Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse
Emnekode:
GL5NOR2ANEmnenavn:
Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelseUndervisningssemester:
HøstSteder:
NettbasertStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
15 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltakelse på minst to av tre enkeltdager med undervisning på nett
- En nettsamtale
- Fire læringsstier
- En fagtekst
- En videoforelesning
- Breddetest
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».
Vurderingen i emnet er todelt og har følgende vekting:
a) Fagtekst på bokmål på 1500 ord +/-10% (50%)
b) Videoforelesning på 6-8 minutter (50%)
Generell studiekompetanse.
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) kan også tas parallelt.
- De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet i et forsknings- og utviklingsperspektiv
- Digitale ferdigheter og kritisk literacy
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Dybdelæring og tverrfaglighet
- Norskfagets historie og egenart
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk
- har omfattende kunnskap om muntlig kommunikasjon, lesing og skriving og videreutvikling av grunnleggende språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om grammatikk og språk, tekster og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- kan bruke relevante metoder og ny teknologi på måter som fremmer samarbeid og faglig progresjon i den videre lese- og skriveopplæringen
- kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium og tilpasse den videre opplæringen i språklige ferdigheter
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
- kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
Introduksjon til norskdidaktikk
Bakken, Jonas, Hege Roaldset (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Introduksjon til norskdidaktikk, Oslo, Universitetsforlaget, 205 sider, [2023], 136-152, isbn:978-82-15-06606-6, Book Chapter
Norskfaget
Bjerke, Christian og Skjelbred, Dagrun, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 13-39, isbn:9788215035017, Book Chapter
God norskundervisning - men ikke uten utfordringer
Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid, Roe, Astrid, God norskundervisning - men ikke uten utfordringer, Oslo, Universitetsforlaget, 221 sider, [2020], 197-207, isbn:978-82-15-03306-8, Book Chapter
Leik i norskfaget på ungdomstrinnet
Ellen Birgitte Johnsrud, Magnhild Selås (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Leik i norskfaget på ungdomstrinnet, Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, 167-185, isbn:9788245040203, Article
Leseopplæring og fagenes literacy
Skaftun, Atle, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 1, 2015-09-23; 2015-,
View online
Book
Lesedidaktikk : etter den første leseopplæringen
Roe, Astrid, Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 217 sider, [2022]; © 2022, isbn:9788215063249,
Boken må kjøpes eller lånes. E-book
Veiledea lesing i samtale om tekst - for mellomtrinnet og ungdomstrinnet
Hoem, Toril F. , Rangnes, Hege og Wagner, Åse Kari H., 10,
På denne nettsida kan du også finne bokmålsversjonen av heftet: https://www.uis.no/nb/nasjonalt-lesesenter/materiell-veiledet-lesing#/
View online
Book Chapter
PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing
Wagner, Åse Kari H.; Knudsen, Kndt og Støle, Hildegunn, Wagner, Åse Kari H ; Støle, Hildegunn, PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2024-03-05, 34-54, isbn:8215053246,
View online
E-book
PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing
Jensen, Fredrik ; Pettersen, Andreas ; Frønes, Tove Stjern ; Eriksen, Anna ; Løvgren, Maria ; Narvhus, Eva Kristin, Cappelen Damm Akademisk, 5, 2023, isbn:9788202830472,
s. 1-3 og s. 12-13 Last ned rapporten som pdf. for å finne rett sidetall.
View online
Book
Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 196, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 1-7 Boken må kjøpes eller lånes. Book Chapter
Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen
Agnete Andersen Bueie, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 194-218, isbn:9788245043396, Book Chapter
Fem teser om funksjonell respons på elevtekster
Kvithyld, Trygve; Aasen, Arne Johannes, Aasen, Arne Johannes, Fem teser om funksjonell respons på elevtekster, Trondheim, Tapir akademisk forl., S. 87-98, 2011, 87-98, isbn:9788251927482, Book
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Bergen, Fagbokforlaget, 115 sider, 2024, isbn:978-82-450-4829-2,
Kapittel 1-6, s. 17-131. Boken må kjøpes eller lånes.
Article«Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier
Undrum, Linda Victoria Moland; Boeriis, Morten, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 1, 10, 2024-02-09; 2015-,
View online
Article
Hvordan vurdere elevers kritiske lesing? Forslag til et praktisk-didaktisk rammeverk
Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove Stjern; Siljan, Henriette Hogga, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 1, 9, 2023-02-17; 2015-,
View online
Article
Teststrategier og testmotivasjon: Fire niendeklassingers erfaringer med nasjonal prøve i lesing
Arntzen, Ragnar; Andreassen, Ulf Rune; Karlsen, Jannike; Kvifte, Bjørn Harald, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 2, 5, 2019-10-07; 2015-,
View online
Article
Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?
Roe, Astrid; Jensen, Ragnhild Engdal, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 2, 3, 2017-03-29; 2015-,
View online
Article
Mottakerinstansen i skoleskriving – En studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet
Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 2, 5, 2019-10-07; 2015-,
View online
Article
Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer – slik elevene ser det
Bueie, Agnete Andersen, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 2, 2016-02-12; 2015-,
View online
Article
Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier?
Bueie, Agnete Andersen, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 2, 5, 2019-10-07; 2015-,
View online
Article
Skrivediskurser i norskfaget – en analyse av hvordan norsklærere gir skriveoppgaver på åttende trinn
Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 1, 4, 2018-04-20; 2015-,
View online
Article
Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?
Kvithyld, Trygve, [Oslo] :, [Universitetet i Oslo],, Acta didactica Norden., 1, 15, 2021-01-19; 2020-,
View online
Article
Hvordan samtaler lærer og elever om modelltekster? Et bidrag til modelltekstdidaktikken
Håland, Anne, [Oslo] :, Institutt for lrerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo,, Acta didactica Norge., 1, 12, 2018-01-18; ©2007-2019., 5
View online
Article
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav, [Oslo] :, [Universitetet i Oslo],, Acta didactica Norden., 2, 15, 2021-08-26; 2020-,
View online
Article
Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence”
Kaldahl, Anne-Grete, [Oslo] :, [Universitetet i Oslo],, Acta didactica Norden., 1, 16, 2022-01-17; 2020-,
View online
Article
Exuberant, voiceless participation: An unintended consequence of dialogic sensibilities?
Segal, Aliza ; Lefstein, Adam, 1-19, L1-educational studies in language and literature, 2, 16, 2016-01-01, 1-19,
View online
Book Chapter
Retorikk
Thorvaldsen, Bernt Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Retorikk, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 255-284, isbn:978-82-450-3430-1, Book
Kritisk literacy i klasserommet
Veum, Aslaug, Skovholt, Karianne, Oslo, Universitetsforlaget, 147 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215033075,
Boken må kjøpes eller lånes. Book Chapter
Literacy i den digitale hverdagen
Blikstad-Balas, Marte, Blikstad-Balas, Marte, Literacy i den digitale hverdagen, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, 63-85, isbn:9788215066400, Book
Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 25, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 8. Boken må kjøpes eller lånes. Book Chapter
Å lese på andrespråket
Kulbrandstad, Lise Iversen, Kulbrandstad, Lise Iversen, Landslaget for norskundervisning, Å lese på andrespråket, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 331 sider, 2022, 277-300, isbn:9788245039139, Book
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 19, 2024, isbn:9788245048292,
Kapittel 7: s. 133-152. Boken må kjøpes eller lånes. Book Chapter
Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring
Talsethagen, Astrid Syse og Nyhus, Jorunn Øveland, Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 123-143, isbn:978-82-450-3326-7, Electronic Article
Rike oppgaver – rike muligheter
Birkedal, Inga Kjerstin & Alfsvåg, Trude, Bedre skole, 2, 2023, 2023, 54-59,
View online
Article
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
Halberg, Haakon; Anne Berit Lyngstad, Oslo, Norway :, Cappelen Damm Akademisk,, Nordic journal of literacy research., 2, 8, 2022-08-31; 2015-, 64-81,
View online
Article
Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: skriving på norskfagets premisser i et tverrfaglig undervisningsforløp
Vibeke Lorentzen, Norsklæraren, 2023/2, 2023,
View online
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
- Tre nettsamtaler
- Tre asynkrone nettleksjoner
- En fagtekst på bokmål, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer
- En multimodal, digital tekst, der skriftlig verbaltekst skal være på nynorsk
- Et seminarinnlegg på nett knyttet til den multimodale, digitale teksten
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».
Generell studiekompetanse.
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) kan også tas parallelt.
- De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet i et forsknings- og utviklingsperspektiv
- Digitale ferdigheter og kritisk literacy
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Dybdelæring og tverrfaglighet
- Norskfagets historie og egenart
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk
- har omfattende kunnskap om muntlig kommunikasjon, lesing og skriving og videreutvikling av grunnleggende språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om grammatikk og språk, tekster og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- kan bruke relevante metoder og ny teknologi på måter som fremmer samarbeid og faglig progresjon i den videre lese- og skriveopplæringen
- kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium og tilpasse den videre opplæringen i språklige ferdigheter
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
- kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
Book Chapter
Introduksjon til norskdidaktikk
Bakken, Jonas, Hege Roaldset (1970-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Introduksjon til norskdidaktikk, Oslo, Universitetsforlaget, 205 sider, [2023], 136-152, isbn:978-82-15-06606-6,
Book Chapter
Norskfaget
Bjerke, Christian og Skjelbred, Dagrun, Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Norskfaget, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 13-39, isbn:9788215035017,
Book Chapter
God norskundervisning - men ikke uten utfordringer
Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid, Roe, Astrid, God norskundervisning - men ikke uten utfordringer, Oslo, Universitetsforlaget, 221 sider, [2020], 197-207, isbn:978-82-15-03306-8,
Book Chapter
Leik i norskfaget på ungdomstrinnet
Ellen Birgitte Johnsrud, Magnhild Selås (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Leik i norskfaget på ungdomstrinnet, Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, 167-185, isbn:9788245040203,
Article
Fagspesifikt og tverrfaglig på samme tid: skriving på norskfagets premisser i et tverrfaglig undervisningsforløp
Vibeke Lorentzen, Norsklæraren, 2023/2, 2023,
View online
Book Chapter
Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring
Talsethagen, Astrid Syse og Nyhus, Jorunn Øveland, Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Skrape i overflata eller drukne i djupet? Eit forsøk på å forstå djupnelæring, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 123-143, isbn:978-82-450-3326-7,
Book
Lesedidaktikk : etter den første leseopplæringen
Roe, Astrid, Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 244 sider, [2022]; © 2022, isbn:9788215063249,
Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Baklengs planlegging med læringsmål
Fjørtoft, Henning, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Baklengs planlegging med læringsmål, Bergen, Fagbokforl, 170 s., 2016, 63-77, isbn:9788245018363,
Book
Leseplanleggeren
Lesesenteret, UiS, 2,
View online
E-book
Veiledea lesing i samtale om tekst - for mellomtrinnet og ungdomstrinnet
Hoem, Toril F. , Rangnes, Hege og Wagner, Åse Kari H., 10,
På denne nettsida kan du også finne bokmålsversjonen av heftet: https://www.uis.no/nb/nasjonalt-lesesenter/materiell-veiledet-lesing#/
View online
Book Chapter
PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing
Wagner, Åse Kari H.; Knudsen, Kndt og Støle, Hildegunn, Wagner, Åse Kari H ; Støle, Hildegunn, PIRLS 2021. Hovedresultater i lesing, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2024-03-05, 34-54, isbn:8215053246,
View online
E-book
PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing
Jensen, Fredrik ; Pettersen, Andreas ; Frønes, Tove Stjern ; Eriksen, Anna ; Løvgren, Maria ; Narvhus, Eva Kristin, Cappelen Damm Akademisk, 5, 2023, isbn:9788202830472,
s. 1-3 og s. 12-13 Last ned rapporten som pdf. for å finne rett sidetall.
View online
Article
Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?
Roe, Astrid ; Jensen, Ragnhild Engdal, Nordic Open Access Scholarly Publishing - a division of CappelenDamm Akademisk, 1-21, Nordic journal of literacy research, 3, 2017-12-01, 1-21,
View online
Book
Kritisk literacy i klasserommet
Veum, Aslaug, Skovholt, Karianne, Oslo, Universitetsforlaget, 147 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788215033075,
Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen
Blikstad-Balas, Marte, Blikstad-Balas, Marte, Kapittel 3 Literacy i den digitale hverdagen, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, 63-85, isbn:9788215066400,
Article
Still a long way to go narrow and transmissive use of technology in the classroom
Blikstad-Balas, Marte ; Klette, Kirsti, 55-68, Nordic journal of digital literacy, 1, 15, 2020, 55-68,
View online
Book
Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 196, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 1-7 Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen
Agnete Andersen Bueie, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Vurdering som læringsstøtte i skriveopplæringen, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 194-218, isbn:9788245043396,
Book
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 115, 2024, isbn:9788245048292,
s. 17-131. Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Retorikk
Thorvaldsen, Bernt Ø., Budal, Ingvil Brügger, Theil, Rolf; Thorvaldsen, Bernt Øyvind; Tonne, Ingebjørg, Retorikk, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 351 sider, 2020, 255-284, isbn:978-82-450-3430-1,
Article
Exuberant, voiceless participation: An unintended consequence of dialogic sensibilities?
Segal, Aliza ; Lefstein, Adam, 1-19, L1-educational studies in language and literature, 2, 16, 2016-01-01, 1-19,
View online
Book
Å lære å skrive : tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring
Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn, Oslo, Universitetsforlaget, 25, 2021, isbn:9788215052748,
Kapittel 8. Boken må kjøpes eller lånes.
Book Chapter
Kapittel 8: Å lese på andrespråket
Kulbrandstad, Lise Iversen, Kulbrandstad, Lise Iversen, Landslaget for norskundervisning, Kapittel 8: Å lese på andrespråket, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 331 sider, 2022, 277-300, isbn:9788245039139,
Book
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på : en teoretisk og praktisk muntlighetsdidaktikk
Jannike Ohrem Bakke (1974-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 19, 2024, isbn:9788245048292,
Kapittel 7: s. 133-152. Boken må kjøpes eller lånes.
Website
iKomp - Informasjonskompetanse
UB/Result UiT Norges arktiske universitet,
Dei av studentane på nettstudiet i norsk som ikkje har tidlegare erfaring med akademisk skriving, bør gjennomføre dette nettkurset. Det er UiT Norges arktiske universitet som har laga kurset, men det er ope for alle. Du må opprette ein brukar for å få tilgang.
View online
Website
Nynorsk- og bokmålsordboka på nett
Språkrådet, UiB,
Nynorskordboka er ein viktig følgesvein for alle som skriv nynorsk!
View online
Website
Kildekompasset
UiA, USN, UiS,
"Kildekompasset viser hvordan du henviser riktig til kilder, og hvordan du vurderer kvaliteten på en kilde."
View online
Website
Søk & Skriv
HVL, UiB, UiO,
"Søk & Skriv er laget for alle studenter som ønsker å lære mer om informasjonssøk, studieteknikk og akademisk skriving, uavhengig av studiested og -emne"
View online
Website
Bibliotek - NLA
NLA,
På nettsiden til NLAs bibliotek finner du blant annet oversikt over 1) hvor du kan søke etter faglitteratur 2) tilgang til ordbøker 3) tilgang til referanseverktøyet Endnote
View online
Website
Fusk og plagiat
NLA,
Her finn du informasjon om kva som kan reknast som fusk og plagiat, og kva for konsekvensar det kan få.
View online
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.
