Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen
Emnekode:
IDR104Emnenavn:
Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollenUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig prosjektoppgave om utviklingsmiljø (ca. 2000 ord)
- Studenten skal lage og levere en videooppgave med fokus på innlæring av en ferdighet i en idrettsaktivitet
- Lage egne utviklingsmål til praksis
- Levere en individuell praksisrapport og tilhørende refleksjonsoppgave
- Kandidaten må delta på minst 80% av undervisningen
Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester. Nærmere detaljer om arbeidskrav gis ved oppstart av emnet.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om idrettsdidaktiske prinsipper og modeller for planlegging og gjennomføring av idretts- og treningsaktivitet
- kan gjøre rede for barn og unges utviklingsprosesser i idrettslige sammenhenger
- har kunnskap om ulike forståelser av talentbegrepet og betydningen av utviklingsmiljøet for prestasjon og læring i idretten
- har kunnskap om motorisk ferdighetslæring og -utvikling hos ulike målgrupper i idretten
- har kjennskap til ulike perspektiver på trenerrollen
- har kjennskap til barne- og ungdomsidrettsbestemmelsene hos Norges Idrettsforbund og hva som kjennetegner god idrettsaktivitet i lys av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap som trener i utvalgte aktiviteter og gjøre rede for sine valg
- kan planlegge, gjennomføre og lede aktivitet i idretter og andre treningssammenhenger
- kan tilpasse og differensiere idrettsaktivitet og trening med utgangspunkt i individets eller gruppens behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til trenerrollen og andre sammenhenger innen trening og helse
- kan utveksle synspunkter med kolleger innenfor utvalgte idrettslige kontekster, og delta i diskusjon om utvikling av god idretts- og treningsaktivitet
Det skal gjennomføres en trenerpraksis i et selvvalgt idrettslag eller tilsvarende, hvor det skal leveres en praksisrapport ved endt opphold.
Omfang praksis: ca. 24 timer, hvor det er krav om deltakelse på minimum 8 treningsøkter, hvorav minimum fire økter skal ledes av studenten
Studentene må skaffe egen praksisplass eller blir tildelt en plass med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser. Det kan gjøres egne avtaler om praksis for studenter som ønsker å ta delkurs i Grasrottreneren i regi av Norges Fotballforbund eller andre trenerkurs hos andre forbund.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig prosjektoppgave (ca. 2000 ord)
- Studenten skal lage og levere en videooppgave med fokus på innlæring av en ferdighet i en idrettsaktivitet
- Lage egne utviklingsmål til praksis
- Levere en individuell praksisrapport og tilhørende refleksjonsoppgave
- Kandidaten må delta på minst 80% av undervisningen
Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester. Nærmere detaljer om arbeidskrav gis ved oppstart av emnet.
Eksamen i emnet er todelt. Hver del teller 50% av endelig karakter. Deleksamener består avfølgende:
A: Skriftlig oppgave tilknyttet videooppgaven (50%) (inntil 2000 ord)
B: Muntlig eksamen (50%) (inntil 25 minutter)
Det gis en samlet karakter for begge deleksamener. Begge delene av eksamen må være bestått. Dersom kandidaten ikke består en av delene, må begge delene tas på nytt.
Studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring i videooppgaven.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om idrettsdidaktiske prinsipper og modeller for planlegging og gjennomføring av idretts- og treningsaktivitet
- kan gjøre rede for hvordan barn og unge lærer ferdigheter i idrettslige sammenhenger
- har kunnskap om motorisk læring og -utvikling hos ulike målgrupper
- kan gjøre rede for hvordan vekst og modning kan påvirke læring og prestasjon i idretten
- har kjennskap til ulike perspektiver på trenerrollen
- har kjennskap til barne- og ungdomsidrettsbestemmelsene hos Norges Idrettsforbund og hva som kjennetegner god idrettsaktivitet i lys av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap som trener i utvalgte aktiviteter og gjøre rede for sine valg
- kan planlegge, gjennomføre og lede aktivitet i idretter og andre treningssammenhenger
- kan tilpasse og differensiere idrettsaktivitet og trening med utgangspunkt i individets eller gruppens behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til trenerrollen og andre sammenhenger innen trening og helse
- kan utveksle synspunkter med kolleger innenfor utvalgte idrettslige kontekster, og delta i diskusjon om utvikling av god idretts- og treningsaktivitet
Book Chapter
"Jeg skal være den som henter kaffe til de ordentlige trenerne": kvinnelige treneres erfaring med trenerrollen
Tjønndal, A., Jorid Hovden (1951-) (beæret), "Jeg skal være den som henter kaffe til de ordentlige trenerne": kvinnelige treneres erfaring med trenerrollen, Bergen, Fagbokforlaget, 363 sider, [2021], 56-75, isbn:9788245035353,
Tilgjengelig i kompendium.
Book Chapter
Ballteknikk, samhandling og sportsånd
Giske, R., Hermundur Sigmundsson (1964-) (redaktør/forfatter), Ballteknikk, samhandling og sportsånd, Oslo, Universitetsforl, 242 s., 2015, 200-224, isbn:9788215025131,
Tilgjengelig i kompendium
Book Chapter
Bollspelens didaktiska nycklar
Teng, Gunnar, Gunnar Teng (red./redaktør/bidragsyter), Bollspelens didaktiska nycklar, Oslo, Akilles, 20, 2009, 49-69, isbn:9788272862212,
Tilgjengelig i kompendium
Article
Challenges and [Possible] Solutions to Optimizing Talent Identification and Development in Sport
Till, Kevin ; Baker, Joseph, Switzerland, Frontiers Media S.A, 664-664, Frontiers in psychology, 11, 2020-04-15, 664-664,
View online
Book Chapter
Coaching athletes thorugh careeer transitions
Wylleman, P., Rosier, N., De Brandt, K & Knop, P., Harwood, Chris ; Greenlees, Iain ; Thelwell, Richard, Coaching athletes thorugh careeer transitions, London, Routledge, 2017, 75-20, isbn:1138917168,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Book Chapter
Creating an optimal motivational climate
Greenless, I., Caroline Heaney (editor.), Creating an optimal motivational climate, New York, New York, Routledge, 2022, 125-140, isbn:1003153453,
Tilgjengelig i kompendium
View online
Book Chapter
Creating Optimal Environments for Talent Development
Henriksen, K. & Stambulova, N., Wattie, Nick ; Cobley, Stephen ; Baker, Joseph ; Schorer, Jörg, Creating Optimal Environments for Talent Development, Oxford, Routledge, 1, 2017, 1-15, isbn:1138951773,
Tilgjenglig i kompendium
View online
Technical Report
Deltakelse, trivsel og inkludering i barne- og ungdomsidretten. Delrapport fra forskningen om Idrett for alle i Oslo
Solstad, Gerd Marie ; Sandvik, Morten Renslo ; Sletten, Mira Aaboen, NOVA, OsloMet, NOVA-rapport, 2022,
View online
Article
Exploring the interplay of interpersonal and contextual dynamics in youth sports injuries: a comprehensive narrative review
Bjørndal, Christian Thue ; Hausken-Sutter, Solveig ; Møller, Merete ; Myklebust, Grethe ; Grindem, Hege, England, BMJ Publishing Group Ltd, e001964-, BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 3, 10, 2024-07-16, e001964
View online
Book
Idrettsvitenskap : perspektiver og praksis
Stig Arve Sæther (1979-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 285 sider, [2019], isbn:978-82-15-03091-3,
kap. 8, 9, 10 og 14
Book Chapter
Lagkultur og prestasjon i toppfotball for kvinner
Line Danielsen, Jorid Hovden (1951-) (beæret), Lagkultur og prestasjon i toppfotball for kvinner, Bergen, Fagbokforlaget, 363 sider, [2021], 95-112, isbn:9788245035353,
Tilgjengelig i kompendium
Book
Lagspill, læring og ledelse : om lagspillenes didaktikk
Ronglan, Lars Tore, Bergen, Fagbokforlaget, 172 sider, 2022, isbn:9788245040036,
Book
Motor learning and skill acquisition : applications for physical education and sport
Michael Spittle (forfatter), London, Bloomsbury Academic, 2022, isbn:9781352011623,
Book Chapter
Perspektiver på læring av motoriske ferdigheter
Aune, T. K., Aune, M. A. & Rooas, T. V, Knut Skjesol (1963-) (redaktør), Perspektiver på læring av motoriske ferdigheter, Bergen, Fagbokforlaget, 278 sider, 2021, 203-220, isbn:9788245037869,
Tilgjengelig i kompendium
Book Chapter
På vej mot en ny boldspilpædagogik
Halling, A. & Ejlersen, S., Gunnar Teng (red./redaktør/bidragsyter), På vej mot en ny boldspilpædagogik, Oslo, Akilles, 203, 2009, 17-33, isbn:9788272862212,
Tilgjengelig i kompendium
Article
Solving sport's 'relative age' problem: a systematic review of proposed solutions
Webdale, Kelly ; Baker, Joseph ; Schorer, Jörg ; Wattie, Nick, Abingdon, Routledge, 187-204, International review of sport and exercise psychology, 1, 13, 2020-01-01, 187-204,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Article
Talent development environments within sports: a scoping review examining functional and dysfunctional environmental features
Hauser, Luca-Lars ; Harwood, Chris G. ; Höner, Oliver ; O'Connor, Donna ; Wachsmuth, Svenja, Routledge, 1-27, International review of sport and exercise psychology, ahead-of-print, ahead-of-print, 2022-11-04, 1-27,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Article
Talent Identification and Development in the Context of “Growing up”
Robert M. Malina ; Sean P. Cumming ; Manuel J. Coelho-e-Silva ; António J. Figueiredo, Routledge, 150-168, Routledge Handbook of Talent Identification and Development in Sport, 2017-03-16, 150-168,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Article
The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football
Bjørndal, Christian Thue ; Gjesdal, Siv, Routledge, 374-396, European Journal for Sport and Society, 4, 17, 2020-10-01, 374-396,
View online
Book Chapter
Towards mutual understanding: communication and conflict in coaching
Tufton, L., Caroline Heaney (editor.), Towards mutual understanding: communication and conflict in coaching, New York, New York, Routledge, 2022, 107-124, isbn:1003153453,
Tilgjengelig i kompendium
View online
Article
Understanding players' transition from youth to senior professional football environments: A coach perspective
Røynesdal, Øystein ; Toering, Tynke ; Gustafsson, Henrik, London, England, SAGE Publications, 26-37, International journal of sports science & coaching, 1, 13, 2018-02-01, 26-37,
Tilgjengelig i kompendium.
View online
Book
Ungdomstreneren
Frank Eirik Abrahamsen (1973-) (forfatter), Abrahamsen, Frank Eirik, Oslo, Akilles, 176 s., 2016, isbn:978-82-7286-257-1,
Book Chapter
Utvikling av fysiske egenskaper hos barn og unge og konskvenser for motorikk
Jensen, R., Pettersen, S. A. & Fredriksen, P.M, Ingvild Kvikstad (1958-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Utvikling av fysiske egenskaper hos barn og unge og konskvenser for motorikk, Oslo, Gyldendal, 309 sider, 2022, 75-100, isbn:978-82-05-56300-1,
Tilgjengelig i kompendium
Article
Youth International Experience Is a Limited Predictor of Senior Success in Football: The Relationship Between U17, U19, and U21 Experience and Senior Elite Participation Across Nations and Playing Positions
Herrebrøden, Henrik ; Bjørndal, Christian Thue, Switzerland, Frontiers Media S.A, 875530-875530, Frontiers in sports and active living, 4, 2022-04-13, 875530-875530,
View online
Article
“As Many as Possible for as Long as Possible”—A Case Study of a Soccer Team That Fosters Multiple Outcomes
Erikstad, Martin Kjeøen ; Johansen, Bjørn Tore ; Johnsen, Marius ; Haugen, Tommy ; Côté, Jean, Human Kinetics, 2021,
View online
Book
Barneidrettstreneren
Vingdal, Inger Marie, Norges idrettsforbund, Bergen, Fagbokforlaget, 167 sider, [2021], isbn:9788245035421,
Book
Gruppedynamikk og ledelse i idrett
Høigaard, Rune, Ronny Haugeland (1976-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 374 sider, [2020], isbn:978-82-02-67526-4,
kap. 23-29
Book
Lagspilltreneren : å lede unge i lag
Ronglan, Lars Tore, Oslo, Akilles, 160 s., 2018, isbn:978-82-7286-262-5,
Kap. 3-5
Det skal gjennomføres en trenerpraksis i et selvvalgt idrettslag eller tilsvarende, hvor det skal leveres en praksisrapport ved endt opphold.
Omfang praksis: ca. 24 timer, hvor det er krav om deltakelse på minimum 8 treningsøkter, hvorav minimum fire økter skal ledes av studenten
Studentene må skaffe egen praksisplass eller blir tildelt en plass med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser.
Det er krav til 80 % fremmøte og deltakelse i all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan meldes opp til eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig prosjektoppgave
- Et praktisk-metodisk individuelt/gruppearbeid i hall
- Deltagelse på en ekskursjon til et vintersportssted
- Individuell praksisrapport
Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på inntil ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester.
Arbeids- og undervisningsformer vil variere mellom praktisk-metodisk undervisning, fysiske og nettbaserte forelesninger, studentaktive seminarer og studentstyrt undervisning, oppgaveskriving, gruppearbeid og muntlige fremlegg i ulike sammenhenger. I tillegg til en ekskursjon til et skisenter vil undervisningen bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike lokaliteter i Bergen og omegn.
Det forventes at kandidatene selv har personlig utstyr som trengs til de ulike idretter/aktiviteter i emnet
Praktisk-metodisk eksamen med en muntlig samtale bestående av tre deler:
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et treningsopplegg/treningsøkt innen en gitt idrett/treningsform
- muntlig vurdering av oppnådd læringsutbytter
Alle delene av eksamen må være bestått for at eksamen skal være bestått og utgjør grunnlaget for vurdering av oppnådd læringsutbytter. Dersom kandidaten ikke består en av delene, må alle delene tas på nytt.
Alle studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring.
Emnet vil gi en grunnleggende innføring i idrettspedagogikk og -psykologi med utgangspunkt i trenerrollen.
Idrettspedagogikk
- trenerrollen og ledelse
- læring og læringsformer
- fagdidaktikk og metode
- ferdighetsutvikling
Idrettspsykologi
- motivasjon
- prestasjonspsykologi
Grunnleggende praktisk-metodisk innføring i et utvalg av vinter- og skiidretter, individuelle - og lagidretter
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktikk og pedagogiske læringsteorier og læringsformer
- Har kunnskap om trenerrollen og ledelse av grupper med ulike ferdighetsnivå
- Kan redegjøre for ulike motivasjonsteorier relevant for idrettslige sammenhenger
- Kunne beskrive og forklare grunnleggende begreper innen idrettspsykologi
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap som trener i utvalgte idretter og gjøre rede for sine valg
- Kan evaluere og reflektere over egen trenerpraksis i ulike idretter og justere denne under veiledning
- Kan tilrettelegge for læringsprosesser som trener i utvalgte idretter
Generell kompetanse
Studenten
- Har kunnskap om relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger i det å være en trener i idretten og andre sammenhenger
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor utvalgte idretter og delta i diskusjon om utvikling av god trenerpraksis
Book
Idrettspsykologi : motivasjon, ledelse og prestasjon
Kristiansen, Elsa, Berntsen, Hedda, Oslo, Universitetsforlaget, 237 sider, [2021]; © 2021, isbn:9788215047324,
Book
Athletic Development: A Psychological Perspective
Heaney, Caroline ; Kentzer, Nichola ; Oakley, Ben, Milton, Taylor & Francis Group, 2021, isbn:9780367721039,
Kap. 2 - tilgjengelig i kompendium
View online
Book
Idrettsvitenskap : perspektiver og praksis
Stig Arve Sæther (1979-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 285 sider, [2019], isbn:978-82-15-03091-3,
kap. 8, 9 og 14
Book
The Psychology of Sports Coaching: Research and practice
Thelwell, Richard ; Harwood, Chris ; Greenlees, Iain, Harwood, Chris ; Greenlees, Iain ; Thelwell, Richard, London, Routledge, 2017, isbn:1138917168,
kap. 2 og 6
View online
Book
Ungdomstreneren
Frank Eirik Abrahamsen (1973-) (forfatter), Antero Wallinus-Rinne (1959-) (redaktør), Oslo, Akilles, 176, 2016, isbn:9788272862571,
Book
Lagspill, læring og ledelse : om lagspillenes didaktikk
Ronglan, Lars Tore, Bergen, Fagbokforlaget, 172 sider, 2022, isbn:9788245040036,
Book
Læring : en introduksjon til perspektiver og metaforer
Säljö, Roger, Øystein Gilje (1967-) (forfatter av forord/forfatter av forord), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 193 s., 2016, isbn:978-82-02-51017-6,
Kap. 5 - tilgjengelig i kompendium
Book
Barneidrettstreneren
Vingdal, Inger Marie, Norges idrettsforbund, Bergen, Fagbokforlaget, 167 sider, [2021], isbn:9788245035421,
Book
En kort introduksjon til prestasjonspsykologi
Frank Eirik Abrahamsen (1973-) (forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245035506,
Book
Idrettspedagogikk
Hermundur Sigmundsson (1964-) (redaktør/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 242 s., 2015, isbn:9788215025131,
kap. 4-5
Book Chapter
Motivation
Weinberg, R. S., & Gould, D., Robert S. Weinberg (forfatter), Motivation, Champaign, IL, Human Kinetics, 2018, 51-73, isbn:9781492561149,
kap. 4
Book
Gruppedynamikk og ledelse i idrett
Høigaard, Rune, Ronny Haugeland (1976-) (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 374 sider, [2020], isbn:978-82-02-67526-4,
Book
Lagspilltreneren : å lede unge i lag
Ronglan, Lars Tore, Oslo, Akilles, 160 s., 2018, isbn:978-82-7286-262-5,
Kap. 3-5
Det skal gjennomføres en trenerpraksis i et selvvalgt idrettslag, treningssenter eller tilsvarende, hvor det skal leveres en praksisrapport ved endt opphold. Lengden på praksis oppgis ved semesterstart.
Omfang praksis: ca. 35-40 timer, hvor det er krav om deltakelse på minimum 12 treningsøkter, hvorav minimum seks økter skal ledes av studenten
Studentene må skaffe egen praksisplass eller blir tildelt en plass med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser.
Det er krav til 80 % fremmøte og deltakelse i all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan meldes opp til eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig prosjektoppgave
- Et praktisk-metodisk individuelt/gruppearbeid i hall
- Deltagelse på en ekskursjon til et vintersportssted
- Individuell praksisrapport
Om arbeidskravene ikke godkjennes har studenten krav på inntil ett ytterligere forsøk på å levere i samme semester.
Arbeids- og undervisningsformer vil variere mellom praktisk-metodisk undervisning, fysiske og nettbaserte forelesninger, studentaktive seminarer og studentstyrt undervisning, oppgaveskriving, gruppearbeid og muntlige fremlegg i ulike sammenhenger. I tillegg til en ekskursjon til et skisenter vil undervisningen bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike lokaliteter i Bergen og omegn.
Det forventes at kandidatene selv har personlig utstyr som trengs til de ulike idretter/aktiviteter i emnet
Praktisk-metodisk eksamen med en muntlig samtale bestående av tre deler:
- utarbeidelse av øktplan (skriftlig)
- gjennomføring av et treningsopplegg/treningsøkt innen en gitt idrett/treningsform
- muntlig vurdering av oppnådd læringsutbytter
Alle delene av eksamen må være bestått for at eksamen skal være bestått og utgjør grunnlaget for vurdering av oppnådd læringsutbytter. Dersom kandidaten ikke består en av delene, må alle delene tas på nytt.
Alle studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring.
Emnet vil gi en grunnleggende innføring i idrettspedagogikk og -psykologi med utgangspunkt i trenerrollen.
Idrettspedagogikk
- trenerrollen og ledelse
- læring og læringsformer
- fagdidaktikk og metode
- ferdighetsutvikling
Idrettspsykologi
- motivasjon
- prestasjonspsykologi
Grunnleggende praktisk-metodisk innføring i et utvalg av vinter- og skiidretter, individuelle - og lagidretter
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktikk og pedagogiske læringsteorier og læringsformer
- Har kunnskap om trenerrollen og ledelse av grupper med ulike ferdighetsnivå
- Kan redegjøre for ulike motivasjonsteorier relevant for idrettslige sammenhenger
- Kunne beskrive og forklare grunnleggende begreper innen idrettspsykologi
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap som trener i utvalgte idretter og gjøre rede for sine valg
- Kan evaluere og reflektere over egen trenerpraksis i ulike idretter og justere denne under veiledning
- Kan tilrettelegge for læringsprosesser som trener i utvalgte idretter
Generell kompetanse
Studenten
- Har kunnskap om relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger i det å være en trener i idretten og andre sammenhenger
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor utvalgte idretter og delta i diskusjon om utvikling av god trenerpraksis
Book
Idrettspsykologi : motivasjon, ledelse og prestasjon
Kristiansen, Elsa, Berntsen, Hedda, Oslo, Universitetsforlaget, 237 sider, [2021]; © 2021, isbn:9788215047324,
Book
Lagspilltreneren : å lede unge i lag
Lars Tore Ronglan (1961-) (forfatter), Oslo, Akilles, 160, 2018, isbn:9788272862625,
Book
Athletic Development: A Psychological Perspective
Heaney, Caroline ; Kentzer, Nichola ; Oakley, Ben, Milton, Taylor & Francis Group, 2021, isbn:9780367721039,
Kap. 2 - tilgjengelig i kompendium
View online
Book
Lagspill, læring og ledelse : om lagspillenes didaktikk
Ronglan, Lars Tore, Oslo, Akilles, 206 s., 2008, isbn:9788272862007,
kap. 4 og 5 - tilgjengelig i kompendium
Book
Idrettsvitenskap : perspektiver og praksis
Stig Arve Sæther (1979-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 285 sider, [2019], isbn:978-82-15-03091-3,
kap. 8, 9 og 14
Book
The Psychology of Sports Coaching: Research and practice
Thelwell, Richard ; Harwood, Chris ; Greenlees, Iain, Harwood, Chris ; Greenlees, Iain ; Thelwell, Richard, London, Routledge, 2017, isbn:1138917168,
kap. 2 og 6
View online
Book
Ungdomstreneren
Frank Eirik Abrahamsen (1973-) (forfatter), Antero Wallinus-Rinne (1959-) (redaktør), Oslo, Akilles, 176, 2016, isbn:9788272862571,
Book
Barneidrettstreneren
Vingdal, Inger Marie, Norges idrettsforbund, Bergen, Fagbokforlaget, 167 sider, [2021], isbn:9788245035421,
Book
En kort introduksjon til prestasjonspsykologi
Frank Eirik Abrahamsen (1973-) (forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 2021, isbn:9788245035506,
Book
Idrettspedagogikk
Hermundur Sigmundsson (1964-) (redaktør/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 242 s., 2015, isbn:9788215025131,
kap. 4-5
Book Chapter
Motivation
Weinberg, R. S., & Gould, D., Robert S. Weinberg (forfatter), Motivation, Champaign, IL, Human Kinetics, 2018, 51-73, isbn:9781492561149,
kap. 4
Det skal gjennomføres en åtteukers trenerpraksis i et selvvalgt idrettslag eller tilsvarende, hvor det skal leveres en praksisrapport ved endt opphold.
Omfang praksis: ca. 35-40 timer, hvor det er krav om deltakelse på minimum 12 treningsøkter, hvorav minimum seks økter skal ledes av studenten.
Studentene må skaffe egen praksisplass eller blir tildelt en plass med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser.
- Individuell prosjektoppgave, 2000 ord (+/- 10 %)
- Praktisk didaktisk gruppearbeid
- Deltagelse på en femdagers ekskursjon til et vintersportssted
- Krav til 80 % fremmøte og deltakelse i all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad
Arbeids- og undervisningsformer er tilpasset læringsutbyttet for de enkelte emnene. Formene vil variere mellom praktiske seminar, forelesning, oppgaveskriving og diskusjoner.
I tillegg til en femdagers ekskursjon til et skisenter, vil undervisningen bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike lokaliteter i Bergen og omegn. Emnet forutsetter stor grad av egenaktivitet hos studentene.
Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsøktene.
Det forventes at studentene selv har personlig utstyr som trengs til de ulike idretter/aktiviteter i emnet.
Praktisk-metodisk eksamen med muntlig eksaminasjon
Kandidaten har 24 timer til disposisjon for å lage en plan for gjennomføringen av den praktiske eksamensdelen.Plan for gjennomføringen skal leveres på elektronisk læringsplattform i egen eksamensmappe. Den praktiske eksamen varer i 30 min. Påfølgende muntlig eksamen er på 15 min.
Alle studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring. Karakter kunngjøres etter endt eksamensdag.
Idrettspedagogikk
- læringsteori
- fagdidaktikk
Idrettspsykologi
- motivasjon
- læringsklima
- gruppedynamikk
- ledelse
Grunnleggende innføring i
- Orientering
- Klatring
- Langrenn
- Alpint
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om sentrale metoder for formidling av utvalgte idretter
- Kan oppdatere sin egen kunnskap innenfor utvalgte idretter
- Kjenner til utvalgte idretters historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdighet
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger i utvalgte idretter og gjøre rede for sine valg
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning av de ulike idrettene
- Kan anvende relevante faglige teknikker i utvalgte idretter
Generell kompetanse
Studenten
- Har kunnskap om relevante fag og yrkesetiske problemstillinger i det å være i en lederrolle
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor utvalgte idretter og delta i diskusjon om utvikling av god praksis
Abrahamsen, F. E. & Gitsø, E. O. (2016). Den cochende treneren – om å coache viderekomne. Oslo: Akilles forlag
*Brattenborg, S. & Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (kap 4-7). Oslo: Høyskoleforlaget.
Grimeland, G. (2009). Bratte Gleder. Oslo: Akilles.
Johannesen, B. T. (2012). Orientering. I E. Enoksen, S. O. Brunes, & S.-H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 176-189). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
KRIK ski. (2013). På Gli. Oslo: Haslum Grafisk
Kristiansen, E. & Berntsen, H. (2021). Idrettspsykologi. Oslo: Universitetsforlaget.
Ronglan, L. S. (2018). Lagspilltreneren. Oslo: Akilles forlag
Sigmundsson, H & Ingebrigsten, J.E., (2015) Idrettspedagogikk, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Sæther, S. A. (2019). Idrettsvitenskap (kap. 9+14). Oslo: Universitetsforlaget
Thelwell, R.; Harwood, C. & Greenlees, I. (2017). The Psychology of Sports Coaching – research and practice (kap. 2-3). Routlegde
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Motivation. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 51-73). Champaign: Human Kinetics.
Litteratur merket med * finnes i elektronisk kompendium
- Individuell prosjektoppgave, 2000 ord (+/- 10 %)
- Praktisk didaktisk gruppearbeid
- 1 individuelt muntlig fremlegg på fagseminar
- Deltagelse på en femdagers ekskursjon til et vintersportssted
- Krav til 80 % fremmøte og deltakelse i all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad
Arbeids- og undervisningsformer er tilpasset læringsutbyttet for de enkelte emnene. Formene vil variere mellom praktiske seminar, forelesning, oppgaveskriving, diskusjoner og arbeid med et praktisk formidlingsprosjekt. I tillegg til ekskursjon til et skisenter, vil undervisningen bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike lokaliteter i Bergen og omegn. Emnet forutsetter stor grad av egenaktivitet hos studentene.
Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
Det forventes at kandidatene selv har personlig utstyr som trengs til de ulike idretter/aktiviteter i emnet.
- Praktisk metodisk eksamen (teller 51%)
- Muntlig eksamen (teller 49%)
Kandidaten får eksamensoppgaven syv virkedager før selve eksamen. Plan for gjennomføringen skal leveres på elektronisk læringsplattform i egen eksamensmappe innen tre dager før selve eksamen. Den praktiske eksamen varer i 30 min. Påfølgende muntlig eksamen er på 15 min.
Begge eksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått.
Dersom kandidaten ikke består en av delene må begge delene tas på nytt.
Alle studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring. Karakter kunngjøres etter endt eksamensdag.
Idrettspedagogikk
- læringsteori
- fagdidaktikk
Idrettspsykologi
- motivasjon
- læringsklima
- gruppedynamikk
- ledelse
Grunnleggende innføring i
- Orientering
- Klatring
- Langrenn
Instruktørkurs i alpint og telemark
For at det skal tilbys kurs i en disiplin, kreves det at minimum åtte studenter velger denne disiplinen.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt, destinasjon for studietur kan også bli endret. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Aktivitetslære 2 vil ha fokus på et utvalg individuelle idretter. Spesielt vil metodikk, ledelse og formidling av de ulike aktivitetene bli vektlagt. Teoretisk vil emnet ta for seg idrettsdidaktikk og idrettspsykologi.
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om sentrale metoder for formidling av utvalgte idretter
- Kan oppdatere sin egen kunnskap innenfor utvalgte idretter
- Kjenner til utvalgte idretters historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdighet
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger i utvalgte idretter og gjøre rede for sine valg
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning av de ulike idrettene
- Kan anvende relevante faglige teknikker i utvalgte idretter
Generell kompetanse
Studenten
- Har kunnskap om relevante fag og yrkesetiske problemstillinger i det å være i en lederrolle
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor utvalgte idretter og delta i diskusjon om utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
Litteratur merket med * finnes i elektronisk kompendium.
Breivik, G. (2001). Sug i magen og livskvalitet. Oslo: Tiden Norsk Forlag A/S.
Grimeland, G. (2009). Bratte Gleder. Oslo: Akilles.
Høigaard, R. (2020). Gruppedynamikk og ledelse i idrett. Oslo : Cappelen Damm Akademisk.
Johansen, B. T., Høigaard, R. & Fjeld, J. B. (Red.) (2009). Nyere perspektiv innen idrett og idrettspedagogikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Kap. 10)
Johannesen, B. T. (2012). Orientering. I E. Enoksen, S. O. Brunes, & S.-H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 176-189). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
KRIK ski. (2013). På Gli. Oslo: Haslum Grafisk.
*Ryan, R. M., & Deci, E. l. (2007). Active Human Nature. I M. S. Hagger, & N. L. Chatzisarantis, Intrinsic Motivation and Self-determination in exercise and sport (ss. 1-20). Champaign: Human Kinetics.
Sigmundsson, H & Ingebrigsten, J.E., (2015) Idrettspedagogikk, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Sletten, S.-H. (2012). Skøyter. I A. Brunes, E. Enoksen, & S. H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 267-283). Gyldendal Undervisning : Oslo.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Arousal, Stress and Anxiety. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 77-98). Champaign: Human Kinetics.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Motivation. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 51-73). Champaign: Human Kinetics.
Norges Snowboard Forbund (u.d) Instruktørkurs manual
- Individuell prosjektoppgave, 2000 ord (+/- 10 %)
- Praktisk didaktisk gruppearbeid
- 2 individuelle muntlig fremlegg på fagseminar
- Deltagelse på en femdagers ekskursjon til et vintersportssted
- Krav til 80 % fremmøte og deltakelse i all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad
Emnet er organisert i undervisningsuker. Arbeids- og undervisningsformer er tilpasset læringsutbyttet for de enkelte emnene. Formene vil variere mellom praktiske seminar, forelesning, oppgaveskriving, diskusjoner og arbeid med et praktisk formidlingsprosjekt. I tillegg til ekskursjon til et skisenter, vil undervisningen bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike lokaliteter i Bergen og omegn. Emnet forutsetter stor grad av egenaktivitet hos studentene.
Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
Det forventes at kandidatene selv har personlig utstyr som trengs til de ulike idretter/aktiviteter i emnet.
- Praktisk metodisk eksamen (teller 51%)
- Muntlig eksamen (teller 49%)
Kandidaten får eksamensoppgaven syv virkedager før selve eksamen. Plan for gjennomføringen skal leveres på elektronisk læringsplattform i egen eksamensmappe innen tre dager før selve eksamen. Den praktiske eksamen varer i 30 min. Påfølgende muntlig eksamen er på 15 min.
Begge eksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått.
Dersom kandidaten ikke består en av delene må begge delene tas på nytt.
Alle studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring. Karakter kunngjøres etter endt eksamensdag.
Idrettspedagogikk
- læringsteori
- fagdidaktikk
Idrettspsykologi
- motivasjon
- læringsklima
- gruppedynamikk
- ledelse
Grunnleggende innføring i
- Orientering
- Klatring
- Langrenn
Instruktørkurs i en av disiplinene alpint, telemark eller snowboard*
* For at det skal tilbys instruktørkurs i en disiplin kreves det at minimum fire studenter velger denne disiplinen.
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om sentrale metoder for formidling av utvalgte idretter
- Kan oppdatere sin egen kunnskap innenfor utvalgte idretter
- Kjenner til utvalgte idretters historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdighet
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger i utvalgte idretter og gjøre rede for sine valg
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning av de ulike idrettene
- Kan anvende relevante faglige teknikker i utvalgte idretter
Generell kompetanse
Studenten
- Har kunnskap om relevante fag og yrkesetiske problemstillinger i det å være i en lederrolle
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor utvalgte idretter og delta i diskusjon om utvikling av god praksis
Med forbehold om endringer.
Litteratur merket med * finnes i elektronisk kompendium.
Breivik, G. (2001). Sug i magen og livskvalitet. Oslo: Tiden Norsk Forlag A/S.
Grimeland, G. (2009). Bratte Gleder. Oslo: Akilles.
Høigaard, R. (2010). Gruppedynamikk i idrett. Kristiansand : Høyskoleforlaget AS.
Johansen, B. T., Høigaard, R. & Fjeld, J. B. (Red.) (2009). Nyere perspektiv innen idrett og idrettspedagogikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Kap. 10)
Johannesen, B. T. (2012). Orientering. I E. Enoksen, S. O. Brunes, & S.-H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 176-189). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
KRIK ski. (2013). På Gli. Oslo: Haslum Grafisk.
*Ryan, R. M., & Deci, E. l. (2007). Active Human Nature. I M. S. Hagger, & N. L. Chatzisarantis, Intrinsic Motivation and Self-determination in exercise and sport (ss. 1-20). Champaign: Human Kinetics.
Sigmundsson, H & Ingebrigsten, J.E., (2015) Idrettspedagogikk, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Sletten, S.-H. (2012). Skøyter. I A. Brunes, E. Enoksen, & S. H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 267-283). Gyldendal Undervisning : Oslo.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Arousal, Stress and Anxiety. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 77-98). Champaign: Human Kinetics.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Motivation. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 51-73). Champaign: Human Kinetics.
Norges Snowboard Forbund (u.d) Instruktørkurs manual
- Individuell prosjektoppgave, 2000 ord (+/- 10 %)
- Praktisk didaktisk gruppearbeid
- 2 individuelle muntlig fremlegg på fagseminar
- Deltagelse på en femdagers ekskursjon til et vintersportssted
- Krav til 80 % fremmøte og deltakelse i all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad
Emnet er organisert i undervisningsuker. Arbeids- og undervisningsformer er tilpasset læringsutbyttet for de enkelte emnene. Formene vil variere mellom praktiske seminar, forelesning, oppgaveskriving, diskusjoner og arbeid med et praktisk formidlingsprosjekt. I tillegg til ekskursjon til et skisenter, vil undervisningen bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike lokaliteter i Bergen og omegn. Emnet forutsetter stor grad av egenaktivitet hos studentene.
Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
Det forventes at kandidatene selv har personlig utstyr som trengs til de ulike idretter/aktiviteter i emnet.
- Praktisk metodisk eksamen (teller 51%)
- Muntlig eksamen (teller 49%)
Kandidaten får eksamensoppgaven syv virkedager før selve eksamen. Plan for gjennomføringen skal leveres på elektronisk læringsplattform i egen eksamensmappe innen tre dager før selve eksamen. Den praktiske eksamen varer i 30 min. Påfølgende muntlig eksamen er på 15 min.
Begge eksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått.
Dersom kandidaten ikke består en av delene må begge delene tas på nytt.
Alle studentene deltar på hverandres praktiske gjennomføring. Karakter kunngjøres etter endt eksamensdag.
Idrettspedagogikk
- læringsteori
- fagdidaktikk
Idrettspsykologi
- motivasjon
- læringsklima
- gruppedynamikk
- ledelse
Grunnleggende innføring i
- Orientering
- Klatring
- Langrenn
Instruktørkurs i en av disiplinene alpint, telemark eller snowboard*
* For at det skal tilbys instruktørkurs i en disiplin kreves det at minimum fire studenter velger denne disiplinen.
Kunnskap Studenten
- Har kunnskap om sentrale metoder for formidling av utvalgte idretter
- Kan oppdatere sin egen kunnskap innenfor utvalgte idretter
- Kjenner til utvalgte idretters historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdighet Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger i utvalgte idretter og gjøre rede for sine valg
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning av de ulike idrettene
- Kan anvende relevante faglige teknikker i utvalgte idretter
Generell kompetanse Studenten
- Har kunnskap om relevante fag og yrkesetiske problemstillinger i det å være i en lederrolle
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor utvalgte idretter og delta i diskusjon om utvikling av god praksis
Litteratur merket med * finnes i elektronisk kompendium.
Breivik, G. (2001). Sug i magen og livskvalitet. Oslo: Tiden Norsk Forlag A/S.
Grimeland, G. (2009). Bratte Gleder. Oslo: Akilles.
Høigaard, R. (2010). Gruppedynamikk i idrett. Kristiansand : Høyskoleforlaget AS.
Johansen, B. T., Høigaard, R. & Fjeld, J. B. (Red.) (2009). Nyere perspektiv innen idrett og idrettspedagogikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Kap. 10)
Johannesen, B. T. (2012). Orientering. I E. Enoksen, S. O. Brunes, & S.-H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 176-189). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
KRIK ski. (2013). På Gli. Oslo: Haslum Grafisk.
*Ryan, R. M., & Deci, E. l. (2007). Active Human Nature. I M. S. Hagger, & N. L. Chatzisarantis, Intrinsic Motivation and Self-determination in exercise and sport (ss. 1-20). Champaign: Human Kinetics.
Sigmundsson, H & Ingebrigsten, J.E., (2015) Idrettspedagogikk, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Sletten, S.-H. (2012). Skøyter. I A. Brunes, E. Enoksen, & S. H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 267-283). Gyldendal Undervisning : Oslo.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Arousal, Stress and Anxiety. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 77-98). Champaign: Human Kinetics.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2015). Motivation. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 51-73). Champaign: Human Kinetics.
Norges Snowboard Forbund (u.d) Instruktørkurs manual
- Individuell prosjektoppgave
- Praktisk didaktisk gruppearbeid
- Individuelt muntlig fremlegg på fagseminar
- Deltagelse på en femdagers ekskursjon til et vintersportssted
- Krav til 80 % fremmøte og deltakelse i all undervisning. Fravær utover dette vil bli individuelt behandlet i begrunnet søknad
Emnet er organisert i undervisningsuker. Arbeids- og undervisningsformer er tilpasset læringsutbyttet for de enkelte emnene. Formene vil variere mellom praktiske seminar, forelesning, oppgaveskriving, diskusjoner og arbeid med et praktisk formidlingsprosjekt. I tillegg til ekskursjon til et skisenter, vil undervisningen bli gjennomført ved NLA Høgskolen på Breistein og ved ulike lokaliteter i Bergen og omegn. Emnet forutsetter stor grad av egenaktivitet hos studentene.
Det blir forventet at studentene gjennomfører egentrening mellom de ulike undervisningsukene.
Det forventes at kandidatene selv har personlig utstyr som trengs til de ulike idretter/aktiviteter i emnet.
- Praktisk metodisk eksamen med muntlig høring
Kandidaten får eksamensoppgaven syv dager før selve eksamen. Plan for gjennomføringen skal leveres på it`s learning i egen eksamensmappe innen to dager før selve eksamen. Den praktiske delen av eksamen varer i 30-45 min med en påfølgende muntlig høring på 15 min. Alle studentene deltar i utgangspunktet på hverandres praktiske gjennomføring. Kandidaten får sin karakter etter endt eksamensdag.
Idrettspedagogikk
- læringsteori
- fagdidaktikk
Idrettspsykologi
- motivasjon
- læringsklima
- gruppedynamikk
- ledelse
Grunnleggende innføring i
- Orientering
- Klatring
- Langrenn
- Skøyter
- Curling
Instruktørkurs i en av disiplinene alpint, telemark eller snowboard*
* For at det skal tilbys instruktørkurs i en disiplin kreves det at minimum fire studenter velger denne disiplinen.
Kunnskap Studenten
- Har kunnskap om sentrale metoder for formidling av utvalgte idretter
- Kan oppdatere sin egen kunnskap innenfor utvalgte idretter
- Kjenner til utvalgte idretters historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdighet Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger i utvalgte idretter og gjøre rede for sine valg
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning av de ulike idrettene
- Kan anvende relevante faglige teknikker i utvalgte idretter
Generell kompetanse Studenten
- Har kunnskap om relevante fag og yrkesetiske problemstillinger i det å være i en lederrolle
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor utvalgte idretter og delta i diskusjon om utvikling av god praksis
Litteratur merket med * finnes i elektronisk kompendium.
*Brattenborg, S., & Engebretsen, B. (2007). Undervisningsprinsipper. I S. Brattenborg, & B. Engebretsen, Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (ss. 87-110). Oslo: Høyskoleforlaget.
Breivik, G. (2001). Sug i magen og livskvalitet. Oslo: Tiden Norsk Forlag A/S.
Grimeland, G. (2009). Bratte Gleder. Oslo: Akilles.
Høigaard, R. (2010). Gruppedynamikk i idrett. Kristiansand : Høyskoleforlaget AS.
Johannesen, B. T. (2012). Orientering. I E. Enoksen, S. O. Brunes, & S.-H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 176-189). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
KRIK ski. (2013). På Gli. Oslo: Haslum Grafisk.
*Ryan, R. M., & Deci, E. l. (2007). Active Human Nature. I M. S. Hagger, & N. L. Chatzisarantis, Intrinsic Motivation and Self-determination in exercise and sport (ss. 1-20). Champaign: Human Kinetics.
Sigmundsson, H & Ingebrigsten, J.E., (2015) Idrettspedagogikk, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget
Sletten, S.-H. (2012). Skøyter. I A. Brunes, E. Enoksen, & S. H. Sletten, Aktivitetslære (ss. 267-283). Gyldendal Undervisning : Oslo.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2010). Arousal, Stress and Anxiety. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 77-98). Champaign: Human Kinetics.
*Weinberg, R. S., & Gould, D. (2010). Motivation. I R. S. Weinberg, & D. Gould, Foundations of sport and exercise pshychology (ss. 51-73). Champaign: Human Kinetics.
Norges Snowboard Firbund (u.d) Instruktørkurs manual
Totalt sider: 944
