Medievitenskap
Emnekode:
3JO104Emnenavn:
MedievitenskapUndervisningssemester:
Vår, HøstSteder:
KristiansandStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på ca. 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter). Hver student leverer en individuell fagtekst om temaet (500 - 1000 ord). Se egen manual.
Ved ikke godkjent på skriftlig/presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen med åpen bok.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 360 sider, 2020, isbn:978-82-340-0157-4, Book
Medievitenskap B. 3 Mediebruk
Bergen, Fagbokforl, 197 s., B. 3, 2009, isbn:9788245005936, Book
Hva er medievitenskap
Ytreberg, Espen, Oslo, Universitetsforl, 142 s., 27, cop. 2008, isbn:9788215012308, Book
Barndom under lupen : å vokse opp i en foranderlig mediekultur
Tingstad, Vebjørg, Oslo, Cappelen akademisk forl, 192 s., cop. 2006, isbn:8202249635; 9788202249632,
Utdrag: Kapittel 2 "Tradisjoner i medieforskningen" (18 s). 13-29
ArticleBarn og eldre marginaliseres som kilder i mediene
Hilde Kristin Dahlstrøm ; Nina Skråmestø Nesheim ; Bjørg M. Nyjordet, Universitetsforlaget, 1-22, Norsk medietidsskrift, 4, 2017-12-01, 1-22,
View online
Article
Samtiden (trykt utg.).
Gudmund Hernes, [Oslo], Aschehoug, Samtiden (trykt utg.)., 1977:1, s.1-14, [1977], Book Chapter
Barn og nyheter
Nina Nesheim, Bjørg Marit Nyjordet (1978-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Barn og nyheter, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 s., 2018, 43-58, isbn:978-82-02-57315-7, Book Chapter
Små barn på nett
Bjørg M. Nyjordet, Elise Seip Tønnessen (1951-) (red./redaktør/forfatter/forfatter av forord), Små barn på nett, Oslo, Universitetsforl, 286 s., cop. 2010, 62-78, isbn:9788215017198, Book Chapter
Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning
Hilde Kristin Dahlstrøm, Øyvind Økland (1956-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, 129 s., cop. 2013, 58-71, isbn:978-82-92712-79-5, Book Chapter
Medieforskning, forskningskvalitet og forskningsetikk
Østbye, Helge, Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove; Moe, Hallvard, Medieforskning, forskningskvalitet og forskningsetikk, Bergen, Fagbokforlaget, 382 sider, 2023, 12-43, isbn:9788245045567,
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent på skriftlig/presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen med åpen bok.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
Book
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 360 sider, 2020, isbn:978-82-340-0157-4,
Book
Medievitenskap B. 3 Mediebruk
Bergen, Fagbokforl, 197 s., B. 3, 2009, isbn:9788245005936,
Book
Hva er medievitenskap
Ytreberg, Espen, Oslo, Universitetsforl, 142 s., 27, cop. 2008, isbn:9788215012308,
Book
Barndom under lupen : å vokse opp i en foranderlig mediekultur
Tingstad, Vebjørg, Oslo, Cappelen akademisk forl, 192 s., cop. 2006, isbn:8202249635; 9788202249632,
Utdrag: Kapittel 2 "Tradisjoner i medieforskningen" (18 s).
Article
Barn og eldre marginaliseres som kilder i mediene
Hilde Kristin Dahlstrøm ; Nina Skråmestø Nesheim ; Bjørg M. Nyjordet, Universitetsforlaget, 1-22, Norsk medietidsskrift, 4, 2017-12-01, 1-22,
View online
Article
Samtiden (trykt utg.).
Gudmund Hernes, [Oslo], Aschehoug, Samtiden (trykt utg.)., 1977:1, s.1-14, [1977],
Book Chapter
Barn og nyheter
Nina Nesheim, Bjørg Marit Nyjordet (1978-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Barn og nyheter, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 s., 2018, 43-58, isbn:978-82-02-57315-7,
Book Chapter
Små barn på nett
Bjørg M. Nyjordet, Elise Seip Tønnessen (1951-) (red./redaktør/forfatter/forfatter av forord), Små barn på nett, Oslo, Universitetsforl, 286 s., cop. 2010, 62-78, isbn:9788215017198,
Book Chapter
Små barn på nett
Nyjordet, Bjørg, M., Små barn på nett, 62-78,
Book Chapter
Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning
Hilde Kristin Dahlstrøm, Øyvind Økland (1956-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, 129 s., cop. 2013, 58-71, isbn:978-82-92712-79-5,
Book Chapter
Medieforskning, forskningskvalitet og forskningsetikk
Østbye, Helge, Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove; Moe, Hallvard, Medieforskning, forskningskvalitet og forskningsetikk, Bergen, Fagbokforlaget, 382 sider, 2023, 12-43, isbn:9788245045567,
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent på skriftlig/presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 360 sider, 2020, isbn:978-82-340-0157-4, Book
Medievitenskap B. 3 Mediebruk
Bergen, Fagbokforl, 197 s., B. 3, 2009, isbn:9788245005936, Book Chapter
Medienes formende kraft
Ytreberg, Espen Ytreberg (1964-), Medienes formende kraft, Oslo, Universitetsforl, 142, 2008, 17-35, isbn:9788215012308, Book
Metodebok for mediefag
Helge Østbye (1946-) (medarb./forfatter), Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove, Bergen, Fagbokforl, 319 s., 2013, isbn:978-82-450-1455-6,
Kapittel 1 og 9 Book
Barndom under lupen : å vokse opp i en foranderlig mediekultur
Tingstad, Vebjørg, Oslo, Cappelen akademisk forl, 192 s., cop. 2006, isbn:8202249635; 9788202249632,
Utdrag: Kapittel 2 "Tradisjoner i medieforskningen" (18 s). Article
Barn og eldre marginaliseres som kilder i mediene
Hilde Kristin Dahlstrøm ; Nina Skråmestø Nesheim ; Bjørg M. Nyjordet, Universitetsforlaget, 1-22, Norsk medietidsskrift, 4, 2017-12-01, 1-22,
View online
Article
Samtiden (trykt utg.).
Gudmund Hernes, [Oslo], Aschehoug, Samtiden (trykt utg.)., 1977:1, s.1-14, [1977], Book Chapter
Barn og nyheter
Nina Nesheim, Bjørg Marit Nyjordet (1978-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Barn og nyheter, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 s., 2018, 43-58, isbn:978-82-02-57315-7, Book Chapter
Små barn på nett
Bjørg M. Nyjordet, Elise Seip Tønnessen (1951-) (red./redaktør/forfatter/forfatter av forord), Små barn på nett, Oslo, Universitetsforl, 286 s., cop. 2010, 62-78, isbn:9788215017198, Book Chapter
Små barn på nett
Nyjordet, Bjørg, M., Små barn på nett, 62-78, Book Chapter
Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning
Hilde Kristin Dahlstrøm, Øyvind Økland (1956-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, 129 s., cop. 2013, 58-71, isbn:978-82-92712-79-5,
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent på skriftlig/presentasjon av arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
Book
Media i samfunnet
Schwebs, Ture, Ytre-Arne, Brita; Østbye, Helge, Oslo, Samlaget, 360 sider, 2020, isbn:978-82-340-0157-4,
Book
Medievitenskap B. 3 Mediebruk
Bergen, Fagbokforl, 197 s., B. 3, 2009, isbn:9788245005936,
View online
Book Chapter
Medienes formende kraft
Ytreberg, Espen Ytreberg (1964-), Medienes formende kraft, Oslo, Universitetsforl, 142, 2008, 17-35, isbn:9788215012308,
Book
Metodebok for mediefag
Helge Østbye (1946-) (medarb./forfatter), Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove, Bergen, Fagbokforl, 319 s., 2013, isbn:978-82-450-1455-6,
Kapittel 1 og 9
View online
Book
Barndom under lupen : å vokse opp i en foranderlig mediekultur
Tingstad, Vebjørg, Oslo, Cappelen akademisk forl, 192 s., cop. 2006, isbn:8202249635; 9788202249632,
Utdrag: Kapittel "Tradisjoner i medieforskningen" (18 s).
View online
Article
Barn og eldre marginaliseres som kilder i mediene
Hilde Kristin Dahlstrøm ; Nina Skråmestø Nesheim ; Bjørg M. Nyjordet, Universitetsforlaget, 1-22, Norsk medietidsskrift, 4, 2017-12-01, 1-22,
View online
Article
Samtiden (trykt utg.).
Gudmund Hernes, [Oslo], Aschehoug, Samtiden (trykt utg.)., 1977:1, s.1-14, [1977],
Book Chapter
Barn og nyheter
Nina Nesheim, Bjørg Marit Nyjordet (1978-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Barn og nyheter, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 s., 2018, 43-58, isbn:978-82-02-57315-7,
View online
Book Chapter
Små barn på nett
Bjørg M. Nyjordet, Elise Seip Tønnessen (1951-) (red./redaktør/forfatter/forfatter av forord), Små barn på nett, Oslo, Universitetsforl, 286 s., cop. 2010, 62-78, isbn:9788215017198,
View online
Book Chapter
Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning
Hilde Kristin Dahlstrøm, Øyvind Økland (1956-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Problematiske somaliere: Fædrelandsvennens dekning, Kristiansand, Portal, 129 s., cop. 2013, 58-71, isbn:978-82-92712-79-5,
View online
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at eksamen kan gjennomføres:
Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
Med forbehold om endringer.
- Gentikow, Barbara: Medievitenskap - Mediebruk (Bergen: Fagbokforlaget, 2009) (180 s)
- ¤ Hernes, Gudmund: «Det mediavridde samfunn» i Samtiden nr. 1, 1977, s. 181-195 (15 s.).
- Schwebs, Ture, Østbye Helge: Media i samfunnet (Oslo: Det Norske Samlaget, 2013) (334 s)
- ¤ Tingstad, Vebjørg: «Tradisjoner i medieforskningen», kapittel i Barndom under lupen. Å vokse opp i en foranderlig mediekultur (Oslo: Cappelen Damm, 2006), (18 s)
- ¤ Ytreberg, Espen: «Medienes formende kraft», kapittel 2 i Hva er medievitenskap (Oslo: Universitetsforlaget, 2008), (19 s)
- Østbye, Helland, Knapskog, Larsen og Moe: Metodebok for mediefag, 4. utgave, (Bergen: Fagbokforlaget 2013), kap 1 og 9 (46 s)
¤ Aktuelle forskningsartikler, ca. 50 sider
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium.
ca. 750 sider:
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at eksamen kan gjennomføres:
Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
Med forbehold om endringer.
- Gentikow, Barbara: Medievitenskap - Mediebruk (Bergen: Fagbokforlaget, 2009) (180 s)
- ¤ Hernes, Gudmund: «Det mediavridde samfunn» i Samtiden nr. 1, 1977, s. 181-195 (15 s.).
- Schwebs, Ture, Østbye Helge: Media i samfunnet (Oslo: Det Norske Samlaget, 2013) (334 s)
- ¤ Tingstad, Vebjørg: «Tradisjoner i medieforskningen», kapittel i Barndom under lupen. Å vokse opp i en foranderlig mediekultur (Oslo: Cappelen Damm, 2006), (18 s)
- ¤ Ytreberg, Espen: «Medienes formende kraft», kapittel 2 i Hva er medievitenskap (Oslo: Universitetsforlaget, 2008), (19 s)
- Østbye, Helland, Knapskog, Larsen og Moe: Metodebok for mediefag, 4. utgave, (Bergen: Fagbokforlaget 2013), kap 1 og 9 (46 s)
¤ Aktuelle forskningsartikler, ca. 50 sider
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium.
ca. 750 sider:
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at eksamen kan gjennomføres:
Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i medievitenskapelige spørsmål
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
ca. 750 sider:
- Gentikow, Barbara: Medievitenskap - Mediebruk (Bergen: Fagbokforlaget, 2009) (180 s)
- ¤ Hernes, Gudmund: «Det mediavridde samfunn» i Samtiden nr. 1, 1977, s. 181-195 (15 s.).
- Schwebs, Ture, Østbye Helge: Media i samfunnet (Oslo: Det Norske Samlaget, 2013) (334 s)
- ¤ Tingstad, Vebjørg: «Tradisjoner i medieforskningen», kapittel i Barndom under lupen. Å vokse opp i en foranderlig mediekultur (Oslo: Cappelen Damm, 2006), (18 s)
- ¤ Ytreberg, Espen: «Medienes formende kraft», kapittel 2 i Hva er medievitenskap (Oslo: Universitetsforlaget, 2008), (19 s)
- Østbye, Helland, Knapskog, Larsen og Moe: Metodebok for mediefag, 4. utgave, (Bergen: Fagbokforlaget 2013), kap 1 og 9 (46 s)
¤ Aktuelle forskningsartikler, ca. 50 sider
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at eksamen kan gjennomføres:
Som deltaker i en kollokviegruppe skal studenten drøfte en case eller et aktuelt mediespørsmål. Gruppa leverer et skriftlig resyme på maks 500 ord. Gruppa presenterer momenter fra diskusjonen i plenum (maks 10 minutter).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har fagliginnsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
ca. 750 sider:
- Gentikow, Barbara: Medievitenskap - Mediebruk (Bergen: Fagbokforlaget, 2009) (180 s)
- ¤ Hernes, Gudmund: «Det mediavridde samfunn» i Samtiden nr. 1, 1977, s. 181-195 (15 s.).
- Schwebs, Ture, Østbye Helge: Media i samfunnet (Oslo: Det Norske Samlaget, 2013) (334 s)
- ¤ Tingstad, Vebjørg: «Tradisjoner i medieforskningen», kapittel i Barndom under lupen. Å vokse opp i en foranderlig mediekultur (Oslo: Cappelen Damm, 2006), (18 s)
- ¤ Ytreberg, Espen: «Medienes formende kraft», kapittel 2 i Hva er medievitenskap (Oslo: Universitetsforlaget, 2008), (19 s)
- Østbye, Helland, Knapskog, Larsen og Moe: Metodebok for mediefag, 4. utgave, (Bergen: Fagbokforlaget 2013), kap 1 og 9 (46 s)
¤ Aktuelle forskningsartikler, ca. 50 sider
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium.
- Fem timers skriftlig skoleeksamen.
Emnet er delt inn i følgende hovedtema:
Mediene i samfunnet: Her gis en innføring i medienes plass i samfunnet i en global og kulturell kontekst, med vekt på norsk mediehistorie, medieindustri og mediepolitikk. Sentrale begreper er makt, demokrati, kommersialisering og medialisering.
Medienes innhold: Her gis en grunnleggende innføring i tekstteori.
Mediene og brukerne: Her gis en grunnleggende innføring i forskningshistorie og forskningstradisjoner, med vekt på forholdet mellom medier og brukerne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapelige teorier og forskningstradisjoner, samt noen nyere forskningsarbeid
- har kunnskap om norske mediers historie og utvikling
- har kunnskap om medienes rolle i samfunn og kultur med vekt på forholdet til brukerne
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over medienes rolle i samfunnet
- kan reflektere over forholdet mellom mediene og publikum (brukerne)
- kan drøfte aktuelle mediespørsmål i et faglig og historisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- har faglig innsikt i medievitenskapelige spørsmål og problemstillinger
ca. 750 sider:
- Gentikow, Barbara: Medievitenskap - Mediebruk (Bergen: Fagbokforlaget, 2009) (180 s)
- ¤ Hernes, Gudmund: «Det mediavridde samfunn» i Samtiden nr. 1, 1977, s. 181-195 (15 s.).
- Schwebs, Ture, Østbye Helge: Media i samfunnet (Oslo: Det Norske Samlaget, 2013) (334 s)
- ¤ Tingstad, Vebjørg: «Tradisjoner i medieforskningen», kapittel i Barndom under lupen. Å vokse opp i en foranderlig mediekultur (Oslo: Cappelen Damm, 2006), (18 s)
- ¤ Ytreberg, Espen: «Medienes formende kraft», kapittel 2 i Hva er medievitenskap (Oslo: Universitetsforlaget, 2008), (19 s)
- Østbye, Helland, Knapskog, Larsen og Moe: Metodebok for mediefag, 4. utgave, (Bergen: Fagbokforlaget 2013), kap 1 og 9 (46 s)
¤ Aktuelle forskningsartikler, ca. 50 sider
Pensumlitteratur merket med ¤ finnes som digitalt kompendium.
