Entreprenørskap og innovasjon
Emnekode:
HSM125NEmnenavn:
Entreprenørskap og innovasjonUndervisningssemester:
HøstStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
a) Skriftlig gruppeoppgave på 2500 ord +/- 15%.
b) Muntlig digital presentasjon av case-basert oppgave knyttet til innovasjon. Gruppestørrelse 3-5 personer pr gruppe.
c) Krav om fullførte obligatoriske moduler.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning, gjennom webinarer, diskusjoner, hverandrevurdering og individuell veiledning.
Emnet er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til læringsutbyttet.
- Teori og metoder for utvikling av nye bedrifts- og virksomhetsideer
- Oppbygging, innhold og presentasjon av forretnings-/ virksomhetsplaner
- Markedsføring av nye virksomheter
- Organisering og nettverksbygging i en entreprenørskapskontekst
- Finansiering, budsjettering og økonomistyring i nyetableringer
- Sosialt entreprenørskap, herunder entreprenørskap som verktøy i bistandsarbeid og frivillige organisasjoner
- Etikk og virksomhetsutvikling - hvorfor nyetablering er viktig, hvilke etiske utfordringer en møter og hvordan disse kan håndteres
- Teori og metode for stimulering av intraprenørskap og innovasjon i etablerte organisasjoner (ideelle og kommersielle)
- Hans Nielsen Hauge og de haugianske virksomhetenes tilnærming til entreprenørskap
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale metoder innenfor innovasjon og entreprenørskap
- har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til sosialt entreprenørskap, samt forskjeller og likheter mellom kommersielt og sosialt entreprenørskap
- kjenner til hvordan en forretningsplan er oppbygd
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i entreprenørskap og innovasjon, både nasjonalt og internasjonalt
- kjenner til viktige prinsipper knyttet til intraprenørskap
- har forståelse for hvordan teknologi digitalisering og internett påvirke nyetableringer
- har kunnskap om de haugianske virksomhetenes tilnærming til entreprenørskap i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om hvordan bedrifter kan etableres i et internasjonalt marked ved etablering
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og presentere forretningsideer og forretningsplaner
- kan anvende metoder for å styrke innovasjon i etablerte virksomheter
- kan identifisere og håndtere etiske dilemma i entreprenørskap og innovasjon
- kan samle inn og analysere data som er viktig for forretningside og innovasjonsarbeid
- kan orientere seg og finne fram til informasjon om teknologi, internett og digitale løsning som er nødvendig for foretningsutvikling og innovasjon.
- kan presentere innovasjons- og entreprenørskapsprosjekter muntlig og skriftlig bl.a. ved hjelp av presentasjonsverktøy (f.eks. Powerpoint) og oppsummere fagstoff om innovasjon og entreprenørskap kort og konsist
Generell kompetanse
Studenten
- kan gi en vurdering av etikk og bærekraft i innovasjons- og entreprenørskapsprosjekter
- kan reflektere etisk over betydningen av nyetablering og rammene for slike etableringer
- kan integrere sosial og finansiell verdiskaping i et helhetlig forretningskonsept
Entrepreneurship in Theory and Practice: Paradoxes in Play
Nielsen, Suna L ; Klyver, Kim ; Evald, Majbritt Rostgaard ; Bager, Torben, Edward Elgar Publishing, 2025-04-29, isbn:9781035325801,
View online
Book Chapter
1. Innovation - What It Is and Why It Matters
Tidd, Joseph, Bessant, John R., 1. Innovation - What It Is and Why It Matters, Hoboken, New Jersey :, Wiley, xxiii, 628 sider, 15 sider :, 2024; © 2025, 1-49, isbn:9781394252060; 1394252064, Book Chapter
6. Sources of innovation
Tidd, Joseph, Bessant, John R., 6. Sources of innovation, Hoboken, New Jersey :, Wiley, xxiii, 628 sider, 15 sider :, 2024; © 2025, 220-260, isbn:9781394252060; 1394252064, Book Chapter
Coporate entreprenurship
Hisrich, Robert D., Peters, Michael P.; Shepherd, Dean A., Coporate entreprenurship, New York, New York :, McGraw-Hill, xxiv, 552 sider, 2023; © 2024, 32-55, isbn:9781266264139; 1266264132, Book Chapter
Strategies for growth and managin the implications of growth
Hisrich, Robert D., Peters, Michael P.; Shepherd, Dean A., Strategies for growth and managin the implications of growth, New York, New York :, McGraw-Hill, xxiv, 552 sider, 2023; © 2024, 356-380, isbn:9781266264139; 1266264132, Book
Entreprenørskap : en praktisk håndbok
Dahle, Yngve, Oslo, Universitetsforlaget, 223 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215043241, Book
In the legacy of Hans Nielsen Hauge : entrepreneurship in economics, management, education and politics
Ola Honningdal Grytten (1964-) (redaktør), Bergen, Norway, Bodoni forlag, 216 sider, 2021, isbn:9788284031187,
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
a) Skriftlig gruppeoppgave på 2500 ord +/- 15.
b) Muntlig digital presentasjon av case-basert oppgave knyttet til innovasjon. Gruppestørrelse 3-5 personer pr gruppe.
c) Krav om fullførte obligatoriske moduler.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning, gjennom webinarer, diskusjoner, hverandrevurdering og individuell veiledning.
Emnet er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til læringsutbyttet.
- Teori og metoder for utvikling av nye bedrifts- og virksomhetsideer
- Oppbygging, innhold og presentasjon av forretnings-/ virksomhetsplaner
- Markedsføring av nye virksomheter
- Organisering og nettverksbygging i en entreprenørskapskontekst
- Finansiering, budsjettering og økonomistyring i nyetableringer
- Sosialt entreprenørskap, herunder entreprenørskap som verktøy i bistandsarbeid og frivillige organisasjoner
- Etikk og virksomhetsutvikling - hvorfor nyetablering er viktig, hvilke etiske utfordringer en møter og hvordan disse kan håndteres
- Teori og metode for stimulering av intraprenørskap og innovasjon i etablerte organisasjoner (ideelle og kommersielle)
- Hans Nielsen Hauge og de haugianske virksomhetenes tilnærming til entreprenørskap
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale metoder innenfor innovasjon og entreprenørskap
- har kunnskap om sentrale utfordringer knyttet til sosialt entreprenørskap, samt forskjeller og likheter mellom kommersielt og sosialt entreprenørskap
- kjenner til hvordan en forretningsplan er oppbygd
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i entreprenørskap og innovasjon, både nasjonalt og internasjonalt
- kjenner til viktige prinsipper knyttet til intraprenørskap
- har forståelse for hvordan teknologi digitalisering og internett påvirke nyetableringer
- har kunnskap om de haugianske virksomhetenes tilnærming til entreprenørskap i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om hvordan bedrifter kan etableres i et internasjonalt marked ved etablering
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og presentere forretningsideer og forretningsplaner
- kan anvende metoder for å styrke innovasjon i etablerte virksomheter
- kan identifisere og håndtere etiske dilemma i entreprenørskap og innovasjon
- kan samle inn og analysere data som er viktig for forretningside og innovasjonsarbeid
- kan orientere seg og finne fram til informasjon om teknologi, internett og digitale løsning som er nødvendig for foretningsutvikling og innovasjon.
- kan presentere innovasjons- og entreprenørskapsprosjekter muntlig og skriftlig bl.a. ved hjelp av presentasjonsverktøy (f.eks. Powerpoint) og oppsummere fagstoff om innovasjon og entreprenørskap kort og konsist
Generell kompetanse
Studenten
- kan gi en vurdering av etikk og bærekraft i innovasjons- og entreprenørskapsprosjekter
- kan reflektere etisk over betydningen av nyetablering og rammene for slike etableringer
- kan integrere sosial og finansiell verdiskaping i et helhetlig forretningskonsept
Book
En fugl i hånden og andre verktøy for innovasjon og entreprenørskap
Lyons, Sarah Joy, Hans Erik Møller (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 211 sider, 2020, isbn:9788202644734,
Book
Sosialt entreprenørskap i Norge
Brøgger, Benedicte, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 177 s., 2017, isbn:978-82-02-39474-5,
Book
In the legacy of Hans Nielsen Hauge : entrepreneurship in economics, management, education and politics
Ola Honningdal Grytten (1964-) (redaktør), Bergen, Norway, Bodoni forlag, 216 sider, 2021, isbn:9788284031187,
Book
Entrepreneurship in theory and practice : paradoxes in play
Løwe Nielsen, Suna, Klyver, Kim; Evald, Majbritt Rostgaard; Bager, Torben, Cheltenham, UK Northampton, MA; Cheltenham, UK Northampton, MA, Edward Elgar Publishing, xxvi, 321 sider, [2021]; © 2021, isbn:9781789908039; 1789908035; 9781789908053; 1789908051,
Book
Startup Europe the entrepreneurs transforming Europe
Strøm-Olsen, Nicolai, Haaland, Hermund, [Oslo], Frekk forl, 175 s., 2016, isbn:9788293097303,
View online
Book
Startup migrants
Maria Amelie (1985-) (forfatter/fotograf), Oslo, Frekk forl, 223, 2019, isbn:9788293097570,
View online
Book
Political Entrepreneurship : How to Build Successful Centrist Political Start-ups
Josef. Lentsch (author./forfatter/), Cham, Springer International Publishing : Imprint: Springer, 2019, isbn:3030028615,
Kap. 1 og 2 i kompendium
View online
