Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære
Emnekode:
P120Emnenavn:
Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslæreUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
20 Studiepoeng
- Semesteroppgave som gruppeoppgave. Arbeidet med oppgaven er knyttet til et oppgaveseminar. Nærmere retningslinjer om oppgaver, skriveprosess, grupper, frister og tilbakemelding fra lærer, gis i oppgaveseminaret. Det gis tilbud om veiledning med utgangspunkt i en levert disposisjon. Omfang: 3500 ord (+/- 10%).
- Obligatorisk deltakelse på 2 dagers oppstartssamling i starten av studieåret.
- Det kreves minimum 50% deltakelse i øvrig undervisning.
Emnet skal gi:
- Innføring i pedagogikk som fag og forskingsområde
- Grunnleggende spørsmål som reiser seg i forhold til undervisning og oppdragelse
Sentrale tema vil være:
- Allmennpedagogiske begreper i kulturhistorisk sammenheng. Om oppdragelse som en nødvendig presentasjon av de voksnes livsform og som representasjon av en ønsket livsform; om barns egenart og forutsetninger (danningsberedskap); om hvordan voksne kan hjelpe eller hindre selvvirksomhet hos barn og unge, og om vanskeligheter som er knyttet til menneskets identitet.
- Pedagoger og pedagogiske retninger
- Drøfting av grunnleggende pedagogiske spørsmål, bl.a. med utgangspunkt i Sokrates, Platon, Aristoteles, Rousseau, Pestalozzi, Fröbel, Herbart, Dewey, Montessori, Kristvik, Freire, Mollenhauer og van Manen.
- Skolens verdigrunnlag og formålsparagrafer
- Skolens læreplan og barnehagens rammeplan
- Pedagogisk mandatfordeling
- Yrkesetikk og profesjonalitet
- Elevvurdering og skolevurdering
Studiet har en tydelig verdiforankring, og tar sikte på å bidra til gode danningsprosesser hos studenten. Formålet er ikke bare å oppnå fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.
Innholdet og arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om og forståelse av grunntrekkene i pedagogikkens historie
- har kunnskap om verdigrunnlag, formålsparagrafer, skolens læreplan og barnehagens rammeplan
- har kunnskap og forståelse av pedagogisk mandatfordeling, pedagogens rolle og funksjon, yrkesetikk og profesjonalitet, skolekultur og utviklingsarbeid samt elev- og skolevurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og ta stilling til grunnleggende spørsmål som vedkommer oppdragelse, undervisning og danning
- kan analysere pedagogiske situasjoner i lys av hvordan læring, vekst og utvikling skjer i et samspill mellom barnet/den unge og ulike faktorer i oppvekst- og læringsmiljøet
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over det kulturelle mønsteret vi er en del av, og hva som er verdt å gi videre til neste generasjon
- kan drøfte sentrale pedagogiske spørsmål i lys av pedagogiske grunnlagsproblemer og oppdragelses og -undervisningslære
Book Chapter
Vågespill og nederlag
Bollnow, Otto Friedrich, Vågespill og nederlag, København, Christian Ejlers' forlag, 173 s., 1976, 146-169, isbn:8772414146,
Book Chapter
Innledning: Hva bør det tales om?
Mollenhauer, Klaus, Stein Wivestad (oversetter), Innledning: Hva bør det tales om?, Oslo, Ad notam Gyldendal, 167 s., 1996, 13-23, isbn:8241706499,
Book Chapter
Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi
Skjervheim, Hans, Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi, Oslo, Aschehoug, 311 s., 1996, 214-229, isbn:8203261337; 9788203261336,
Book Chapter
Den pedagogiske relasjonen: en relasjon annerledes enn andre relasjoner
Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Den pedagogiske relasjonen: en relasjon annerledes enn andre relasjoner, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 107-131, isbn:9788245006384,
Article
Ingen pedagogikk uten en «tom» relasjon – Et fenomenologisk-eksistensielt bidrag
Sævi, Tone, 236-246, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 97, 2013-06-06, 236-246,
View online
Book
Pedagogisk takt : betydningen av pedagogisk omtenksomhet
Van Manen, Max, Kari Marie Thorbjørnsen (oversetter), Nordås, Caspar forl og kursvirksomhet, 206 s., cop. 1993, isbn:8290898932,
Article
Klaus Mollenhauer's "Forgotten Connections": A sketch of a general pedagogic
Wivestad, Stein M., University of Alberta, 7-14, Phenomenology & practice, 2, 8, 2014-11-22, 7-14,
View online
Book
Tanke og handling : nøkler til pedagogisk filosofi
Aasen, Joar, Vallset, Oplandske bokforl, 318 s., 2006, isbn:8275181291; 9788275181297,
Book Chapter
Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - Om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper
Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - Om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 121-149, isbn:9788245035476,
Book Chapter
Hvordan bør skolen legge til rette for elevenes moralske danning?
Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hvordan bør skolen legge til rette for elevenes moralske danning?, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 169-197, isbn:9788245035476,
Book Chapter
Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i pedagogikken?
Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i pedagogikken?, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 295-315, isbn:9788245035476,
Article
Frihet under tvang
Stein M. Wivestad, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 303-314, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 2021-09-01, 303-314,
View online
Book Chapter
Dannelse til humanitet
Myhre, Reidar, Dannelse til humanitet, [Oslo], Ad notam Gyldendal, 394 s., 1996, 104-109, isbn:8241707029,
Book Chapter
Den reformpedagogiske bevegelse
Myhre, Reidar, Den reformpedagogiske bevegelse, [Oslo], Ad notam Gyldendal, 394 s., 1996, 155-192, isbn:8241707029,
Book Chapter
Pedagogiske retninger i vår tid
Myhre, Reidar, Pedagogiske retninger i vår tid, [Oslo], Ad notam Gyldendal, 394 s., 1996, 220-222, isbn:8241707029,
Article
Vil læreplanen bidra til danning av elevane?
Odin Fauskevåg, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 109-123, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 2022, 8, 2022-04-01, 109-123,
View online
Book Chapter
Anna Sethne: arbeidsskolens pedagogikk
Sveinung Vaage (1951-2007) (red.), Anna Sethne: arbeidsskolens pedagogikk, Oslo, Abstrakt forl, 382 s., cop. 2004, 123-136, isbn:8279350748; 9788279350743,
Book Chapter
Erling Kristvik: pedagogikk som kulturell modernisering og folkedanning
Sveinung Vaage (1951-2007) (red.), Erling Kristvik: pedagogikk som kulturell modernisering og folkedanning, Oslo, Abstrakt forl, 382 s., cop. 2004, 137-158, isbn:8279350748; 9788279350743,
Book Chapter
Helga Eng
Sveinung Vaage (1951-2007) (red.), Helga Eng, Oslo, Abstrakt forl, 382 s., cop. 2004, 159-178, isbn:8279350748; 9788279350743,
Article
Distansens betydning hos Martin Buber
Skrefsrud, Thor-André, 146-154, Norsk filosofisk tidsskrift, 2, 49, 2014-05-26, 146-154,
View online
Book Chapter
Hva er takt?
Van Manen, Max, Kari Marie Thorbjørnsen (oversetter), Hva er takt?, Nordås, Caspar forl og kursvirksomhet, 206 s., cop. 1993, 113-133, isbn:8290898932,
Book Chapter
Pedagogisk takt
Van Manen, Max, Kari Marie Thorbjørnsen (oversetter), Pedagogisk takt, Nordås, Caspar forl og kursvirksomhet, 206 s., cop. 1993, 135-186, isbn:8290898932,
Book
Lærerens verden : innføring i generell didaktikk
Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 638 sider, [2020], isbn:9788215045382,
Book
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 : grunnskolen
Malin Saabye (1971-) (redaktør), Oslo, Pedlex, 127 sider, 2019, isbn:9788283721980,
Book
Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver : fastsatt av Kunnskapsdepartementet 24. april 2017 med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) § 2 syvende ledd
Bergen, Fagbokforlaget, 41 sider, [2021], isbn:9788245037821,
Book
Opplæringslova og forskrifter : med forarbeider og tolkninger 2021-2022 : lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) : forskrifter til opplæringslova
Norge (vedtakende jurisdiksjon), Øystein Stette (1947-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 648 sider, 2021, isbn:9788245038538,
Book Chapter
Hvordan bør skolen sørge for fellesskapsdanning i et flerkulturelt samfunn?
Line Torbjørnsen Hilt (1978-) (redaktør), Hvordan bør skolen sørge for fellesskapsdanning i et flerkulturelt samfunn?, Bergen, Fagbokforlaget, 389 sider, [2021], 45-65, isbn:9788245035476,
Article
Evidensbaserte standarder eller profesjonalitet?
Steinsholt, Kjetil, Bedre skole (trykt utg.), 1, 2009,
View online
Book Chapter
Oppdragermandat og oppdrageransvar
Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Oppdragermandat og oppdrageransvar, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 203-215, isbn:9788245006384,
Book Chapter
Respekt for eleven: også for elever med særskilte opplæringsbehov?
Ola Hoff Kaldestad (1951-) (red.), Respekt for eleven: også for elever med særskilte opplæringsbehov?, Bergen, Fagbokforl, 335 s., cop. 2007, 55-70, isbn:9788245006384,
Book Chapter
Omsorgsutøvelse og etikk
Else Foss (1945-) (red.), Omsorgsutøvelse og etikk, Oslo, Gyldendal akademisk, 267 s., 2013, 78-100, isbn:9788205425552,
Book Chapter
Allsidig leik og læring i barnehagen
Else Foss (1945-) (red.), Allsidig leik og læring i barnehagen, Oslo, Gyldendal akademisk, 267 s., 2013, 104-124, isbn:9788205425552,
Book Chapter
Læring i barnehagen
Else Foss (1945-) (red.), Læring i barnehagen, Oslo, Gyldendal akademisk, 267 s., 2013, 126-147, isbn:9788205425552,
Book Chapter
Danning og oppdragelse til barnas beste
Else Foss (1945-) (red.), Danning og oppdragelse til barnas beste, Oslo, Gyldendal akademisk, 267 s., 2013, 148-171, isbn:9788205425552,
Book Chapter
Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?
Paul Otto Brunstad (1960-) (redaktør), Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 23-39, isbn:9788215023144,
Obligatorisk emne i årsstudium i pedagogikk
Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk
Obligatorisk emne i bachelor i spesialpedagogikk
P120 overlapper 20 studiepoeng med P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære. Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie.
Overlappingen er knyttet til Pedagogiske grunnlagsproblemer og Oppdragelses- og undervisningslære.
