Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft
Emnekode:
HSM222NEmnenavn:
Innføring i markedsføring, etikk og bærekraftUndervisningssemester:
HøstStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Krav om fullførte obligatoriske moduler
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning, gjennom webinarer, diskusjoner, hverandrevurdering og gruppeveiledning.
Emnet er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til læringsutbyttet.
Muntlig gruppebasert prosjekteksamen.
Gruppebasert prosjektoppgave (4-5 studenter pr gruppe) som presenteres på muntlig gruppe-eksamen. Felles gruppebasert høring etter presentasjonen. Alle medlemmer i samme gruppe gis samme karakter.
- Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
- Konsumenters- og organisasjoners kjøpsatferd
- Markedssegmentering og målgruppevalg
- Merkeposisjonering
- Betydningen av bærekraft og hvordan bærekraft kan integreres i merkeposisjoneringen
- Produkt-, tjeneste- pris- og kommunikasjonsbeslutninger
- Ledelse av verdikjeden og relasjonsmarkedsføring
- Bedriftskulturens betydning
- Merkevareledelse og omdømmebygging
- Bedriftens samfunnsansvar: Reaktive og proaktive strategier
- Markedsplanlegging
- Inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- Juridisk rammebetingelser og etiske utfordringer
- Gjennomføring av markedsundersøkelser og evaluering av markedsdata
- Sentrale momenter i internasjonal markedsføring
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i praktisk markedsføring
- har grunnleggende kunnskap om strategier for inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- har kunnskap om hvordan bærekraft kan integreres i merkevaren
- har grunnleggende kunnskap om bærekrafts-kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teoriene og metodene på praktiske markedsføringsproblemer i ulike typer virksomheter, både i kommersiell og frivillig sektor
- kan evaluere og bruke markedsundersøkelser til å løse markedsføringsproblemer
- kan velge ut, hente inn og gjøre enkle analyser av markedsdata
- kan planlegge kampanjer som kombinerer bruk av online og offline kanaler
- kan posisjonere en merkevare
- kan integrere bærekraft i merkeposisjoneringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre og forsvare markedsføringsfaglige presentasjoner muntlig
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger og kan planlegge prosjekter i tråd med etiske og juridiske krav
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen markedsføring og derved bidra til utvikling av god praksis
Norsk
Engelsk
Gruppeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt iverksettes rutinen beskrevet i studieplanen under eksamen og vurdering.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Krav om fullførte obligatoriske moduler
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning, gjennom webinarer, diskusjoner, hverandrevurdering og gruppeveiledning.
Emnet er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til læringsutbyttet.
- Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
- Konsumenters- og organisasjoners kjøpsatferd
- Markedssegmentering og målgruppevalg
- Merkeposisjonering
- Betydningen av bærekraft og hvordan bærekraft kan integreres i merkeposisjoneringen
- Produkt-, tjeneste- pris- og kommunikasjonsbeslutninger
- Ledelse av verdikjeden og relasjonsmarkedsføring
- Bedriftskulturens betydning
- Merkevareledelse og omdømmebygging
- Bedriftens samfunnsansvar: Reaktive og proaktive strategier
- Markedsplanlegging
- Inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- Juridisk rammebetingelser og etiske utfordringer
- Gjennomføring av markedsundersøkelser og evaluering av markedsdata
- Sentrale momenter i internasjonal markedsføring
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i praktisk markedsføring
- har grunnleggende kunnskap om strategier for inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- har kunnskap om hvordan bærekraft kan integreres i merkevaren
- har grunnleggende kunnskap om bærekrafts-kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teoriene og metodene på praktiske markedsføringsproblemer i ulike typer virksomheter, både i kommersiell og frivillig sektor
- kan evaluere og bruke markedsundersøkelser til å løse markedsføringsproblemer
- kan velge ut, hente inn og gjøre enkle analyser av markedsdata
- kan planlegge kampanjer som kombinerer bruk av online og offline kanaler
- kan posisjonere en merkevare
- kan integrere bærekraft i merkeposisjoneringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre og forsvare markedsføringsfaglige presentasjoner muntlig
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger og kan planlegge prosjekter i tråd med etiske og juridiske krav
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen markedsføring og derved bidra til utvikling av god praksis
Book
Markedsføring : verdibasert forventningsledelse
Magne Supphellen (1968-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 541 sider, 2023, isbn:9788245026559,
Norsk
Engelsk
Gruppeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt iverksettes rutinen beskrevet i studieplanen under eksamen og vurdering.
