av:
- En multimedieproduksjon som inneholder KI-generert stemme, bilde, video, lyd og musikk for å visualisere og reflektere over hvordan generativ KI påvirker en profesjon eller fagfelt. Multimedieproduksjonen skal være mellom 3 og 5 minutter.
- En logg som beskriver produksjonsprosessen og hvilke KI-hjelpemidler og akademisk litteratur studenten har brukt. Denne leveres inn sammen med produksjonen.
Begge delene av den avsluttende vurderingen skal være bestått for å få bestått karakter i emnet.
Emnet gir en introduksjon til generativ KI med fokus på bilde, video og lyd, som for eksempel stemmer og musikk. Studenten får en oversikt over sentrale etiske og samfunnsmessige spørsmål knyttet til bruk av generativ KI, for eksempel «Deep Fakes», brudd på opphavsrett og betydningen av menneskelig kreativitet.
Emnet tar også sikte på å gi studenten en grunnleggende evne til å bruke KI-systemer til å genere bilder, video, lyd og musikk på en måte som er relevant innenfor en spesifikk profesjon. Det kan for eksempel være som lærer i skolen eller som medieprodusent.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om generativ KI med fokus på bilde, video, lyd og musikk
- kjenner til noen av de mest sentrale diskusjonene rundt etisk forsvarlig og bærekraftig bruk av KI
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke noen systemer for generativ KI med fokus på bilde, video og lyd
- kan bruke generativ KI på en relevant måte knyttet til en spesifikk profesjon eller et fagområde
- kan reflektere kritisk over forholdet mellom menneskelig kreativitet og KI-genererte ressurser
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst etiske spørsmål knyttet til bruk av generativ KI
- kjenner til hvordan generativ KI kan brukes til å utvikle praksisen innen en spesifikk profesjon eller et fagområde
- Norsk
- Skandinaviske språk
- Engelsk
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å ta eksamen i emnet:
- Et KI-generert bilde med beskrivelse av prompt og arbeidsmåte, sammen med en videorefleksjon som fokuserer på etiske og profesjonsrelevante aspekter. Lengde videorefleksjon: 5-8 minutter. Refleksjonen må bruke relevant forskningslitteratur.
- En KI-generert video med musikk og fortellerstemme på 30 sekunder med beskrivelse av prompt og arbeidsmåte, og en videorefleksjon som fokuserer på etiske og profesjonsrelevante aspekter. Lengde videorefleksjon: 5-8 minutter. Refleksjonen må bruke relevant forskningslitteratur.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet bilde, video og videorefleksjon.
Emnet er fleksibelt og nettbasert. Undervisning og kommunikasjon foregår i høgskolens læringsplattform. Studentene vil møte varierte læringsmetoder blant annet gjennom asynkrone nettleksjoner, diskusjonsforum og praktiske øvingsoppgaver. Studenten vil få tilbud om faglig veiledning. Det blir også tilbud om digitale workshops i sanntid.
Det blir tilbud om 2 fysiske samlinger på campus i Bergen.
Avsluttende vurdering består av:
- En multimedieproduksjon som inneholder KI-generert stemme, bilde, video, lyd og musikk for å visualisere og reflektere over hvordan generativ KI påvirker en profesjon eller fagfelt. Multimedieproduksjonen skal være mellom 3 og 5 minutter.
- En logg som beskriver produksjonsprosessen og hvilke KI-hjelpemidler og akademisk litteratur studenten har brukt. Denne leveres inn sammen med produksjonen.
- En individuell presentasjon på maks 10 minutter.
Alle delene av den avsluttende vurderingen skal være bestått for å få karakter i emnet.
Emnet gir en introduksjon til generativ KI med fokus på bilde, video og lyd, som for eksempel stemmer og musikk. Studenten får en oversikt over sentrale etiske og samfunnsmessige spørsmål knyttet til bruk av generativ KI, for eksempel «Deep Fakes», brudd på opphavsrett og betydningen av menneskelig kreativitet.
Emnet tar også sikte på å gi studenten en grunnleggende evne til å bruke KI-systemer til å genere bilder, video, lyd og musikk på en måte som er relevant innenfor en spesifikk profesjon. Det kan for eksempel være som lærer i skolen eller som medieprodusent.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om generativ KI med fokus på bilde, video, lyd og musikk
- kjenner til noen av de mest sentrale diskusjonene rundt etisk forsvarlig og bærekraftig bruk av KI
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke noen systemer for generativ KI med fokus på bilde, video og lyd
- kan bruke generativ KI på en relevant måte knyttet til en spesifikk profesjon eller et fagområde
- kan reflektere kritisk over forholdet mellom menneskelig kreativitet og KI-genererte ressurser
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst etiske spørsmål knyttet til bruk av generativ KI
- kjenner til hvordan generativ KI kan brukes til å utvikle praksisen innen en spesifikk profesjon eller et fagområde
Book
Artificial intelligence : a guide for thinking humans
Melanie Mitchell (forfatter), London, Pelican, kap 1-7, 2020, isbn:9780241404836,
Book
An Introduction to Ethics in Robotics and AI
Bartneck, Christoph ; Lütge, Christoph ; Wagner, Alan ; Welsh, Sean, Springer Nature, 1-81, 2021,
View online
Article
Kan generativ kunstig intelligens opplyse og danne oss?
Einar Duenger Bøhn, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 1, 10, 2024-01-01,
View online
Book
Teaching and generative AI : pedagogical possibilities and productive tensions
Beth Buyserie (redaktør), Utah, Utah State University, Introduction, kap. 1-5, kap 19, 2024,
View online
Book
Machine vision : how algorithms are changing the way we see the world
Jill Walker Rettberg (1971-) (forfatter), Cambridge, Polity, 162, 2023, isbn:9781509545223,
View online
Article
As Good As A Coin Toss: Human detection of AI-generated images, videos, audio, and audiovisual stimuli
Cooke, Di ; Edwards, Abigail ; Barkoff, Sophia ; Kelly, Kathryn, 2024-03-25,
View online
Article
The Distributed Authorship of Art in the Age of AI
Goodfellow, Paul, Basel, MDPI AG, 149-, Arts (Basel), 5, 13, 2024-10-01, 149
View online
Book
The Oxford handbook of ethics of AI : pbk
Dubber, Markus Dirk ; Pasquale, Frank ; Das, Sunit, Oxford University Press, 2021, isbn:9780197601440,
View online
Book
Artificial Intelligence - Intelligent Art? : Human-Machine Interaction and Creative Practice
Voigts, Eckart ; Kunas, Sebastian ; Seelinger, Christoph ; Auer, Robin Markus ; Röhnert, Jan ; Elflein, Dietmar, Bielefeld, transcript Verlag, 64, 2024-01-01, isbn:9783839469224,
View online
Book
Art and artificial intelligence
Hermeren, Goran (Lunds Universitet, Sweden), Cambridge University Press, 2024-04-24, isbn:100954778X,
View online
Book
ChatGPT & Co: A Workbook for Writing, Research, Creating Images, Programming, and More
Hattenhauer, Rainer, CRC Press, 1, 2025, isbn:9781032799520,
View online
Book
The Routledge Social Science Handbook of AI
Elliott, Anthony, 1964, Elliott, Anthony, Abingdon, Oxon, Routledge, 2022, isbn:0367188252,
View online
Book
The Cambridge Handbook of Private Law and Artificial Intelligence
Lim, Ernest ; Morgan, Phillip, Lim, Ernest, Cambridge University Press, 2024-03-21, isbn:9781108845595,
View online
Dissertation
Opphavsretten i møte med kunstig intelligens: Kan KI-genererte verk nyte opphavsrettslig vern?
Hodali-Nieber, Luke Ibrahim, UIS, 2024,
View online
Dissertation
Opphavsrett og kunstig intelligens - Særlig med fokus på opphavsrettslig vern for tekster og digitale bilder hvor KI er brukt under skapelsen
Helle, Torstein, The University of Bergen, 2024,
View online
Dissertation
Journalistikk møter KI: Balansen mellom innovasjon og etikk
Nervik, Alva, The University of Bergen, 2024,
View online
Dissertation
Kunstige og gunstige muligheter ved bruk av KI i skolen: En analyse om bruk av kunstig intelligens i planlegging og gjennomføring av norskundervisning
Bergesen, Silje Åsnes, University of South-Eastern Norway, 2024,
View online
- Norsk
- Skandinaviske språk
- Engelsk
