Musikkteori, gehør og harmonilære
Emnekode:
4MTGH100Emnenavn:
Musikkteori, gehør og harmonilæreUndervisningssemester:
Oppstart høst, undervisning over 2 semestreSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Undervisningsspråk:
NorskStudiepoeng:
10 Studiepoeng
- Minimum 80% fremmøte.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer.
- Arbeidskrav vårsemester:
Innlevering av akkordskjema til to sanger - To sanger med melodi og besifring
- To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årsstudium i utøvende musikk med musikkdidaktikk
4MTGH100 er et introduksjonsemne i musikkteori.
Det rommer opplæring i klassisk notasjon, harmonilære, lyttetrening, gehørtrening og rytme.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- årsstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årsstudium i utøvende musikk og musikkdidaktikk
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer.
- Arbeidskrav vårsemester:
Innlevering av akkordskjema til to sanger - To sanger med melodi og besifring
- To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
- Individuell skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk, lovsangsledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
Document
Kompendium
Jacobsen, Inge Andreas,
Kompendium publiseres ved studiestart
View online
Website
Teoria
View online
Website
Earmaster
View online
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- årstudium i utøvende musikk, lovsangsledelse
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer.
- Arbeidskrav vårsemester: - Innlevering av akkordskjema til to sanger - To sanger med melodi og besifring - To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
- Individuell skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- årstudium i utøvende musikk med låtskriving
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i korledelse
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer.
- Arbeidskrav vårsemester: - Innlevering av akkordskjema til to sanger - To sanger med melodi og besifring - To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
Ukentlige gruppetimer med lærer over to semestre. Ukentlige gruppetimer gjennom hele studieåret.
Emnet består av to kurs, Arrangering I gjennomføres i høstsemesteret og Arrangering II i vårsemesteret. Det undervises i fellestimer og gruppetimer. Arrangering I inneholder grunnleggende kurs i notasjonsprogrammet Sibelius. De første arrangeringsoppgavene utføres som en integrert del av kurset.
- Individuell skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
Opptak til :
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer.
- Arbeidskrav vårsemester: - Innlevering av akkordskjema til to sanger - To sanger med melodi og besifring - To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
Ukentlige gruppetimer med lærer over to semestre. Ukentlige gruppetimer gjennom hele studieåret.
Emnet består av to kurs, Arrangering I gjennomføres i høstsemesteret og Arrangering II i vårsemesteret. Det undervises i fellestimer og gruppetimer. Arrangering I inneholder grunnleggende kurs i notasjonsprogrammet Sibelius. De første arrangeringsoppgavene utføres som en integrert del av kurset.
- Individuell skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
Opptak til :
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
Med forbehold om endringer.
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
Supplerende litteratur:
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-49, 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008
Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer.
- Arbeidskrav vårsemester: - Innlevering av akkordskjema til to sanger - To sanger med melodi og besifring - To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
Ukentlige gruppetimer med lærer over to semestre. Ukentlige gruppetimer gjennom hele studieåret.
Emnet består av to kurs, Arrangering I gjennomføres i høstsemesteret og Arrangering II i vårsemesteret. Det undervises i fellestimer og gruppetimer. Arrangering I inneholder grunnleggende kurs i notasjonsprogrammet Sibelius. De første arrangeringsoppgavene utføres som en integrert del av kurset.
- Individuell skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
Med forbehold om endringer.
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
Supplerende litteratur:
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-49, 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008 Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer.
- Arbeidskrav vårsemester: - Innlevering av akkordskjema til to sanger - To sanger med melodi og besifring - To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
Ukentlige gruppetimer med lærer over to semestre. Ukentlige gruppetimer gjennom hele studieåret.
Emnet består av to kurs, Arrangering I gjennomføres i høstsemesteret og Arrangering II i vårsemesteret. Det undervises i fellestimer og gruppetimer. Arrangering I inneholder grunnleggende kurs i notasjonsprogrammet Sibelius. De første arrangeringsoppgavene utføres som en integrert del av kurset.
- Individuell skoleeksamen. Varighet: 4 timer.
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
Med forbehold om endringer.
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
Supplerende litteratur:
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-49, 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008 Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester:
Innlevering av 3-4 teorioppgaver gitt av faglærer. - Arbeidskrav vårsemester:
- Innlevering av akkordskjema til to sanger
- To sanger med melodi og besifring
- To arrangementer med melodi og besifring der det brukes flerstemmig vokalteknikk
Ukentlige gruppetimer med lærer over to semestre.
Ukentlige gruppetimer gjennom hele studieåret.
Emnet består av to kurs, Arrangering I gjennomføres i høstsemesteret og Arrangering II i vårsemesteret. Det undervises i fellestimer og gruppetimer. Arrangering I inneholder grunnleggende kurs i notasjonsprogrammet Sibelius. De første arrangeringsoppgavene utføres som en integrert del av kurset.
- Individuell skoleeksamen.
Varighet: 4 timer.
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende notekunnskap
- har grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse
- har kjennskap til funksjonsanalyse
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese og skrive noter i g- og f-nøkkel
- kan skrive noter med besifring og melodi
- kan arrangere enkle flerstemmige vokalsatser
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon.
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere to og trestemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet grunnleggende musikkteoretisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.
Supplerende litteratur:
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-49, 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008
Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001
