Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie
Emnekode:
P121Emnenavn:
Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historieUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
20 Studiepoeng
- Obligatorisk deltakelse på allmennpedagogisk seminar.
- Det kreves minimum 50% deltakelse i øvrig undervisning.
- Individuell semesteroppgave. Arbeidet med oppgaven er knyttet til et oppgaveseminar. Nærmere retningslinjer om oppgaven, frister og tilbakemelding fra lærer gis i oppgaveseminaret. Det gis tilbud om veiledning med utgangspunkt i en levert disposisjon. Oppgaven skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10%).
- 6-timers skoleeksamen.
Både semesteroppgaven og 6-timers skoleeksamen gis gradert karakter. Semesteroppgaven teller 40% mens 6-timers skoleeksamen teller 60%.
- Semesteroppgave: Alle hjelpemidler tillatt. Merk at eventuell bruk av generativ kunstig intelligens må redegjøres for.
- 6-timers skoleeksamen: Ingen hjelpemidler tillatt.
Emnet skal gi:
- Innføring i pedagogikk som fag og forskingsområde.
Sentrale tema vil være:
- Grunnleggende begrep i pedagogisk psykologi. Den pedagogiske psykologiens rolle og avgrensning av pedagogikken.
- Utviklingspsykologiske perspektiver.
- Læringspsykologi og ulike forutsetninger for læring.
- Personlighetsdanning i sosialt perspektiv. Utvalgte tema i tilknytning til det sosialpsykologiske perspektivet og sosialiseringsperspektivet.
- Framveksten av norsk skole sett i forhold til samfunnsutviklingen.
- Sosialisering som fenomen og begrep.
- Familien i samfunnet.
- Institusjonalisering av oppdragelse og sosialisering.
Studiet har en tydelig verdiforankring, og tar sikte på å bidra til gode danningsprosesser hos studenten. Formålet er ikke bare å oppnå fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.
Innholdet og arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om psykologiske perspektiv på pedagogiske situasjoner og utfordringer
- har kunnskap om historiske og sosiologiske perspektiv på pedagogisk virksomhet i samfunnet og kulturen
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og ta stilling til det mellommenneskelige samspillet en selv er en del av, både i forhold til barn, unge og voksne
- kan analysere pedagogiske situasjoner i lys av historiske og sosiologiske perspektiv på de funksjoner pedagogisk virksomhet har i samfunn og kultur
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over viktige faktorer i samspillet mellom familie, skole, samfunn og kultur både i et samtids- og historisk perspektiv
- kan drøfte sentrale pedagogiske spørsmål i lys av pedagogisk psykologi, pedagogisk historie og pedagogisk sosiologi
Obligatorisk emne i PED1G Pedagogikk årsstudium
Obligatorisk emne i BAPED Bachelor i pedagogikk
Obligatorisk emne i BASPES Bachelor i spesialpedagogikk
