Mangfold og inkludering
Emnekode:
P258Emnenavn:
Mangfold og inkluderingUndervisningssemester:
HøstSteder:
BergenStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Obligatorisk deltakelse på to seminarer.
- Det kreves minimum 50% deltakelse i øvrig undervisning.
300 timer
Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium.
Fem timers skoleeksamen
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Samtidig undervisningsoppmelding til P120 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære, eller bestått tilsvarende emne. For enkeltemnestudenter: pedagogisk grunnutdanning.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Emnet tar for seg pedagogikk med vekt på forholdet mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk, samt forholdet mellom allmennpedagogiske tiltak og spesialpedagogiske tiltak. Med dette som utgangspunkt gir emnet en grunnleggende innføring i noen utvalgte tema, som inkludering, mangfold, samt tilpasset opplæring og individuelt tilpasset opplæring.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold, inkludering, tilpasset opplæring og ideologiske og utdanningspolitiske begrunnelser for en skole for alle.
- kjenner til juridiske rettigheter for barn og unge med særskilte behov/funksjonsnedsettelser, samt faglige og etiske spørsmål knyttet til spesialpedagogisk arbeid.
- kjenner til hvorfor forebyggende arbeid og tidlig innsats/intensiv opplæring er viktig og hva som kan fremme et godt psykososialt miljø for barn og unge.
- har kunnskap om sentrale problemstillinger rundt praktisk inkluderingsarbeid og tilrettelegging for mangfoldet i barnehage og skole.
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring og inkludering, og drøfte hvordan tilpasset opplæring kan praktiseres for å bidra til inkludering.
- kan anvende faglig kunnskap og reflektere over utfordringer og dilemma i arbeid med barn og unge med ulike særskilte behov.
- kan vurdere tiltak for utvikling, læring og forebyggende arbeid for et godt psykososialt miljø i barnehage og skole.
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte dilemmaer, utfordringer og problemstillinger i tilknytning til spesialpedagogisk hjelp for barn og unge.
- kan uttrykke forståelse for og empati med barn og unge med ulike særskilte behov i sammenheng med oppdragelse, undervisning, sosiale relasjoner og deltakelse i samfunnet.
- kan reflektere over etiske spørsmål i tilknytning til forståelsen av funksjonsnedsettelser.
Litteratur og faglige ressurser finner du her.
Book
Tilpasset opplæring
Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, isbn:9788202665869, Book
Grunnbok i pedagogisk psykologi : utvikling, sosialisering, læring og motivasjon
Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, Kap. 1, 3, 11, 12 og 14, 2022; ©2022, isbn:978-82-450-3363-2, Book Chapter
Forebygging og tidlig innsats - en historisk, ideologisk og teoretisk innramming.
Groven, B. og Rogstad, A.M, E. J. Lyngset og B. Mørland (Red)., Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Forebygging og tidlig innsats - en historisk, ideologisk og teoretisk innramming., Oslo, Gyldendal, 245 sider, [2022], 33-62, isbn:9788205553620, Book Chapter
Tidlig innsats som systemisk strategi i barnehagen.
Hausttatter, R, B. Hvidsten., Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør), Tidlig innsats som systemisk strategi i barnehagen., Bergen, Fagbokforlaget, 386 sider, [2021], 49-60, isbn:9788245037234, Book Chapter
Tilpasset opplæring i fellesskapets skole
Håstein, H. og Werner, S., Mette Bunting (1962-), Tilpasset opplæring i fellesskapets skole, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 245 s., 2014, 19-55, isbn:9788202419011, Book Chapter
Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
Åmot, I. og Ytterhus, B. , Edvard Befring (redaktør), Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2025, 670-698, isbn:9788202839888, Book Chapter
Arbeid med opplæringstilbudet i grunnskolen for elever med individuelt tilrettelagt opplæring
Nilsen, S., Edvard Befring (redaktør), Arbeid med opplæringstilbudet i grunnskolen for elever med individuelt tilrettelagt opplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2025, 699-728, isbn:9788202839888, Book Chapter
Inkludering
Næss, Kari-Anne B. Hesjedal, E. Østvik, J. Hokstad, S. og Furnes, B., Edvard Befring (redaktør), Inkludering, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2025, 168-186, isbn:9788202839888, Book Chapter
Inkludering
Arnesen, A. L., Anne-Lise Arnesen (1943-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Arnesen, Anne-Lise, Inkludering, Oslo, Universitetsforl, 302 s., cop. 2017, 19-35, isbn:978-82-15-02789-0, Book Chapter
Tidlig innsats i en skole for alle?
Bjørnsrud, H. og Nilsen, S., Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidlig innsats i en skole for alle?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 17-41, isbn:978-82-02-76245-2, Book Chapter
Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv
Torill Moen (1953-) (forfatter), Moen, Torill, Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv, Oslo, Universitetsforlaget, 318 sider, [2021], 21-40, isbn:9788215034416, Book Chapter
"Tett på" og "i forkant". Pedagogisk tenkning og praksis i skoler med gode resultater over år
Torill Moen (1953-) (forfatter), Moen, Torill, "Tett på" og "i forkant". Pedagogisk tenkning og praksis i skoler med gode resultater over år, Oslo, Universitetsforlaget, 318 sider, [2021], 73-90, isbn:9788215034416, Book
Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis
Frédérique Brossard Børhaug (1977-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Børhaug, Frédérique Brossard; Helleve, Ingrid, Bergen, Fagbokforl, Kap. 1, cop. 2016, isbn:978-82-450-1931-5, Book
Integrering og utdanning
Hilt, Line Torbjørnsen, Bergen, Fagbokforlaget, Kap. 1, 2019, isbn:978-82-450-2445-6, Book Chapter
Spesialundervisning for fleirspråklege elevar.
Remøy, A. K. (2017), Peder Haug (1947-) (redaktør), Spesialundervisning for fleirspråklege elevar. , Oslo, Samlaget, 414 s., 2017, 74-101, isbn:978-82-521-9411-1, Book
Liten i barnehagen
Drugli, May Britt, Oslo, Cappelen Damm akademisk, s. 43-58, 2017, isbn:978-82-02-55897-0, Document
Opplæringsloven (2023)
isbn:https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/,
View online
Document
Rammeplan for Barnehagen (2017)
isbn:https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/,
View online
Article
Utsettelsesatferd hos elever i ungdomstrinnet
Amundsen, M.L., Garmannslund, P. E. og Faugstad, R. , Psykologi i kommunen, 2016, isbn:https://fpkf.no/artikler/tidsskrift/psykologi-i-kommunen-1-2016/Utsettelsesatferd.pdf,
View online
Article
Utsettelsesatferd som strategisk tilnærming til læringsarbeid
Garmannslund, P. E., Spesialpedagogikk, 05, 2013, 45-58, isbn:https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/06/27/Spesialpedagogikk%205%202013.pdf,
View online
Book
Flerkulturell pedagogikk : en kritisk introduksjon
Jonas Yassin Iversen (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, Kap. 6, 2025, isbn:9788202836740,
Tilpasset opplæring
Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, isbn:9788202665869, Book
Grunnbok i pedagogisk psykologi : utvikling, sosialisering, læring og motivasjon
Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, Kap. 1, 3, 11, 12 og 14, 2022; ©2022, isbn:978-82-450-3363-2, Book Chapter
Forebygging og tidlig innsats - en historisk, ideologisk og teoretisk innramming.
Groven, B. og Rogstad, A.M, E. J. Lyngset og B. Mørland (Red)., Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Forebygging og tidlig innsats - en historisk, ideologisk og teoretisk innramming., Oslo, Gyldendal, 245 sider, [2022], 33-62, isbn:9788205553620, Book Chapter
Tidlig innsats som systemisk strategi i barnehagen.
Hausttatter, R, B. Hvidsten., Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør), Tidlig innsats som systemisk strategi i barnehagen., Bergen, Fagbokforlaget, 386 sider, [2021], 49-60, isbn:9788245037234, Book Chapter
Tilpasset opplæring i fellesskapets skole
Håstein, H. og Werner, S., Mette Bunting (1962-), Tilpasset opplæring i fellesskapets skole, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 245 s., 2014, 19-55, isbn:9788202419011, Book Chapter
Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
Åmot, I. og Ytterhus, B. , Edvard Befring (redaktør), Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2025, 670-698, isbn:9788202839888, Book Chapter
Arbeid med opplæringstilbudet i grunnskolen for elever med individuelt tilrettelagt opplæring
Nilsen, S., Edvard Befring (redaktør), Arbeid med opplæringstilbudet i grunnskolen for elever med individuelt tilrettelagt opplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2025, 699-728, isbn:9788202839888, Book Chapter
Inkludering
Næss, Kari-Anne B. Hesjedal, E. Østvik, J. Hokstad, S. og Furnes, B., Edvard Befring (redaktør), Inkludering, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2025, 168-186, isbn:9788202839888, Book Chapter
Inkludering
Arnesen, A. L., Anne-Lise Arnesen (1943-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Arnesen, Anne-Lise, Inkludering, Oslo, Universitetsforl, 302 s., cop. 2017, 19-35, isbn:978-82-15-02789-0, Book Chapter
Tidlig innsats i en skole for alle?
Bjørnsrud, H. og Nilsen, S., Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Tidlig innsats i en skole for alle?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, 17-41, isbn:978-82-02-76245-2, Book Chapter
Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv
Torill Moen (1953-) (forfatter), Moen, Torill, Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggende perspektiv, Oslo, Universitetsforlaget, 318 sider, [2021], 21-40, isbn:9788215034416, Book Chapter
"Tett på" og "i forkant". Pedagogisk tenkning og praksis i skoler med gode resultater over år
Torill Moen (1953-) (forfatter), Moen, Torill, "Tett på" og "i forkant". Pedagogisk tenkning og praksis i skoler med gode resultater over år, Oslo, Universitetsforlaget, 318 sider, [2021], 73-90, isbn:9788215034416, Book
Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis
Frédérique Brossard Børhaug (1977-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Børhaug, Frédérique Brossard; Helleve, Ingrid, Bergen, Fagbokforl, Kap. 1, cop. 2016, isbn:978-82-450-1931-5, Book
Integrering og utdanning
Hilt, Line Torbjørnsen, Bergen, Fagbokforlaget, Kap. 1, 2019, isbn:978-82-450-2445-6, Book Chapter
Spesialundervisning for fleirspråklege elevar.
Remøy, A. K. (2017), Peder Haug (1947-) (redaktør), Spesialundervisning for fleirspråklege elevar. , Oslo, Samlaget, 414 s., 2017, 74-101, isbn:978-82-521-9411-1, Book
Liten i barnehagen
Drugli, May Britt, Oslo, Cappelen Damm akademisk, s. 43-58, 2017, isbn:978-82-02-55897-0, Document
Opplæringsloven (2023)
isbn:https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/,
View online
Document
Rammeplan for Barnehagen (2017)
isbn:https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/,
View online
Article
Utsettelsesatferd hos elever i ungdomstrinnet
Amundsen, M.L., Garmannslund, P. E. og Faugstad, R. , Psykologi i kommunen, 2016, isbn:https://fpkf.no/artikler/tidsskrift/psykologi-i-kommunen-1-2016/Utsettelsesatferd.pdf,
View online
Article
Utsettelsesatferd som strategisk tilnærming til læringsarbeid
Garmannslund, P. E., Spesialpedagogikk, 05, 2013, 45-58, isbn:https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/06/27/Spesialpedagogikk%205%202013.pdf,
View online
Book
Flerkulturell pedagogikk : en kritisk introduksjon
Jonas Yassin Iversen (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, Kap. 6, 2025, isbn:9788202836740,
Emnet må være bestått før opptak til emnene P261 - Grunnlagsspørsmål i spesialpedagogisk arbeid og P262 - Spesialpedagogisk arbeid - med utgangspunkt i ulike funksjonsnedsettelser.
Obligatorisk emne i årsstudium i pedagogikk
Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk
Obligatorisk emne i bachelor i spesialpedagogikk
Overlapper med 10 sp til P259 - Tilpasset opplæring, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
Norsk
Godkjent/ikke godkjent
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
