Harmonilære, gehør og arrangering
Emnekode:
4HGA100Emnenavn:
Harmonilære, gehør og arrangeringUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
- Minimum 80% fremmøte.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 1-3 større og 8-10 mindre oppgaver i arrangering. Godkjente oppgaver gir poeng i forhold til omfanget av oppgaven. Det er mulig å rette ikke godkjente oppgaver frem til gitt frist. 80% av samlet poengsum for obligatoriske oppgaver må være godkjent.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årsstudium i utøvende musikk og musikkdidaktikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årsstudium i utøvende musikk og musikkdidaktikk
- Minimum 80% fremmøte.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager (48 timer).
Opptak til :
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager (48 timer).
Opptak til :
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Med forbehold om endringer.
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008
Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.Staffeldtsgate, Oslo
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori - grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager (48 timer).
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet krever at studenten har grunnleggende notekunnskap og grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse. I starten av året får studenten innføring i notasjonsprogrammet Sibelius
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Med forbehold om endringer.
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008 Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.Staffeldtsgate, Oslo
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori ¿ grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester:
Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver.
80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små. - Arbeidskrav vårsemester:
8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager (48 timer).
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Med forbehold om endringer.
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008 Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.Staffeldtsgate, Oslo
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori ¿ grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
- Individuell hjemmeeksamen.
Varighet: 2 dager (48 timer).
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008
Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.Staffeldtsgate, Oslo
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori ¿ grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
