Familiepedagogikk
Emnekode:
P122Emnenavn:
FamiliepedagogikkUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen i emnet:
- Minimum 50 prosent deltakelse på undervisningen.
Familiepedagogikk setter søkelyset på familiens betydning for barns oppdragelse og danning i et mangfoldig samfunn. Fokus rettes mot endringer som har skjedd i familiens indre funksjon, men også dens rolle og funksjon i samfunnet.
Forholdet mellom foreldres primære oppdragelsesmandat, barns rettigheter og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning drøftes. Familiepedagogikken tar opp utfordringer i samarbeidet mellom familie og profesjonelle oppdragelsesinstitusjoner. Studiet tar også opp utfordringer for utsatte familier og ulike tiltak for familier som trenger ekstra støtte eller hjelp.
Studiet har en tydelig verdiforankring, hvor formålet ikke bare er å oppnå det som forventes av studentene ved avslutningen av studiet i form av fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.
Innholdet i arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig, personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn.
- har kunnskap om barns rettigheter og utfordringer knyttet til foreldres og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning.
- har kunnskap om utfordringer utsatte familier kan stå overfor, samt om foreldrestøtte og familiepedagogiske tiltak.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og danning.
- kan drøfte utfordringer som samarbeid om oppdragelse kan innebære i et mangfoldig samfunn.
- kan drøfte noen dilemma knyttet til ulike former for familiestøtte og tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan utveksle synspunkter på familiens rolle og betydning for barn og barneoppdragelse.
- kan utveksle synspunkter og diskutere prinsipper for samarbeid mellom familien og andre oppdragelsesinstitusjoner i samfunnet.
- har innsikt i utfordringer familier i utsatte livssituasjoner kan stå overfor, og kjenner til aktuelle familiepedagogiske tiltak.
Obligatorisk emne i PED1G Pedagogikk årsstudium
Obligatorisk emne i BAPED Bachelor i pedagogikk
Obligatorisk emne i BASPES Bachelor i spesialpedagogikk
